Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قرص الکل جامد / سوخت هگزامین فشرده چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از الزامات سفر، کوهنوردی ، کمپینگ برپا کردن آتش است. تجهیزات جانبی برای کمک به روشن کردن آتش در طبیعت وجود دارد. طبیعت گرد برای گرم کردن خود و یا گرم کردن غذا، آماده کردن چای زغالی بهآ تش نیاز دارد. آتشی که ما در طبیعت برپا می کنیم باید تا حد امکان کوچک و با حداقل آسیب به طبیعت باشد و به سادگی روشن شود، سریع خاموش نشود ووقت کافی برای استفاده به افراد دهد. چه آتش را در دل طبیعت با تکه های چوب و یا شاخه های شکسته درخت و یا با زغال چوب و…تهیه کنیم, ما نیاز به برخی از ابزار ضروری داریم.

علاوه بر کبریت یا فندک، آتش زنه یکی دیگر از ابزاری است که دارای انواع مختلف می باشد.آتش زنه به هرماده خشکی می گویند که می تواند به راحتی آتش بگیرد و برای شعله ور کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرد.آتش زنه باید خوب بسوزد وشرایط گر گرفتن را برای هیزم، زغال سنگ یا چوب که برای اجاق کوچکمان آماده کرده ایم، فراهم کند. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی قرص الکل جامد / سوخت هگزامین فشرده می پردازیم. با ما همراه باشید.

قرص الکل جامد چیست؟

قرص الکل جامد / سوخت هگزامین فشرده چیست و چه کاربردی دارد؟
قرص الکل جامد / سوخت هگزامین فشرده چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از انواع معروف، سبک وزن و قابل حمل آتش زنه، قرص الکل جامد یا سوخت هگزامین فشرده است.این قرص ها کاملاً بی بو و با دوام هستند و توانایی احتراق بالایی دارند. اندازه کوچک و سبکی بسته های مختلف این قرص ها و کم هزینه بودن آن ها، این قرص ها را به ابزاری محبوب در میان طبیعت گردان تبدیل کرده است.

قرص سوخت هگزامین  (یا قرص حرارتی) نوعی سوخت جامد به صورت قرص هستند. این قرص ها بدون دود می سوزند، چگالی انرژی بالایی دارند، در زمان سوختن به صورت مایع در نمی آیند و خاکستر از خود به جای نمی گذارند. در سال ۱۹۳۶ در مورهارت آلمان اختراع شد، جزء اصلی آن هگزامین است که با کمک الکساندر باتلروف در سال ۱۸۵۹ کشف شد. برخی قرص های گازی از ۱٬۳٬۵ تری اکسان به عنوان ماده ای دیگر استفاده می کنند.

. در بیشتر کشورهای شوروی سابق به قرص های سوخت ، الکل خشک می گویند. از این قرص ها برای پخت و پز در اردوگاه ها، در نیروی دریایی و در شرکت های امدادی استفاده می شود. آن ها اغلب با اجاق های فلزی یکبار مصرف استفاده می شوند که شامل بسته های جیره بندی صحرایی است.

هگزامین از واکنش فرمالدهید و آمونیاک است. در یک محیط اسیدی، هگزامین به فرمالدهید سمی تبدیل می شود که خطر اصلی سمیت آن با بلع است.قرص سوخت ساده، فشرده و جمع و جور تر از دیگر سیستم های سوختی است. هگزامین نیز در صورتی که به درستی در یک ظرف خشک در بسته نگهداری شود، ماندگاری تقریبا بی نهایتی دارد

روش تهیه قرص الکل جامد

قرص الکل جامد می توانند به عنوان سوخت  در مناطق مختلف مورد استفاده قرار گیرند. دو تکنیک برای تهیه الکل جامد وجود دارد، تفاوت آن ها در این است که در اولی واکنش در خلاء انجام می شود، اما در دومی واکنش بدون خلاء انجام می شود. این محصول در پلاستیک سازی ، مواد منفجره، قارچ کش، پیشگیری از خوردگی، داروسازی، ضد چروک در منسوجات و ضد باکتری استفاده می شود. الکل جامد در صد و سی درجه سانتیگراد مشتعل می شود.

ویژگی های قرص الکل جامد

قرص الکل جامد / سوخت هگزامین فشرده چیست و چه کاربردی دارد؟
قرص الکل جامد / سوخت هگزامین فشرده چیست و چه کاربردی دارد؟
  • این قرص ها کاربرد مفیدی دارند
  • آنها کاملا امن و بدون خطرو تهدید هستند.
  • بدون تاریخ انقضا می باشد.
  • آن ها در مدت کوتاهی و سریع روشن می شوند .
  • هیچ دود بدبو یا اشتعال ناگهانی و خطرناکی ندارند.
  •  آنها گرما و شعله مطلوبی را در یک بازه زمانی طولانی ایجاد می کند.
  • سوخت هگزامین فشرده روشن کردن آتش را بدون هدر دادن زمان تبدیل به یک کار ساده و لذت بخش می کند.
  • مدت زمان طولانی احتراق قرص های پایدار الکل به گونه ای است که می توان از آن ها برای جوش آوردن آب، غذاهای کنسرو شده یا آماده کردن و گرم کردن غذا استفاده کرد.

  •  سبک بودن
  •  بی خطر
  •  غیر سمی
  •  ارزان بودن
  •  قابل حمل بودن

کاربرد

این محصول در پلاستیک سازی، جلوگیری از خوردگی، داروسازی، ضدچروک شدن منسوجات مواد منفجره، قارچ‌کش،  و ضدباکتری بکار می‌رود.

اطلاعات شیمیایی قرص الکل جامد:

  • نام شیمیایی آن متیل هگزامین است.
  • الکل جامد در ۱۳۰ درجه سانتیگراد گداخته می‌شود.
خصوصیات
فرمول مولکولی C۶H۱۲N۴
جرم مولی ۱۴۰.۱۸۶ g/mol
چگالی ۱.۳۳ g/cm³ (at 20 °C)
دمای جوش ۲۸۰ °C (تصعید)
انحلال‌پذیری در آب ۸۵.۳ g/100 mL

 

سوالات متداول

آیا قرص هگزامین بی خطر است؟

از واکنش فرمالدهید و آمونیاک هگزامین تهیه می شود.هگزامین در یک محیط اسیدی، به فرمالدهید سمی تبدیل می شود که خطر اصلی آن سمیت در بلع است. … مانند تریو کسان، هگزامین دارای ماندگاری بالایی است اگر به خوبی در یک ظرف خشک و دربسته نگهداری شود.

آیا قرص های هگزامین سمی هستند؟

قرص های سوخت هگزامین قطعا بی بو و بدون دود است.  یک منبع قابل اعتماد از گرما برای اجاق های کوله پشتی الکل است. هر قرص سوخت جامد سمی نیست، هیچ خاکستر باقی نمی ماند و ۱۵ دقیقه زمان سوختن فراهم می کند.

هگزامین چقدر خطرناک است؟

هگزامین همچنین می تواند باعث واکنش های آلرژیک پوستی شود. قرار گرفتن در معرض آن در حد بسیار کم، ممکن است باعث بروز خارش و بثورات پوستی شود. قرار گرفتن در معرض آن ممکن است موجب حملات آسم با تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و / یا سفت شدن قفسه سینه شود.

قرص های هگزامین چقدر می سوزانند؟

بی بو، غیر سمی و به آسانی قابل اشتعال است. قرص سوخت جامد را می توان برای کمپینگ، استفاده نظامی و اضطراری استفاده کرد. یکی از این قرص های به مدت ۱۲ دقیقه می سوزد و می تواند به عنوان شروع کننده سوخت و یا در اجاق گاز استفاده شود.

آیا قرص جامد سمی است؟

گازهای سمی ناشی از آتش سوزی های قرص جامد، خانواده ها را در معرض خطر قرار داده است – سازمان ملل متحد. “دود ناشی از سوختن اینها سوخت ها یک کوکتل سمی از ذرات و ترکیبات شیمیایی تولید می کنند که از سیستم ایمنی بدن عبور می کنند و بیشتر خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را که شامل برونشیت ذات الریه می شود دو برابر می کند»

چگونه قرص هگزامین را نگه داری کنید؟

مهم ترین اصل برای نگه داشتن قرص های سوخت برای یک دوره تقریبا نامحدود این است که آنها را خشک نگه دارید.خشک نگه داشتن آن ها کمک می کند آنها به طور نامحدود دوام بیاورند.

آیا هگزامتیلن تترامین قابل اشتعال است؟

در تماس با شعله بسیار قابل اشتعال است. این قرص با شعله بدون دود به راحتی می سوزد .

آیا تریوکسان بی خطر است؟
تری اکسان دارای گرمای تولید شده کمتری نسبت به هگزامین است، در زمان سوختن فرمالدئیدتولید می کند و تا لحظه ای که بسوزد سمی است .

آیا می توانید سوخت جامد بخورید؟
هگزامین ازبرهم کنش فرمالدئید و آمونیاک تولید می شود. در یک شرایط اسیدی، هگزامین به فرمالدئید سمی تبدیل می شود . سمیت آن از راه بلع است.

چرا سوخت جامد بد هستند؟
استفاده از سوخت جامد با عث عفونت‌های حاد تنفسی در گروه سنی کودکان و خردسال می شود. ارتباطی با بیماری مزمن انسدادی ریه و سرطان ریه در زنان دارد.

 

برای مطالعه:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا