Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟

کلسترول و تری گلیسیرید دو ترکیب نام آشنا برای افراد هستند. اما همواره بسیاری از افراد درصدد دانستن تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید هستند. معمولا در آزمایش های تشخیص طبی پزشک معالج انجام آزمایشات نشان دهنده کلسترول و تری گلیسیرید را به بیمار تجویز می کند. مقدار این دو در بدن می تواند به پزشک در تشخیص بسیاری از بیماری ها کمک کند. به دلیل کاربرد فراوان این دو ترکیب در تشخیص بیماری ها، در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید می پردازیم. برای شناخت تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید ابتدا باید به شناخت و کاربرد این دو ماده در بدن بپردازیم. در ادامه این مقاله با بررسی تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید در آزمایش خون همراه ما باشید. با شناخت این دو ماده و بررسی تفاوت میان این دو تا حدود زیادی می توانید بر سلامتی بدن بیفزایید.

ما در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از بیماری ها و راه های درمان آن ها پرداخته ایم. بیماری هایی مانند کرونا و قارچ سیاه و روش های درمانی آن بررسی شده اند. همچنین ما به تاثیر کمبود برخی مواد مغذی و راه های برطرف نمودن آن نیز پرداخته‌ایم. مانند کمبود کروم و زینک و برطرف نمودن کمبود آن ها، با مصرف قرص کروم و قرص یونی زینک. در ادامه با بررسی تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید و نقش آن در بدن همراه ما باشید.

انواع چربی در بدن

غذاهایی که مصرف می کنیم، انواع مختلفی از چربی را دارند. برخی از مواد غذایی دارای چربی اشباع هستند. چربی اشباع به چربی گفته می شود موجب افزایش سطح کلسترول خون می شود. بالا رفتن سطح کلسترول خون برای سلامتی مضر است. عدم مصرف چربی حیوانی مانند چربی گوشت و بعضی از چربی های گیاهی همانند روغن های نارگیل و خرما، چربی اشباع دارند و بنابراین مصرف زیاد آن ها با افزایش کلسترول سلامتی را به مخاطره می اندازد.

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟
تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟

با افزودن هیدروژن به روغن های نباتی چربی های ترانس ایجاد می شوند. این چربی ها باعث افزایش کلسترول خون می شوند. روغن های ترانس در غذاهای تجاری و رستوران ها و غذا های فوری مانند انواع فست فود کاربرد دارند. این روغن ها در شیر و گوشت گوساله نیز وجود دارند.

چربی های غیر اشباع  انواع دیگر چربی ها هستند. این نوع چربی با چند پیوند دو گانه در روغن های نباتی مایع و روغن ماهی وجود دارند. استفاده از انواع روغن غیر اشباع در صورت مصرف درست می تواند به میزان متوسط استفاده شوند. این انواع جایگزین مناسبی برای چربی های اشباع و ترانس در رژیم غذایی بوده و کلسترول خون را کاهش می دهند. انواع چربی غیر اشباع با یک پیوند دو گانه در مواد غذایی مانند زیتون، کانولا، بادام زمینی و تخم آفتاب گردان مشاهده می شوند. رژیم غذایی حاوی مقادیر پائین چربی اشباع می تواند سبب کاهش کلسترول خون شود.

درباره خواص کلسترول

کلسترول ماده ای مومی تحت عنوان لیپوپروتئین است. کلسترول به‌وسیله کبد تولید وعملکرد مختلفی در بدن داراست. از عملکرد کلسترول در بدن می توان به تولید هورمون، هضم غذا و تولید ویتامین D اشاره نمود. کلسترول ممکن است مقداری به‌وسیله انواع غذاها نیز به بدن وارد شود.

مقدار کلسترول مورد نیاز می تواند توسط بدن تولید شود. بنابراین باید کلسترولی که از طریق غذا به بدن می رسد را کاهش دهید. توصیه مرکز کنترل و پیشیگیری از بیماری ها  (CDC)نیز به این امر توصیه های فراوانی نموده است. انواع کلسترول شامل LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) است. در رابطه با چربی ها همواره بررسی تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید و کنترل دوره ای آن ها امری مهم در سلامتی بشمار می آید.

درباره خواص و کاربرد تری گلیسیرید در بدن

تری گلیسیرید به انواعی از چربی یا لیپید موجود در خون گفته می شود. متداول ترین نوع چربی در بدن تری گلیسیرید است. این نوع از چربی انرژی اضافی دریافت شده از مواد غذایی را در بدن ذخیره می کند.

برای بررسی مقدار تری گلیسیرید موجود در بدن می توان از آزمایش خون کمک گرفت. میزان تری گلیسیرید بدن بر اساس میلی گرم در دسی لیتر اندازه گیری و اعلام خواهد شد. برای دانستن تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. مقدار طبیعی این ماده در خون کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر است. اما مقدار طبیعی کلسترول در بدن ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر اعلام شده است. این یک تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید بشمار می آید.

سطح تری گلیسیرید خون به فاکتور های گوناگونی استفاده می شود. سطح تری گلیسیرید پس از مصرف غذاها زیاد می شود. زیرا بدن کالری های بلااستفاده غذا را به تری گلیسیرید تبدیل می کند.

عوامل موثر بر تری گلیسیرید

  • اضافه وزن یا چاقی
  • رژیم غذایی
  • بارداری
  • قاعدگی در زنان
  • زمان روز
  • عدم تحرک جسمی و میزان ورزش
  • دیابت
  • مصرف الکل
  • بیماری های التهابی
  • داروها
  • سن
  • جنسیت

تفاوت تری ‌گلیسرید و کلسترول

تری‌ گلیسرید و کلسترول عملکرد مختلفی در بدن دارند. اندازه گیری منظم این دو ماده سلامت بدن را نشان داده و مقدار آن ها همواره باید در محدوده طبیعی باشد.تفاوت تری گلیسیرید با کلسترول در آن است که تری ‌گلیسرید بیشترین نوع چربی در بدن بوده و انرژی اضافی غذا های مصرفی را ذخیره می‌کنند. انرژی ذخیره شده در صورت نیاز بدن دوباره مصرف خواهد شد. دیگر تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید این است که کلسترول‌ها نوعی لیپوپروتئین هستند و توسط کبد در بدن تولید می شوند. این ماده نقش‌ مختلفی در بدن دارد. از نقش کلسترول در بدن می توان به شرکت در ساختمان هورمون‌، غشای سلولی و تولید ویتامین D اشاره نمود.

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟
تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟

آزمایش خون و تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید در آن

سطح تری گلیسیرید خون در آزمایش ها به صورت زیر تعریف می شود.

  1. کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی‌ لیتر طبیعی در نظر گرفته می شود.
  2. مقدار ۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی گرم در دسی‌ لیتر مقدار مرزی ایم ماده در خون است.
  3. مقادیر ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی گرم در دسی ‌لیتر برای این ماده بالاست.
  4. مقدار ۵۰۰ میلی‌گرم در دسی ‌لیتر و بیشتر از آن بسیار بالاست.

سطح کلسترول در آزمایش های خون به شکل زیر تعریف می شود.

  • مقدار طبیعی ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر برای سطح این ماده مجاز است.
  • مقدار حد مرز این ماده در خون ۲۰۰ تا ۲۳۹ میلی گرم در دسی لیتر است.
  • بیش از ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر برای این ماده زیاد است و می تواند باعث بروز مشکلاتی برای بدن گردد.

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید در ایجاد بیماری

بیماری زایی کلسترول

سطح بالای کلسترول می تواند خطر و ریسک حمله های قلبی را افزایش دهد. در واقع کلسترول بالا فاکتوری خطرناک برای بیماری های قلبی بشمار می آید.

تجمع کلسترول در عروق با ایجاد بیماری تصلب شرایین ارتباط مستقیم دارد. این بیماری پلاک های جریان خون را محدود می کند.

بیماری زایی تری گلیسیرید

گاهی سطوح بالای تری گلیسیرید می تواند نشانه ای برای ابتلا به یک بیماری زمینه ای باشد. همچنین سطوح بالای این ماده باعث افزایش خطر برخی مشکلات سلامتی خواهد بود.

اگر سطوح بالای تری گلیسیرید درمان نگردد، بروز عوارض جدی مانند تصلب شرایین، سکته مغزی و التهاب لوزالمعده یا پانکراس افزایش خواهد یافت. توجه شود که سطوح بالای تری گلیسیرید اغلب علائمی ندارد. این ماده می تواند نشانه برخی بیماری ها باشد.

  • تیروئید
  • دیابت (قند خون)
  • بیماری سندروم متابولیک
  • بیماری های ژنتیکی
  • وجود بیماری در کبد
  • بیماری کلیوی

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید در نحوه کاهش مقدارشان

کاهش سطح تری گلیسیرید خون

داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب اولین قدم جهت کاهش سطح تری گلیسیرید است. تغییراتی که باید در رژیم غذایی و سبک زندگی رعایت شود در ادامه آمده است.

  1. محدودیت مصرف انواع کربوهیدرات و قند های ساده
  2. داشتن تغذیه سالم
  3. حفظ وزن متوسط
  4. ورزش کردن به صورت منظم
  5. استفاده مناسب از دارو ها
  6. محدود کردن مصرف غذاهایی مانند غذاهای غنی از چربی های اشباع
  7. محدودیت مصرف الکل
  8. ترک نمودن سیگار

داروها یا مکمل هایی که برای کاهش تری گلیسیرید توصیه می شوند نیز در ادامه آمده است.

  • نیاسین ها
  • استفاده از روغن ماهی
  • کاربرد استاتین ها
  • مصرف فیبرات

به افرادی که مقدار بالای تری گلیسیرید در خون دارند، مصرف دارو های کاهش دهنده تری گلیسیرید توصیه می شود. بنابراین بررسی های منظم پزشکی برای تجزیه و تحلیل و شناسایی تغییرات در سطح تری گلیسیرید امری ضروری بشمار می آید.

نحوه کاهش کلسترول در بدن

در این مورد نیز داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی در کاهش سطح کلسترول مهم است. عوامل موثر در کاهش کلسترول به صورت زیر است:

  • پرهیز از سیگار یا ترک سیگار
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب
  • حفظ وزن متوسط
  • ورزش کردن به طور منظم

عوامل موثر در افزایش خطر و بالا رفتن کلسترول به صورت زیر تعریف می شود.

  1. بیماری هایی مثل بیماری مزمن کلیوی
  2. داشتن سوابق خانوادگی و ارثی
  3. دارا بودن برخی بیماری های مزمن التهابی

این افراد در معرض بالاترین خطر ابتلا به سطوح ناسالم کلسترول قرار دارند. بنابراین افراد دارای مشکلات زمینه ای باید به طور مداوم سطح کلسترول را بررسی کرده و در صورت نیاز اقدام به مصرف دارو نمایند.

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید در عملکردشان

تفاوت کلسترول و تری گلیسرید در نقش هایی متفاوت آن ها در بدن است. کلسترول ماده ای است که به عنوان بلوک های سازنده سلول ها شناخته می شود. قسمت مهمی از هورمون های جنسی مانند پروژسترون و استروژن در زنان و تستوسترون در مردان، کلسترول است.

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟
تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید چیست؟

دیگر تفاوت کلسترل و تری گلیسیرید این است که کلسترول عامل تولید کننده ای برای تولید هورمون استرس موجود در زنان و مردان است. از مهم ترین عملکرد کلسترول می توان به تشکیل صفرا اشاره نمود. این ماده در کبد وجود داشته و نقش ویژه ای در هضم چربی ها و جذب ویتامین هایی مانند ویتامین (دی) A,E,D داراست.

از تفاوت کلسترول و تری گلیسرید این است که بدن تری گلیسیرید را جهت تولید انرژی صرف می کند. این فرآیند شبیه زغال سنگی است که به کوره موتور بخار تزریق می شود. ابتدا تری گلیسرید در کبد ذخیره می گردد. پس از آن قادر است در بدن توزیع و در ماهیچه ها ذخیره شود. زمانی که بدن با کمبود انرژی مواجه شود، این تری گلیسرید است که فرآیندی را آغاز می کند. در این فرآیند اسید های چرب شکسته شده و گلوکز تولید می شود. بدین ترتیب انرژی لازم برای ماهیچه ها تامین می گردد.

عوارض کلسترول و تری گلیسیرید

تفاوت کلسترول و تری گلیسیرید در عملکرد می تواند منجر به انجام فعالیت های مختلف در بدن گردد. درواقع این دو ماده برای عملکرد بدن ضروری هستند و تنها مقدار زیاد آن هاست که می تواند باعث بروز عوارض و بیماری های مختلف گردد.

سخن آخر

ترکیبات زیادی در بدن انسان وجود دارد که هر یک از آن ها می توانند فعالیت ویژه ای را در بدن انجام دهند. همه این ترکیبات برای عملکرد مناسب بدن و انجام متابولیسم های مختلف ضروری هستند. بنابراین رژیم غذایی و سبک زندگی باید به گونه ای باشد که این ترکیبات به اندازه وارد بدن شوند. همچنین با ورزش و فعالیت های بدنی می توان به سلامت بدن افزود. در ضمن عدم استفاده از غذا های فرآوری شده نیز تا حد زیادی بر سلامت بدن موثر است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: میوه گریپ فروت

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا