Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

چراغ الکلی چیست ؟ انواع ، کاربرد و قیمت خرید و فروش آن

چراغ الکلی یکی از تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی است که از آن برای استریل کردن لوپ ها ، سوزن ها و سایر ابزار های آزمایشگاهی در آزمایشگاه های میکروبیولوژی ، مراکز بهداشتی و درمانی ، پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد . جنس بدنه ی این چراغ می تواند از شیشه ، فولاد ، برنج و آلومینیوم باشد .

در این چراغ از الکل به عنوان سوخت استفاده می شود . شعله ای که چراغ الکلی تولید می کند بدون دود بوده و نسبت به شعله ی چراغ بونزن حرارت کمتری دارد . دمای شعله ی این چراغ حدود ۲۶۰ درجه ی سانتیگراد است .

نکته :

این چراغ دارای یک مخزن شیشه ای استوانه ای شکل است که به وسیله ی الکل پر می شود . در بالای مخزن ، یک فیتیله ی گرد نخی تعبیه شده است . این فیتیله الکل را به وسیله ی مویینگی به درون خود می کشد . پس از آن میتوان فیتیله را روشن کرده و شعله ایجاد کرد . در غیر این صورت الکل موجود در فیتیله در مجاورت هوا تبخیر می شود . این چراغ دارای درپوشی است که با قرار دادن آن روی فیتیله ، می توان شعله را خاموش کرده و از تبخیر سوخت الکلی جلوگیری کرد .

جالب است بدانیم که :

این چراغ یک طراحی بسیار ساده از اجاق گاز یک شعله است که نیازی به تنظیمات فشار سوخت ندارد . سوخت از مخزن به طور مستقیم به درون فیتیله وارد شده و شعله ایجاد می کند . این عمل تا جایی ادامه می یابد که سوخت به اتمام برسد و یا کاربر با گذاشتن درپوش روی فیتیله شعله را خاموش کند .

نکته :

استفاده از چراغ الکلی به دلیل وزن بسیار سبک و ساختار ساده ای که دارد بسیار پرکاربرد است . زیرا ، به راحتی می توان آن را جابجا کرد . به همین دلیل در بسیاری از موارد جایگزین چراغ بونزن می شود .

چراغ الکلی
چراغ الکلی

 

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی انواع دستگاه های آزمایشگاهی مانند دستگاه آب مقطر گیری ، کارل فیشر ، رفراکتومتر و … ، تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی و ابزار هایی مانند قیف بوخنر ، پوآر ، پتری دیش ، پارافیلم ، روپوش ، تیغ میکروتوم و … پرداخته شده است .

در این مقاله سعی داریم به معرفی و بررسی چراغ الکلی آزمایشگاهی ، کاربرد ، انواع و قیمت خرید و فروش آن بپردازیم :

  • چراغ الکلی چه ویژگی هایی دارد ؟
  • انواع چراغ های الکلی کدامند ؟
  • قیمت خرید و فروش انواع چراغ های الکلی
  • هنگام خرید چراغ الکلی توجه به چه نکاتی الزامی است ؟
  • طرز کار چراغ الکلی چگونه است ؟
  • چراغ الکلی چه کاربرد هایی دارد ؟

 

چراغ الکلی چه ویژگی هایی دارد ؟

این چراغ به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیار پرکاربرد است . در این قسمت به ویژگی های ارزشمند این نوع چراغ اشاره می کنیم :

  • این چراغ از سه قسمت تشکیل شده است که عبارتند از یک مشعل ، یک محفظه ی سوخت و یک پشتیبان که برای قرار دادن چراغ روی آن استفاده می شود .
  • نیازی به استفاده از برق یا گاز ندارد ، زیرا به راحتی توسط الکل پر شده و مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع فقط از الکل به عنوان سوخت استفاده می کند .
  • دارای شعله ی کوتاهی است . به همین دلیل دمای شعله ی پایینی ایجاد می کند . برای ایجاد دماهای بالاتر در آزمایشگاه ، باید از چراغ بونزن استفاده کرد که شعله ای بسیار قوی تری دارد .
  • شعله ایجاد شده توسط این چراغ بدون دود است و با دمایی بین ۵۰۰ و ۹۰۰ درجه ی فارنهایت می سوزد که این دما البته بستگی به محل شعله دارد .
  • وزن آن معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ گرم است به همین دلیل به راحتی می توان آن را جابجا کرد .
  • با نام اجاق گاز های کوله پشتی هم شناخته می شوند چون وزن بسیار سبکی دارند . استفاده از آن ها موجب کاهش وزن بار در سفر های طولانی می شود .
  • ممکن است در درپوش های مهر و موم کننده ای قرار گیرند . این کار موجب می شود سوختی که در آن قرار دارد با جابجایی چراغ به بیرون نشت نکند و یا از طریق مشعل داغ سوخته نشود . این کار به حفظ درپوش اصلی کمک می کند .

انواع چراغ های الکلی کدامند ؟

این چراغ ها بر اساس نوع ماده به کار رفته در ساخت مخزن آن به چهار نوع تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • چراغ الکلی شیشه ای
  • چراغ الکلی برنجی
  • چراغ الکلی فولادی
  • چراغ الکلی مسی
  • چراغ الکلی آلومینیومی

در میان چراغ های مختلف نام برده شده ، نوع شیشه ای کاربرد بسیار بیشتری دارد . چراغ های فلزی نسبت به شیشه ای دوام بیشتری دارند .

قیمت خرید و فروش انواع چراغ های الکلی

به دلیل کاربرد های بسیار بالایی که چراغ های الکلی در آزمایشگا ه های میکروبیولوژی ، مراکز بهداشتی ، دندان پزشکی و داروسازی دارند ، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل و خارج از کشور سعی می کنند این محصول را در بالاترین کیفیت تولید کنند . قیمت این چراغ ها متناسب با جنس ، ابعاد ، کیفیت و کاربرد آن متفاوت است .

چراغ های تولید شده در داخل کشور به نسبت محصولات مشابه تولید خارج قیمت پایین تری دارند . به همین دلیل تهیه ی چراغ های ساخت داخل علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی ، در صرفه جویی ارزی نیز بسیار موثر است .

هنگام خرید چراغ الکلی توجه به چه نکاتی الزامی است ؟

 

هنگام خرید چراغ الکلی توجه به چه نکاتی الزامی است ؟
هنگام خرید چراغ الکلی توجه به چه نکاتی الزامی است ؟

 

هنگام خرید این چراغ ها باید توجه شود که چه کاربردی از آن انتظار می رود . از این رو ، هنگام خرید باید به ابعاد و جنس چراغ توجه نمود . کاربرد عمده ی آن برای استریل کردن ابزار های آزمایشگاهی است . زیرا استفاده از حرارت ، از گذشته های دور ساده ترین و مطمئن ترین روش ضدعفونی کردن ابزار است . این چراغ به دلیل تولید شعله ی بدون دود برای استریل ابزار ها بسیار مناسب است .

ابعاد چراغ باید متناسب با فضای محیط کار انتخاب شود . در صورت وجود فضای بیشتر می توان چراغ‌ های مرتفع ‌تر و بزرگ ‌تری را تهیه کرد .

چراغ های فلزی نسبت به شیشه ای دوام بیشتری دارند . در حالیکه نوع شیشه ای آن از کیفیت بالاتری برخوردار است .

طرز کار چراغ الکلی چگونه است ؟

اساس کار این چراغ ها با استفاده از سوختن فتیله داخل الکل است.  دارای یک محفظه است که معمولا شیشه ای است و درون آن الکل می ریزند . یک فیتیله داخل مخزن قرار دارد که الکل موجود در مخزن را جذب می کند . الکل به وسیله ی مویینگی از فیتیه بالا رفته و به نوک آن می رسد . با آتش زدن فیتیله ، الکل موجود در چراغ به آرامی سوخته و شعله تولید می کند .

چراغ الکلی چه کاربرد هایی دارد ؟

 

چراغ الکلی چه کاربرد هایی دارد ؟
چراغ الکلی چه کاربرد هایی دارد ؟

 

این وسیله در آزمایشگاه های میکروبیولوژی ، مراکز بهداشتی و درمانی ، مطب های پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی بسیار پرکاربرد است .

حرارتی که این چراغ تولید می کند معمولا برای استریل کردن سرنگ ها و بسیاری از ابزارآلات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. حرارتی که این چراغ تولید می کند پایین است به همین دلیل برای ضدعفونی کردن ابزار ها بسیار مناسب است .

در برخی از آزمایشگاه ها از این چراغ به عنوان منبع ایجاد حرارت استفاده می شود. گاهی اوقات به عنوان منبع نور نیز کاربرد دارد . این وسیله در مناطقی است که دسترسی به گازکشی یا دیگر منابع انرژی ندارند بسیار پرکاربرد است .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا