Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟ معرفی و درآمد و آینده شغلی آن

یکی از محبوب ترین و مهم ترین رشته های تحصیلی علوم تجربی قطعاً رشته دانشگاهی پزشکی است. هدف بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری هم کسب رتبه قبولی در این رشته است. درآمد و بازارکار رشته دانشگاهی پزشکی موجب شده که بسیاری از نظرها در کشور ما ایران به ادامه تحصیل در آن جلب شود. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی پزشکی و امکان ادامه تحصیل و گرایش ها و آینده شغلی رشته دانشگاهی پزشکی می پردازیم. اگر شما هم به پزشکی علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید. قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی‌فیزیک به بررسی رشته‌ های دانشگاهی دیگری همچون هوشبری، زیست‌ فناوری، زیست‌ شناسی سلولی و مولکولی، اتاق عمل و … نیز پرداخته‌شده است.

معرفی رشته دانشگاهی پزشکی

معرفی رشته دانشگاهی پزشکی به‌ عنوان محبوب‌ ترین رشته تحصیلی دانش‌ آموختگان علوم تجربی می‌تواند معرفی درستی باشد. زیرا اکثر داوطلبان کنکور سراسر که از بنیه علمی و تحصیلی بالایی برخوردارند به دنبال قبولی در این رشته هستند. احترام شغلی همراه با درآمد خوب این رشته را به یکی از رؤیایی‌ترین رشته‌های تحصیلی علوم تجربی تبدیل نموده است.

هدف از رشته پزشکی حفظ و ارتقا سطح سلامتی در جامعه می باشد. این رشته درمان بیماری‌ ها و توان بخشی به بیماران را برعهده دارد. شناخت بیماری ها، تشخیص انواعشان، درمان و پیشگیری از بروز بیماری ها از دیگر اهداف این رشته می باشد. در هر روز فارغ التحصیلان رشته پزشکی، ممکن است افراد زیادی را با هر موقعیت و جنسیت برای درمان دیدار کنند، برای یک پزشک هیچ فرقی بین افراد نخواهد بود و از نظر او همه ی افراد مراجعه کننده بیمار محسوب می شوند. بیماران برای سلامتی و تندرستی دوباره باید به پزشک مراجعه نموده و به درمان وی اعتماد نمایند. پزشکان تمام تلاش خود را برای نجات و بهبودی بیماران به عمل می آورند.

رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟ معرفی و درآمد و آینده شغلی آن
رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟ معرفی و درآمد و آینده شغلی آن

رشته پزشکی قدمتی دیرینه داشته و از گذشته های دور نشانه های وجود آن در تاریخ ثبت گردیده است. در هر بخشی از جهان، پزشک بودن معنی خاصی داراست. مردم کشورهای مختلف دنیا همگی برای دریافت فوریت های پزشکی مانند : تسکین درد و بازگرداندن سلامتی به پزشکان معالج مراجعه می کنند تا بتوانند درمان شوند. بیماران به پزشک اجازه معاینه بدن خود را می دهند چون می دانند تنها راه نجات از بیماری و کسب سلامتی دوباره مراجعه به پزشکان است.

دروس مورد نیاز برای قبولی رشته دانشگاهی پزشکی

دروس شیمی و زیست شناسی از مهم ترین درس های دوره دبیرستان برای قبولی در این رشته تحصیلی می باشد. زیست با ضریب ۴ و شیمی با ضریب ۳ یکی از مهم ترین درس ها برای قبولی در آزمون سراسری می باشند. درس های ریاضی و فیزیک نیز با ضریب تاثیر گذاری ۲ از دیگر دروس مهم بشمار می آیند. درس زمین شناسی هم برای قبولی در کنکور سراسری علوم تجربی در رشته پزشکی ضریب برابر با صفر را داراست. اخیراً نمره معدل نیز در پایه‌ های تحصیلی متوسطه در امتیاز نهایی آزمون داوطلبان  لحاظ می‌ گردد.

برای قبولی در رشته دانشگاهی پزشکی چه توانایی هایی لازم است ؟

  • یکی از توانایی های که برای ورود به این رشته لازم دارید توانایی استدلال دیداری است. این بدان معناست که بتوان تصاویر و نشانه ها را استدلال نمود.
  • استدلال ریاضی هم از دیگر توانایی های لازم برای ورود به این رشته است. استدلال ریاضی به کشف روابط بین اعداد و شناسایی الگو های عددی مرتبط می شود.
  • توانایی درک ۳ بعدی، استدلال سه بعدی مربوط به تصور وجوهی از شکل است که قابل رؤیت نمی باشد و توانایی بازنمایی ذهنی باید در فرد وجود داشته باشد.
  • دقت و تمرکز یکی از ویژگی های مهم در تحصیل پزشکی می باشد. یک بی دقتی هرچند جزئی می تواند جان انسان ها را به خطر اندازد. افراد علاقه‌مند به پزشکی باید از قدرت تمرکز بالایی برخوردار باشند و به جزئیات و به خاطر سپردنش توجه کافی داشته باشند.

رشته دانشگاهی پزشکی مناسب چه کسانی است ؟

ماهیت رشته دانشگاهی پزشکی درجاتی از تنش را به‌ویژه در برخی از گرایش هایش مانند : طب اورژانس، زنان و زایمان و جراحی مغز و اعصاب و … . بنابراین شرایط پر استرس در این شغل وجود داشته و کسی که آن را می پذیرد باید توانایی مدیریت رفتار خود را داشته باشد و بتواند در کمترین زمان بهترین تصمیم را بگیرد.

مشکل دیگر در مورد رشته‌ ی پزشکی و زیرمجموعه هایش وجود دارد این است که علاوه بر طولانی بودن تحصیل تا دوره کارورزی نمی توان کسب درآمد نمود. و تمام خدماتی که یک دانشجوی پزشکی در بیمارستان ها و درمانگاه ها ارائه می دهد رایگان می باشد زیرا با هدف آموزش دانشجو صورت گرفته است، بنابراین بابت آن‌ها دستمزدی به وی پرداخت نخواهد شد. پس از دوران تحصیل نیز پزشکان تعهد دارند تا دو برابر مدت تحصیل خود در داخل کشور، به بیماران خدمت‌رسانی کرده و یا هزینه تحصیل را بپردازند.

اگر به رشته دانشگاهی پزشکی علاقه دارید و می خواهید در آن رشته به ادامه تحصیل بپردازید باید ویژگی هایی که در ادامه به آن اشاره شده است را داشته باشید :

  • باید بتوانید هفت سال به طور مداوم و سخت درس بخوانید.
  • بتوانید با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار نمایید. زیرا هر قشری می تواند برای درمان مراجعه کند.
  • از قدرت تحمل بالایی برخوردار باشید، تحمل شرایطی مانند : گذراندن طرح در مناطق محروم، کشیک های شبانه، رویارویی با صحنه های دلخراش.
  • داشتن یک حافظه خوب
  • علاقه مندی به دروسی مانند: زیست و شیمی
  • مهارت کافی در زبان انگلیسی
  • عدم نیاز به کسب درآمد مستقل

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟

دروس علوم پایه : طول دوره علوم پایه تقریباً ۲.۵ سال می باشد و شامل دروس علوم پایه، تخصصی و عمومی عملی و تئوری می‌باشد. بعد از اتمام علوم پایه اولین آزمون به نام آزمون جامع علوم پایه گرفته می شود و در صورت کسب نمره قبولی دانشجو وارد مرحله بعدی تحصیل می گردد.

دروس دانشگاهی علوم پایه: بیوشیمی، بافت ‌شناسی، تشریح، فیزیولوژی، ایمونولوژی، اپیدمیولوژی، روان شناسی، جنین‌ شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، آسیب‌ شناسی عمومی، انگل‌ شناسی، میکروب‌ شناسی. ملاک نمره قبولی در دروس علوم پایه نمره ۱۰ از ۲۰ می باشد و ۵ ترم به طول می انجامد.

دروس دانشگاهی مرحله دوم پزشکی مربوط به فیزیوپاتولوژی: این مرحله ۲ ترم بوده و ۳۱ واحد درسی را شامل می شود.  هدف از آموزش دروس فیزیولوژی دادن آگاهی از مبانی فیزیولوژیك به دانشجو و آموزش مكانیزم بیماری ها و تشخیصشان، عوامل تأثیر گذار بر آن ها  به روش تحلیل‌گرانه به آن هاست.

دروس دانشگاهی فیزیولوژی :‌ پاتولوژی اختصاصی، نشانه شناسی پزشکی، بیماری ‌های گوارشی، بیماری‌های تنفسی، بیماری ‌های خون، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های قلب و عروق، بیماری ‌های غدد، بیماری ‌های کلیه، فارماکولوژی، کارآموزی بهداشت، کارگاه مهارت‌های بالینی.

رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟ معرفی و درآمد و آینده شغلی آن
رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟ معرفی و درآمد و آینده شغلی آن
نکته

کارآموزی بالینی: این مرحله درسی شامل ۹۵ واحد بوده که باید طی ۲۰ تا ۲۲ ماه گذرانده شود. تشخیص بیماری ها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی و کسب توانایی لازم در بكار بردن اندیشه و استدلال و نتیجه گیری از اهداف این مرحله از تحصیل پزشکی می باشد. برخورد منطقی و درست با بیمار و طراحی عملیات پیشگیری و درمانی از دیگر آموزش های این دوره بشمار می آید.

دروس مرحله کارآموزی بالینی: کارآموزی در قسمت های جراحی (عمومی، بیهوشی،‌ ارتوپدی، اورولوژی)، چشم، گوش و حلق و بینی، اطفال، داخلی، زنان، رادیولوژی، داخلی قلب، عفونی، اعصاب، پوست، روانپزشکی و دروس اخلاق پزشکی، پزشکی قانونی.

کارورزی بالینی یا اینترنی (انترنی) : این مرحله شامل ۶۷ واحد درسی بوده و این واحد ها در مدت زمان ۱۸ ماه به صورت ۳ دوره ۶ ماهه گذرانده می شوند. پرورش مهارت و تقویت قدرت تصمیم گیری و اندیشه از طریق رو به رو شدن مستقیم با مسائل بهداشتی و درمانی و واگذاری مسئولیت امور بهداشتی و درمانی به دانشجویان از اهداف کارآموزی بالینی می باشد.

دروس دوره کارورزی بالینی: کارورزی در بخش‌ های داخلی، اطفال، جراحی (عمومی، بیهوشی،‌ ارتوپدی، اورولوژی)، داخلی و عفونی.

دانشگاه های رشته دانشگاهی پزشکی چه دانشگاه هایی هستند ؟

دانشگاه‌ تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه ایران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مشهد و دانشگاه تبریز جز بهترین دانشگاه های پزشکی ایران بشمار می آیند.

  • دانشگاه های خارج از کشور :

۱) هاروارد آمریکا، ۲) آکسفورد انگلیس، ۳) کمبریج انگلیس، ۴) استنفورد آمریکا، ۵) جان ‌هاپکینز آمریکا، ۶) انستیتو کارولینسکا سوئد، ۷) دانشگاه کالیفرنیا، ۸) دانشگاه یل آمریکا، ۹) انستیتو تکنولوژی ماساچوست آمریکا، ۱۰) UCL انگلیس

بازار کار و درآمد رشته دانشگاهی پزشکی چگونه است ؟

بازار کار رشته دانشگاهی پزشکی نسبت به سایر رشته ها بسیار خوب بوده و پزشکان بعد از فراغت از تحصیل می توانند به کسب درآمد بپردازند. این روزها بسیاری از مردم برای درمان بیماری حتی سرماخوردگی فصلی به پزشکان مراجعه نموده و از خود درمانی خودداری می کنند و این از نشانه های این مطلب است که مردم به پزشکان اعتماد بیشتری پیدا نموده و فرهنگشان بالاتر رفته است. بازار کار رشته دانشگاهی پزشکی می تواند در بیمارستان ها، کلینیک ها، درمانگاه ها و یا مطب های خصوصی وجود داشته باد.

درآمد رشته دانشگاهی پزشکی بسیار متفاوت بوده و تا حد زیادی بستگی به مهارت پزشک و محل کارش دارد. پزشکان با توجه به سطح تحصیلات و تخصص، نوع تخصص، سابقه کاری و مهارت‌ هایشان درآمد های متفاوتی خواهند داشت. پزشکانی که از سطح اطلاعاتی و درمانی بیشتر و توانایی های ماهرانه برخوردارند به مراتب بیشتر از بقیه درآمد کسب می کنند.

رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟ معرفی و درآمد و آینده شغلی آن
رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟ معرفی و درآمد و آینده شغلی آن

معرفی گرایش های رشته دانشگاهی پزشکی

  • تخصص بیهوشی
  • تخصص عفونی
  • تخصص اورژانس
  • تخصص پزشکی قانونی
  • تخصص داخلی
  • تخصص جراحی
  • تخصص روان‌پزشکی
  • تخصص زنان و زایمان
  • تخصص پاتولوژی
  • تخصص گوش و حلق و بینی
  • تخصص قلب
  • تخصص جراحی مغز و اعصاب
  • تخصص پوست
  • تخصص رادیولوژی
  • تخصص چشم

معایب رشته دانشگاهی پزشکی چیست ؟

به طور میانگین در طول دوره تحصیلی پزشکی ۹ تا ۱۴ سال از زندگی صرف تحصیل می شود. این بدان معناست که بهترین سال های جوانی صرف مطالعه کتاب های دشوار، کشیک های طولانی، معالجه بیماران و .. می شود.

  1. طولانی بودن دوره تحصیل و سخت و طاقت فرسا بودن آن
  2. نداشتن تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالان و درآمد تا پایان دوره ی تحصیلات
  3. مواجهه با صحنه های دل‌خراش مرگ، خون ریزی و جراحت
  4. شرایط کاری شیفتی بعد از فارغ التحصیلی و اشتغال به کار

سخن آخر

انتخاب هریک از رشته های تحصیلی اگر با توجه به علاقه و استعداد شخص نباشد، در آینده می تواند منجر به پشیمانی شود. انتخاب رشته دانشگاهی یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین انتخاب های زندگی هر فرد می باشد. یک انتخاب درست می تواند زندگی شخص را در آینده تا حد خیلی زیادی تحت تأثیر قرار دهد. رشته دانشگاهی پزشکی نیز باید درست و بجا انتخاب گردد. شرط اول وجود علاقه و توانایی و پس از آن تلاش و استمرار در آن برای قبولی در آزمون سراسری علوم تجربی می باشد.

امروزه با همه گیری بیماری کرونا و گسترش آن در جهان، بار دیگر قدرت علم و دانش شناخته شده است. پزشکان و کادر درمان همگی دست به دست هم داده تا این ویروس همه گیرا را ریشه کن نموده و از ابتلای به آن پیشگیری نمایند. نقش کادر درمان و ازخود گذشتگی آن ها را هیچ وقت نباید به فراموشی سپرد و همیشه باید قدر دان زحمات ایشان بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا