Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل چیست ؟ آینده شغلی و درآمد آن

رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل از رشته هایی است که به درمان و سلامت کمک کرده و در مجموعه رشته های محبوب پیراپزشکی قرار دارد. جذب دانشجو در تکنولوژی اتاق عمل در مقاطع کاردانی و کارشناسی صورت می پذیرد و برای پذیرش در این رشته باید از طریق کنکور سراسری علوم تجربی و کسب رتبه قبولی وارد شوید. با توجه به اشتغال در مراکز درمانی آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل نسبتاً خوب بوده و با معرفی رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل با مسئولیت‌های گسترده این رشته آشنایی پیدا می‌کنیم.

به دلیل علاقه‌مندی بسیاری از افراد به این رشته به بررسی، بازار کار، درآمد، ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی اتاق عمل پرداخته ایم. قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری مانند، هوشبری، علوم تغذیه، پرستاری، مامایی، رادیولوژی و … پرداخته ایم. در ادامه با بررسی رشته اتاق عمل با ما همراه باشید.

معرفی رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل

رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل از مجموعه رشته های علوم پزشکی بوده و دانشجویان رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل در این رشته، با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی های جدید جراحی آشنایی کامل پیدا می کنند. تکنولوژیست در کنار پزشک جراح در اتاق عمل به عنوان دستیار به پزشک در انجام جراحی کمک می کند. آماده سازی وسایل اتاق عمل و استریل کردن وسایل از وظایف یک تکنولوژیست اتاق عمل می باشد. احتیاجات اتاق عمل از موارد دیگری است که تکنولوژیست می تواند در برآورده کردن آن به تیم جراحی کمک نماید.

"<yoastmark

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل

بازار کار رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل مربوط به اشتغال در مراکز درمانی می شود. علاقه‌مندان به این رشته، در بخش های مختلف از مراکز خدمات درمانی مانند : بیمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس، بخش های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز آندوسکوپی، رادیولوژی و … می توانند مشغول به کار شوند.

بنابراین می توان آینده شغلی رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل را هر مکانی که نیاز به اتاق عمل یا مهارت های فنی اتاق عمل باشد دانست. از آنجایی که امروزه مراکز درمانی و همچنین کلینیک های زیبایی زیادی تأسیس و گسترش یافته اند و روزانه عمل های جراحی زیادی در آن‌ها انجام می گیرد، آینده شغلی نسبتاً مناسبی برای تکنولوژی اتاق عمل پیش بینی می شود.

چگونه می توان به رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل راه پیدا کرد ؟

  • دانشجویان مقطع کاردانی رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل پس از آموزش های عمومی دوره اتاق عمل، به عنوان فرد سیار و اسکراب آماده به کار می شوند.
  • سپس در صورت علاقه و ادامه تحصیل در دوره ای دو ساله به عنوان کمک اول جراح می توانند کار خود را شروع کنند.
  • فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته دانشگاهی پرستاری نیز با طی دوره ای دو ساله می توانند به عنوان تکنسین به اتاق عمل وارد شده و مشغول کار شوند.

میزان درآمد رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل چقدر است ؟

درآمد رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق مانند بسیاری از رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی دیگر بیشتر به محل خدمت بستگی خواهد داشت، اما در مجموع باید گفت به دلیل وابستگی این شغل با درمان، شاغلان در این رشته از درآمد خوبی برخوردارند. درآمد این رشته غیر از محیط و مکان اشتغال تا حد زیادی به : تجربه و مهارت تکنولوژیست هم، بستگی خواهد داشت. این شغل تا حد زیادی وابسته به تجربه کاریست و هرچه تجربه شخص در این کار بیشتر باشد اشتباهات کمتری از وی سر زده و می تواند کمک های بیشتری را به تیم جراحی و پزشکی ارائه دهد. بنابراین حقوق یک تکنولوژیست با سابقه زیاد با یک مبتدی در این رشته کاملا می تواند متفاوت باشد. بنابراین عوامل مختلفی می تواند بر میزان حقوق رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل تاثیرگذار باشد.

گستردگی زمینه کاری این رشته و همین طور کار در مراکز دولتی و خصوصی می تواند از عوامل دیگر موثر در درآمد رشته اتاق عمل باشد.

واحد های درسی رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل چیست ؟

۲۲ واحد دروس عمومی، ۷۴ واحد دروس پایه و تخصصی، ۱۸ واحد کارآموزی، ۱۶ واحد کارآموزی مانند:

تشریح ۱و۲، آشنایی با بیماری های داخلی و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل گوارش و غدد و مراقبت های آن، فیزیولوژی ۱و۲، تکنولوژی اتاق عمل زنان و ارولوژی، تکنولوژی اتاق عمل توراکس (قلب و عروق) و مراقبت های آن، بیوشیمی، تکنولوژی اتاق عمل اعصاب و مراقبت های آن، باکتریولوژی و انگل شناسی، تکنولوژی اتاق عمل ENT فک و صورت و دهان و دندان و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق عمل ارتوپدی و مراقبت های آن

ادامه

تکنولوژی اتاق عمل چشم و مراقبت های آن، آسیب شناسی و بافت شناسی، تکنولوژی اتاق عمل اطفال و نوزادان و مراقبت های آن، خون شناسی و انتقال خون، تکنولوژی اتاق عمل ترمیمی، پوست و سوختگی و مراقبت های آن، تکنولوژی اتاق در اورژانس، تروما و بحران ها و حوادث غیر مترقبه و مراقبت های آن، آشنایی با وسایل و تجهیزات اتاق عمل، ایمونولوژی، روش احیای قلب و ریه (ای) و اصول مراقبت های ویژه، روش تحقیق در اتاق عمل.

ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل چگونه است ؟

از طریق شرکت در کنکور سراسری علوم تجربی، داوطلبان در این رشته می توانند به آن وارد شوند. بهتر است بدانید که در واقع به افرادی که موفق به کسب کاردانی این رشته می شوند تکنسین اتاق عمل و به کسانی که موفق به کسب کارشناسی این رشته می شوند تکنولوژیست گفته می شود. به دلیل جدید و نوین بودن این رشته، گرایش های تکنولوژی اتاق عمل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کم می باشد.

"<yoastmark

این رشته تحصیلی در ابتدای تأسیس فاقد هرگونه گرایشی بود و کم کم به دلیل کاربرد فراوان این رشته گسترش پیدا نمود. گرایش های مقطع ارشد و دکتری برای این رشته را می توان به صورت زیر بیان نمود:

گرایش رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل در مقطع کارشناسی ارشد :

اتاق عمل، تکنولوژی گردش خون، ارگونومی، فیزیولوژی

گرایش تکنولوژی اتاق عمل در مقطع دکتری :

آموزش پزشکی، پزشکی مولکولی، بهداشت حرفه ای، علوم اعصاب، ارگونومی، علوم بیومدیکال مقایسه ای، کار درمانی، علوم تغذیه، مهندسی پزشک (بیوالکتریک و رباتیک پزشکی)، علوم سلولی کاربردی، فیزیولوژی، نانوفناوری پزشکی، فیزیولوژی ورزشی، بیولوژی تولید مثل، مطالعات اعتیاد و مهندسی بافت.

وظایف رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل چیست ؟

در واقع برای کار در اتاق عمل و انجام وظایف یک تکنولوژیست می تواند مجموعه ای از وظایف را بر عهده بگیرد. این وظایف را می توان به ۳ دسته تقسیم نمود و هر کدام را بررسی کرد.

  • تکنولوژیستی که در جراحی اسکراب خدمت می کند

این تکنولوژیست می تواند در تیم استریل اتاق عمل عضو باشد و وظایفی همچون نظارت بر استریل محیط اتاق عمل و دستگاه ها را برعهده می گیرد. همچنین یک دستیار جراح باید بتواند تمام وسایل و ملزومات پزشکی در حین عمل را با دقت آماده و استریل کرده و در اختیار تیم جراحی قرار دهد. تکنولوژیست اتاق عمل هنگام ورود به اتاق عمل و جراحی باید عاری از هر میکروارگانیسم مانند باکتری و ویروس بوده و ۱۰۰ در صد استریل باشد.

  • تکنولوژیستی که در جراحی سرکولر خدمت می کد

این تکنولوژیست اتاق عمل در محیط استریل خدمت نکرده و در خارج از محیط استریل ملزومات و احتیاجات اتاق عمل را برای تیم جراحی فراهم می نماید. تکنولوژیست سیرکولر نیاز به استریل نمودن خود ندارد و تمام وسایل و دستگاه های لازم را برای استریل شدن در اختیار تیم استریل و یا تکنولوژیست اسکراب قرار می دهد.

  •  تکنولوژیست با عنوان دستیار اول جراح

این گروه از فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی وظایفی سخت تر و حساس تر نسبت به دو گروه دیگر دارند زیرا در ارتباط مستقیم با بیمار در حین عمل جراحی قرار داشته و باید به پزشک در عمل جراحی کمک کنند. بنابراین این دسته از تکنولوژیست ها باید تجربه و مهارت کافی در این زمینه را کسب نموده باشند. کمک به خون گیری، برش بافت، بخیه زدن و … از وظایف مهم دستیار اول جراح می باشد.

شرایط رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل چیست ؟

در عمل های جراحی ممکن است شرایطی پیش آید که منجر به طولانی شدن عمل جراحی شود، بنابراین یک تکنسین اتاق عمل باید از لحاظ جسمانی توانایی لازم برای کار در ساعت های طولانی را داشته باشد و بتواند در تمام این ساعات با هوشیاری و توجه کامل به جراح و سایر اعضای اتاق عمل کمک نماید.

از شرایط رشته دانشگاهی اتاق عمل داشتن روحیه بالاست. این رشته مستقیماً با اتاق عمل و خون سر و کار داشته و یک تکنولوژیست در برخی از عمل های جراحی ممکن است با صحنه های دردناک رو به رو شود، بنابراین باید از روحیه‌ی مناسبی برای تحمل این صحنه ها برخوردار باشد.

دارا بودن روحیه‌ی کار تیمی،  توجه به جزئیات، سرعت عمل بالا، حفظ آرامش و مهارت های ارتباطی مناسب برای ارتباط‌گیری با بیماران از دیگر شرایط این رشته دانشگاهی می باشد.

معایب و مزایا رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل چیست ؟

درآمد مناسب و دارا بودن بازار کار و آینده شغلی روشن از مزایا رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل بشمار می آید.

معایب رشته دانشگاهی تکنولوژی اتاق عمل

  • روبه اشباع بودن این رشته تحصیلی شاید یکی از معایب رشته اتاق عمل باشد.
  • فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی در محیط های کاری خود باید ساعت ها بایستد و این مورد ممکن است در آینده آن ها را به کمردرد و آرتروز مبتلا نماید.
  • حضور در فضای اتاق عمل خطر ابتلا به بیماری های واگیر را به این افراد افزایش خواهد داد.
  • به دلیل دیدن صحنه های جراحی و ناراحت کننده ممکن است در دراز مدت روحیه این افراد تحت تأثیر قرار بگیرد.

"<yoastmark

سخن آخر

هر رشته تحصیلی علاوه بر سختی هایی که دارد می تواند بسیار شیرین و دل نشین هم باشد. کار در محیط های درمانی شاید در ابتدای راه روحیات شخص را بهم بریزد اما با ادامه ی مسیر و نجات جان صد ها انسان، عزت نفس و حس شادمانی را در دل ها ایجاد می نماید. کمک به درمان هم نوع می تواند آرامش قلبی و رضایت شغلی را برای دارندگان شغل های درمانی به ارمغان آورد. با انتخاب این شغل و تحصیل در آن می توانید در نجات جان انسان ها و کمک به سلامت جامعه گام مهمی بردارید. دیدن رضایت و خوشحالی همراهان بیمار پس از عمل های جراحی موفقیت آمیز و بخشیدن سلامتی و زندگی دوباره به بیمار می تواند هر انسانی را از صمیم قلب خوشحال نموده و احساس سرزندگی و نشاط را زنده نگه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا