Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی رادیولوژی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی رادیولوژی یکی از رشته های زیر مجموعه علوم پزشکی بوده و تربیت افراد متخصص در آن به تشخیص پزشکی کمک شایانی می نماید. نام دیگر این رشته تصویر برداری تشخیصی بوده و کسانی که می خواهند در رشته رادیولوژی ادامه تحصیل دهند، باید دیپلم تجربی داشته و از طریق کنکور سراسری و کسب رتبه وارد دانشگاه شوند. در انتخاب این رشته باید توجه کنید که رادیولوژ با رادیولوژیست (پزشک) تفاوت داشته و نحوه‌ی قبولی و تحصیل در این دو متفاوت است. بازار کار رشته دانشگاهی رادیولوژی به دلیل پیشرفت علم و استفاده های بیشتر از علم تصویر برداری مناسب و روز افزون می باشد.

به دلیل علاقه‌مندی بسیاری از فارغ التحصیلان رشته علوم تجربی به رشته دانشگاهی رادیولوژی به بررسی این رشته و میزان بازار کار، درآمد، ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی رادیولوژی پرداخته ایم. پیش تر نیز در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی برخی رشته های دانشگاهی دیگر مانند : مامایی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و فیتوشیمی و … پرداخته شده است. در ادامه با معرفی رشته دانشگاهی رادیولوژی با ما همراه باشید.

معرفی رشته دانشگاهی رادیولوژی

رشته دانشگاهی رادیولوژی که در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری با نام کارشناسی پرتوشناسی شناخته می شود یکی از رشته های زیر مجموعه علوم پزشکی و محبوب بین شرکت کنندگان کنکور است.

"<yoastmark

با گسترش علم رادیولوژی انسان توانست از درون بدن آگاهی پیدا کرده و موفق به درمان بسیاری از مشکلات گردد. رشته دانشگاهی رادیولوژی با هدف تشخیص بیماری و کمک به درمان پدید آمده و روز به روز در حال گسترش و پیشرفت می باشد. رادیولوژی با استفاده از اشعه ایکس و سایر پرتو ها به درمان و تشخیص پرداخته و هدف از رشته دانشگاهی علوم آزمایشگاهی تربیت و آموزش افراد متخصصی است که استفاده از دستگاه های رادیولوژی را به خوبی فرا گرفته و بتوانند در درمان مفید واقع شوند.

روش های تصویر برداری :
  • پرتوهای یونیزان
  • پرتوهای غیر یونیزان
  • پزشکی هسته ای

گرایش های رشته داشگاهی رادیولوژی چیست ؟

با تحصیل در این رشته می توانید آن را ادامه داده و مدرک ارشد و دکتری رادیولوژی را کسب نمایید. گرایش های ارشد این رشته در ادامه آورده شده است.

  • مهندسی پزشکی
  • نانو تکنولوژی
  • فيزيك پزشكي
  • فناوری تصویر برداری پزشکی
  • حفاظت پرتویی و رادیوبیولوژی
  • علوم آناتومی
  • زیست فن‌آوری پزشكي

ادامه تحصیل در رشته دانشگاهی رادیولوژی

با داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته رادیولوژی نمی توانید به دنبال شغلی بهتر با درآمد و آینده شغلی مناسب باشید زیرا چیزی که در این رشته مهم است دانش و آگاهی کامل به این رشته و فوت و فن آن است. بنابراین برای موفقیت در این رشته نیازمند دانش واقعی و تجربه از طریق کار کردن هستید نه به دست آوردن مدارک عالی علمی بالاتر. البته شایان ذکر است تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محاسنی هم دارد بخصوص برای کارشناسانی که سابقه کار داشته و از دانش خوبی برخوردارند، زیرا کارکردن در حیطه‌ی پرتودرمانی و پزشکی هسته‌ای نیازمند مدارک علمی بالاتر می باشد. در واقع در این رشته علم و مهارت باید همراه هم باشند. با به دست آوردن مدرک دکتری این رشته نیز می توان به عنوان هیئت علمی دانشگاه مشغول به کار شد.

"<yoastmark

یک کارشناس در رشته دانشگاهی رادیولوژی باید چه خصوصیاتی داشته باشد ؟

بازارکار رشته دانشگاهی رادیولوژی در واقع بیمارستان ها و مراکز رادیولوژی و پرتو درمانی می باشد. همانطور که مشخص است محیط کاری این رشته مراکز درمانی بوده و این رشته به طور مستقیم با بیماران در ارتباط می باشد. بنابراین اگر این رشته را انتخاب می کنید در نظر داشته باشید که باید روحیه و برخورد مناسبی داشته باشید. . یک کارشناس رادیولوژ باید از هوش تطابقی خوبی برخوردار بوده و بتواند هر آنچه را که در دانشگاه آموخته است، در کار عملی به کار گیرد. دروس زیست و ریاضی و فیزیک از درس‌های مهم و اساسی این رشته می باشند و یک رادیولوژ باید در آن ها قدرت داشته باشد.

درس ریاضی فیزیک در رادیولوژی به قدری مهم است که برخی معتقدند که بهتر است افرادی که دیپلم ریاضی فیزیک دارند به رادیولوژی وارد شوند. در صورتی که رادیولوژ در رشته ریاضی و فیزیک ضعیف باشد، ممکن است تصویربرداری با اشتباهات فاحش انجام شده و خطرات جبران ناپذیری بوقوع بپیوندد.

وظایف فارغ التحصیل رشته دانشگاهی رادیولوژی چیست ؟

رادیولوژی به دلیل اینکه به درمان و سلامت جامعه مربوط می شود در قبال جامعه پزشکی و بیماران مسئولیت سنگینی هم دارد. یک رادیولوژ وظایفی مانند :

  1. آشنایی کامل با دستگاه ها و تنظیم و نگهداری دستگاه رادیوگرافی
  2. عکس برداری از نقاط بدن بیمار، دقیقا طبق دستور پزشک معالج
  3. آماده سازی دستگاه ‌های تصویربرداری
  4. در هنگام تصویربرداری از بدن بیمار مراقبت نموده و مانع از آسیب های احتمالی اشعه شود.
  5. رادیوگرافی بیمار و تعیین وضعیت او
  6. و در نهایت تهیه گزارش از تصویر برداری انجام شده.

رشته دانشگاهی رادیولوژی را می توان در مقاطع کاردانی و کارشناسی گذراند. معمولاً  افرادی که دارای مدرک کاردانی هستند تصویربرداری‌های ساده ای مانند : تصویربرداری از دست و پا انگشتان را انجام داده و افراد که کارشناس تصویربرداری های پیشرفته مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش و ریه را انجام می دهند. بازار کار و محیط هایی که کارشناسان رادیولوژ می توانند در آن ها کار کنند: موسسه های تصویری نگاری و بیمارستان ها می باشد. عناوین شغلی رشته دانشگاهی رادیولوژی :

  • مسئول آماده کردن دستگاه‌ ها
  • انجام رادیولوژی
  • ظهور و ثبت تصاویر رادیوگرافی

مهارت های یک فارغ التحصیل رشته دانشگاهی رادیولوژی چیست ؟

  • آشنایی با آناتومی فیزیولوژی انسان
  • آشنایی با رادیوگرافی
  • آشنایی با فلوروسکوپی
  • آشنایی با ماموگرافی
  • آشنایی با سی‌ تی ‌اسکن و ام‌ آر آی
  • آشنایی با نحوه تزریق

بازار کار رشته دانشگاهی رادیولوژی چگونه است؟

رشته دانشگاهی رادیولوژی که با نام تکنولوژی پرتوشناسی نیز شناخته می شود، بازار کار و فرصت شغلی نسبتاً مناسبی دارد، همه‌ی بیمارستان های دولتی و خصوصی باید مرکز پرتونگاری داشته و مراکز تصویربرداری خصوصی نیز به متخصصین رادیولوژی نیاز دارند.

فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی رادیولوژی در مقطع کاردانی هم می توانند وارد بازار کار شده و در بخش امور اجرایی فعالیت نمایند. در بسیاری از کلینیک ها، بیمارستان ها و همچنین مراکز تصویربرداری بازار کار و درآمد مناسبی برای رشته دانشگاهی رادیولوژی وجود خواهد داشت. افراد خبره و باتجربه که سرمایه مورد نیاز این شغل را داشته باشند نیز می توانند مرکز تصویر برداری خصوصی خود را تأسیس کنند.

حقوق و درآمد رشته دانشگاهی رادیولوژی چگونه است ؟

میزان درآمد رشته دانشگاهی رادیولوژی تا مقدار زیادی به مهارت و سابقه کار یا سطح تحصیلات بستگی دارد. هرچه شخص ماهرتر و به روز تر بوده و با طرز کار دستگاه های جدید بیشتر آشنا باشد، به تناسب می تواند از علم خود استفاده نموده و درآمد بیشتری کسب کند. بی شک مراکز درمانی پرتو نگاری به افراد متخصص نیاز مبرم دارند و یک کارشناس رادیولوژ ماهر می تواند در آمد و بازار کار خوبی داشته باشد.

آینده شغلی رشته دانشگاهی رادیولوژی چگونه است ؟

از آنجایی که رشته دانشگاهی رادیولوژی به عنوان چشم علوم پزشکی نامیده می شود، این خود نشان دهنده ی آینده شغلی مناسبی برای رادیولوژی است. رشته رادیولوژی در تشخیص بیماری ‌ها اهمیت ویژه ای داشته و با پیشرفت علم و فناوری نیاز جامعه به آن بیشتر و بیشتر شده و روز به روز به متخصصان این رشته نیاز بیشتری پیدا خواهد شد.

امروزه و در شرایط کنونی با پیدایش اپیدمی کرونا اهمیت رشته دانشگاهی رادیولوژی بیشتر نمایان شده است. زیرا یکی از مهم ترین روش های تشخیص بیماری کرونا و میزان آسیب آن به ریه از طریق استفاده از روش های تشخیصی رادیوگرافی انجام خواهد شد. با توجه به این موضوع می توان پی برد که در آینده استفاده از رادیولوژی بیشتر شده و آینده شغلی رشته دانشگاهی رادیولوژی روشن پیش بینی خواهد شد.

سختی ها و معایب رشته دانشگاهی رادیولوژی چیست ؟

  • اولین مشکل این رشته نظام‌مند نبودن آن است که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سختی های رشته دانشگاهی رادیولوژی می باشد. وجود این مشکلات باعث شده تا کارشناس ‌های این رشته در محیط ‌های مختلف کاری مورد ظلم واقع شوند و نتوانند به درآمد و امنیت شغلی که حقشان است برسند.
  • دومین مشکل رادیولوژی کار کردن در قسمت ام آر آی و سی تی اسکن است که به گمان برخی کار در این قسمت‌ها به ارتباطات قوی نیاز دارد اما درواقع برای کار در این قسمت‌ها به دانش قوی نیاز است. پس اگر به دنبال آینده شغلی و درآمد بالا در این رشته هستید، باید با کسب علم و دانش بیشتر تلاش کنید تا در این قسمت ‌ها مشغول به کار شوید.

"<yoastmark

نکته

شاید برخی در انتخاب این رشته به دلیل خطر کار با پرتو ایکس و خطرات مواد پرتوزا مردد باشند که در این رابطه باید گفت : در دانشگاه، چندین واحد در رابطه با اندازه‌گیری دوز و حفاظت در برابر پرتو و اثرات زیستی پرتو بر بدن، تدریس و آموزش داده می شود. در این واحدهای درسی همه چیز در رابطه با حفاظت خود و سلامت کارکنان کاملاً آموزش داده می شود.

در مراکز پرتونگاری وسایل حفاظتی سربی موجود است و حفاظت پرسنل و سایرین در برابر پرتو را تأمین می کند. باید بدانید که اتاق اکسپوز اشعه از اتاق کنترل جدا بوده و رادیولوژ موقع اکسپوز اشعه در اتاق کنترل است. اتاق کنترل  بر اساس سازمان انرژی اتمی مکانی است که تمام دیوارهایش با سرب کوبیده شده و پنجره‌های سربی دارد تا سلامت تمام افراد حاضر در برابر اشعه تضمین کاملاً تضمین شود. زیرا اشعه از دیوار سربی قادر به عبور نمی باشد.

از طرفی مطالعات اخیر نشان داده اند که دوز پایین اشعه باعث ایمنی و مقاومت بدن در برابر اشعه نسبت به سایرین خواهد شد و شبیه یک واکسن در کارشناسان عمل خواهد نمود. البته میزان دوز دریافتی کارشناس رشته دانشگاهی رادیولوژی، دو ماه یک‌بار سنجیده شده تا وجود خطر برای کارشناس به حداقل ممکن برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا