Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید

هورمون پروژسترون و استروژن دو هورمون مهم در بدن زنان هستند. اینها هورمون های استروئیدی هستند که مسئول ویژگی های مختلف زنانه در بدن هستند. تخمدان ها یک جفت اندام تولید کننده تخمک هستند (یعنی سلول های تخمک تولید می کنند) که سلامت دستگاه تناسلی زنانه را حفظ می کنند. تخمدان‌ها علاوه بر نقشی که در تولید تخمک دارند، غدد درون‌ریز هستند، زیرا هورمون‌هایی – عمدتا استروژن و پروژسترون – ترشح می‌کنند که برای رشد طبیعی تولید مثل و باروری حیاتی هستند. در نشریه جهان شیمی فیزیک از انواع بیماریها و داروها و قسمتهای مختلف بدن مطالبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با هورمون پروژسترون و استروژن آشنا میکنیم.

آناتومی تخمدان ها

تخمدان ها یک جفت اندام تولید کننده تخمک هستند (یعنی سلول های تخمک تولید می کنند) که سلامت دستگاه تناسلی زنانه را حفظ می کنند. تخمدان ها مانند همتای مذکر خود، بیضه ها، به عنوان غدد جنسی شناخته می شوند. این به سادگی به این معنی است که آنها اندام های تولید مثل اولیه هستند.

تخمدان‌ها علاوه بر نقشی که در تولید تخمک دارند، غدد درون‌ریز هستند، زیرا هورمون‌هایی – عمدتا استروژن و پروژسترون – ترشح می‌کنند که برای رشد طبیعی تولید مثل و باروری حیاتی هستند.

تخمدان ها بیضی شکل و به اندازه یک انگور بزرگ است. آنها در انتهای مخالف دیواره لگن، در دو طرف رحم قرار دارند. تخمدان ها هر کدام به فیمبریا (بافتی که تخمدان ها را به لوله فالوپ متصل می کند) متصل هستند.

هورمون های تخمدان یا هورمون زنانه چیست

تخمدان ها دو گروه هورمون جنسی پروژسترون و استروژن را تولید و آزاد می کنند. در واقع سه استروژن اصلی وجود دارد که به نام های استرادیول، استرون و استریول شناخته می شوند. این مواد برای ارتقای رشد سالم خصوصیات جنسی زنان در دوران بلوغ و تضمین باروری با هم کار می کنند.

استروژن (به طور خاص استرادیول) در رشد سینه، توزیع چربی در باسن، پاها و سینه‌ها و رشد اندام‌های تناسلی مؤثر است. به میزان کمتری، تخمدان ها هورمون ریلکسین را قبل از زایمان ترشح می کنند. یکی دیگر از هورمون های جزئی اینهیبین است که برای ارسال سیگنال به هیپوفیز برای مهار ترشح هورمون محرک فولیکول مهم است.

هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید
هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید

هورمون استروژن چیست

استروژن، یک هورمون استروئیدی، پیام های فیزیولوژیکی را به اندام ها و سیستم های بدن منتقل می کند. این پیام ها برای هر اندام و سیستم بدن متفاوت است. استروژن پیام هایی را به رحم می فرستد تا رشد کند و پوششی را که در طول قاعدگی قبلی ریخته شده جایگزین کند. سه استروژن اصلی طبیعی در زنان عبارتند از استرون E1، استرادیولE2 و استریول  E3 استرادیول استروژن غالب در طول سالهای باروری هم از نظر سطح سرمی مطلق و هم از نظر فعالیت استروژنی است. در دوران یائسگی، استرون استروژن غالب در گردش است و در دوران بارداری استریول از نظر سطح سرمی، استروژن غالب در گردش است. اگرچه استریول فراوان‌ترین استروژن در بین سه استروژن است، اما ضعیف‌ترین آن‌ها است، در حالی که استرادیول با قدرت تقریبا ۸۰ برابر استریول قوی‌ترین است.

هورمون پروژسترون چیست

پروژسترون هورمونی است که عمدتا در تخمدان‌ها تولید می‌شود، اما در مقادیر کمتر توسط غدد فوق کلیوی و جفت زنان باردار نیز تولید می‌شود. این هورمون به تنظیم قاعدگی کمک می کند، بدن را برای بارداری آماده می کند و به تغذیه محیط رحم برای حمایت از لانه گزینی تخمک بارور شده و همچنین رشد جفت کمک می کند. در صورت لزوم ممکن است سطح پروژسترون از طریق آزمایش ساده سرم خون کنترل شود.

تولید هورمون پروژسترون و استروژن

هورمون پروژسترون و استروژن برای آماده سازی رحم برای قاعدگی ضروری هستند و ترشح آنها توسط هیپوتالاموس آغاز می شود.

هنگامی که به بلوغ رسیدید، تخمدان ها هر ماه یک تخمک آزاد می کنند (تخمدان ها معمولا به طور متناوب یک تخمک آزاد می کنند) – به این حالت تخمک گذاری می گویند. هیپوتالاموس سیگنالی به غده هیپوفیز می فرستد تا مواد گنادوتروف را آزاد کند (هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئینیزه). این هورمون ها برای عملکرد طبیعی تولید مثل – از جمله تنظیم چرخه قاعدگی – ضروری هستند.

با مهاجرت تخمک به سمت لوله فالوپ، پروژسترون آزاد می شود. این غده توسط غده موقتی ترشح می شود که پس از تخمک گذاری در داخل تخمدان به نام جسم زرد تشکیل می شود. پروژسترون با ضخیم شدن دیواره رحم، بدن را برای بارداری آماده می کند. اگر زنی باردار نباشد، جسم زرد ناپدید می شود.

اگر زنی باردار باشد، بارداری باعث افزایش سطح هورمون استروژن و پروژسترون می شود که از بلوغ بیشتر تخمک ها جلوگیری می کند. پروژسترون برای جلوگیری از انقباضات رحمی که ممکن است جنین در حال رشد را مختل کند ترشح می شود. این هورمون همچنین سینه ها را برای شیردهی آماده می کند.

افزایش سطح استروژن در نزدیکی پایان بارداری به غده هیپوفیز هشدار می دهد تا اکسی توسین ترشح کند که باعث انقباضات رحمی می شود. قبل از زایمان، تخمدان‌ها ریلکسین آزاد می‌کنند که همانطور که از نامش پیداست، رباط‌های لگن را در آماده شدن برای زایمان شل می‌کند.

در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری از زندگی یک زن هورمون ترشح می شود، اما در طول یائسگی – که نشان دهنده پایان باروری است – سطح استروژن به سرعت کاهش می یابد.

عملکرد اصلی هورمون استروژن

عملکرد اصلی استروژن ها ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه زنانه است. اینها شامل سینه ها، آندومتر، تنظیم چرخه قاعدگی و غیره است. استروژن در مردان به بلوغ اسپرم و حفظ میل جنسی سالم کمک می کند. استروژن مسئول رشد بدن زن و خصوصیات جنسی ثانویه است. این به کاهش افزایش قد در زنان در دوران بلوغ کمک می کند، سوزاندن چربی بدن را تسریع می کند و حجم عضلات را کاهش می دهد. استروژن ها جذب استخوان را کاهش داده و استخوان سازی را افزایش می دهند.

آنها به سنتز پروتئین کمک می کنند، تولید کبدی پروتئین های اتصال دهنده، پروتئین های انعقادی (عوامل II، VII، IX، X، پلاسمینوژن) را افزایش می دهند. استروژن باعث افزایش چسبندگی پلاکت و کاهش آنتی ترومبین III می شود. استروژن ها باعث افزایش کلسترول خوب و همچنین افزایش تری گلیسیرید می شوند. آنها LDL را کاهش می دهند و باعث رسوب چربی می شوند. در مایعات و الکترولیت ها، استروژن باعث احتباس نمک (سدیم) و آب می شود. در دستگاه گوارش آنها تحرک روده را کاهش می دهند و کلسترول صفرا را افزایش می دهند. آنها همچنین عملکرد ریه را بهبود می بخشند.

عملکرد اصلی هورمون پروژسترون

پروژسترون با کاهش تعداد گیرنده هایی که اندام برای استروژن دارد، پاسخ اندام های هدف به استروژن را کاهش می دهد. گیرنده ها مولکول هایی روی سلول ها هستند که هورمون های خاصی را تشخیص می دهند و به آنها اجازه می دهند پیام خود را به سلول برسانند. پروژسترون همچنین رشد سلول های سینه را کاهش می دهد. در بلوغ سلول های سینه نقش دارد و سرعت تکثیر را کاهش می دهد. پروژسترون سبب مرگ سلولی طبیعی پستان می شود و در پیشگیری از سرطان لازم است. در حالی که استروژن سرعت تجزیه استخوان را کاهش می دهد، پروژسترون استئوبلاست های استخوانی را تحریک می کند. استئوبلاست ها مسئول ساختن استخوان جدید به جای استخوان قدیمی هستند.

پروژسترون با کاهش گلوبولین اتصال تیروئید، فعالیت هورمون تیروئید را افزایش می دهد. هورمون تیروئید متابولیسم را افزایش می دهد و از چربی ذخیره شده تحت تاثیر استروژن برای انرژی استفاده می کند. سطح نرمال پروژسترون برای ترکیب طبیعی بدن مهم است. سطح پایین پروژسترون می تواند منجر به افزایش وزن شود. پروژسترون میل جنسی طبیعی را تحریک می کند زیرا می تواند به تستوسترون تبدیل شود که در میل جنسی مردانه و زنانه نقش دارد. گیرنده های آلدوسترون را مسدود می کند. آلدوسترون باعث احتباس آب و تورم می شود. پروژسترون آلدوسترون را مسدود می کند و باعث از دست دادن طبیعی مایعات و کاهش تورم می شود. پروژسترون انقباضات عضلانی رحم را کاهش می دهد که باعث دردهای قاعدگی می شود و باعث آرامش عضلات رحم می شود.

هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید
هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید

هر آنچه باید در مورد هورمون استروژن و پروژسترون بدانید

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی در بدن شما هستند که بر طیفی از عملکردهای بدن، از چرخه خواب و بیداری گرفته تا هضم غذا تأثیر می گذارند.

استروژن هورمونی است که نقش های مختلفی در بدن ایفا می کند. در زنان به رشد و حفظ سیستم تناسلی و ویژگی های زنانه مانند سینه ها و موهای ناحیه تناسلی کمک می کند.

استروژن به سلامت شناختی، سلامت استخوان، عملکرد سیستم قلبی عروقی منبع مطمئن و سایر فرآیندهای ضروری بدن کمک می کند. با این حال، بیشتر مردم آن را به دلیل نقش آن در کنار پروژسترون در سلامت جنسی و تولید مثل زنان می شناسند.

تخمدان ها، غدد فوق کلیوی و بافت های چربی استروژن تولید می کنند. بدن زن و مرد هر دو دارای این هورمون هستند، اما زنان بیشتر آن را تولید می کنند.

پروژسترون یکی از دو هورمون جنسی زنانه است که دیگری استروژن است. عملکرد اصلی آن تنظیم قاعدگی و حمایت از بارداری در بدن زن است.

پروژسترون در جسم زرد تخمدان ها تولید می شود. این غده موقتی است که پس از آزاد شدن تخمک از تخمدان تولید می شود. غدد فوق کلیوی و جفت نیز می توانند پروژسترون تولید کنند.

انواع استروژن

استروژن نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن دارد.

انواع مختلفی از استروژن وجود دارد:

استرون: این نوع استروژن پس از یائسگی در بدن وجود دارد. این نوع ضعیف‌تر استروژن است و بدن می‌تواند در صورت لزوم آن را به اشکال دیگر استروژن تبدیل کند.

استرادیول: هر دو جنس نر و ماده استرادیول تولید می کنند و این شایع ترین نوع استروژن در زنان در طول سال های باروری است.

استرادیول بیش از حد ممکن است منجر به آکنه، کاهش میل جنسی، پوکی استخوان و افسردگی شود. سطوح بسیار بالا می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم و سینه را افزایش دهد. با این حال، سطوح پایین می تواند منجر به افزایش وزن و بیماری های قلبی عروقی شود.

استریول: سطح استریول در دوران بارداری افزایش می یابد، زیرا به رشد رحم کمک می کند و بدن را برای زایمان آماده می کند.

استروژن اندام های زیر را قادر به عملکرد می کند:

تخمدان ها: استروژن به تحریک رشد فولیکول تخمک کمک می کند.

واژن: در واژن، استروژن ضخامت دیواره واژن را حفظ می‌کند و باعث روان‌کاری می‌شود.

رحم: استروژن باعث تقویت و حفظ غشای مخاطی رحم می شود. همچنین جریان و ضخامت ترشحات مخاطی رحم را تنظیم می کند.

سینه ها: بدن از استروژن برای تشکیل بافت سینه استفاده می کند. این هورمون همچنین به توقف جریان شیر پس از شیر گرفتن کمک می کند.

سطوح استروژن

سطح استروژن در بین افراد متفاوت است. در طول چرخه قاعدگی و طول زندگی زن در نوسان است. این نوسان اثراتی روی خلق و خوی قبل از قاعدگی یا گرگرفتگی در یائسگی ایجاد میکند.

عواملی که بر استروژن تأثیر دارد عبارتند از:

  • بارداری، پایان بارداری و شیردهی
  • بلوغ
  • یائسگی
  • سن بالاتر
  • اضافه وزن و چاقی
  • بی اشتهایی عصبی
  • ورزش یا تمرین شدید
  • استفاده از استروئیدها، آمپی سیلین، داروهای حاوی استروژن، فنوتیازین ها و تتراسایکلین ها
  • برخی از شرایط مادرزادی، مانند سندرم ترنر
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • نارسایی اولیه تخمدان
  • غده هیپوفیز کم کار
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • تومورهای تخمدان یا غدد فوق کلیوی
هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید
هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید

عدم تعادل استروژن

عدم تعادل استروژن منجر به موارد زیر می شود:

  • قاعدگی نامنظم یا بدون قاعدگی
  • خونریزی خفیف یا شدید
  • علائم شدیدتر قبل از قاعدگی یا یائسگی
  • گرگرفتگی، تعریق شبانه یا هر دو
  • توده های غیر سرطانی در سینه و رحم
  • تغییرات خلقی و مشکلات خواب
  • افزایش وزن، عمدتا در باسن، ران و کمر
  • میل جنسی کم
  • خشکی واژن و آتروفی واژن
  • خستگی
  • نوسانات خلقی
  • احساس افسردگی و اضطراب
  • پوست خشک

برخی از شرایط ارثی و سایر شرایط می تواند منجر به سطوح بالای استروژن در مردان شود که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ناباروری
  • اختلال در نعوظ
  • سینه های بزرگتر که به نام ژنیکوماستی شناخته می شود
  • مردانی که استروژن پایینی دارند چربی شکمی بیش از حد و میل جنسی کم دارند.

منابع و موارد مصرف استروژن

اگر فردی سطوح پایینی از استروژن داشته باشد، پزشک ممکن است مکمل یا دارو تجویز کند.

محصولات استروژن عبارتند از:

  • استروژن مصنوعی
  • استروژن زیستی
  • پریمارین که حاوی استروژن از ادرار مادیان های باردار است

استروژن درمانی: استروژن درمانی به کنترل علائم یائسگی کمک میکند.

درمان ممکن است فقط درمان جایگزینی استروژن باشد، یا ممکن است شامل ترکیبی از استروژن و پروژسترون، شکل مصنوعی پروژسترون باشد.

درمان هورمونی به صورت قرص، اسپری بینی، چسب، ژل پوستی، تزریقی، کرم واژینال می تواند به مدیریت علائم زیر کمک کند:

  • گرگرفتگی
  • خشکی واژن
  • مقاربت دردناک
  • تغییرات خلق و خوی
  • اختلالات خواب
  • اضطراب
  • کاهش میل جنسی

همچنین ممکن است به کاهش خطر پوکی استخوان کمک کند، که با ورود افراد به یائسگی افزایش می یابد. عوارض جانبی عبارتند از:

  • نفخ
  • درد سینه
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات پا
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع
  • خونریزی واژینال
  • احتباس مایعات که منجر به تورم می شود

هورمون درمانی می توانند خطر سکته مغزی، لخته شدن خون و سرطان رحم و سینه را افزایش دهد. پزشک می تواند به افراد در مورد اینکه آیا استروژن درمانی برای آنها مناسب است یا خیر راهنمایی کند.

علاوه بر یائسگی، درمان با استروژن نیز می تواند به حل مشکل کمک کند:

  • نارسایی اولیه تخمدان
  • سایر مشکلات تخمدان
  • برخی از انواع آکنه
  • برخی از موارد سرطان پروستات
  • بلوغ تاخیری منبع مورد اعتماد، برای مثال، در سندرم ترنر

سطوح بالای استروژن خطر و پیشرفت انواع سرطان سینه را افزایش میدهد. برخی از درمان‌های هورمونی عمل منبع مطمئن استروژن را به عنوان راهی برای کند کردن یا توقف رشد سرطان مسدود می‌کنند.

هورمون درمانی برای همه مناسب نیست. سابقه خانوادگی سرطان سینه یا مشکلات تیروئید در استفاده از هورمون ها تناقض دارد.

پزشک می‌تواند استروژن را به عنوان بخشی از درمان برای فردی که در بدو تولد مرد تعیین شده و می‌خواهد به زن تبدیل شود، تجویز کند.

استروژن کمک میکند تا ویژگی‌های جنسی ثانویه زنانه مانند سینه‌ها را ایجاد کند و تشکیل موی مردانه را کم کند.

قرص های ضد بارداری فقط حاوی استروژن و پروژسترون مصنوعی یا پروژسترون هستند.

برخی از انواع با توقف تخمک گذاری از بارداری جلوگیری می کنند و این کار را با اطمینان از عدم نوسان سطح هورمون در طول ماه انجام می دهند.

آنها همچنین مخاط دهانه رحم را غلیظ می کنند تا هیچ اسپرمی نتواند به تخمک برسد.

قرص های ضد بارداری ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهند:

  • حمله قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون
  • آمبولی ریه
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد
  • خونریزی نامنظم
  • وزن تغییر می کند
  • حساسیت و تورم سینه

کنترل بارداری خوراکی خطر بیشتری برای زنان سیگاری یا بالای ۳۵ سال دارد. استفاده طولانی مدت نیز ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شود.

هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید
هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید

منابع غذایی استروژن

برخی از غذاها دارای فیتواستروژن یک مواد گیاهی شبیه استروژن است. برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است بر سطح استروژن در بدن تأثیر بگذارد.

غذاهای حاوی فیتواستروژن عبارتند از:

  • سبزیجات چلیپایی
  • سویا و برخی از غذاهای حاوی پروتئین سویا
  • انواع توت ها
  • دانه ها و غلات
  • آجیل
  • میوه

علاوه بر این، به عنوان مثال، خوردن غذاهای کامل سویا، بعید است که تأثیری مشابه مصرف عصاره سویا به عنوان مکمل داشته باشد.

افزایش هورمون استروژن

مقادیر زیاد استروژن بعلت عوامل زیستی و محیطی ماند فشار روحی، مصرف زیاد کافئین، درمان هورمونی،  استفاده از لوازم پلاستیکی و آرایشی بوجود می‌آید.

پروژسترون در طول سیکل قاعدگی

در اواسط چرخه قاعدگی یک فرد، افزایش سطح هورمون منجر به تخمک گذاری می شود. تخمک گذاری یعنی آزاد شدن تخمک از یکی از دو تخمدان. هنگامی که تخمک آزاد می شود، جسم زرد تشکیل می شود و شروع به تولید پروژسترون می کند.

پروژسترون با تحریک رشد غدد و ایجاد عروق خونی جدید به آماده سازی بدن برای بارداری کمک می کند. این یک محیط مناسب برای کاشت توسط یک تخمک بارور شده فراهم می کند.

اگر تخمک بارور نشد، جسم زرد تجزیه شده و منجر به کاهش سطح پروژسترون می شود. این کاهش باعث شکسته شدن آندومتر و شروع دوره قاعدگی می شود.

پروژسترون در دوران حاملگی

اگر تخمک بارور شود، جسم زرد تجزیه نشده و به تولید پروژسترون ادامه می دهد. این پروژسترون رگ های خونی را برای تامین آندومتر تحریک می کند. همچنین آندومتر را وادار می کند تا مواد مغذی را برای جنین در حال رشد فراهم کند.

هنگامی که جفت تشکیل شد، پروژسترون نیز تولید می کند. در نهایت جفت به تولید کننده اولیه پروژسترون تبدیل می شود.

سطح پروژسترون در طول بارداری بالا باقی می ماند. این سطوح بالا همچنین از تولید تخمک اضافی در طول بارداری جلوگیری می کند.

در نهایت، پروژسترون نیز به تحریک شیردهی کمک می کند.

پروژسترون در مردان

پروژسترون نیز در غدد فوق کلیوی مردان تولید می شود. عملکرد آن با رشد اسپرم مرتبط است.

چرا سطح پروژسترون آزمایش می شود

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بخواهد سطح پروژسترون را آزمایش کند.

برخی از آنها عبارتند از:

  • تعیین اینکه آیا کسی تخمک گذاری دارد یا خیر
  • ارزیابی علل زمینه ای ناباروری
  • تعیین اینکه آیا فردی سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم داشته است
  • ارزیابی افرادی که دارای حاملگی پرخطر هستند یا در طول بارداری پروژسترون مصرف می کنند
  • محدود کردن علل خونریزی غیرطبیعی رحم
  • تشخیص اختلال آدرنال
هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید
هورمون استروژن و پروژسترون چیست؟ هر آنچه باید در مورد آنها بدانید

سطح طبیعی پروژسترون چیست

سطح پروژسترون از طریق آزمایش خون اندازه گیری می شود. مهم است که به یاد داشته باشید که سطح پروژسترون در طول چرخه قاعدگی در نوسان است، بنابراین سطوح می تواند در طول ماه متفاوت باشد.

سطح پروژسترون بر حسب نانوگرم بر میلی لیتر اندازه گیری می شود.

پروژسترون در مردان در سطوح بسیار پایین تری یافت می شود و معمولا آزمایش نمی شود مگر اینکه به اختلال عملکرد غده فوق کلیوی مشکوک شود. سطوح نرمال کمتر از ۰.۲۰ نانوگرم در میلی لیتر است.

به خاطر داشته باشید که نتایج می تواند در آزمایشگاه ها متفاوت باشد. اگر در مورد نتایج آزمایش خود مطمئن نیستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

اثرات پروژسترون بالا چیست

سطوح بالای پروژسترون اثرات منفی بر سلامت ندارد. داشتن سطوح بالای پروژسترون هیچ تاثیر منفی بر سلامتی شما نخواهد داشت. سطح پروژسترون به طور طبیعی در دوران بارداری به سطوح بالایی می رسد.

در واقع، پروژسترون در داروهای ضد بارداری خوراکی وجود دارد، زیرا می تواند بدن را فریب دهد تا تخمک گذاری نکند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ نشان می دهد که پروژسترون نقش محافظتی در برابر سرطان تخمدان دارد.

اثرات کاهش پروژسترون چیست

سطوح پایین پروژسترون می تواند بر قاعدگی و باروری تاثیر بگذارد. پروژسترون به ایجاد محیط مناسب برای تخمک بارور شده کمک می کند. زمانی که سطح پروژسترون پایین باشد، رشد و نمو تخم بارور سخت تر می شود.

سطوح پایین پروژسترون نیز می تواند به برخی شرایط کمک کند، از جمله:

  • عدم قاعدگی
  • سقط جنین
  • عملکرد ضعیف تخمدان

پروژسترون هورمونی است که برای قاعدگی، بارداری و تولید اسپرم حیاتی است. این در مکان های مختلفی از جمله جسم زرد، جفت و غدد فوق کلیوی تولید می شود.

سطح پروژسترون در طول چرخه در نوسان است و در دوران بارداری به سطوح بالایی می رسد. با این حال، اگر سطح آن خیلی پایین بیاید، می تواند منجر به مشکلات سلامتی، از جمله ناباروری شود.

قرص استروژن برای چی خوبه

قرص استروژن (Estrogens) به منظور جبران کمبود هورمون استروژن در خانم‌ها به کار می‌رود. این دارو برای مشکلاتی همچون درمان خشکی واژن، خشکی و چروکیدگی لب‌ها و دستگاه تناسلی خارجی، کم کاری غددی زنان، نارسایی تخمدانی اولیه، سرطان پستان غیر قابل جراحی، سرطان پروستات مردان غیر قابل جراحی، پیشگیری از پوکی استخوان، خونریزی رحمی به دلیل عدم تعادل هورمونی و بزرگ شدن پستان بعد از زایمان تجویز می‌شود.

عوارض قرص استروژن و پروژسترون

مهم‌ترین عوارض قرص استروژن و پروژسترون  موارد زیر است:

  • ایجاد لخته در پا
  • افزایش شدت بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا
  • حملات قلبی و سکته مغزی
  • تومور کبد

استروژن و پروژسترون در مردان

استروژن برای سلامت مردان حیاتی است و برای عملکرد مغز، قلب، استخوان‌ها، عضلات و سیستم ایمنی بدن نقش دارد. سطح استروژن مردان بیش از حد بالا منجر به چاقی و افسردگی می‌شود.

افزایش هورمون پروژسترون در زنان

افزایش پروژسترون به طور طبیعی شامل کرم پروژسترون طبیعی، مکمل های گیاهی و تغییرات مثبت در زندگی است. ویتامین C، ویتامین B6، منیزیم و روی به افزایش تولید این هورمون کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا