Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی هوشبری چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی هوشبری از رشته هایی است که برای ورود به آن باید دیپلم علوم تجربی داشته و در کنکور سراسری آن شرکت نمایید و موفق به کسب رتبه قبولی آن شوید. رشته دانشگاهی هوشبری به عنوان زیر مجموعه ی رشته های پیرا پزشکی معرفی شده که قبلا امکان تحصیل در مقطع کاردانی آن ممکن بود اما اکنون امکان تحصیل در کارشناسی آن نیز فراهم شده است. درآمد رشته دانشگاهی هوشبریمتفاوت بوده و تا حد زیادی بستگی به محل اشتغال دارد. در ادامه ی این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی هوشبری پرداخته و درآمد، گرایش ها، آینده شغلی و ادامه تحصیل  و بازار کار آن را بررسی می نمایم. قبلا هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی رشته های دانشگاهی دیگری نظیر: علوم آزمایشگاهی، مامایی پرستاری، رادیولوژی و … پرداخته شده است.

معرفی رشته دانشگاهی هوشبری

گزارشات باستانی نشان می دهد که هوشبری در گذشته های دور نیز به شیوه ای دیگر همواره انجام می شده است و سابقه ای طولانی دارد. در مصر و یونان باستان، عمل های جراحی صورت می گرفت و بیهوشی بیماران از طریق مواد مخدری مثل خشخاش انجام می گرفت. در قرن هیجدهم میلادی نیز بیهوشی بیماران به سختی انجام می گرفت اما در قرن نوزدهم با اختراع گازهای استنشاقی مثل اتر ونیتروس اکسید تحولی عظیم در علم هوشبری ایجاد شده و علم هوشبری وارد پیشرفتی قابل ملاحظه در علم گردید و توانست کمک های شایانی را به درمان و بهبود بیماران نماید تا آنجا که امروزه علم بیهوشی در بسیاری از دانشگاه های جهان برای تربیت افراد متخصص تدریس شده و روز به روز در حال پیشرفت است.

رشته دانشگاهی بیهوشی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی بیهوشی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی هوشبری شاخه ای از علوم پیراپزشکی بوده و رشته ای متفاوت با رشته بیهوشی است. در رشته دانشگاهی هوشبری، دانشجویان چگونگی استفاده از ابزار و تجهیزات بیهوشی را تحت سرپرستی متخصص بیهوشی می آموزند. به بعضی از مواردی که یک کارشناس رشته دانشگاهی بیهوشی در دانشگاه می آموزد در ادامه اشاره شده است :

  • اقدام به بیهوشی کامل بیمار
  • تنظیم و اندازه گیری گاز های موجود در خون
  • تجویز آرام بخش به بیمار در صورت نیاز
  • انجام بیهوشی منطقه ای
  • مراقبت های قلب و تنفسی از بیمار، در زمان بیهوشی
  • بیدار نمودن بیمار بعد از انجام و پایان عمل

وظایف رشته دانشگاهی هوشبری در کادر درمان چیست ؟

  • آرام نمودن درد بیمار و کنترل علائم در حین عمل جراحی و پس از آن از مهم ترین وظایف یک هوشبر می باشد. در برخی از عمل های جراحی حتما قبل از شروع عمل نیاز به بیهوشی کامل بوده و گاهی این بیهوشی باید به گونه ای باشد که بیمار تا بعد از عمل هم مدتی بیهوش بماند. بیهوش کردن بیمار توسط پزشک متخصص بیهوشی و دستیارانش که همان کارشناسان هوشبری هستند انجام می گیرد و بسیار مهم و حساس می باشد. برخی وظایف کارشناس رشته دانشگاهی هوشبری : کمک به پزشک بیهوشی در اتاق عمل، آماده سازی داروها و تجهیزات بیهوشی، استرلیزه نمودن وسایل و دستگاه ها و مراقبت از بیمار پس از به هوش آمدن می باشد.
  • از وظایف دیگر هوشبر این است که در طول عمل، علائم حیاتی بیمار مانند: ضربان قلب، نوار قلب، فشار خون و تنفس را بررسی می نماید.
  • در صورت نیاز به احیا قلبی و ریوی، کارشناس هوشبری در احیای بیمار به پزشک بیهوشی کمک نموده و مراقبت های بعد از احیا را انجام خواهد داد.

نقش مراقبتی کارشناس رشته دانشگاهی هوشبری چیست ؟

  • بررسی و تشکیل پرونده، بررسی وضعیت و سوابق پزشکی بیمار
  • آزمایش دستگاه های مربوط به بیهوشی و آماده کردن لوازم بیهوشی، وسایل و داروهای موردنیاز.
  • همکاری با پزشک با اتصال دستگاه های پایش به بیمار
  • همکاری با پزشک بیهوشی در کنترل و ثبت علائم حیاتی بیمار
  • قرار دادن بیمار در (Position) مناسب و مناسب با نوع عمل جراحی

روحیات کارشناس رشته دانشگاهی هوشبری چگونه است ؟

یک کارشناس رشته دانشگاهی هوشبری باید برخورد خوبی با بیمار داشته باشد تا بیمار قبل از عمل احساس راحتی و آسودگی پیدا کند. روابط عمومی خوب با پرسنل و تیم پزشکی، همکاری مناسب با گروه پزشکی اتاق عمل از دیگر الزامات یک هوشبر به شمار می آید. همچنین روحیات یک هوشبر باید مناسب کار در بیمارستان و شرایط سخت آن باشد.

بازار کار رشته دانشگاهی هوشبری چگونه است ؟

فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی هوشبری در تمام مراکزی که نیاز به بیهوشی بیمار در آن ها وجود دارد، می توانند مشغول به کار شوند. محیط کاری رشته دانشگاهی هوشبری : بیمارستان ها، مراکز درمانی خصوصی و دولتی، کلینیک ها و درمانگاه های دولتی و خصوصی می باشد. بازار کار رشته دانشگاهی هوشبری باتوجه به اینکه هر پزشک متخصص بیهوشی در اتاق عمل به دستیار هوشبری نیاز دارد نسبتا خوب معرفی می شود.

امروزه به دلیل ازدیاد کلینیک های زیبایی در کشور ما ایران آینده شغلی رشته دانشگاهی هوشبری تضمین شده است زیرا، انجام عمل های زیبایی، نیاز به بیهوشی داشته و همه ی کلینیک هایی که در آن ها عمل های جراحی انجام می شود، حتما باید کارشناس بیهوشی برای کمک به پزشک داشته باشند.

درآمد رشته دانشگاهی هوشبری چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی هوشبری تا حد زیادی بستگی به محلی دارد که افراد در آن برای اشتغال پذیرفته می شوند. درآمد کارشناسان رشته دانشگاهی هوشبری نسبت به حجم کار و استرسی که یک هوشبر تحمل می کند، در مقایسه با سایر رشته های مربوط به درمان، بسیار کم می باشد. از طرفی یک کارشناس بیهوشی حتما باید زیر نظر یک پزشک متخصص بیهوشی و همراه او کار کند.

کاردانی رشته دانشگاهی هوشبری چگونه است ؟

متقاضیانی که به رشته کاردانی هوشبری علاقمند هستند ابتدا باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت و رتبه قبولی در آن را کسب نمایند. برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان کاردانی می توانند با رعایت شرایط و کسب حد نصاب نمره مصاحبه و بدون آزمون، براساس سوابق تحصیلی خود در رشته هوشبری به ادامه تحصیل در این رشته اقدام نمایند.

رشته دانشگاهی بیهوشی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی بیهوشی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن

دوره کاردانی رشته دانشگاهی هوشبری ۲ سال است و دانشجویان این رشته در دوره تحصیل خود ۶۸ واحد می گذرانند. واحدهای دروس هوشبری در مقطع کاردانی به صورت زیر است :

  1. دروس عمومی :۱۳ واحد
  2. دروس پایه : ۱۷ واحد

واحد های درسی کارشناسی رشته دانشگاهی هوشبری در دانشگاه چیست ؟

تعداد کل واحد های درسی که یک هوشبر باید بگذراند ۱۳۴ واحد می باشد که از این واحد ها به شرح زیر می باشند:

دروس عمومی :۲۶ واحد، دروس تخصصی: ۳۳ واحد، دروس پایه : ۴۱ واحد، کارآموزی :۱۸واحد، کارآموزی در عرصه :۱۶ واحد.

بعضی از واحد های درسی مهم که در دانشگاه به دانشجویان هوشبری آموخته می شود تا بتوانند درآینده به کادر درمان و سلامت بیماران کمک کنند شامل: دروس علوم پایه از جمله : بیوشیمی، میکروب و ویروس شناسی، آناتومی، فیزیولوژی، فارماکولوژی عمومی و… . دروس تخصصی مانند : روش بیهوشی، آی سی یو، فارماکولوژی تخصصی، خون شناسی و… می باشند.

ادامه تحصیل در رشته دانشگاهی هوشبری چگونه است ؟

متاسفانه رشته دانشگاهی هوشبری را تنها می توان تا مقطع کارشناسی ادامه داد و امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، هنوز برای این رشته مهیا نشده است. فارغ التحصیلان کارشناسی رشته دانشگاهی هوشبری برای ادامه تحصیل در مقاطع علمی بالا تر می توانند در زیرشاخه های رشته علوم پزشکی مانند: مهندسی پزشکی (بیوالکتریک، زیست مواد)، اپیدمیولوژی، فیزیولوژی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، نانوتکنولوژی پزشکی، زیست فناوری پزشکی، رفاه اجتماعی، تاریخ علوم پزشکی، آموزش پزشکی، اتاق عمل، ژورنالیسم پزشکی، ارزیابی فناوری سلامت، اقتصاد بهداشت، انفورماتیک پزشکی، ارگونومی، آمار زیستی، آموزش بهداشت، پرستاری مراقبت های ویژه، پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان، تکنولوژی گردش خون، علوم تغذیه، فناوری اطلاعات سلامت، تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی و برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی ادامه تحصیل دهند.

گذراندن طرح ۲ ساله رشته دانشگاهی هوشبری چگونه است ؟

به دلیل اینکه رشته هوشبری زیر مجموعه علوم پزشکی می باشد بنابراین پس از فراغت از تحصیل نیاز است که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی هوشبری طرح دوساله رشته خود را بگذرانند. این افراد باید طرح ۲ ساله رشته دانشگاهی هوشبری را در مناطق محروم سپری کرده و به ارائه خدمات هوشبری در محل تعیین شده بپردازند.

امکان معافیت از طرح ۲ ساله چگونه است ؟

  • امکان معافیت از طرح ۲ ساله می تواند برای فارغ التحصیلانی که در دانشگاه های خارج از کشور تحصیلات خود را گذرانده اند، در صورتی که دوره های تکمیلی را در کشور ایران گذرانده و شهریه دوره را نیز پرداخته نموده باشند، وجود خواهد داشت.
  • دانشجویانی که بوسیله انتقالی در دانشگاه های داخل کشور تحصیل کرده و از مزایای ارز دولتی استفاده نکرده باشند، در صورتی که دوره های تکمیلی را در کشور ایران گذرانده و شهریه مربوطه را نیز پرداخته کرده باشند می توانند از طرح دوساله هوشبری معاف شوند.
  • بانوان متاهل و فارغ التحصیل از دانشگاه قبل از تاریخ ۱ آذر ۱۳۸۰
  • در صورتی که گواهی معافیت از طرح در مقطع تحصیلی قبلی گرفته شده باشد.
  • اشخاصی که به دلیل مشکلات حاد، شورای عالی پزشکی گواهی اجازه معافیت از طرح دوساله را به آنها داده باشد.
  • افرادی که داوطلبانه در جبهه خدمت نموده و ۶ ماه از خدمتشان گذشته باشد.
  • نفرات اول تا سوم آزمون جامع علوم پایه، استعداد های درخشان مانند مدال آوران طلای المپیاد، نفرات اول تا دهم کنکور تجربی و… .
رشته دانشگاهی بیهوشی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی بیهوشی چیست ؟ معرفی و بازار کار و درآمد آن

مشکلات و سختی های رشته دانشگاهی هوشبری چیست ؟

  • فشار روانی و استرس شغلی بالا از مهم‌ترین و اصلی ترین سختی های رشته دانشگاهی هوشبری می باشد. یک کارشناس بیهوشی در تمام طول عمل همواره همراه تیم پزشکی بوده و باید همیشه در حالت آماده باش قرار داشته باشد تا در مواقع پرتنشی مثل احیا بیمار، بتواند با سرعت و دقت کامل کار خود را به بهترین شکل انجام دهد.
  • شیفتی بودن هوشبری یکی دیگر از سختی‌ها و مشکلات این شغل است، یک فارغ التحصیل رشته هوشبری بسته به دلیل محلی که در آن کار می کند، مانند کلینیک ها و بیمارستان ها لازم است که در شب یا حتی روزهای تعطیل در محل کار خود حضور داشته باشد. چون این مراکز اشتغال رشته دانشگاهی هوشبری درمانی بوده و ممکن است در هر زمان از شبانه روز، بیماری مراجعه نموده و نیاز به عمل جراحی و مراقبت های بیهوشی حین آن داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا