Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن

رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی در زیر گروه ۱ از رشته های علوم تجربی قرار داشته و برای قبولی در آن باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت نمایید. رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی زیر مجموعه رشته های توان بخشی بوده و وظایف مهمی در درمان داراست. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی با توجه به اینکه به درمان مرتبط می شود خوب بوده و درآمد خوبی هم خواهد داشت. به دلیل علاقه مندی داوطلبان کنکور سراسری به این رشته تحصیلی در ادامه این مقاله به بررسی میزان درآمد، ادامه تحصیل، بازار کار و گرایش های رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری همچون : فیزیوتراپی، رادیولوژی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، اتاق عمل، هوشبری و … نیز بررسی شده اند.

معرفی رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی

در گذشته افراد زیادی بر اثر حوادث مختلف عضوی از بدن خود را از دست داده و تقریباً با توجه به عضو از دست رفته ناتوان می شدند و از انجام بسیاری از کارهای روزمره عقب می ماندند. اما امروزه با معرفی رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی و پرورش افراد متخصص در این زمینه، امکان ساخت اندام های مصنوعی و تقویت عضو های ناتوان ایجاد شده و بسیاری از مشکلات این افراد تا حدود زیادی مرتفع گردیده است. دانشجویان این رشته دانشگاهی در زمان تحصیل دروس مختلفی را آموخته و نحوه ساخت ارتز (وسایل کمکی) و پروتز (اندام مصنوعی) را می آموزند. پروتز عضو مصنوعی بوده که درواقع می تواند جایگزین عضو طبیعی انسان شود، ارتز هم وسایل کمکی محسوب می شود که در اندام های فلج یا ضعیف و ناتوان مورد استفاده قرار گرفته و کارایی اندام را بالاتر خواهد برد.

رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن
رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟

برای ورود به این رشته دانشگاهی ابتدا باید در کنکور سراسری شرکت نموده و موفق به کسب رتبه قبولی در این رشته شوید. پس از قبولی در این رشته و ورود به دانشگاه برای اخذ مدرک کارشناسی باید ۱۲۸ واحد درسی را بگذرانید. مدت زمان تحصیل برای اعضای مصنوعی در مقطع کارشناسی ۴ سال می باشد. از این ۱۲۸ واحد درس : ۲۰ واحد مربوط به دروس عمومی، ۹ واحد دروس پایه فنی مهندسی، ۲۷ واحد دروس پایه پزشکی و توان بخشی و ۲۴ واحد نیز دروس کارورزی می باشد.

دروس عمومی

زبان عمومی، ادبیات فارسی، مبانی نظری اسلام، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی ۱و۲.

دروس پایه

آمار و روش تحقیق، استاتیک، رسم فنی، تکنیک قطعه سازی، آناتومی سیستم عصبی، آناتومی اندام بالایی، آناتومی اندام سطحی، آناتومی اندام پایینی، آناتومی ستون فقرات و نواحی قدامی شکم، ارتوپدی ۱و۲، فیزیولوژی عمومی، اصول توان‌بخشی و طب فیزیکی، نورولوژی، رادیولوژی، روانشناسی معلولین جسمی، زبان تخصصی.

دروس تخصصی

مدیریت مراکز ارتوپدی فنی، ارتز های اندام بالایی، کینزیولوژی و بیومکانیک ۱و۲و۳، اخلاق حرفه ای، تکنیک ارتوپدی فنی، طراحی و ساخت ارتزهای بالا زانو، ارتزهای اندام پایینی، پروتزهای اندام پایینی ۱و۲، ارتزهای پا، طراحی و ساخت ارتزهای ستون فقرات ۱و۲، طراحی و ساخت ارتز های پا، طراحی و ساخت پروتزهای زیر زانو، طراحی و ساخت ارتزهای زیر زانو، ارتزهای ستون فقرات، طراحی و ساخت پروتزهای اندام بالایی، طراحی و ساخت ارتزهای اندام بالایی، پروتزهای اندام بالایی، طراحی و ساخت پروتزهای بالا زانو، پروتزهای زیبایی، معاینه و ارزیابی.

دانشگاه های رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟

دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و… .

ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟

افرادی که به ادامه تحصیل رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی علاقمند هستند می توانند تا مقطع کارشناسی ارشد آن را ادامه دهند. این رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد. اما گرایش های رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی در کارشناسی ارشد دو گرایش را شامل می شود :

  1. گرایش ارتز
  2. گرایش پروتز

همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته تحصیلی می توانند رشته های مرتبط دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند. برخی از این گرایش ها در ادامه آورده شده است :

  • انفورماتیک پزشکی
  • نانوتکنولوژی پزشکی
  • اقتصاد بهداشت
  • مهندسی پزشکی (زیست مواد)
  • فیزیک پزشکی
  • آموزش پزشکی
  • آمار زیستی
  • تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی
  • رشته ی مدیریت توانبخشی
  • اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
  • زیست فناوری پزشکی

ارتز و پروتز چه می کنند ؟

در واقع برای اینکه بتوان به بیماران توان بخشی نمود باید مراحل زیر طی شوند :

رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن
رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن
  • ارزیابی :

شناسایی مشکلات اساسی، بیماری ها و معلولیت های فرد و همچنین تخمین زدن آینده فرد پس از مراحل درمان

  • درمان :

در این مرحله تجویز ارتز یا پروتز را تشخیص داده و آن را از مناسب ترین مواد می سازد. قبل از این مرحله باید معیارهای درمانی جایگزین مثل جراحی و تزریقات بررسی شده و گچ گیری شرایط پایه ای و اساسی بیمار بهبود یابد. در این مرحله به بیمار و هر یک از اعضای تیم توان بخشی درباره‌ی نحوه ی عملکرد وسیله و همچنین نگهداری از آن آموزش داده می شود.

  • پیگیری بلند مدت:

نتایج درمانی بالا می تواند مواردی که در ادامه آورده شده است را شامل شود : افزایش حرکت بیمار، توانایی مراقبت بیمار از خودش، بازگشت بیمار به جامعه و بهبود کیفیت زندگی‌اش.

چه کسانی باید به کارشناسان رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی مراجعه کنند ؟

  1. افرادی که عمل جراحی ارتوپدی برای ثابت کردن آن عضو از بدن انجام داده اند و از ارتز های محافظتی استفاده می کنند.
  2. افراد که دچار بدشکلی اعضای بدن شده اند و باید به متخصص اعضای مصنوعی برای دریافت ارتز مناسب بدشکلی مراجعه کنند.
  3. افرادی که دچار درد زانو یا کف پا و … شده اند و پزشک آن ها را به متخصص ارتز و پروتز ارجاع داده است تا وسیله مناسبی برای رفع دردشان پیشنهاد دهد. برای مثال دریافت کفی مناسب برای بسیاری از درد های کف پا می تواند مفید واقع شود.
  4. افرادی که به خاطر قطع عضوی که برایشان اتفاق افتاده نیازمند پروتز هستند و یا لازم است تا پروتز قبلی خود را تعویض نمایند.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چگونه است ؟

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی را می توان در تمام مراکزی که به گونه ای مرتبط با توان بخشی می شود، یافت. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی در واقع می توانند در هر دو بخش خصوصی و دولتی فرصت شغلی داشته باشند. مراکز خصوصی نیز اقدام به جذب این متخصصان نموده و حقوق های خوبی نیز پرداخت می کنند.

علاوه بر این فرصت های شغلی گفته شده، کارشناسان این رشته می توانند مراکز توان بخشی خصوصی خود را تأسیس نموده و به گونه ای برای خود ایجاد اشتغال نمایند. برخی از مراکزی که کارشناسان اعضای مصنوعی می توانند در آن مشغول به کار شوند در ادامه آورده شده است :

  • سازمان بهزیستی
  • بنیاد جانبازان
  • سازمان هلال‌احمر
  • مراکز پژوهشی-تحقیقاتی
  • فعالیت های آموزشی
  • تدریس به دانشجویان

این رشته تحصیلی در واقع رشته ای در حال پیشرفت است و روز به روز بر توانایی های شگفت انگیز آن برای توان‌بخشی به افراد افزوده می شود. روز به روز روش ها و مدل های جدیدی از اعضای مصنوعی ساخته شده و برای کمک به بیماران ارائه می شود. بنابراین چون این رشته با پیشرفت تکنولوژی گسترش می یابد، آینده شغلی خوبی می تواند در انتظار این رشته تحصیلی باشد.

چه دروسی برای قبولی در رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی لازم است ؟

برای اینکه بتوانید در این رشته تحصیلی رتبه قبولی را کسب کنید باید به بسیاری از دروس دبیرستان کاملاً مسلط باشید. دروس مهم برای این رشته تحصیلی زیست شناسی و شیمی می باشد. درس زیست شناسی در کنکور سراسری برای این رشته تحصیلی ضریبی برابر با ۴ داراست. درس شیمی هم ضریبی برابر با ۳ دارد. دروس ریاضی و فیزیک نیز برای این رشته ضریب برابر با ۲ دارند.

وظایف رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟

  • الف) اصلاح انواع ناهنجاری ها.
  • ب) کمک به افراد ناتوان و حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدنشان.
  • ج) برای عضو از دست رفته بتوانند اندام مصنوعی بسازند.
  • د) ساخت قطعات ساده خارج از بدن که با دست قابل ساخت هستند.

مهارت ها و توانایی هایی رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟

  • توانایی برقراری ارتباط کلامی و همدردی با معلولین از مهارت های رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی می باشد که بسیار هم ضروری است زیرا کارشناسان این رشته با معلولین سرو کار دارند. درواقع این قشر از بیماران هم از لحاظ جسمی آسیب دیده اند و هم از لحاظ روحی بسیار حساس و آسیب پذیرند. بنابراین امید و روحیه دادن به این بیماران از هر چیز دیگری مهم تر است.
  • توانایی بدنی و مهارت نیز از ملزومات دیگر این رشته بشمار می آید. دانشجویان این رشته به ساخت و پرداخت اعضای مصنوعی پرداخته و با فلز کاری، گچ کاری و قالب های سنگین سر و کار دارند. بنابراین توانایی بدنی این افراد باید بالا باشد تا بتوانند از پس وظایف خود برآیند.
  • قوی بودن در دروسی مانند : ریاضی و فیزیک و زیست شناسی دوران دبیرستان می تواند در فهم دروس دانشگاهی این رشته تا حد زیادی کمک کند زیرا پایه و اساس این رشته دانشگاهی بر اصول ریاضی و آناتومی بدن پایه گذاری شده است.
  • قوی بودن در دروس دانشگاهی مانند : آناتومی بدن، آشنایی با شیوه طراحی اعضای مصنوعی و اصول ریاضی موجب پیشرفت و مهارت بالا در این رشته خواهد شد.
  • علاقه‌مندی به تحقیق و پژوهش در این رشته بسیار مهم است زیرا این رشته مدام در حال پیشرفت بوده و کارشناس باید با تحقیق و پژوهش همیشه به روز باشد.
  • قابل ذکر است این رشته بسیار در حال پیشرفت و نوآوری بوده، به خصوص در زمینه ی زیبایی در طراحی اعضای صورت. بنابراین دانشجوی این رشته باید اهل تحقیق و پژوهش باشد تا بتواند به ابداع شیوه های نوین در این رشته بپردازد.

درآمد رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی تا حد زیادی وابسته به محل اشتغال است. اینکه کارشناس در کدام قسمت دولتی یا خصوصی مشغول به کار شود، روی درآمد و حقوق بسیار مؤثر خواهد بود. درواقع مراکز دولتی حقوقی از قبل تعیین شده توسط سازمان را پرداخت می کنند. اما اشتغال در مراکز خصوصی متفاوت است. قطعاً حقوقی که مراکز خصوصی به افراد بی تجربه پرداخت می کند می تواند بسیار محدود باشد اما وضعیت برای پرتجربه ها و با مهارت ها متفاوت است. این افراد می توانند به تناسب تجربه و مهارت خود حقوق بیشتری از مراکز دریافت نمایند.

یکی دیگر از منابع درآمد برای کارشناسان این رشته تأسیس مراکز خصوصی توان‌بخشی می باشد که این مراکز می تواند درآمد های بالایی را برای مؤسسان به ارمغان بیاورد.

رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن
رشته دانشگاهی اعضای مصنوعی چیست ؟ معرفی و بازار کار آن

سخن آخر

هنگام انتخاب رشته دانشگاهی باید تحقیق و بررسی کامل از علایق و استعداد های ذاتی‌تان به عمل آورید. در واقع این انتخاب یکی از سرنوشت ساز ترین انتخابات زندگی شما بشمار می آید. علاوه بر استعداد تحصیلی و علاقه نکته مهم دیگر در این زمینه بازار کار و درآمد و آینده شغلی رشته مورد نظر است. در واقع باید رشته تحصیلی را انتخاب نمایید که بازار کار خوبی داشته باشد تا درآینده پشیمان نشوید. البته سازگاری شغل با روحیات شما نیز بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت ناهماهنگی باعث دل‌زدگی خواهد شد. برای یک انتخاب مناسب می توانید از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا