Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

پروژسترون به طور طبیعی در بدن وجود دارد. می توان داروی آن را در آزمایشگاه سنتز کرد. پروژستین یک اصطلاح کلی برای ماده ای است که باعث برخی یا همه اثرات بیولوژیکی پروژسترون می شود. اصطلاح پروژستین گاهی اوقات برای اشاره به پروژسترون ساخته شده در آزمایشگاه که در داروهای ضد بارداری خوراکی و درمان جایگزینی هورمون است، استفاده می شود. با این حال، تمام محصولات پروژسترون و پروژسترون در آزمایشگاه ساخته می شوند. اصطلاح پروژسترون طبیعی واقعا یک نام اشتباه است. پروژسترون های طبیعی، از جمله محصولات تجویزی کرینون و پرومتریوم، از یک ماده شیمیایی به نام دیوسژنین ساخته می شوند که از سیب زمینی یا سویا وحشی جدا شده است. در آزمایشگاه، دیوسژنین به پروژسترون تبدیل می شود. بدن انسان قادر به ساخت پروژسترون از دیوسژنین نیست، بنابراین خوردن سیب زمینی یا سویا سطح پروژسترون شما را افزایش نمی دهد. در نشریه جهان شیمی فیزیک از داروها و اعمال هورمونها مطالبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با پروژسترون آشنا میکنیم.

قرص پروژسترون

محصولات این هورمون بدون نسخه ممکن است حاوی غلظت پروژسترون نباشند. همچنین، محصولات پروژسترون موضعی (آمادسازی های اعمال شده روی پوست) که به عنوان لوازم آرایشی به بازار عرضه می شوند.

بیماران معمولا پروژسترون را برای کمک به شروع مجدد دوره های قاعدگی که به طور غیرمنتظره متوقف شده اند (آمنوره)، درمان خونریزی غیرطبیعی رحم همراه با عدم تعادل هورمونی و درمان علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی مصرف می کنند. پروژسترون همچنین در ترکیب با هورمون استروژن برای مخالفت با استروژن به عنوان بخشی از درمان جایگزینی هورمون استفاده می شود. اگر استروژن بدون پروژسترون داده شود، استروژن خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.

هورمون پروژسترون چیست

پروژسترون هورمونی است که توسط تخمدان ها ترشح می شود. تغییر سطح پروژسترون می تواند به دوره های غیر طبیعی قاعدگی و علائم یائسگی کمک کند. پروژسترون همچنین برای لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم و حفظ بارداری ضروری است. پروژسترون آزمایشگاهی برای تقلید از عملکرد این هورمون آزاد شده توسط تخمدان ها استفاده می شود.

قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

عملکرد پروژسترون

این هورمون اصلی ترین هورمون استروئیدی پیش از بارداری است که توسط دستگاه تناسلی زنانه ترشح می شود. این با چرخه قاعدگی، بارداری و رشد جنین ارتباط دارد. پروژستین شکل مصنوعی پروژسترون است که برای اهداف پزشکی استفاده می شود. تخمدان ها، جفت و غدد فوق کلیوی پروژسترون تولید می کنند تا وضعیت اندومتر را که پوشش داخلی رحم است، تنظیم کند. پروژسترون یک هورمون مهم در مردان و زنان است. پروژسترون یک استروئید و یک هورمون است. در فرآیند تولید مثل نقش مهمی دارد.

پس از شروع بلوغ، تخمدان ها هر ماه یک تخمک آزاد می کنند. این فرآیند تخمک گذاری نامیده می شود. تخمک به سمت پایین لوله فالوپ حرکت می کند و اگر با اسپرم برخورد کند، ممکن است بارور شود. جسم زرد یک غده درون ریز موقت یا تولید کننده هورمون است که از فولیکول خالی تخمدان پس از تخمک گذاری تشکیل می شود.

جسم زرد به منبع اصلی پروژسترون تبدیل می شود که برای حفظ بارداری بلافاصله پس از لقاح و لانه گزینی لازم است. اگر لقاح اتفاق نیفتد، جسم زرد تجزیه می شود، پروژسترون کمتری تولید می شود و سطح پروژسترون برای رشد دیواره رحم بسیار پایین است. از آنجایی که پوشش داخلی رحم دیگر توسط پروژسترون موجود در جسم زرد حفظ نمی شود، پوشش جدا می شود و منجر به خونریزی قاعدگی می شود.

اگر لقاح اتفاق بیفتد، این هورمون رشد بیشتر رگ های خونی در آندومتر را تحریک می کند و غدد آندومتر را تحریک می کند تا مواد مغذی ترشح کنند که تخم بارور شده را تغذیه می کند. این هورمون بافتی رحم را آماده می کند تا تخمک کاشته شود. این هورمون همچنین به حفظ اندومتر در طول بارداری کمک می کند.

پس از لقاح، جفت تشکیل می شود. جفت شروع به ترشح این هورمون برای تکمیل و پیشی گرفتن از پروژسترون می کند که قبلاً توسط جسم زرد ترشح می شود.

سطح این هورمون جفت در دوران بارداری بالا است. این از بلوغ تخمک های دیگر جلوگیری می کند و باعث ایجاد تغییرات در بافت سینه برای آماده شدن برای شیردهی می شود.

اگر زنی تخمک گذاری نکند، تخمدان های او پروژسترون سنتز نمی کنند. این چرخه تخمک گذاری نامیده می شود. سیکل های از دست رفته اغلب از اواسط دهه ۳۰ به بعد اتفاق می افتد و با نزدیک شدن به یائسگی بیشتر می شود. سطح پروژسترون قبل از یائسگی مداوم کم می شود. تصور می شود که این عامل اصلی علائمی است که در حوالی یائسگی تجربه می شود.

پروژسترون و قاعدگی

پروژسترون در خون به بافت هایی می رود که گیرنده های پروژسترون در آنها وجود دارد. به گیرنده ها متصل می شود تا اعمالی را در بدن ایجاد کند.

استروژن و پروژسترون مسئول آزاد شدن تخمک از تخمدان ها در طول تخمک گذاری هستند.

سپس این هورمون :

پوشش بافتی رحم را آماده می کند تا به تخمک بارور شده اجازه لانه گزینی را بدهد

آندومتر را در طول بارداری حفظ می کند.

از آزاد شدن بیشتر تخمک تا پایان بارداری جلوگیری می کند.

از لقاح بیش از یک تخمک در یک زمان جلوگیری می کند، اگرچه گاهی اوقات بیش از یک تخمک آزاد می شود.

پس از انتقال تخمک، انقباضات عضلانی در لوله های فالوپ را متوقف می کند.

بافت پستان را برای تقویت شیردهی تحریک می کند و باعث می شود که غدد برای تولید شیر آماده شوند.

عضلات دیواره لگن را در آمادگی برای زایمان تقویت می کند.

در مورد عدم تعادل هورمونی، یک نسخه تولید شده، این هورمون، ممکن است کمک کننده باشد.

قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

سطح طبیعی پروژسترون

سطح این هورمون قبل از تخمک گذاری نسبتا پایین است و معمولا زمانی که تخمک از تخمدان آزاد می شود افزایش می یابد. سطوح برای چند روز افزایش می یابد و در صورت وقوع بارداری یا به افزایش ادامه می دهند یا برای شروع قاعدگی کاهش می یابند.

اگر سطح این هورمون ماهانه افزایش و کاهش پیدا نکند، این می تواند نشان دهنده مشکل در تخمک گذاری، قاعدگی یا هر دو باشد و ممکن است دلیل ناباروری باشد.

زنانی که حاملگی چند قلو، یعنی دوقلو، سه قلو و غیره را تجربه می‌کنند، معمولا سطح این هورمون بالاتری نسبت به زنانی که در انتظار یک نوزاد هستند، دارند.

برای اندازه گیری سطح این هورمون می توان از آزمایش خون استفاده کرد. نتایج می تواند به تعیین علت ناباروری، ردیابی تخمک گذاری، کمک به تشخیص حاملگی خارج از رحم یا ناموفق، نظارت بر سلامت بارداری، یا کمک به تشخیص خونریزی غیرطبیعی رحم کمک کند.

چرا سطح پروژسترون کاهش می یابد

سطح این هورمون ممکن است به دلایل زیر کاهش یابد:

  • توکسمی یا پره اکلامپسی در اواخر بارداری
  • کاهش عملکرد تخمدان ها
  • آمنوره
  • حاملگی خارج رحمی
  • سقط جنین

چرا سطح پروژسترون افزایش می یابد

دلایل افزایش سطح این هورمون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کیست های تخمدان
  • حاملگی های غیر قابل دوام
  • شکل نادر سرطان تخمدان
  • تولید زیادتر پروژسترون توسط غدد فوق کلیوی
  • سرطان آدرنال
  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

پروژسترون در مردان

این هورمون به عنوان یک هورمون زنانه شناخته می شود، اما مردان برای تولید تستوسترون به این هورمون نیاز دارند. غدد فوق کلیوی و بیضه ها در مردان پروژسترون تولید می کنند.

سطح این هورمون در مردان مشابه سطح زنان در فاز فولیکولی چرخه قاعدگی است، زمانی که فولیکول تخمک روی تخمدان در حال آماده شدن برای آزاد کردن تخمک است.

علائم پروژسترون پایین در مردان عبارتند از:

  • سطح پایین این هورمون در مردان می تواند منجر به ریزش مو شود.
  • میل جنسی کم
  • ریزش مو
  • افزایش وزن
  • خستگی
  • افسردگی
  • ژنیکوماستی، که رشد سینه در مردان است
  • اختلال در نعوظ
  • ناتوانی جنسی
  • از دست دادن استخوان
  • از دست دادن عضلات

مردانی که پروژسترون پایینی دارند در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

پروستاتیسم، انسداد گردن مثانه، معمولاً با بزرگ شدن غده پروستات همراه است.

با افزایش سن، تستوسترون شروع به کاهش می کند، سطح استروژن افزایش می یابد و سطح این هورمون به طور چشمگیری کاهش می یابد.

قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

دوز مصرفی پروژسترون

از دهان:

برای درمان جایگزینی هورمونی ۲۰۰ میلی گرم پروژسترون میکرونیزه (پرومتریوم) در روز معمولا برای ۱۲ روز از یک چرخه ۲۵ روزه با ۰.۶۲۵ میلی گرم استروژن کونژوگه مصرف می شود.

برای ناتوانی در باردار شدن در یک سال پس از تلاش برای باردار شدن (ناباروری): معمولا ۳۰۰ میلی گرم پروژسترون میکرونیزه در روز حدود ۳۰ روز پس از قرار دادن جنین در رحم مصرف می شود.

برای جلوگیری از زایمان زودرس: ۱۰۰ میلی گرم پروژسترون میکرونیزه دو بار در روز از هفته ۲۰ بارداری استفاده شده است.

اعمال روی پوست:

برای علائم یائسگی: ۲۰ میلی‌گرم این هورمون (معادل ۱/۴ قاشق چای‌خوری) معمولا روزانه در نقاط چرخشی بدن از جمله بالای بازوها، ران‌ها یا سینه‌ها استفاده می‌شود.

داخل واژن:

برای درد سینه (مستالژی): دوز معمولی ۴ گرم کرم واژینال حاوی ۲.۵ درصد این هورمون طبیعی از روز ۱۹ تا ۲۵ سیکل ۲۸ روزه در داخل واژن قرار می گیرد.

برای عدم وجود دوره های قاعدگی (آمنوره): یک اپلیکاتور (۹۰ میلی گرم) ژل این هورمون (کرینون ۴٪ یا ۸٪) معمولاً یک روز در میان به مدت ۶ روز در ماه داخل واژن قرار می گیرد.

برای کاهش ضخیم شدن غیر طبیعی پوشش داخلی رحم (هیپرپلازی آندومتر): دوز ۹۰ میلی گرم (کرینون ۸٪) یا ۱۰۰ میلی گرم کرم پروژسترون روزانه از روز ۱۰ تا ۲۵ یا در روزهای ۱۷، ۱۹، ۲۱ قرار داده شود. ۲۳، ۲۵ و ۲۷ از یک چرخه ۲۸ روزه استفاده شده است.

برای ناتوانی در باردار شدن طی یک سال پس از تلاش برای باردار شدن (ناباروری): ۹۰ میلی گرم این هورمون (کرینون ۸%) یا ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم از انواع دیگر پروژسترون به مدت حدود ۲ هفته پس از تولد جنین هر روز در داخل واژن قرار داده می شود. در رحم قرار داده شده است.

برای جلوگیری از زایمان زودرس: ۹۰-۴۰۰ میلی گرم پروژسترون به شکل ژل یا یک درج در هر روز از حدود هفته ۲۲-۱۸ بارداری در واژن قرار داده می شود.

آمپول پروژسترون برای چیست

برای ناتوانی در باردار شدن در طی یک سال پس از تلاش برای باردار شدن (ناباروری): ۵۰-۱۰۰ میلی گرم این هورمون در روز با لقاح آزمایشگاهی استفاده شده است.

قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

فواید و عوارض قرص پروژسترون

عدم وجود دوره های قاعدگی (آمنوره). مصرف خوراکی این هورمون و استفاده از ژل پروژسترون در واژن، راهکارهای موثری برای درمان عدم قاعدگی در بیماران پیش از یائسگی است. پروژسترون میکرونیزه برای این استفاده مورد تایید FDA است، همانطور که ژل این هورمون داخل واژینال (کرینون ۴%) نیز مورد تایید است.

درمان جایگزینی هورمونی: این هورمون میکرونیزه (پرومتریوم) برای استفاده با استروژن به عنوان جزئی از HRT مورد تایید FDA است. تحقیقات نشان می دهد که افزودن این هورمون به HRT از عوارض جانبی استروژن محافظت می کند.

ناتوانی در باردار شدن در یک سال پس از تلاش برای باردار شدن (ناباروری). ژل پروژسترون داخل واژینال برای استفاده به عنوان بخشی از درمان ناباروری در بیماران مورد تایید FDA است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این هورمون به صورت داخل واژینال و تزریق آن به عضله ممکن است اثربخشی مشابهی با تجویز خوراکی برای افزایش میزان بارداری داشته باشد. همچنین، تحقیقات نشان می دهد که به نظر می رسد این هورمون داخل واژینال برای میزان بارداری به اندازه گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) موثر است.

ضخیم شدن غیر طبیعی پوشش داخلی رحم (هیپرپلازی آندومتر). برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این هورمون (کرینون) در واژن از هیپرپلازی آندومتر در بیمارانی که رحم سالمی دارند و تحت درمان جایگزینی استروژن هستند، جلوگیری می کند. سایر تحقیقات اولیه نشان می دهد که یک کرم پروژسترون داخل واژینال خاص ممکن است به معکوس کردن ضخیم شدن غیر طبیعی آندومتر و کاهش خونریزی واژینال در بیماران پیش از یائسگی با هیپرپلازی غیر سرطانی آندومتر کمک کند.

درد سینه (ماستالژی). برخی تحقیقات نشان می دهد که به نظر می رسد استفاده از این هورمون (کرینون) در واژن باعث کاهش درد و حساسیت سینه در زنان مبتلا به بیماری غیر سرطانی پستان می شود.

علائم یائسگی. برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کرم این هورمون خاص روی پوست علائمی مانند گرگرفتگی را در بیماران یائسه کاهش می دهد.

زایمان زودرس اکثر تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ژل این هورمون یا درج در واژن، به تنهایی یا همراه با درمان برای به تاخیر انداختن زایمان (توکولیتیک درمانی)، خطر زایمان زودرس را در برخی از بیماران در معرض خطر بالای زایمان زودرس کاهش می دهد. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد که استفاده از ژل پروژسترون در واژن، نرخ تولد زودرس را در بیماران با سابقه زایمان زودرس کاهش نمی دهد. تاثیر پروژسترون بر زایمان زودرس در بیماران دارای حاملگی دوقلو مشخص نیست.

یک بیماری پوستی که عمدتا نواحی تناسلی و مقعدی (لیکن اسکلروزوس) را درگیر می کند. به نظر نمی رسد استفاده از پروژسترون در واژن علائم لیکن اسکلروزوس ولو را بهبود بخشد. در واقع، به نظر می رسد که این هورمون در درمان این بیماری نسبت به کلوبتازول کمتر موثر باشد.

سقط جنین. اکثر تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این هورمون در واژن خطر سقط جنین را در بیمارانی که در دوران بارداری خونریزی دارند یا سابقه سقط جنین در گذشته دارند، کاهش نمی دهد. همچنین، تزریق پروژسترون و یک هورمون استروئیدی دیگر به عضله پس از انجام آزمایشی که برای تشخیص نقایص مادرزادی (به نام آمنیوسنتز) استفاده می شود. با این حال، برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف این هورمون از طریق دهان ممکن است خطر سقط جنین را در بیمارانی که در دوران بارداری خونریزی می کنند، کاهش دهد.

سندرم پیش از قاعدگی: اگرچه برخی تحقیقات بالینی نشان می دهد که استفاده از این هورمون در واژن یا راست روده قبل از قاعدگی علائم PMS را کاهش می دهد، بیشتر شواهد نشان می دهد که دادن این هورمون از طریق دهان یا مقعدی علائم PMS را کاهش نمی دهد.

عوارض قرص پروژسترون

هنگام مصرف خوراکی: محصولات تجویزی این هورمون که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده اند، در صورت استفاده خوراکی با توصیه و مراقبت یک متخصص مراقبت بهداشتی، برای اکثر افراد بی خطر هستند.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود: محصولات تجویزی این هورمون که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده اند، احتمالا برای اکثر افراد در صورت استفاده با توصیه و مراقبت از یک متخصص مراقبت های بهداشتی ایمن هستند.

هنگامی که به صورت تزریقی تزریق می شود: محصولات تجویزی این هورمون که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده اند، احتمالا برای اکثر افراد در صورت تزریق به عضله با توصیه و مراقبت یک متخصص مراقبت های بهداشتی ایمن هستند.

هنگامی که در واژن استفاده می شود: محصولات تجویزی این هورمون که توسط سازمان غذا و دارو تایید شده اند، احتمالاً برای اکثر افراد در صورت استفاده در واژن با مشاوره و مراقبت از یک متخصص مراقبت های بهداشتی ایمن هستند.

با این حال، این هورمون می تواند عوارض جانبی زیادی از جمله ناراحتی معده، تغییر در اشتها، افزایش وزن، احتباس مایعات و تورم (ادم)، خستگی، آکنه، خواب آلودگی یا بی خوابی، بثورات پوستی آلرژیک، کهیر، تب، سردرد، افسردگی، ناراحتی سینه یا بزرگ شدن، علائم مشابه سندرم پیش از قاعدگی تغییر چرخه قاعدگی، خونریزی نامنظم و سایر عوارض جانبی.

قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
قرص و آمپول پروژسترون چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه این هورمون 

بارداری و شیردهی: ژل این هورمون داخل واژینال زمانی که به عنوان بخشی از درمان ناباروری یا برای جلوگیری از زایمان زودرس استفاده شود، احتمالا ایمن است. با این حال، پروژسترون زمانی که در دوران بارداری برای اهداف دیگری استفاده شود، احتمالا ناامن است.

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا این هورمون برای استفاده در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد.

بیماری شریانی: اگر بیماری شریانی دارید از این هورمون استفاده نکنید.

سرطان سینه: از مصرف آن خودداری کنید مگر اینکه توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما دستور داده شود.

افسردگی: اگر در حال حاضر افسردگی شدید دارید یا سابقه افسردگی شدید دارید، قبل از استفاده از پروژسترون ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری کبد: این هورمون ممکن است بیماری کبد را بدتر کند. از آن استفاده نکنید.

پورفیری: این هورمون ممکن است باعث حمله پورفیری شود. از آن استفاده نکنید.

خونریزی واژینال: اگر خونریزی واژینال تشخیص داده نشده دارید، از این هورمون استفاده نکنید.

تداخلات دارویی پروژسترون

استروژن ها با پروژسترون تعامل دارند:

پروژسترون و استروژن هر دو هورمون هستند. آنها اغلب با هم گرفته می شوند. مصرف این هورمون همراه با استروژن ممکن است باعث حساسیت سینه شود.

برخی از قرص‌های استروژن شامل استروژن‌های کونژوگه اسب (پریمارین)، اتینیل استرادیول، استرادیول و غیره هستند.

پاکلیتاکسل (آبراکسان، اونکسول) با پروژسترون تداخل می کند:

تزریق دوزهای بالای پروژسترون به صورت داخل وریدی (به صورت IV) همراه با داروی پاکلیتاکسل ممکن است باعث افزایش سطح پاکلیتاکسل در خون شود. با این حال، به نظر نمی رسد این ترکیب عوارض جانبی پاکلیتاکسل را افزایش دهد. تا زمانی که اطلاعات بیشتری مشخص نشده باشد، از پروژسترون با احتیاط استفاده کنید یا از مصرف آن در بیماران تحت درمان با پاکلیتاکسل خودداری کنید.

شیاف پروژسترون برای چیست

شیاف پروژسترون یا سیکلوژست در پیشگیری از سقط زودرس جنین موثر است.

این هورمون برای کاهش هایپرپلازی اندومتر رحم و ریسک کارسینوم اندومتریوز در زنان استفاده میشود.

آمپول پروژسترون برای سقط جنین

آمپول این هورمون سبب سقط جنین نخواهد شد. شیاف این هورمون باعث حفظ بارداری میشود.

شیاف پروژسترون برای پریود شدن

این شیاف واژینال برای قاعدگی یا پریود شدن در زنان در سنین باروری که دوره طبیعی قاعدگی دارند استفاده میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا