Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کنتراسمین چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت

قرص کنتراسمین ترکیبی از دو مشتق هورمون زنانه است که به عنوان داروی جلوگیری از بارداری استفاده می شود.


این قرص در مشکلات مرتبط با هورمون های زنانه نیز مانند، آکنه وولگاریس، خونریزی غیر عادی در رحم، دیس منوره، اندومتریوز و همچنین سندرم پلی کیستیک تخمدان ها و… می تواند تجویز شود.
‎این دارو یک ترکیب ضد بارداری مونوفازیک نیز است که در سایت جهان شیمی فیزیک در ادامه به توضیحات آن خواهیم پرداخت. این نوع قرص ها برای درمان این گونه بیماری ها مفید هستند اما استفاده ی خودسرانه از آن ها آثار منفی بسیار زیادی بر سلامتی فرد دارد. به همین دلیل کارشناسان سلامتی در این نوع دارو ها هشدار می‌دهند که هرگز بدون مشورت با پزشک متخصص استفاده از قرص ضد بارداری را اصلا شروع نکنید.

نکات مهم قبل از مصرف قرص کنتراسمین

قرص ها را به ترتیب از چپ به راست مصرف کنید

زمانی که به قرص ها در انتهای بسته رسیدید، همچنان آن ها را به همان شیوه ی قبلی مصرف کنید.

تا زمانی که این کار را به طور متناوب انجام دهید، بارداری رخ نمی دهد.

وجود لکه بینی، همزمان با مصرف مرتب قرص ضد بارداری، به مدت ۲ تا ۳ ماه هیچ اهمیتی ندارد. در صورت تداوم بیشتر قرص حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

بهتر است قرص ها را بعد از شام و قبل ازخواب مصرف کنید.

بعد از ۳ ماه، آزمایش چربی و قند خون را حتما بدهید.

هر ۳ تا ۶ ماه مصرف قرص ضد بارداری را حتما قطع کنید؛ و بیشتر از ۴ سال هم اصلا مصرف نکنید.

همچنین در افراد بالای ۴۰ سال حتما باید خیلی با احتیاط لازم تجویز شوند.

نمی‌توان گفت کدام قرص بهتر است یا کدام کم عارضه ‌تر است. معمولاً بدن همه ی افراد به قرص‌های مختلف اصلا یکسان جواب نمی ‌دهد.

حداقل ۴ هفته قبل از هرگونه جراحی باید مصرف این دارو قطع شود.

نحوه ی مصرف قرص کنتراسمین

هر بسته حاوی ۲۱ عدد قرص می باشد. اولین قرص را از روز سوم تا روز پنجم قاعدگی آغاز کنید.

بهتر است قرص کنتراسمین را بعد از شام و قبل از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی برای شما ایجاد نكند.

در دو هفته ی اول ماه اول مصرف قرص ضد بارداری ،حتما یک روش جلوگیری کمکی را نیز داشته باشید.

قرص کنتراسمین را اصلا به صورت نا پیوسته و نامنظم، مثلاً یك ماه در میان یا دو ماه در میان به هیچ عنوان مصرف نكنید.

قرص کنتراسمین چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت
قرص کنتراسمین چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت

کاربرد قرص کنتراسمین

نوعی روش بسیار راحت برای جلوگیری از بارداری است.

ممکن است این قرص از شخص در برابر بیماری‌های التهابی لگن (که در صورت درمان نشدن، باعث ناباروری فرد می ‌شوند) محافظت کند.

مصرف قرص های ضدبارداری مانند قرص کنتراسمین می‌تواند شدت چرخه‌های قاعدگی را کاهش داده و  همچنین به تنظیم چرخه ‌ها کمک کند.

نوعی روش پیشگیری از بارداری ایمن خوردن قرص است.

قرص کنتراسمین همچنین می ‌تواند دردهای دوران قاعدگی را نیز کاهش دهند.

قرص های ضد بارداری، همچنین خودانگیختگی جنسی را نیز امکان پذیر می کنند.

این گونه داروها می‌ تواند به افراد در تعیین زمان پریود در طول زمان کمک کند.

قرص‌های ترکیبی را نیز می‌ توان برای تنظیم (تغییر زمان و یا دفعات) دوره ی قاعدگی نیز مصرف کرد یا از آن‌ ها برای پریود نشدن در مدت محدود استفاده کرد.

پوکی استخوان

کم‌ خونی ناشی از کمبود آهن  در افراد (می‌تواند در نتیجۀ پریودهای شدید نیز بروز یابد)

کیست‌های تخمدان

آکنه

خشکی واژن و مقاربت دردناک در فرد

رشد غیرسرطانی در پستان‌

موهای زائد در بدن

میگرن قاعدگی

علایم اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی

قرص ضد بارداری و محافظت در برابر سرطان

بر اساس تحقیقات انجام شده، خطر ابتلا به سرطان تخمدان و همچنین سرطان آندومتر در افراد مصرف‌ کننده ی قرص‌ های ضد بارداری مانند قرص کنتراسمین در مقایسه با افرادی که هیچوقت از داروهای ضد‌بارداری خوراکی نیز استفاده نکرده‌ اند.

به ترتیب ۲۷% و  همچنینمحافظت در برابر بروز این گونه سرطان‌ ها می‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

به علاوه ی این موارد، این حفاظت با هر سال استفاده از قرص افزایش پیدا می‌ کند. بنابراین، اگر از قرص‌های ترکیبی به مدت ۶ سال نیز استفاده کنید، خطر ابتلا به سرطان تخمدان و یا آندومتر تا ۶۰ درصد در افراد مختلف کاهش می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف قرص‌های ضد‌بارداری مانند قرص کنتراسمین ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را نیز کمی افزایش دهند. بر اساس مطالعات، خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ نیز در خانم‌هایی که از قرص های ضد بارداری استفاده می‌کنند، ۱۵ تا ۲۰ درصد ممکن است کاهش پیدا کند.

عوارض قرص کنتراسمین

در صورت مصرف قرص‌های ضدبارداری مانند قرص کنتراسمین، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ ای را افراد تجربه کنند. خبر خوب این است که بیشتر این عوارض جانبی در افراد تا ماه دوم یا سوم مصرف نیز از بین خواهند رفت و بدن شما همچنین با پروژسترون و استروژن موجود در این قرص‌ ها سازگار خواهد شد.

 عوارض جانبی

سردرد در افراد

حساسیت در پستان

حالت تهوع مزمن (گاهی همراه با استفراغ)

خون ‌ریزی بین دوقاعدگی در افراد

علاوه بر این موارد، قرص‌های ضد بارداری ترکیبی نیز می‌توانند باعث افسردگی مزمن در افراد شوند.

میزان میل جنسی را این قرص ها می توانند تغییر دهند.

بعضی قرص‌های ضد ‌بارداری نیز که فقط حاوی پروژستین هستند، ممکن است باعث لکه‌ بینی و همچنین خون‌ ریزی نامنظم شوند می‌توان گفت که حداقل بیشتر از قرص‌ های ضد بارداری ترکیبی نیز منجر به بروز این اتفاق می شوند.

علاوه بر این، با مطالعه ی این راهنما نیز، اطلاعات مفید دیگری مانند زمان مصرف قرص و اقدامات لازم در صورت فراموش‌ کردن مصرف قرص های ضد بارداری را نیز به دست خواهید آورد.

سعی کنید مصرف قرص را به هیچ عنوان متوقف نکنید؛ حتی در صورتی که واقعا احساس تهوع  را در خود دارید.

بروز عوارض جانبی در افراد، یکی از متداول‌ ترین دلایلی است که همچنین باعث می‌ شود افراد از داروهای ضد‌ بارداری نیز استفاده نکنند. با پزشک‌ خود در مورد عوارض جانبی احتمالی حتما مشورت کنید تا در صورت نیاز، برند قرص ضد بارداری را که مصرف می‌کنید حتما تغییر دهد.

اگر بعد از گذشت سه ‌ماه از مصرف قرص، هنوز هم باعوارض جانبی قرص‌های ضد بارداری دستو پنجه نرم می کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا اقدامات لازم را حتما انجام دهد.

خانم‌ هایی که از قرص‌های ضد‌ بارداری ترکیبی استفاده می‌کنند، ممکن است نسبت به افرادی که از این قرص ها استفاده نمی ‌کنند، کمی بیشتر دچار مشکلات پزشکی نیز شوند. این خطرات برای افراد زیر نیز به میزان بیشتری افزایش پیدا می کند

خانم‌هایی که مداوم سیگار می‌ کشند

خانم‌های ۳۵ ساله و یا مسن‌ تر

داشتن بیماری‌ هایی که مرتبط با حمله ی قلبی است (مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا در افراد، دیابت و یا شرایطی که خطر لخته‌ شدن خون را افزایش می‌دهند)

جدی‌ ترین عارضه ی استفاده از این قرص‌های ضد بارداری ترکیبی می تواند مربوط به ایجاد لخته ی خون در قلب افراد، ریه‌ها، مغز و یا پاها است. به نظر می‌رسد خانم‌هایی که از قرص‌های ترکیبی نیز استفاده می‌ کنند و فقط در حالت استراحت هستند، احتمال لخته‌ شدن خون در آن‌ها بسیار بیشتر است.

اگر قصد انجام یک عمل جراحی بسیار مهم را دارید، باید حتماً به جراح خود اطلاع دهید که از قرص‌های ضد بارداری ترکیبی نیز استفاده می‌کنید.

در صورتی که سابقه ی افسردگی نیز دارید، ممکن است در صورت زیاد شدن افسردگی نتوانید قرص ‌های ضد‌ بارداری را ادامه دهید.

همچنین بین نرخ شکست اثربخشی قرص کنتراسمین و وزن شما رابطه ی مستقیم وجود دارد؛ این به این معنی است که اگر اضافه‌ وزن مزمن داشته باشید، اثربخشی قرص بسیار به خطر می‌افتد.

در هنگام مصرف قرص ضد بارداری نیز باید به سایر داروهایی که در طول زمان مصرف می‌کنید، توجه بسیار داشته باشید. برخی از داروها نیز می‌توانند اثربخشی قرص را کاهش دهند.

قرص ضد بارداری کنتراسمین چگونه عمل می کند

قرص های ضد بارداری که محتوی، استروژن سنتز شده و همچنین هورمون های پروژستینی نیز هستند، این هورمون ها، هورمون هایی طبیعی که سیکل قاعدگی خانم ها را تقلید میکنند تا اینکه از بارداری جلوگیری کنند.

فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که همچنین از بارداری در افراد جلوگیری می کند. این قرص ها بصورت ترکیبی از هورمون های مختلف هستند که از تخمک گذاری در بدن جلوگیری می کند.

این دارو در افراد، همچنین می تواند بر دیواره ی رحمی تاثیر زیادی گذاشته و از لانه گزینی در رحم جلوگیری می کند.

قرص کنتراسمین چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت
قرص کنتراسمین چیست؟ کاربرد، عوارض و قیمت

آیا قرص کنتراسمین باعث افزایش وزن می شود؟

اکثر خانم ها بخاطر ترس از اینکه افزایش وزن پیدا کنند، با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، آن ها را اصلا مصرف نمی کنند.

اولین داروهای جلوگیری از بارداری که ساخته شد، حاوی دوزهای بسیار بالای هورمون (دو برابر بیشتر از قرص هایی که امروز است) بود، به همین دلیل این قرص ها می توانستند باعث اختلالات متابولیکی و همچنین افزایش وزن شوند.

روش های جایگزین قرص ضد بارداری

اگر از قرص های ضد بارداری برای اهداف درمانی دیگری که به جز جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده می کنید، باید حتما با پزشک خود مشورت کنید و همچنین به دنبال روش های جایگزین دیگری نیز باشید. در علم پزشکی نیز معمولا روش های متعددی برای درمان یک بیماری وجود دارد.

اما اگر از قرص کنتراسمین برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده می‌ کنید روش های متنوع دیگری نیز وجود دارند که به شما کمک  بسیاری می کنند تا احتمال بارداری نیز وجود نداشته باشد.

کاندوم یکی از بهترین روش های جلوگیری از بارداری است. همچنین این روش ایمن از انتقال بیماری های مقاربتی در افراد نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. به همین دلیل کارشناسان سلامتی نیز استفاده از کاندوم را از سنین جوانی برای افراد که فعالیت جنسی را آغاز می کنند آموزش می‌دهند.

آ یو دی روش دیگری است که وسیله ای  را در داخل رحم می گذارند و احتمال بارداری را در افراد کاهش می‌ دهد. اما این روش می تواند عوارضی مانند پریود دردناک و یا گرفتگی عضلات را در افراد به همراه داشته باشد.

تزریق آمپول های ضد بارداری در افراد، استفاده از ایمپلنت های مختلف ضد بارداری و همچنین حلقه واژنی همگی از روش هایی هستند که می‌ توانند در افراد جایگزینی خوبی برای استفاده از قرص ضد بارداری باشند.

قیمت قرص کنتراسمین

قیمت این قرص با توجه به نوسانات بازار دارو متفاوت است.

ایا قرص کنتراسمین باعث چاقی میشود

تمام قرص های ضد بارداری به دلیل داشتن هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون باعث افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن خواهند شد. اما شما با کنترل رژیم غذایی و استفاده از کالری های کمتر می توانید از این عوارض پیشگیری کنید. البته افزایش وزن ناشی از این قرص ها بیشتر به دلیل تجمع آب در بدن است زیرا این هورمون ها باعث احتباس آب در بدن می شوند.

توزیع چربی بدن توسط استروژن ها و آندروژن ها (به ترتیب هورمون های جنسی زنانه و مردانه) تنظیم می شود. در حالی که استروژن ها توسط تخمدان ها ترشح می شوند، آندروژن ها توسط بیضه ها ساخته و ترشح می شوند. در مردان و در زنانی که یائسه شده اند، محل اصلی تولید استروژن سلول های چربی است. استروژن ها اجازه توزیع چربی در قسمت پایین بدن یا شکل گلابی را می دهند. چربی شکمی نسبت به چربی ذخیره شده در قسمت پایین، باسن و ران یا توزیع چربی کمتر، عامل خطر بیشتری برای بیماری است.

این تغییرات در سطح هورمون های جنسی پس از یائسگی و در افراد چاق بنابراین توزیع چربی را تغییر می دهد. مردان مسن و زنان یائسه، بر خلاف زنان در سنین باروری، تمایل به افزایش ذخیره چربی در اطراف شکم (شکل سیب) دارند. این باعث افزایش خطر بیماری آنها می شود.

همین وضعیت در صورت مصرف قرص های هورمونی برای افرد اتفاق می افتد و چربی بیشتری در بدن ذخیره می شود. این وضعیت معمولا موقتی بوده و با پیروی از رژیم های لاغری و کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و کنترل اشتها می توانند طی دوره درمان از چاقی پیشگیری کنند. با قطع مصرف این قرص با حذف آب های احتباس شده در بدن معمولا چند کیلو اضافه وزن به سرعت برطرف می شود. بنابراین لازم نیست خیلی نگران چند کیلو اضافه وزن در طول مصرف قرص کنتراسمین باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا