Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مثلث نسوز و توری نسوز چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

مثلث نسوز و توری نسوز ، برای مهار و حفاظت ظروف آزمایشگاهی شیشه ای و چینی که روی شعله با دمای بالا قرار دارند ، مورد استفاده قرار می گیرند . به همین دلیل ، از جمله تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی به شمار می روند . کاربرد اصلی این ابزار ها در آزمایشگاه های تحقیقاتی و علمی است .

مثلث نسوز به شکل مثلثی است که دارای بدنه ی آهنی و سه استوانه ی مجزا از جنس چینی است که اضلاع مثلث را می پوشانند . هنگامی که می خواهیم ماده ای را درون بوته چینی ریخته و با استفاده از گرمای چراغ بونزن حرارت دهیم از مثلث نسوز برای مهار آن روی شعله استفاده می کنیم .

توری نسوز ، ورقه های مشبک فلزی از جنس نیکروم هستند . این ورقه ها به شکل مربع می باشند . لبه های این ورقه های فلزی به سمت داخل برگردانده می شود تا حمل و نقل و استفاده از آن ، به سهولت انجام شود . از این وسیله برای نگه داشتن ظروف شیشه ای مانند بشر ، ارلن ، بالن و … روی چراغ بونزن و انتقال یکنواخت گرما به آن ها استفاده می شود .

جالب است بدانیم که :

توری نسوز معمولا در دو شکل توری سیمی بافته شده و توری سیمی با یک مرکز سرامیکی ساخته می شود . توری سیمی همراه با سرامیک ، گرما را به شکل یکنواخت تری توزیع می کند . این ورقه ی سرامیکی با فشار در مرکز توری سیمی پرس می شود . به همین دلیل ، سرامیک از توری جدا نمی شود .

نکته :

عملکرد مثلث نسوز بسیار مشابه توری نسوز است ، با این تفاوت که از توری نسوز برای نگهداری از یک لیوان ، بشر ، ارلن یا بالن آزمایشگاهی به جای بوته ی چینی استفاده می شود . در آزمایشگاه های مدرن ، بیشتر از توری های نسوز استفاده می شود .

مثلث نسوز
مثلث نسوز

 

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی انواع تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی ، دستگاه های آزمایشگاهی مانند دستگاه آب مقطر گیری ، رفراکتومتر ، کوره ، آون ، هود و … و ابزار های مانند پارافیلم ، پتری دیش ، پوآر ، لام ، تیترازول ، روپوش آزمایشگاهی و … پرداخته شده است .

در مقاله ی پیش رو به بررسی ویژگی این ابزار ها ، انواع ، کاربرد و قیمت خرید و فروش آن ها می پردازیم :

  • معرفی انواع مثلث نسوز و توری نسوز
  • قیمت خرید و فروش مثلث نسوز و توری نسوز
  • ساختار مثلث نسوز و توری نسوز چگونه است ؟
  • مثلث نسوز و توری نسوز چه ویژگی هایی دارند ؟
  • مثلث نسوز و توری نسوز چه کاربرد هایی دارند ؟
  • روش استفاده از مثلث نسوز و توری نسوز چگونه است ؟

معرفی انواع مثلث نسوز و توری نسوز

مثلث نسوز در یک نوع تولید می شود که شامل یک بدنه ی آهنی و استوانه هایی چینی است که اضلاع مثلث را در بر می گیرند .

توری نسوز در دو نوع تولید می شود که عبارتند از :

  • توری سیمی بافته شده
  • توری سیمی با یک مرکز سرامیکی

قیمت خرید و فروش مثلث نسوز و توری نسوز

مثلث نسوز و توری نسوز از ابزار های پرکاربرد آزمایشگاهی هستند که برای نگهداری و حفاظت ظروف شیشه ای آزمایشگاهی روی حرارت بالای چراغ بونزن و انتقال یکنواخت گرما مورد استفاده قرار می گیرند . به همین دلیل ، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل و خارج از کشور تلاش می کنند تا این محصولات را به بهترین شکل و کیفیت تولید کنند . قیمت این وسایل متناسب با نوع ، کاربرد و جنسی که دارند متفاوت است .

مثلث نسوز و توری نسوز تولید شده در کارخانه های داخل کشور نسبت به نمونه های مشابه خارجی از قیمت پایین تری برخوردار هستند . نمونه های چینی نسبت به نمونه های اروپایی و آمریکایی قیمت کمتری دارند . از این رو ، حمایت از تولیدات داخلی موجب صرفه جویی ارزی نیز می شود .

ساختار مثلث نسوز و توری نسوز چگونه است ؟

مثلث نسوز از سه شاخه های سیمی گالوانیزه شده به شکلی که یک مثلث را شکل دهند ، به وجود آمده است . هر ضلع این مثلث سیمی با روکشی که از جنس چینی نسوز می باشد ، پوشانده شده است . این ویژگی موجب می شود ،  توانایی تحمل دما های بسیار بالایی که به شکل مستقیم و از سمت شعله ی چراغ بونزن به آن وارد می شود را داشته باشد  .

نکته :

قسمت های انتهایی هر سیم به صورت پیچ خورده است که موجب می شود سه پایه ی سیمی به صورت مستقیم شکل گرفته و به طرف خارج هر گوشه ی مثلث برجسته می شود .

توری نسوز ، از ورقه ی مشبک فلزی که از جنس نیکروم می باشد ساخته شده است . طول عمر نیکروم طولانی است . از این رو ، چندین بار می توان از توری نسوز استفاده کرد بدون این که احتمال پارگی در آن وجود داشته باشد . معمولا اطراف این توری ها را به سمت داخل بر می گردانند تا حمل و نقل و کاربرد آن با سهولت بیشتری انجام گیرد .

توری های نسوز در هر شکلی که باشند از فلزی با توانایی مشابه برای انتقال حرارت ساخته می شوند . آن دسته از توری های نسوز که در مرکز خود صفحه های سرامیکی دارند حرارت را به طور یکنواخت تری توزیع می کنند . سرامیکی که در مرکز توری سیمی مورد استفاده قرار می گیرد را با فشار بالا به آن متصل می کنند . به همین دلیل ، ورقه ی سرامیکی از ورقه ی توری جدا نمی شود .

مثلث نسوز و توری نسوز چه ویژگی هایی دارند ؟

 

  • این ابزار ها از جنسی ساخته می شوند که در برابر زنگ زدگی ( خوردگی ) مقاوم هستند . بنابراین ، به راحتی می توان این وسایل را با آب مورد شستشو قرار داد .
  • در برابر حرارت های بالا مقاوم هستند . به همین دلیل ، از لحاظ ظاهری تغییر شکل نداده و دچار خمیدگی نمی شوند . این ابزار های آزمایشگاهی بسیار بادوام هستند و تا مدت ها می توان از آن ها استفاده کرد .
  • توری نسوز در توزیع یکنواخت حرارت بسیار موثر است و موجب می شود گرما به شکل یکنواخت به تمام قسمت های کف ظرف منتقل شود .
  • وجود صفحه ی سرامیکی در این یکنواختی بسیار موثر است . به همین دلیل آن دسته از توری های نسوز که صفحه ی سرامیکی دارند پرکاربرد تر هستند .

مثلث نسوز و توری نسوز چه کاربرد هایی دارند ؟

از جمله کاربرد های مثلث نسوز و توری نسوز ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مثلث نسوز ، آن دسته از ظروف آزمایشگاهی که در قسمت انتهایی دارای مساحت کوچکی هستند مانند بوته ی چینی ( کروزه ) را روی سه پایه ای که زیر آن چراغ بونزن وجود دارد ، مهار می کند .
  • توری نسوز از ظروف آزمایشگاهی شیشه ای مانند بشر ، ارلن ، بالن و … در برابر حرارت مستقیم شعله محافظت می کند .
  • توری نسوز به خصوص آن شکلی که در مرکز خود دارای صفحه ی سرامیکی است ، حرارت را به شکل یکنواخت و بسیار موثر به ظرف منتقل می کند .

روش استفاده از مثلث نسوز و توری نسوز چگونه است ؟

 

برای استفاده از مثلث نسوز ، آن را روی سه پایه ( حلقه ) ی آهنی قرار می دهند . سپس ، بوته ی چینی را روی آن می گذارند . حلقه های آهنی را باید روی پایه ی آهنی به خوبی محکم کرد . این کار موجب شکل دادن به چارچوبی می شود که ظرف آزمایشگاهی را بالای چراغ بونزن حفظ می کند .

برای استفاده از توری نسوز ، آن را روی سه پایه ی آهنی قرار می دهند . چراغ بونزن را نیز زیر سه پایه قرار می دهند . سپس ظروف آزمایشگاهی شیشه ای مانند ارلن ، بالن ، بشر و … را روی توری نسوز می گذارند .

به این ترتیب ، پس از روشن کردن چراغ بونزن ، حرارت آن به صورت یکنواخت به ظرف منتقل می شود . انتقال یکنواخت حرارت در انجام دقیق واکنش های شیمیایی بسیار موثر است و موجب می شود با دقت بسیار بیشتری انجام گیرد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا