Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پارافیلم چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد های آن

پارافیلم (Parafilm ) ورقه های نازک و نیمه شفافی از جنس پارافین هستند که انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و در برابر رطوبت و دما مقاوم هستند . پارافیلم نوعی پلیمر هادی است . این ورقه ها در آزمایشگاه های علمی و بیمارستانی کاربرد بسیار بالایی دارند . از پارافیلم برای مهر و موم ( پلمپ ) و حفاظت ظروف آزمایشگاهی مانند لوله آزمایش ، بالن ، پتری دیش ، بشر و … استفاده می شود . به همین دلیل به عنوان یکی از تجهیزات آزمایشگاهی پرکاربرد شناخته می شود .

این ورقه ها در دسته پلیمر های ترموپلاستیک قرار می گیرند . ترموپلاستیک ها ، پلیمر هایی هستند که افزایش دما موجب ایجاد تغییر در ساختار آن نمی شود . با افزایش دما این پلیمر ها با حفظ ترکیب شیمیایی خود ذوب می شوند . به همین دلیل پس از سرد شدن ماهیت خود را حفظ کرده و تبدیل به همان ماده ی قبلی می شوند . به این ترتیب ، افزایش دما فقط موجب تغییر در شکل ظاهری آن می شود و ساختار و ترکیب شیمیایی آن بدون تغییر باقی می ماند .

جالب است بدانیم که :

در آزمایشگاه های علمی و بیمارستانی از پارافیلم برای پوشاندن ظروف و لوازم آزمایشگاهی مانند لوله آزمایش ، بشر ، پتری دیش ، بالن و … و محافظت محتویات درون آن ها استفاده می شوند . به این ترتیب میزان از دست دادن مایعات به حداقل می رسد و می توان برای نگهداری طولانی مدت یک محلول یا نمونه ی آزمایشگاهی از آن استفاده کرد . استفاده از این پوشش بسیار آسان و سریع بوده و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد .

از جمله کاربرد های پارافیلم می توان به آزمایشگاه های آب و فاضلاب ، آرایشی و بهداشتی ، شوینده ، بیوتکنولوژی ، پاتولوژی ، خدمات مولکولی ، دارویی و داروسازی ، رنگ و رزین ، پلیمر ، صنایع غذایی ، کشاورزی و باغبانی ، کلینیکال ، متالوژی ، نفت و پتروشیمی و هیستولوژی اشاره کرد .

پارافیلم چیست ؟
پارافیلم چیست ؟

انعطاف پذیری بالای پارافیلم موجب می شود به راحتی در اطرف سطوح حلقوی و یا شکل های غیر عادی قرار گیرد . میزان انعطاف و کشیدگی این ورقه ها به گونه ای است که می تواند ۳ تا ۴ برابر طول اولیه اش کشیده شود .

پارافیلم به دلیل خاصیت آب گریزی بی نظیری که دارد برای انتقال مقادیر اندکی از معرف های شیمیایی شبکه ی میکروسکوپ الکترونی عبوری بسیار پرکاربرد است .

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی پارافیلم ، ویژگی ، کاربرد و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم :

  • پارافیلم چه ویژگی هایی دارد ؟
  • قیمت خرید و فروش ورقه های پارافیلم چگونه است ؟
  • پارافیلم چه کاربرد هایی دارد ؟
  • سخن پایانی

پارافیلم چه ویژگی هایی دارد ؟

همان طور که پیش از این ذکر شد ، ورقه های پارافیلم پلیمر های ترموپلاستی هستند که از پلی فین ها و موم های پارافین تشکیل شده اند . از این ورقه ها برای جلوگیری از انتقال آلودگی ، تبخیر و یا ریختن نمونه های آزمایشگاهی استفاده می شود .

این ورقه ها از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند . به همین دلیل ، به راحتی به تمامی سطوح می چسبند و پلمپ کردن نا صاف ترین شکل ظرفها را امکان پذیر می سازد  . ورقه های پارافیلم در عرض های متفاوتی تولید می‌شود . از این رو می‌توان برای محافظت هر ظرفی از پارافیلم مناسب آن استفاده کرد .

این ورقه ها با افزایش دما ذوب می شوند اما ترکیب شیمیایی خود را از دست نمی ‌دهند . این ماده ی بی بو با گاز های موجود در ظرف واکنش نمی ‌دهد اما بهتر است در نگهداری از ظروفی استفاده شود که حاوی مایع هستند .

نکته :

از پارافیلم ها در پوشاندن ظرف های مورد استفاده در اتوکلاو خود داری شود . در این حالت بهتر است از ورقه های آلومینیومی به عنوان پوشش استفاده شود .

نکته :

پارافیلم ها در برابر محلول های نمکی ، اسیدهای غیر آلی و محلولهای قلیایی مقاوم هستند . از این ورقه ها می توان به مدت کوتاه برای محافظت محلول های هیدرو کربنی قطبی استفاده کرد . اما ، محلول های غیر قطبی آن را حل می ‌کنند .

نکته :

از ورقه های پارافیلم برای ممانعت از بیرون ریختن مایعات و همچنین مقابله با فشار های گازی استفاده نشود زیرا ضریب اطمینان بالایی ندارند و برای این اهداف تولید نشده اند .

توجه :

با وجود اینکه پارافیلم ها قابلیت استریل کردن دارند اما توصیه می شود پس از استفاده برای درپوش های گاز های سمی ، دور انداخته شوند .

پارافیلم چه ویژگی هایی دارد ؟
پارافیلم چه ویژگی هایی دارد ؟

قیمت خرید و فروش ورقه های پارافیلم چگونه است ؟

به دلیل کاربرد بسیار بالایی که ورقه های پارافیلم در آزمایشگا ه های گوناگون دارد ، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل و خارج از کشور سعی می کنند این محصول را در بالاترین کیفیت تولید کنند . قیمت این ورقه ها متناسب با میزان انعطاف ، طول و عرض آن متفاوت است . این محصول معمولا به صورت رولی به فروش می رسد .

بیشتر پارافیلم مورد استفاده در داخل وارداتی هستند که نسبت به نمونه های مشابه تولید داخل از قیمت بسیار بیشتری برخوردار هستند . از این رو حمایت از تولیدات داخلی در صرفه جویی ارزی نیز بسیار موثر است .

پارافیلم چه کاربرد هایی دارد ؟

همان طور که گفته شد ، پارافیلم یکی از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد است که برای آزمایشگاه های علمی محصولی ایده آل به شمار می آید . زیرا به عنوان یک پوشش ترمو پلاستیکی جهت مهر و موم ظروف آزمایشگاهی کاربرد دارد . این پوشش میزان از دست دادن مایعات را به حداقل می رساند . در این قسمت به مهم ترین کاربرد های آن اشاره می کنیم :

کاربرد پارافیلم در آزمایشگاه های علمی

در آزمایشگاه های علمی برای محفاظت از محتوای لوله ها ، بالن ها ، پتری دیش ها ، بشر ها و … مورد استفاده قرار می گیرد . برای نگهداری طولانی مدت محلول ها و نمونه های آزمایشگاهی و محافظت در برابر انواع آلودگی ها بسیار موثر است .

انعطاف پذیری بی نظیر این فیلم موجب می شود که به راحتی اطراف شکل های غیر عادی و سطوح حلقوی قرار گیرد . ورقه های پارافیلم این ویژگی را دارند که سه تا چهار برابر طول اولیه کشیده شوند .

کاربرد پارافیلم در زمینه ی میکروسکوپ الکترونی عبوری

ورقه های پارافیلم ، سطح آب گریز بی نظیری را برای انتقال مقادیر اندکی از معرف ( عامل ) های شیمیایی به یک گرید ( شبکه ) میکروسکوپ الکترونی عبوری فراهم می کنند . با ریختن یک قطره معرف روی سطح پارافیلم ، یک قطره ی مایع مهره مانند به وجود می آید که پخش نمی شود . به این ترتیب می توان بر روی آن یک گرید قرار داد ، به گونه ای که تنها مایع را لمس کند و از این طریق مقدار کنترل شده ای از مایع توسط آن برداشته شود .

کاربرد پارافیلم در زمینه ی میکروسکوپ الکترونی عبوری
کاربرد پارافیلم در زمینه ی میکروسکوپ الکترونی عبوری

 

استفاده از پارافیلم زمانی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است که معرف های گران قیمت مورد استفاده قرار گیرند . علاوه بر این می توان از آن برای برداشتن گرید های شناور و سطوح مایعی محکم ، استفاده کرد .

کاربرد پارفیلم در بیمارستان ها

ورقه های پارافیلم در تمامی آزمایشگاه های بیمارستانی و نواحی نگهداری از وسایل پزشکی کاربرد دارند . از این ورقه ها به عنوان یک سینی و پوشاننده ی طبقات برای جلوگیری از لیز خوردن و شکستن بطری ها ، ظروف و ابزار آلات استفاده می شود .

ورقه های پارافیلم با استفاده از تکنیک های تابشی یا پراکسید هیدروژن قابل استریل کردن هستند . این ورقه ها در شکل دریافت شده اش به عنوان یک محصول استریل شده در نظر گرفته نمی شوند .

سخن پایانی

ورقه های پارافیلم در برابر رطوبت و دما مقاوم بوده ، کشسان ، ترموپلاستیک ، عملا بی رنگ ، نیمه شفاف ، بی بو ، قابل قالب گیری ، خود سیل(seal)  شونده است . قابلیت کشسانی آن سه تا چهار برابر طول اولیه بوده و در برابر محلولهای نمکی، قلیایی و اسیدهای غیر آلی مقاوم است .

پارافیلم از جمله تجهیزات آزمایشگاهی کوچک و ساده است . به این معنی که تکنولوژی پیچیده ای در ساخت آن وجود ندارد . علاوه بر این ، به نسبت ارزان و کم هزینه است . اما کارایی بسیار بالایی دارد .

توجه :

نبودن پارافیلم در یک آزمایشگاه برخی از آزمایش ها را با مشکل مواجه می کند . در یک آزمایشگاه ممکن است به طور همزمان چندین آزمایش در حال انجام باشند . به همین دلیل ممکن است بخارات تولید شده از یک آزمایش ، روی دیگر آزمایش ها تاثیر منفی بگذارد .

سخن پایانی
سخن پایانی

در این صورت اصطلاحا می گویند که آن آزمایش به هدر رفته است و ممکن است جواب دقیقی از آن گزارش نشود . حتی این امکان وجود دارد که این تداخلات جواب آزمایش را تغییر دهد . با استفاده از پارافیلم به راحتی می توان از این مشکل جلوگیری کرد . این امر موجب می شود از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری شود  .

اگر این آزمایش ها در آزمایشگاه های بیمارستانی باشد ممکن است تداخل ایجاد شده روی ترکیبات شیمیایی موثر نبوده بلکه روی نمونه ی گرفته شده از بیمار تاثیر بگذارد . این نمونه می تواند نمونه خونی ، نمونه ادرار ، نمونه بافتی و یا هرچیز دیگری باشد .

اگر نداشتن این تجهیزات موجب شود چنین اتفاقی در نمونه های بیماران رخ دهد کیفیت آزمایشگاه را زیر سوال خواهد برد . زیرا تکرار این نمونه گیری ها از بیمار دور از منطق است .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا