Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن 

رشته دانشگاهی شنوایی سنجی از رشته های زیر گروه ۱ علوم تجربی بوده و در گروه علوم پزشکی قرار گرفته است. برای قبولی در آن باید در کنکور سراسری شرکت نمایید. معرفی رشته دانشگاهی شنوایی سنجی به عنوان علمی که به مطالعه شنوایی و مشکلات مرتبط با آن می پردازد، شناخته می شود. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی شنوایی سنجی به دلیل قرار گرفتن این رشته در مجموعه علوم پزشکی و اشتغال فارغ التحصیلان این رشته در کادر درمان، خوب پیش بینی می شود. به دلیل علاقه بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری علوم تجربی به این رشته تحصیلی در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی، گرایش و ادامه تحصیل، بازار کار و دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی شنوایی سنجی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری همچون : بینایی سنجی، پزشکی، مامایی، هوشبری، اتاق عمل، رادیولوژی و… پرداخته شده است.

معرفی رشته دانشگاهی شنوایی سنجی

درواقع زمان کاربرد رشته دانشگاهی شنوایی سنجی می تواند به جنگ جهانی برگردد. به دلیل آسیب های شنوایی که سربازان در طول جنگ جهانی به آن دچار شده بودند و در پی درمان آن بودند به پزشکان مراجعه نموده و از مشکلات شنوایی خود برای پزشکان توضیحاتی می دادند. این موضوع مشکلات شنوایی به تدریج تأسیس رشته دانشگاهی شنوایی سنجی در مراکز علمی جهان را سبب شد.

رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن 
رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

در کشور ما ایران نیز در سال ۱۳۵۲ معرفی رشته دانشگاهی شنوایی سنجی در دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت و در سال ۱۳۵۵ در رشته شنوایی سنجی، پذیرش دانشجو برای اولین بار انجام شد. پس از مدتی پذیرش در این رشته تحصیلی به دانشگاه های دیگر ایران نیز گسترش یافت (۹ دانشگاه). در سال ۱۳۷۱ نیز مقطع کارشناسی ارشد این رشته تحصیلی نیز راه اندازی شد و شروع به جذب دانشجو نمود.

رشته تحصیلی ادیومتری درواقع رشته ای جدید بشمار می آید که به دانشجویان آموزش های لازم جهت شنوایی سنجی داده می شود تا بتوانند وظایف خود به عنوان یک ادیومتریست را به خوبی فرا گرفته و انجام دهند. در دانشگاه ها به دانشجویان این رشته آموزش هایی داده می شود که زمینه اصلی این آموزش ها : مراقبت از شنوایی، حفظ سلامت گوش، کشف اختلالات شنوایی و درمان این اختلالات می باشد.

فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی شنوایی سنجی به ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی پرداخته و راهکار هایی را برای پیشگیری و مراقبت از شنوایی بخصوص در مراکزی که کار در آن‌ها ممکن است به شنوایی کارکنان آسیب بزند ارائه می‌کنند. آن‌ها در مراکز درمانی حضورداشته و با استفاده از ابزار شنوایی‌سنجی که در اختیار دارند، به بررسی میزان شنوایی مراجعین پرداخته و می کوشند تا کم شنوایی یا ناشنوایی را تشخیص داده و درصدد درمان آن برآیند.

دروس قبولی رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟

همانطور که پیش تر نیز گفته شد این رشته تحصیلی در زیرگروه ۱ رشته علوم تجربی قرار گرفته است. بنابراین مانند رشته های دیگر زیرمجموعه علوم پزشکی، دروس زیست شناسی و شیمی برای شرکت در آزمون سراسری تجربی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به‌خوبی مطالعه شود. درس زیست شناسی با دارا بودن ضریب ۴ از مهم ترین دروس برای قبولی در این رشته بشمار رفته و درس شیمی با ضریب ۳ در جایگاه بعدی قرار گرفته است. درس های دیگری که برای قبولی در این رشته مهم هستند دروس فیزیک و ریاضی بوده که ضریبشان برابر با ۲ بوده است. درس زمین شناسی هم برای این رشته ضریبی برابر با صفر خواهد داشت و خواندن آن تأثیری در قبولی این رشته ندارد.

وظایف رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟

  • گزارش‌های لازم از مراجعین را تهیه نموده در اختیار پزشک معالج قرار دهد.
  • قالب‌گیری گوش و ساخت قالب و ساخت سمعک را انجام دهد.
  • غربالگری شنوایی نوزادان، خردسالان و همچنین دانش آموزان ابتدایی را انجام می دهند.
  • از آسیب های شنوایی پیشگیری نموده و توضیحاتی را جهت حفاظت از شنوایی ارائه می دهند.
  • با انجام آزمایش های مختلف، محل ضایعه در سیستم شنوایی را شناسایی می کنند.
  • عیوب شنوایی را تشخیص داده و برای رفع آن ها از دستگاه های شنوایی کمک می گیرند.
  • افرادی را که در مراکز پرجمعیت مانند : کارگاه، مراکز نظامی، اردوگاه ها و … کار می کنند را بررسی نموده و به آن ها مشاوره شنوایی شناسی ارائه می دهند.
  • عوامل تأثیرگذار بر ایجاد اختلالات شنوایی و آسیب های شنوایی سنجی را برای افراد جامعه توضیح می دهند. مانند : تأثیرات ازدواج فامیلی، وجود انواع آلاینده ها و آسیب هایشان.
  • برای بررسی عملکرد شنوایی در کودکان و بزرگسالان معاینات بالینی و آزمون های رفتاری انجام نموده و نتایج آزمون ها را تفسیر نموده و در رابطه با آن ها مشاوره ارائه می کنند.
  • با بهره گیری از روش های غیردارویی و غیر جراحی، وزوز گوش را ارزیابی و راهکارهایی برای بهبود آن پیشنهاد می کنند.
  • به افرادی که کاشت پروتز انجام داده اند به توان‌بخشی آن‌ها کمک می کنند.
  • کمک به سازگاری و توزیع وسایل شنوایی سنجی و ارتباطی فردی و گروهی.
  • برنامه های توان‌بخشی اجرا می کنند، مانند : گفتارخوانی، رشد زبان، رشد مهارت های شنیداری و … .

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی بینایی سنجی چیست ؟

دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند در طی دوره کارشناسی باید ۱۳۰ واحد درسی را بگذرانند. تعداد واحد هایی که گذرانده می شود به صورت : درس های عمومی ۲۲ واحد، درس های اختصاصی پایه ۲۴ واحد، درس های اختصاصی اصلی ۶۲  واحد و درس های کارآموزی ۲۲ واحد می باشند.

فیزیک‌ عمومی‌، میکروبیولوژی‌، بافت‌شناسی‌ و آسیب‌ شناسی‌ عمومی‌، فارماکولوژی‌، مبانی‌ علم‌ گفتار تشریح‌ و فیزیولوژی‌ سرو گردن‌ و گوش‌ و حلق‌ و بینی‌، تشریح‌ و فیزیولوژی‌ مغز و اعصاب، روش‌ تحقیق‌، آواشناسی‌، اصطلاحات‌ پزشکی‌، اصول‌ توان‌بخشی، مبانی‌ علم‌ شنوایی‌، ارزیابی‌ پایه‌ شنوایی، بیماری‌های‌ گوش‌ و روش‌های‌ درمان‌ آن‌، رشد طبیعی‌ گفتار و زبان‌ و اختلالات‌ آن‌، شنوایی‌ شناسی‌ تشخیصی‌، فیزیوپاتولوژی‌ اختلالات‌ شنوایی‌ و تعادل‌، اختلالات‌ ارتباطی‌ افراد کم‌ شنوا، تجویز و ارزیابی‌ سمعک‌ و سایر وسایل‌ کمک‌شنوایی‌، مبانی‌ آزمون‌های‌ الکتروفیزیولوژیک‌، روش‌های‌ توان‌بخشی‌ بیماری ‌های‌ اطفال‌.

رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی شنوایی سنجی به دلیل ارتباط با درمان بسیار خوب می باشد. فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی می توانند فرصت های شغلی مختلفی را بدست آورده و مشغول به کار شوند. مکان هایی که یک کارشناس شنوایی سنج می تواند در آن مشغول به کار شود به شرح زیر می باشد :

  • اشتغال در بیمارستان های دولتی و مراکز توان‌بخشی که زیر نظر سازمان بهزیستی و کودکان استثنایی قرار دارد.
  • جذب در بیمارستان ها، درمانگاه های گوش و حلق و بینی یا کارخانه ها و مراکز صنعتی بعد از فارغ التحصیلی
  • جذب در بیمارستان های دولتی و مراکز توان‌بخشی که تحت نظارت سازمان بهزیستی و کودکان استثنایی قرار دارند.
  • اشتغال در مراکز شنوایی‌سنجی خصوصی و یا تأسیس مطب شخصی توسط شنوایی سنج.
  • اشتغال در مدارس ناشنوایان
  • اشتغال در مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان و معلولین
  • اشتغال در کلینیک های تخصصی کودکان
  • شرکت در طرح های غربال گری دانش آموزان قبل از مدارس و مراکز پیش دبستانی
  • طراحی پروژه و مسئولیت اجرایی آن

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی شنوایی سنجی امکان پذیر بوده و افرادی که به ادامه تحصیل در این رشته علاقه‌مند هستند می‌توانند این رشته تحصیلی را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهند.

فارغ التحصیلان کارشناسی رشته شنوایی سنجی می توانند به دو روش اقدام به ادامه تحصیل نمایند :

می توانند در آزمون مقطع کارشناسی ارشد رشته شنوایی سنجی شرکت نموده و با قبولی در آن می توانند در مقطع کارشناسی ارشد این رشته تحصیلی ادامه تحصیل دهند. گرایش رشته دانشگاهی شنوایی سنجی در مقطع کارشناسی و دکتری بدون گرایش می باشد به صورت شنوایی سنجی ارائه می گردد.

فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته می توانند در رشته های علوم پزشکی نیز شرکت نموده و با ورود به این رشته ها ادامه تحصیل دهند. برخی از رشته ها در ادامه آورده شده است :

سلامت سالمندی، آمار زیستی، اپیدمیولوژی، مهندسی پزشکی (زیست مواد)، نانوتکنولوژی پزشکی، ارزیابی فناوری سلامت، اقتصاد بهداشت، انفورماتیک پزشکی، مدیریت توان‌بخشی، رشته زیست فناوری پزشکی، مدیریت توان‌بخشی، شنوایی شناسی، فناوری اطلاعات سلامت، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، مهندسی پزشکی (زیست مواد)، نانوتکنولوژی پزشکی، رفاه اجتماعی، تاریخ علوم پزشکی، آموزش پزشکی، برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، سلامت سالمندی، علوم تشریحی، فیزیولوژی، ژورنالیسم پزشکی، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی، آمار زیستی، اپیدمیولوژی.

دانشگاه های رشته دانشگاهی شنوایی سنجی کدامند ؟

مهم ترین دانشگاه های کشور ما ایران، که در این رشته تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند در ادامه آورده شده است.

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

درآمد رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی شنوایی سنجی تا حد زیادی بستگی به محل اشتغال خواهد داشت. اینکه در مراکز دولتی یا خصوصی شاغل شوید می تواند درآمد های متفاوتی را برایتان به ارمغان بیاورد. مراکز دولتی حقوق مشخصی را برای کارمندان خود در نظر می گیرد.

اشتغال در مراکز خصوصی می تواند درآمد های مختلفی را شامل شود که به مهارت و سابقه کاری و تجربه وابسته است. افرادی که تجربه کاری بیشتری دارند به مراتب حقوق بیشتری نیز دریافت می کنند.

از فرصت های شغلی دیگر که می تواند درآمد بالایی را نیز به ارمغان بیاورد تأسیس مطب شخصی می باشد که البته برای تأسیس آن باید ۴ تا ۶ سال سابقه کاری داشته باشید تا بتوانید مجوز مطب بگیرید.

معایب و مزایا رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟

  • محیط کاری به دور از استرس و سر و صدا یکی از ویژگی های مهم این رشته تحصیلی بشمار می آید.
  • این رشته تحصیلی با صحنه های دل خراش و خون مانند آنچه در رشته های بالینی وجود دارد : مانند پزشکی و پرستاری سر و کار نخواهد داشت.
معایب
  • فارغ التحصیلان این رشته در واقع نمی توانند نمی توانند مانند پزشکان عمل کنند و در بسیاری از مواقع پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی هستند که باید بعد از بررسی بیمار، وی را به ادیومتریست معرفی کنند.
  • ادیومتریست ها باید درکنار متخصصان گوش، حلق و بینی کار کرده و دستورات درمانی آن ها را اجرا نمایند.
  • معایب دیگر این رشته گران بودن وسایل و تجهیزات می باشد.
  • تأسیس مطب شخصی نیز نیازمند هزینه بالایی می باشد اما در صورت هزینه نمودن درآمد خوبی دارد.
رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی شنوایی سنجی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

یکی از سرنوشت ساز ترین انتخاب های زندگی هر شخص قطعاً انتخاب رشته دانشگاهی می باشد. هر شخص برای انتخاب رشته ابتدا باید علایق و استعداد های ذاتی خود را شناخته و سپس اقدام به انتخاب رشته تحصیلی نماید تا در آینده پشیمان نشود. برای یک انتخاب رشته مناسب پس از تحقیق در باره بازار کار، درآمد و فرصت های شغلی آن رشته می توانید از متخصصان و مشاوران انتخاب رشته نیز کمک بگیرید. همواره به دنبال رشته تحصیلی باشید که هم به آن علاقه داشته باشید و هم اینکه بازار کار خوبی داشته باشد تا در آینده بتوانید به کمک آن برای خود کسب درآمد کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا