Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قیف بوخنر چیست ؟ انواع کاربرد ها و قیمت خرید و فروش آن

قیف بوخنر ، وسیله ای است که با ایجاد مکش موجب تصفیه و خالص سازی مواد می شود و در فیلتراسیون مورد استفاده قرار می گیرد . به همین دلیل ، یکی از تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی به شمار می رود . بیشترین کاربرد این وسیله ، در آزمایشگاه شیمی آلی است .

قیف بوخنر ، اولین بار توسط یک شیمی دان آلمانی به نام ارنست بوخنر اختراع شد . این قیف در شکل سنتی خود از جنس چینی است اما امروزه به صورت قیف های شیشه ای و پلاستیکی نیز تولید می شود .

جالب است بدانیم که :

در بالای قسمت استوانه ای قیف بوخنر ، یک سیلندر یا صفحه ی سوراخ دار وجود دارد که آن را از قیف جدا می کند . وسیله ای که به عنوان یک فیلتر عمل می کند ، کاغذ صافی است که روی صفحه قرار می گیرد . قبل از شروع فیلتراسیون ، کاغذ صافی را با اندکی آب مرطوب می کنند تا مانع از نشت اولیه شود .

پس از ریختن مایع مورد نظر به درون قیف ، با ایجاد مکش حاصل از خلا ، فرایند فیلتراسیون انجام می شود . در آزمایشگاه شیمی آلی ، از این وسیله برای جداسازی رسوبات بلورین استفاده می شود . نیروی مکش موجب می شود آب اضافی موجود در بلور ها خارج شود . به این ترتیب ، بلورهای خالص به دست می آید.  برای خالص سازی بیشتر می توان از حرارت یا روش ‌های دیگر استفاده کرد.

نکته :

قیف Hirsch  از لحاظ  طراحی بسیار مشابه قیف بوخنر است با این تفاوت که ظرف آن کوچکتر است و برای مقدار کمی از مواد به کار گرفته می شود .

قیف بوخنر
قیف بوخنر

 

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی و دستگاه هایی مانند دستگاه کارل فیشر ، آب مقطر گیری ، رنگ سنج ، چگالی سنج ، هیتر ، شیکر و … و لوازمی مانند پتری دیش ، پوآر ، پارافیلم ، تیترازول ، مثلث نسوز و توری نسوز ، روپوش آزمایشگاهی و … پرداخته شده است .

در مقاله ی پیش رو به بررسی قیف بوخنر ، انواع ، کاربرد ، روش استفاده و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم :

  • قیف بوخنر چه انواعی دارد ؟
  • قیمت خرید و فروش قیف بوخنر چگونه است ؟
  • قیف بوخنر چه کاربرد هایی دارد ؟
  • قیف بوخنر چگونه کار می کند ؟
  • مزیت استفاده از قیف بوخنر چیست ؟

قیف بوخنر چه انواعی دارد ؟

قیف های بوخنر متناسب با کاربردی که دارند در جنس ها و اندازه های مختلف تولید می شوند . نوع موادی که مورد خالص سازی قرار می گیرند تعیین می کنند که کدام جنس از قیف مورد استفاده قرار گیرد .

این قیف به صورت سنتی و متداول از جنس چینی ساخته می شود . اما امروزه بسیاری از شرکت های تولید کننده ی لوازم آزمایشگاهی ، اقدام به ساخت قیف های بوخنر شیشه ای و پلاستیکی کرده اند . به این ترتیب در بازار تنها قیف های شیشه ای ، پلاستیکی و چینی به فروش می رسد .

قیمت خرید و فروش قیف بوخنر چگونه است ؟

به دلیل کاربرد بسیار بالایی که قیف های بوخنر در آزمایشگا ه های شیمی آلی دارند ، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل و خارج از کشور سعی می کنند این محصول را در بهترین کیفیت خود تولید کنند . قیمت این قیف ها متناسب با جنس و سایز آن متفاوت است .

قیمت خرید و فروش قیف بوخنر چگونه است ؟
قیمت خرید و فروش قیف بوخنر چگونه است ؟

 

نمونه های تولید شده در داخل کشور نسبت به نمونه های خارجی از قیمت پایین تری برخوردار هستند . از این رو ، خریداری محصولات داخلی علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی ، در صرفه جویی ارزی نیز بسیار موثر است .

قیف بوخنر چه کاربرد هایی دارد ؟

همان طور که پیش از این به آن اشاره شد ، بیشترین کاربرد قیف بوخنر در آزمایشگاه های شیمی آلی است . کاربرد این قیف در آزمایشگاه های آلی به شرح زیر است :

  • رسوب گیری از یک محلول ، تحت فشار هوا
  • خالص سازی و شست و شوی رسوب با حلال مناسب برای حذف ناخالصی ها
  • خروج تمام ذرات آب و خشک کردن رسوب از طریق مکش

قیف بوخنر چگونه کار می کند ؟

برای استفاده از این وسیله ،  دنباله  قیف را داخل یک چوب پنبه سورخ دار قرار داده و چوب پنبه را داخل دهانه ارلن می گذاریم . به گونه ای که ، از کنار چوب پنبه و دیواره ی ارلن و یا دیواره دنباله ی قیف بوخنر و چوب پنبه هیچ گونه هوایی وارد نشود .

پس از آن ، یک شیلنگ را که از یک سر به پمپ مکنده هوا وصل است به خروجی ارلن خلا متصل می کنیم . سپس ، یک کاغذ صافی را به اندازه ی کف دهانه ی قیف بوخنر بریده و به وسیله ی ترازوی آزمایشگاه وزن می کنیم .  کاغذ صافی بریده شده را داخل قیف قرار می دهیم .

نکته :

اندازه کاغذ باید به اندازه ای باشد که به راحتی کف آن قرار گیرد و نه آن قدر بزرگتر از دهانه باشد که لبه های کاغذ از کنار دیواره قیف بالاتر بماند و نه آن قدر کوچک باشد که نتواند کف قیف را کاملا بپوشاند . کاغذ صافی باید تمام سوراخ های قیف را کاملا بپوشاند .

 

اندکی از حلال مناسب را روی صافی ریخته تا کاملا به کف قیف بچسبد . در این مرحله پمپ را روشن کرده و محلول حاوی رسوب را همراه با یک هم زن شیشه ای به گونه ای داخل قیف می ریزند که در یک نقطه و در وسط صافی جمع شود .

پس از آن که تمام محلول از زیر قیف خارج شد ، تپه کوچکی از رسوبات به دست می آید . این رسوبات را می توان با مقدار بسیار کمی از حلال مناسب مورد شستشو قرار داد . حلال باید به گونه ای باشد تنها ناخالصی ها را در خود حل کند و تاثیری بر خود رسوب نداشته باشد .

پس از جداسازی رسوب ، با صرف زمان مناسب اجازه می دهند تا بر اثر عبور هوا از داخل رسوبات به دست آمده ، به سرعت خشک شوند .

در مرحله ی آخر ، کاغذ صافی را با احتیاط خارج کرده و همراه با رسوب روی آن وزن می کنند . وزن کاغذ صافی خشک قبل از انجام جداسازی را از وزن جدید کم می کند تا وزن رسوب به دست آید .

مزیت استفاده از قیف بوخنر چیست ؟

مزیت اصلی استفاده از قیف بوخنر در این نوع فیلتراسیون این است که سرعت آن بسیار سریع تر از روش های ساده و معمولی جداسازی است . از این جهت ضروری است که مقدار مایعات مورد استفاده به اندازه ای باشد که از قیف سرریز نشود . چنانچه در این امر بی توجهی صورت گیرد ، مایع به داخل تجهیزات خلا نفوذ می کند .

 

مکش ایجاد شده در قیف ، باعث خشک شدن بلور مرطوب می شود . به این ترتیب بلور های خشک خالص حاصل می شود . با این وجود ، معمولاً برای از بین بردن مایع باقیمانده در بلور و خشک کردن کامل از اجاق گاز یا وسایل دیگر استفاده می شود .

نکته :

ایجاد مهر و موم محکم در خلا و ثبات فلاسک و فیلتر بوخنر در طی فرآیند فیلتراسیون بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا