Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

معرفی ترنج و خواص آن برای سلامتی بدن

میوه های زیادی وجود دارد که ما به طور مرتب نام آن ها را شنیده ایم یا اینکه خیلی تمایلی نداشتیم از این میوه های مفید استفاده کنیم. ترنج هم از این نوع مرکبات محسوب می شود. که اغلب در وعده های غذایی و میان وعده ها استفاده نمی شود.

این میوه، مانند سایر مرکبات آنقدر خواص  مفید و مهم برای بدن دارد که در واقع با دانستن آن ها ،ترنج را بعد از غذایمان قرار می دهیم. در این مقاله  ابتدا  به معرفی ترنج و خانواده های آنها می پردازیم، سپس مزایا و مضرات آن برای بدن می پردازیم.

خواص ترنج شامل کمک به بهبود سلامت گوارش، بهبود هضم غذا تسکین درد، ازبین بردن بد دهان، کاهش تب و تمدد اعصاب است. در طب سنتی از پوست، میوه ، برگ ها و شکوفه های ترنج برای درمان بیماری ها و تقویت قلب، کبد، صفرا استفاده می شود.

خواص ترنج برای بدن

معرفی ترنج و خواص آن برای سلامتی بدن
معرفی ترنج و خواص آن برای سلامتی بدن

درمان یبوست

ترنج باعث بهبود حرکات روده می شود و در نتیجه مصرف آن درمان کننده یبوست است. همان طور که می دانیم این میوه برای معده و سیستم گوارشی مفید است و در طب سنتی برای از بین بردن و جلوگیری از نفخ شکم تجویز می شود، علاوه براین به هضم غذا نیز کمک می کند.

تسکین اعصاب

ترنج شامل موادی است که ترشح دوپامین و سروتونین (هورمون های شادی) را افزایش می دهند و مصرف آن باعث آرامش، کاهش اضطراب و استرس می شود. با توجه به این خواص، مصرف این میوه نیز برای رفع افسردگی و داشتن خوابی آرام مفید است.

تسکین درد

یکی دیگر از خواص ترنج وجود موادی است که ترشح هورمون هایی را تحریک می کند که حساسیت عصب به درد را کاهش می دهد. به همین دلیل در طب سنتی از روغن ترنج و عرق آن برای رفع سردرد و درد عضلانی استفاده می شود.  این ترکیبات به کاهش احساس درد کمک می کنند.

رفع مشکلات پوستی

کمک کننده به درمان برخی بیماری های پوستی از دیگر فواید این میوه است. روغن این میوه برای درمان زخم های ناشی از بریدگی، ، ترک پاشنه پا، تبخال، آکنه است. امروزه روغن ترنج در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان داده است که مواد تشکیل دهنده این میوه به تولید کلاژن و ترمیم پوست کمک می کند.

پیشگیری از عفونت

معرفی ترنج و خواص آن برای سلامتی بدن
معرفی ترنج و خواص آن برای سلامتی بدن

ترنج دارای خواص ضدعفونی کننده است و استفاده از این عصاره میوه می تواند مانع ازرشد میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها شود. استفاده از روغن این میوه، زخم ها را از عفونت محافظت می کند. همچنین اثرات عفونت های مختلف را درمان می کند و از تشکیل مجدد آن ها جلوگیری می کند.

کمک به درمان ناراحتی های تنفسی

استفاده از این میوه برای پیشگیری و بهبود سرماخوردگی مفید است. چند قطره از روغن ترنج به دستگاه بخور بچکانید.این کار باعث می شود مشکلات تنفسی به ویژه در هنگام سرماخوردگی و سرفه موثر است. این روغن همچنین می تواند برای افراد مبتلا به سرفه شدید، مشکلات تنفسی و آسم مفید باشد.

رفع بوی بد دهان

این مویه شما را از بوی بد دهان خلاص می کند، کمک به حفظ سلامت دهان از خواص ترنج است و از روغن آن می توان برای دهانشویه استفاده کرد.

کمک به هضم غذا

معرفی ترنج و خواص آن برای سلامتی بدن
معرفی ترنج و خواص آن برای سلامتی بدن

یکی از مهم ترین خواص ترنج در طب سنتی کمک به بهبود هضم مواد غذایی و دستگاه گوارشی است. مصرف این میوه باعث افزایش ترشح اسیدهای گوارشی، آنزیم ها و اسیدهای صفرا خواهد شد که فرایند گوارش را تسهیل می کند و در هضم بهتر وعده های غذایی کمک می کند.

کاهش تب

اگر شما به دنبال راه حل برای این سوال  هستید که چگونه تب را کاهش دهید؟ شما باید بدانید که ترنج برای کاهش تب مفید است و به دلیل خواص دیورتیک آن، اجازه می دهد تا آلودگی را از بدن خارج کند. ترکیبات این میوه همچنین دستگاه متابولیک و ترشح غدد را تحریک می کنند که در کاهش دمای بدن مؤثر است.

از ترنج ، بالنگ یا بادرنگ چه می دانید؟

ترنج، بالنگ و بادرنگ بخشی از خود خانواده مرکبات هستند. این سه گیاه درواقع از یک ریشه هستند.

میوه ترنج و بالنگ متعلق به زیر دسته بادرنگ یا بادرنج است.ترنج در ابتدا کمی کوچکتر و ازد وطرف ابتدا و انتهاباریک تر است و ولی بالنگ گردتر و بزرگ تر است.

پوست ترنج و بالنگ ناهموار و حالت شیار دار و زرد رنگ است. این میوه معطر دارای پوست ضخیمی است و میوه وسط آن کوچک و بیشتر حجم  میوه، پوست آن است. طعم میوه تلخ و ترش است، تلخی ترنج مانند گریپ فروت است اما اسیدیته بیشتری دارد.

ترنج در کجا می روید؟

این گیاه در مناطق گرم و مرطوب می روید که شامل سواحل مدیترانه، استرالیا، گینه نو، شرق آسیا و جنوب ایالات متحده است. درخت این میوه در ایتالیا و فرانسه به صورت صنعتی رشد می کند. این گیاه واکنش منفی به سرما و یخبندان نشان می دهد

, بنابراین قادر نخواهد بود در مناطق سردسیر رشد کند. ترنج در ایران و در مناطق شمال و جنوب غربی با آب و هوای گرم و مرطوب دارد ، پرورش داده می شود.

آبمیوه به اندازه خود میوه مغذی نیست

آب میوه به اندازه خود میوه مغذی نیست، البته لازم به ذکر است که آب مرکبات غنی از ویتامین C و مواد مغذی است، اما این آب میوه ها به اندازه خود میوه مناسب نیستند و  حتی می تواند مضر باشد.

هنگامی که آب میوه می نوشید، عمدتاً آب مرکبات،  مقدار زیادی قند فروکتوز وارد جریان خون می کند و از آنجا به کبد می رود. اگر این قند بیشتر از آن چیزی باشد که کبد در یک زندگی روزمره می خواهد، آن را به عنوان چربی ذخیره می کند و باعث افزایش وزن در طول سال ها می شود.

حتی آب میوه فیبر بسیار کمتر نسبت به خود میوه به بدن می دهد، و باعث می شود خاصیت کمتر به دستگاه گوارش برسد. توجه داشته باشید:اگر میوه به جای آب میوه مصرف شود؛ فیبر موجود در آن  جذب فروکتوز  را کند می کندو باعث می شود که این قند با میزان کمتر و از آنجا به جریان خون و سپس به کبد واردمی شود. در پایان باعث اضافه وزن می شود.

مضرات مصرف بیش از حد ترنج

مصرف بیش از حد مرکبات باعث ایجاد خرابی دندان می شود و این به دلیل اسیدیته بودن این میوه ها است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که ترکیبات گیاهی در پوست مرکبات نیز می توانند باعث عامل پوسیدگی در دندان ها شوند. به شدت توصیه می شود پس از خوردن مرکبات و آب میوه های آنها دهان و دندان هایتان را با دقت بشویید تا با عواقب نامطلوب آنها مواجه نشدید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا