Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی داروسازی یکی از رشته های پرطرفدار و محبوب علوم تجربی بوده و در زیر گروه ۲ مجموعه رشته های آن قرار دارد و جزء رشته های علوم پزشکی می باشد. برای قبولی رشته دانشگاهی داروسازی باید در آزمون سراسری شرکت نموده و موفق به کسب رتبه قبولی شوید. معرفی رشته دانشگاهی داروسازی به عنوان رشته ای که به کشف خواص مواد و استفاده آن در تأمین سلامت می پردازد، شناخته می شود. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی داروسازی بسیار مناسب بوده و افراد شاغل در این رشته درآمد بسیار خوبی خواهند داشت. در ادامه این مقاله به معرفی این رشته و بررسی بازار کار و آینده شغلی و ادامه تحصیل و دروس و دانشگاه ها و درآمد رشته دانشگاهی داروسازی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته‌های دانشگاهی دیگری نیز مانند: هوشبری، اتاق عمل، رادیولوژی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، اعضای مصنوعی و … نیز پرداخته شده است.

معرفی رشته دانشگاهی داروسازی

تربیت افراد مستعد که توانایی کشف خواص مواد مختلف در تأمین سلامت جامعه را دارند هدف اصلی رشته دانشگاهی داروسازی بشمار می آید. داروسازان آموزش می بینند تا بتوانند به بهترین شکل محصولات مفیدی را در جهت سلامت جامعه عرضه کنند.

با آموزش و تربیت داروسازان با مهارت، توسط دانشده ها، می توان نیاز به کشورهای دیگر جهت وارد نمودن دارو و عرضه آن‌ها با قیمت های بسیار بالا را نیز کاهش داده و به استقلال در زمینه‌ی دارو دست یافت.

همچنین با پیشرفت داروسازی کشور و بها دادن به تولیدات داخلی و حمایت از داروسازان جوان و باپشتکار، امکان صادرات دارو نیز به وجود آمده و چرخ اقتصاد کشور به حرکت درآمده و اقتصاد بهبود بیشتری خواهد یافت.

رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن

رشته داروسازی وظایف زیر را دنبال می کند :

  • اطلاع رسانی در مورد داروها
  • برنامه ریزی برای حل مشکلات مرتبط با دارو و سلامت ملی
  • پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها
  • شناخت خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی
  • راهنمایی به بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست داروها

چه دروسی برای قبولی رشته دانشگاهی داروسازی لازم است ؟

برای اینکه بتوانید در این رشته تحصیلی وارد شوید ابتدا باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت نموده و پس از قبولی در آن و کسب رتبه قبولی وارد دانشگاه شوید. برای قبولی در کنکور سراسری لازم است که دروس دبیرستان را به‌خوبی مطالعه نمایید و در آن ها کاملاً مسلط باشید. زیرا رقابت در این رشته بسیار شدید می‌باشد و علاقه‌مندان زیادی دارد. دروس زیست شناسی و شیمی از مهم ترین دروس برای این رشته بشمار می آیند و دارای ضریبی برابر با ۴ در کنکور سراسری هستند. درس ریاضی با داشتن ضریب ۳ در جایگاه بعدی اهمیت قرار دارد. درس فیزیک نیز برای قبولی در این رشته ضریبی برابر با ۲ داراست. درس زمین شناسی هم با ضریب ۱ کمترین ضریب بین دروس را داراست.

البته باید توجه کنید که برای قبولی در این رشته باید تمامی این دروس را خوب مطالعه نمایید تا بتوانید در رقابت پیروز شوید. برای اخذ مدرک این رشته تحصیلی حدود ۶ تا ۷ سال زمان لازم است.

هدف از رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟

  • افراد را با تحقیقات علمی و عملی در رابطه با علوم دارویی آشنا کند.
  • نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی برای تفهیم علم داروسازی را تشخیص دهد و عوامل مربوط به آن را شناسایی کند.
  • دانش و توانایی ها را در زمینه های گوناگون به افراد آموزش دهد. نظیر : تولیدات لوازم بهداشتی و آرایشی، توانایی اداره داروخانه ها، توانایی ساخت دارو ، کنترل کیفیت محصولات چه دارویی و چه بهداشتی و آرایشی و… .

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟

پس از ورود به رشته دانشگاهی و برای اخذ مدرک باید ۲۱۲ واحد درسی را بگذرانید. این واحدهای درسی دروس عمومی، دروس علوم پایه، دروس تخصصی و پایان نامه را شامل می شوند.

دروس عمومی پیش از آزمون جامع : این مجموعه، شامل ۱۲ واحد، دروس معارف اسلامی و ۸ واحد، سایر دروس است که جمعاً ۲۰ واحد را تشکیل می‌دهد.

دروس پایه پیش از آزمون جامع که ۵۸ واحد درسی را شامل می شود :

ریاضی، فیزیک، شیمی عمومی، شیمی آلی، زیست شناسی سلولی و مولکولی و ژنتیک، فیزیولوژی، ایمنی شناسی، بیوشیمی، انگل شناسی، ویروس شناسی، میکروب شناسی، کمک‌های اولیه، بافت شناسی و تشریح.

دروس اختصاصی پیش از آزمون جامع :

دروس اختصاصی پیش از آزمون جامع که دربرگیرنده اصلی‌ترین مباحث این رشته بوده و مباحث مهمی در آن ارائه می‌شود. این دروس شامل ۱۰۲ واحد بوده و در پایان این دوره، دانشجویان موظف‌اند تا ۱۰ واحد کارآموزی را نیز در قالب درس‌های جداگانه کارآموزی بگذرانند. کارآموزی در داروخانه شهری،‌ کارآموزی در داروخانه بیمارستانی و کارآموزی در عرصه داروخانه شهری.

گیاهان دارویی، شیمی دارویی، داروشناسی، بیوشیمی بالینی، فارماکوگنوزی، اخلاق در داروسازی، سم شناسی، کنترل مسمومیت،‌ فیزیکال فارماسی، فارماسوتیکس،‌ دارو درمانی، واژه شناسی،‌ بیوفارماسی و فاماکوکینتیک،‌ فرآورده‌های بیولوژیک، کنترل میکروبی داروها، بیوتکنولوژی دارویی و روش‌های آنالیز دستگاهی، زبان تخصصی.

نکته

پایان این بخش از تحصیل با پایان‌نامه ۲ واحدی و عبور از سد آزمون جامع می باشد. آزمون جامع دو بار در سال برگزارشده و دانشجو با گذراندن ۱۸۰ واحد درسی، می‌تواند حداکثر ۳ بار در آن شرکت نماید. دانشجویانی که به ۵۰ درصد از پرسش‌ ها پاسخ صحیح داده باشند می توانند وارد مرحله بعدی تحصیل شوند. آخرین بخش تحصیل که پس از آزمون جامع است، تعداد واحد های کمی را شامل می شود ولی دروس بسیار مهمی دارد که سر انجام دانشجو را به یک دکتر داروساز تبدیل خواهد نمود.

دروس اختصاصی پس از آزمون جامع : مباحث این دوره به صورت مجموعه ای ۳۱ واحدی ارائه خواهد شد.

داروسازی هسته‌ای، روانشناسی، فراورده‌های آرایشی و بهداشتی، مدیریت و اقتصاد در داروسازی، مواد خوراکی و رژیم ‌های درمانی، آمار زیستی و اطلاع رسانی دارویی و کارآموزی.

۴ واحد کارآموزی، که به صورت ۲۰۴ ساعت کارآموزی در حوزه صنعت و داروخانه ‌های شهری باید گذرانده شود. و در پایان تحصیل با ارائه پایان نامه این دوره تحصیلی پایان خواهد یافت.

رشته دانشگاهی داروسازی نیز مانند بسیاری از رشته های علوم پزشکی دارای طرح اجباری است. رشته‌های پزشکی، داندانپزشکی، اتاق عمل، پرستاری، رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فوریت‌های پزشکی و هوشبری نیز در همین گروه قرار دارند و طبق دستور وزارت بهداشت و درمان کشور، فارغ التحصیلان این رشته‌ها موظف به گذراندن طرح نیروی انسانی هستند و در برابر ارائه خدماتی که انجام می دهند، دستمزد دریافت می‌کنند.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی داروسازی چگونه است ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی داروسازی نسبت به بسیاری از رشته های دیگر بسیار خوب می باشد. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی علاوه بر اینکه می توانند داروخانه تأسیس نموده و برای خود شغل ایجاد کنند، می توانند در مراکز دیگری نیز مشغول به کار شوند.

  • فرصت های شغلی رشته دانشگاهی داروسازی هم در داروخانه ها به عنوان مسئول فنی وجود داشته و هم می تواند در حوزه دیگر و در پشت صحنه داروخانه ‌ها وجود داشته باشد.
  • از سایر بازار کار و آینده شغلی این رشته می توان به کار در بخش ‌های تحقیقاتی شرکت ‌های دارویی اشاره نمود.
  • بسیاری از داروسازان نیز به پزشکان در زمینه انتخاب داروهای مؤثر مشاوره می دهند.
  • در بخش دارو سازمان‌ها و مؤسسات تصمیم‌گیرنده فعالیت دارند .
  • به عنوان مسئول کنترل کیفیت در کارخانه ‌ها به ارائه خدمات می پردازند.

به طور کلی فرصت های شغلی رشته دانشگاهی داروسازی را می توان این‌طور تقسیم بندی نمود :

  1. اشتغال در داروخانه ‌های خصوصی یا وابسته به بیمارستان
  2. اشتغال به عنوان مسئول فنی در کارخانه ‌های آرایشی و بهداشتی
  3. اشتغال در صنایع داروسازی
  4. اشتغال در درمان و آموزش پزشکی
  5. اشتغال در پژوهشکده ها و انجام فعالیت‌های پژوهشی
رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن

درآمد رشته دانشگاهی داروسازی چگونه است ؟

ازآنجایی‌که این رشته تحصیلی با درمان مرتبط است بنابراین درآمد رشته دانشگاهی داروسازی بسیار خوب پیش بینی می شود. میزان درآمد این رشته تحصیلی تا حد زیادی به مهارت و تجربه و همچنین ارتباط با پزشکان بستگی خواهد داشت. چون دانش آموختگان این رشته بیشتر در بخش خصوصی مشغول به کار می شوند میزان درآمد آن ها را نمی توان به صورت دقیق بیان نمود اما این متخصصین از درآمد های بالایی در جامعه برخوردار می باشند و این رشته جز مشاغل پر درآمد محسوب می شود.

دانشگاه های رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟

علاوه بر دانشگاه هایی که در ادامه آورده شده است، دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان نیز اقدام به جذب دانشجو در این رشته می نمایند.

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی البرز – کرج، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور – اهواز، دانشگاه علوم پزشکی زابل، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم‌آباد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی همدان.

دانشگاه های خارج از کشور :

  • دانشگاه آکسفورد انگلیس
  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه استرالیا
  • دانشگاه تورنتو کانادا
  • دانشگاه کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه کمبریج انگلیس
  • دانشگاه ناتینگهام انگلیس
  • جان هاپکینز آمریکا
  • دانشگاه کارولینای شمالی (آمریکا)

مزایا و معایب رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟

مزایا
  1. اشتغال به کار در داروخانه ها طی دوران تحصیل
  2. درآمدزایی بالا و مناسب تنها با اخذ مجوز داروخانه و بدون نیاز به حضور در آن
  3. طول دوران تحصیل مناسب
  4. نسبت به رشته های درمانی دیگر ارتباط کمتری با بیمار دارد
  5. گستره وسیع فرصت های شغلی
معایب
  • دروس این رشته سخت بوده و جذابیت کمی دارد.
  • آموخته های دانشگاهی با آنچه در محل کار انجام می شود تناسبی ندارد.

گرایش های رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟

بعد از پایان دوره عمومی، دانشجو می تواند وارد دوره‌ی تخصصی با حدود ۴۰ واحد درسی شود. بعد از گذراندن واحدهای تخصصی که حدود ۲سال به طول می انجامد، دانشجو باید در آزمون جامع تخصص شرکت نموده و با موفقیت در آزمون موفق به ورود به بخش تحقیق و پایان نامه خواهد شد. از رشته‌های تخصصی داروسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیمی دارویی، داروسازی بالینی، داروشناسی، فارماسیوتیکس، سم شناسی، کنترل دارو، بیوتکنولوژی دارویی، نانو فناوری دارویی، اقتصاد و مدیریت دارو، فارماکوگنوزی، داروسازی هسته ای یا رادیوفارماسی.

گرایش شیمی دارویی

یکی از پایه‌ای ‌ترین گرایش‌‌ های تخصصی داروسازی گرایش شیمی دارویی می باشد. این گرایش متخصصانی را پرورش می دهد که به دانش شیمی و به ویژه شیمی آلی مسلط باشند. این داروسازان از ساختار شیمیایی ترکیبات دارویی و گروه‌های عاملی فعال موجود در ساختار داروها آگاه بوده  و می توانند واکنش‌ ها و ساختار ترکیبات شیمیایی مختلف را بررسی و تحلیل کنند.

وظیفه دیگر دانش آموختگان این گرایش این است که بین ساختار شیمیایی ترکیبات مختلف و عملکردشان در بدن انسان، ارتباطی منطقی پیدا کنند. آنان این ارتباطات را برای طراحی یا شناسایی ترکیبات دارویی جدید به کار می گیرند. این داروسازان در طول تحصیل در دانشگاه از توانمندی‌های لازم جهت کار با دستگاه ها و ابزار های پیشرفته آزمایشگاهی و دستگاه‌های آنالیز دارویی برخوردار می شوند.

گرایش سم شناسی

در این گرایش علاوه بر فارغ‌التحصیلان داروسازی،‌ دانش آموختگان کارشناسی ارشد سم‌شناسی نیز می‌توانند شرکت کنند. دانش آموختگان با عناصر و ترکیبات سمی غیر دارویی که بشر در خطر تماس با آن ها قرار دارد و مسمومیت‌ های ناشی از ترکیبات دارویی آشنایی پیدا می کنند. برخی از آموزش های مهم این گرایش در ادامه آمده است. این آموزش ها عبارتند از : علائم ناشی از تماس ترکیبات سمی، علائم مصرف دوزهای بالای ترکیبات دارویی که عمداً یا سهواً مصرف شده باشند، آموزش سم‌زدایی از بدن و درمان حمایتی بعد از این مسمومیت ها.

رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی داروسازی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن
سخن آخر

انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی هر شخص بشمار می آید. بنابراین قبل از انتخاب آن به‌خوبی تحقیق کرده و علایق و سلیقه ها و روحیات شخصی خود را به خوبی بشناسید. سپس در رابطه با آینده شغلی و بازار کار و درآمد مشاغل تحقیق کنید و در آخر سعی کنید با در نظر گرفتن همه عوامل، رشته تحصیلی مناسبی برای خود انتخاب نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا