Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی دندانپزشکی از رشته های زیر مجموعه ۱ گروه علوم تجربی بوده و برای قبولی در آن باید در آزمون سراسری علوم تجربی شرکت کنید. از وظایف رشته دانشگاهی دندانپزشکی شناخت بیماری های مربوط به دهان و دندان و درمان آن هاست. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی دندانپزشکی به دلیل ارتباط با درمان و تأثیر در زیبایی بسیار خوب بوده و فارغ التحصیلان این رشته از درآمد خوبی برخوردار خواهند بود. به دلیل اینکه این رشته علاقه‌مندان زیادی در بین داوطلبان کنکور دارد، در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی دندانپزشکی و بررسی میزان درآمد، آینده شغلی، بازار کار، گرایش ها و ادامه تحصیل آن پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی رشته های دانشگاهی دیگری همچون : اعضای مصنوعی، علوم آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، رادیولوژی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و … نیز پرداخته شده است.

معرفی رشته دانشگاهی دندانپزشکی

تاریخ این رشته تحصیلی به اندازه تاریخ بشریت و تمدن باستانی می رسد. قدیمی‌ترین شواهد دندانپزشکی به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. بقایای به دست آمده در حدود ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، دندان ‌های حفر شده را نشان می‌دهد و این اثباتی بر این موضوع است که جراحی دندان اولین تخصص در پزشکی بوده است.

رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

اولین دانشکده دندانپزشکی جهان در اوهایو ( در ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ افتتاح گردید که امروز موزه دندانپزشکی است) تأسیس شد و این دانشکده به ایجاد رشته دانشگاهی دندانپزشکی به عنوان یک حرفه کمک نمود.

در گذشته دندانپزشکی را با دندانسازی یکی می‌دانستند. اما امروزه با گسترش و پیشرفت علم مشخص شده است که دندانسازی تنها بخشی از علم دندانپزشکی می باشد. این رشته در مقطع دکتری عمومی ارائه شده و با  بهداشت دهان و دندان و پیشگیری و درمان انواع بیماری های دهان و دندان مرتبط است. معرفی رشته دانشگاهی دندانپزشکی به عنوان یک علم تخصصی کاملاً درست بوده و وظیفه ی حفظ سلامت دهان و دندان را برعهده دارد. با استفاده از این رشته می توان ماهیت بسیاری از بیماری ها را شناخت و آن ها را در مرحله اولیه در بیماران پیدا کرده و اقدام به درمانشان نمود. این رشته تحصیلی جز رشته هایی بوده که گذراندن طرح در آن ها اجباری می باشد.

دروس مهم برای قبولی رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

دروس زیست شناسی و شیمی در قبولی رشته دانشگاهی دندانپزشکی بسیار مهم هستند، اما این بدان معنا نیست که بقیه دروس ارزشی در قبولی ندارند. دندانپزشکی رشته ای پرطرفدار در علوم تجربی می باشد و رقابت برای قبولی در آن همیشه سنگین بوده است. بنابراین برای قبولی در این رشته باید همه دروس ازجمله ریاضی و فیزیک را نیز خوب مطالعه نمایید تا بتوانید به سوالات آزمون خوب پاسخ دهید. اما در کنار خواندن دروس دیگر برای درس های زیست و شیمی اهمیت و وقت بیشتری قرار دهید.

گرایش های رشته تحصیلی دندانپزشکی چیست ؟

پس از اینکه دوره عمومی این رشته تحصیلی پایان یافت، علاقه‌مندان می توانند برای ادامه تحصیل و گرفتن تخصص اقدام نمایند. گرایش های رشته دانشگاهی دندانپزشکی متفاوت بوده و فارغ التحصیلان می توانند بنابر استعداد و علاقه گرایش های مختلفی را انتخاب نمایند :

  • پروتزهای دندانی و ایمپلنت
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • پروتزهای دندانی و ایمپلنت
  • ارتودنسی
  • دندانپزشکی اطفال
  • تشخیص بیماری های دهان
  • دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی
  • جراحی لثه
  • رادیولوژی دهان، فک و صورت
  • متخصص درمان ریشه
  • پاتولوژیست دهان و دندان

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

پس از قبولی در این رشته تحصیلی باید دو دوره ۲ ساله و ۴ ساله را بگذرانید. دانشجویان این رشته طی دو سال اول، مباحث مربوط به دروس عمومی پزشکی را گذرانده و پس از آن در آزمون جامع شرکت می کنند و پس از قبولی در آن از سال سوم تحصیل، مباحث تخصصی و کارآموزی را در بیمارستان ‌های دانشکده دندانپزشکی می‌آموزند. درس های این رشته به صورت تئوری، عملی و دروس مربوط به کارآموزی ارائه می شوند. برای اخذ مدرک این رشته لازم است تا ۲۱۷ واحد درسی را بگذرانید.

دروس عمومی که ۲۲ واحد را شامل می شود :

ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی ۱ و ۲، اخلاق اسلامی، مبانی نظری اسلام، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلام، آشنایی با منابع اسلامی، اندیشه اسلامی.

دروس علوم پایه که ۴۶ واحد درسی را شامل می شود :

بیوشیمی، فیزیولوژی، آناتومی، بافت ‌شناسی، ژنتیک، میکروب ‌شناسی، فیزیک پزشکی، جنین‌شناسی، ایمنی ‌شناسی، تشریح، روانشناسی عمومی، آسیب ‌شناسی عمومی.

توجه

دروس اختصاصی ۱۴۶ واحد درسی :

بیولوژی دهان، بیماری‌های دهان و دندان، آسیب‌شناسی فک‌ و ‌دهان، کالبد‌شناسی، مورفولوژی دندان، ارتودنسی، پروتزهای ثابت، پروتزهای متحرک فک و صورت، پریودنتولوژی ترمیمی و مواد دندانی، جنین و بافت ‌شناسی فک و دهان، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی، کودکان، رادیولوژی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی ترمیمی، گوش و حلق و بینی، نظام پزشکی و طب قانونی، بهداشت عمومی و اکولوژی، بهداشت محیط زیست، دندانپزشکی مجتمعی، بیماری‌های روانی، بیماری‌های درونی، فارماکولوژی، زبان تخصصی، پایان‌نامه.

البته با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی تنها آموختن دروس دانشگاهی برای این رشته کافی نمی باشد زیرا سالانه بسیاری از تکنیک‌های جدید به رشته ‌هایی مانند دندانپزشکی افزوده می‌شود. دندان‌پزشک باید از این تکنیک ها برای درمان بهتر بهره ببرد. درواقع استفاده از جدیدترین روش‌های درمان برای مراجعین، علاوه براینکه باعث درمان راحت تر بیمار می شود، رقابت کاری نیز ایجاد می کند. این نکته نشان می دهد که مطالعه و فراگیری دانش روز برای هر دندانپزشکی ضروری و مهم است.

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی دندانپزشکی چگونه است ؟

بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور بوده و در عین حال به دنبال کشوری می گردند که پس از پایان تحصیلات تکمیلی بتوانند در آنجا شاغل شده و کسب درآمد کنند. برای اینکه بتوانید کشور مناسبی را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید باید به نکاتی توجه کنید :

  • مخارج سالانه ی زندگی در آن کشور چقدر است ؟
  • شرایط مسکن و اجاره آن چگونه است ؟
  • هزینه تحصیل چقدر است ؟
  • زمان تحصیل چه مدت طول می کشد ؟
  • شرایط دریافت ویزا در آن کشور چیست ؟
  • مدارک و آزمون های مورد نیاز برای ورود چیست ؟

دانشگاه‌های معتبر جهان برای پذیرش دانشجو آزمون ورودی برگزار نموده که برای ورود و ادامه تحصیل در این رشته باید از سد این آزمون ها عبور کنید.

دانشگاه های رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

دانشگاه هایی که در کشورهایی مانند : آمریکا، انگلستان، کانادا، آلمان، استرالیا، فرانسه، سوئیس، اتریش و اسپانیا قرار دارند از اعتبار علمی بالایی در رشته هایی نظیر پزشکی و دندانپزشکی برخوردارند.

دانشگاه‌های اروپایی در رده بهترین دانشگاه‌های جهان از لحاظ کیفیت آموزش قرار داشته و تحصیل رشته دانشگاهی دندانپزشکی در آن‌ها مزایای خاصی در پی خواهد داشت. اعتبار علمی بالای این مدارک، اشتغال در کشورهای مختلف جهان را ممکن ساخته و دریافت ویزا و رفت و آمد از کشور‌های اروپایی به ایران آسان‌تر خواهد بود.

مهارت ها و توانایی های رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

توانایی ها و مهارت های رشته دانشگاهی دندانپزشکی باید در شخص وجود داشته باشد تا بتواند در آن پیشرفت کند. در ادامه به برخی از این مهارت ها اشاره شده است.

  • آرامش و خونسردی
  • خلاقیت بالا
  • سرعت عمل بالا
  • صبور بودن
  • داشتن دستانی قدرتمند و قدرت مانور بالا
  • توانمند در انجام کارهای ظریف
  • داشتن دقت بالا
  • داشتن جسم و روحی سالم
  • داشتن ارتباط اجتماعی بالا
  • داشتن مهارت های مدیریتی
رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

همه ما از دیر باز ترس پنهان از دندان درد و دندان‌پزشک در ذهن خود نهادینه داریم، یک دندان‌پزشک ماهر و توانا می تواند با برقراری ارتباط با بیمار و ایجاد حس اعتماد در او این ترس نهفته را خاموش گرداند. این مورد در ارتباط با کودکان بیشتر اهمیت دارد و یکی از نکات مهم در رشته تخصصی اطفال برطرف نمودن ترس کودک با ارتباط درست با او می باشد.

دندان‌پزشکان باید از قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برخوردار باشند تا بتوانند موقعیت‌های مختلف را به خوبی تجزیه و تحلیل نموده و درمان مناسبی برای بیمار ارائه دهند. این مهارت‌ ها که به آن اشاره شد به دندان‌پزشک کمک می کند تا تصمیمات مناسبی را اتخاذ نمایند.

وظایف رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

بیشتر درمان ‌هایی که دندانپزشکان برای مراجعین انجام می دهند برای جلوگیری یا درمان دو بیماری شایع دهان است.

  • پوسیدگی دندان
  • بیماری پریودنتال (بیماری لثه).

درمان‌هایی که معمولاً برای درمان این دو نوع بیماری شایع انجام می شود شامل : ترمیم دندان ‌ها، ترمیم ریشه، خارج کردن دندان، جراحی دندان ‌ها، درمان کانال ریشه و دندانپزشکی زیبایی است.

عفونت ‌ها و التهابات دهانی می تواند بر سلامت فرد تأثیر بگذارد. حتی وجود مشکلات دهانی و دندانی می تواند موجب درگیری دیگر اعضای بدن نیز شود. مثلاً شخصی که دندان درد داشته و برای حل مشکل به پزشک مراجعه نمی کند و برای تسکین درد به طور مداوم از مسکن استفاده می کند می تواند به دستگاه گوارش و سایر اندام های خود آسیب جدی وارد نماید.

نکته

شرایط موجود در حفره دهان می تواند بیماری‌ های سیستمیک مانند : پوکی استخوان، دیابت، بیماری سلیاک یا سرطان را نیز نشان دهد.

بسیاری از مطالعات هم نشان می دهند که بیماری لثه با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و زایمان زودرس همراه است و می توان با مراجعه ی به موقع از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری نمود.

درواقع دندانپزشکان با کمک به بیماران هم به درمانشان به طور مستقیم کمک می کنند و هم از بروز بیماری های دیگر به طور غیر مستقیم جلوگیری می کنند.

معایب و مزایای رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

مزایا رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

  • مانند رشته پزشکی و یا پرستاری کار شیفتی ندارد و دندان‌پزشک می تواند برنامه کاری خود را خودش برنامه ریزی نماید.
  • حتی با داشتن مدرک دکتری عمومی نیز فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی می توانند درآمد خوبی را کسب نمایند.
  • این رشته گرایش های مختلفی داشته که علاقه‌مندان به آن می توانند به تناسب استعداد و علاقه و بازار کار هر یک از گرایش ها را برگزینند.

معایب رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

  • وجود خطر ابتلا به بیماری ‌های عفونی و واگیر از بیمار، دردهای عضلانی و مفصلی به دلیل کار زیاد و فرسودگی جسمی
  • هزینه نسبتاً بالا برای تأسیس مطب

بازارکار و آینده شغلی رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی دندانپزشکی با توجه به درمانی بودن این رشته بسیار خوب می باشد. بازار کار این رشته را می توان در کلینیک ها و درمانگاه های دندانپزشکی و مراکز پروتز و زیبایی دندان و مطب های شخصی و بسیاری از مراکز درمانی دیگر جستجو نمود.

درآمد رشته دانشگاهی دندانپزشکی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی پزشکی نسبت به رشته های دانشگاهی دیگر بسیار خوب بوده و درآمد بالایی را داراست. درواقع فارغ‌التحصیلان این رشته دانشگاهی می توانند در کلینیک ها و درمانگاه های دندانپزشکی فرصت شغلی داشته باشند و کسب درآمد کنند. فرصت شغلی رشته دانشگاهی دندانپزشکی که بسیار درآمدزا است، تأسیس مطب خصوصی می باشد. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی پس از اخذ مدرک دکتری عمومی و گذراندن طرح می توانند اقدام به تأسیس مطب نمایند.

نکنه مهم در میزان درآمد رشته دانشگاهی دندانپزشکی داشتن مهارت و تجربه و به روز بودن است. کسانی می توانند در این حرفه به درآمد بالایی برسند که از روش های نوین آگاه بوده و دائما علم خود را به روز گردانند. نکته مهم دیگر در درآمد بالا داشتن تعداد مراجعین است. ارتباط عمومی بالا و برخورد مناسب با بیمار و کار حرفه ای می تواند عامل جذب بیمار گردد.

رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی دندانپزشکی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی هر شخص بشمار می آید. بنابراین باید در انتخاب آن نهایت توجه و دقت به عمل آید. برای انتخاب رشته دانشگاهی باید مواردی مانند استعداد تحصیلی و علاقه مندی باید در نظر گرفته شود. علاوه بر این ها مواردی مانند بازار کار، آینده شغلی و درآمد از نکات مهم دیگر بشمار می آیند. برای انتخاب رشته تحصیلی باید به روحیات فرد نیز توجه شود و در نهایت با توجه به همه نکات رشته مناسب فرد انتخاب گردد. برای انتخاب مناسب می توان از مشاوران تحصیلی و افراد متخصص کمک گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا