Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کوره آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش ، انواع و کاربرد آن

کوره آزمایشگاهی دستگاهی است که برای انتقال برنامه های حرارتی با ظرفیت بالا ، ایجاد گرمایش و خشک کردن عملکرد های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد . این دستگاه به دلیل داشتن اجزایی مانند مشعل ، مبدل حرارتی ، دریچه ، هواکش و دمنده هوا ، انرژی گرمایی را از طریق سوختن سوخت ، گرمای القا شده و یا الکتریسیته تولید می کند .

در آزمایشگاه از این دستگاه برای خشک کردن ، تست شوک پذیری حرارتی ، ذوب ، استریل کردن ، تست های مخرب و تست های متالوژی نمونه استفاده می شود . به همین دلیل ، کوره آزمایشگاهی یکی از مهم ترین دستگاه های آزمایشگاهی به شمار می رود .

کوره های آزمایشگاهی در آزمایشگاه های صنایع پزشکی و دارویی ، متالوژی ، پلیمر ، نفت و گاز ، صنایع غذایی ، صنایع شیمیایی ، صنایع مواد ، صنایع کالیبراسیون ، صنایع قطعه و خودرو سازی ، صنایع ذوب ، صنایع سرامیک و آزمایشگاه های دانشگاهی کاربرد بسیار گسترده ای دارند .

کوره های آزمایشگاهی دارای محفظه هایی با قابلیت تنظیم و کنترل دمایی هستند . دقت دمای این دستگاه ها متناسب با ساختار و نوع آن ، ۳ الی ۱۰ درجه سانتی گراد است .

نکته :

کوره های آزمایشگاهی ، یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می روند که بسیار پرکاربرد و حساس هستند . این دستگاه بسیار پر استهلاک است زیرا برای مدت زمان طولانی و در دمای بسیار بالا کار می کند . به همین دلیل نسبت به سایر دستگاه های مورد استفاده در آزمایشگاه زود تر دچار فرسودگی می شوند .

این دستگاه مانند سایر دستگاه های آزمایشگاهی همچون آون ، اتوکلاو ، انکوباتور ، بن ماری و سانتریفیوژ ، متناسب با نوع کاربرد و تجهیزاتی که دارد در انواع مختلف تولید می شود .

کوره آزمایشگاهی
کوره آزمایشگاهی

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی کوره آزمایشگاهی ، کاربرد ، انواع و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم :

  • معرفی انواع کوره های آزمایشگاهی
  • قیمت خرید و فروش انواع کوره آزمایشگاهی
  • کوره آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟
  • طرز کار کوره آزمایشگاهی چگونه است ؟

معرفی انواع کوره های آزمایشگاهی

کوره های آزمایشگاهی متناسب با تجهیزات و کاربرد هایی که دارند در انواع مختلف تولید می شوند . در آزمایشگاه های مختلف متناسب با کاری که انجام می شود باید یکی از انواع این دستگاه ها را خریداری نمود . در این قسمت انواع کوره های آزمایشگاهی را بررسی می کنیم :

کوره الکتریکی (Muffle Furnace)

کوره الکتریکی دارای محفظه ای است که به وسیله ی موادی مانند پنبه نسوز ، آجر نسوز و سیمان نسوز عایق شده است . در اطراف محفظه کوره و سقف آن ، المنت هایی قرار دارد که دماهای ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد را تولید می کنند . از این کوره برای ذوب و خاکستر کردن برخی از مواد ، آمیختن شیشه ، ساخت لایه های نازک شیشه ، سرامیک ‌ها و لحیم‌ کاری استفاده می ‌شود . علاوه بر این ، کوره الکتریکی برای انجام اهداف تحقیقاتی نیز کاربرد دارد .

بدنه ی این دستگاه از جنس ورق های روغنی پوشیده شده از رنگ الکترواستاتیک است . کوره الکتریکی علاوه بر داشتن ترمومتر دیجیتالی و ترموستات ، قابلیت نصب زمان سنج دیجیتالی را نیز دارد .

کوره های الکتریکی متناسب با محدوده دمایی به دو مدل کوره الکتریکی ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد و کوره الکتریکی ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد تقسیم می شود .

  •  کوره الکتریکی ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد

از این کوره برای خاکستر گیری مواد آزمایشگاهی در محدوده ی دمایی ۲۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود . دقت دمایی این دستگاه ۱۰± درجه سانتی گراد است .

  • کوره الکتریکی ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد

این نوع کوره برای ذوب کردن مواد در محیط های آزمایشگاهی مناسب است . این دستگاه در محدوده دمایی ۲۰۰ تا ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد کار می کند . دقت دمایی این نوع کوره ۱۵± درجه سانتی گراد است .

کوره مایکروویو ( Microwave Furnace )

کوره مایکروویو با استفاده از انرژی امواج مایکروویو ، نمونه ها را از درون گرم می کند . برای رسیدن به دمای مورد نظر توسط انتقال ، همرفت و یا تابش جسم سیاه از یک عنصر گرمایشی – مقاومتی الکتریکی استفاده می شود . در این نوع کوره برای کنترل دمای سیستم هیچ گونه احتراقی صورت نمی گیرد . از این رو ، این امکان را فراهم می کند که کنترل بیشتر و بهتری روی یکنواختی دما داشته باشد .

به همین دلیل از لحاظ انرژی ، گرمایش نمونه و ایجاد گرمایش یکنواخت تر، در مقایسه با دیگر کوره ها بازده بیشتری داشته و بهتر و سریع تر عمل می کند .

کوره خاکستر ساز ( Ashing Furnace )

از کوره خاکستر ساز برای محاسبه تغییر وزن مواد هنگام احتراق ، سوزاندن ، حذف مواد به منظور پاک سازی و بررسی موادی چون پلاستیک ، لاستیک ، غلات ، غذا ، ذغال سنگ و چربی حیوانات استفاده می شود .

کوره لوله ای (Tube Furnace)

کوره لوله ای از جمله دستگاه های گرمایشی – الکتریکی به شمار می رود که برای تصفیه و سنتز ترکیبات غیر ارگانیک و ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد . طراحی این نوع کوره به این صورت است که توسط سیم پیچ‌های حرارتی یک حفره‌ی استوانه‌ ای تشکیل می شود و درون یک ماتریس عایق قرار گرفته است . دمای این دستگاه به وسیله ی یک پس ‌نورد از ترموکوپل کنترل می شود .

کوره هوای گرم

این کوره یک نوع هیتر صنعتی است . بر اثر سوختن ماده سوختنی در کوره ی استیل که می تواند گاز یا گازوئیل باشد گرما تولید می شود . این نوع کوره ، ظرفیت توان گرمایشی متفاوتی دارد .

قیمت خرید و فروش انواع کوره های آزمایشگاهی

به دلیل اهمیت و کاربرد بسیار گسترده ای که انواع کوره های آزمایشگاهی دارند کارخانه های بسیاری در داخل و خارج از کشور به تولید آن اقدام کرده اند . قیمت این دستگاه متناسب با ساختار ، نوع مواد به کار گرفته شده در ساخت و تجهیزاتی که دارد متفاوت است .

مقدار حجم محفظه و محدوده دمایی در تعیین قیمت کوره موثر است . هر چقدر حجم محفظه بیشتر و محدوده دمایی گسترده تر باشد قیمت دستگاه بیشتر است .

کوره های آزمایشگاهی تولید شده توسط کارخانه های داخل کشور در مقایسه با نمونه های مشابه تولید شده در کارخانه های خارج از کشور قیمت پایین تری دارند . از این رو خرید دستگاه های تولید شده در داخل کشور علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی در صرفه جویی ارزی نیز موثر است .

کمپانی nabertherm آلمان ، یکی از کمپانی های مهم تولید کننده ی انواع کوره های آزمایشگاهی است .

توجه :

هنگام خرید انواع کوره های آزمایشگاهی باید توجه شود که محصول از ضمانت و خدمات پس از فروش برخوردار باشد .

کوره آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟

همان طور که پیش از این به آن اشاره شد ، کوره آزمایشگاهی یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در آزمایشگاه های مختلف کاربرد دارد . در این قسمت به برخی از کاربرد های این دستگاه اشاره می کنیم :

  • از کوره های آزمایشگاهی که وظیفه ی گرمایش و یکنواخت کردن دما را به عهده دارند برای انجام پروژه های تحقیقاتی و آزمایشگاهی استفاده می شود .
  • این دستگاه برای انجام آنالیز های ترکیبی و شیمیایی ، گرما دادن بخش های فولادی و گرما دادن اشیاء تا دماهای بالا کاربرد دارد .
  • از این دستگاه برای گرم کردن نمونه ، خشک کردن ، پخت پلی آمید ، پخت قالب و استریل کردن استفاده می شود .
  • کوره های الکتریکی ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد برای خاکسترگیری مواد در آزمایشگاه ها کاربرد دارد .
  • از کوره های الکتریکی ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد برای ذوب مواد در آزمایشگاه ها استفاده می شود .
کوره آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟
کوره آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟

طرز کار کوره آزمایشگاهی چگونه است ؟

برای استفاده از این دستگاه بهتر است بروشوری که به وسیله کارخانه تولید کننده تهیه می شود به دقت مطالعه شود . اما نکاتی که هنگام کار با انواع کوره های آزمایشگاهی مشترک است به صورت زیر می باشد :

  • لازم است دستگاه در ارتفاع مناسبی از سطح زمین ( حداقل ۵ سانتی متر بالاتر از سطح زمین ) و در نزدیکی هواکش قرار داده شود .
  • پس از اتصال دستگاه به جریان برق ، با فشار دادن دکمه Power روشن می شود .
  • پس از نمایان شدن دمای فعلی روی نمایشگر دستگاه با فشار دادن کلید ↙ و نمایان شدن علامت TMP، می توان دمای دستگاه را تنظیم کرده و برای ذخیره آن در حافظه ، دکمه SET را فشار می دهیم .
  • این دستگاه به ترموستات و ترمومتر دیجیتال مجهز است . علاوه بر این ، قابلیت نصب زمان سنج دیجیتال را هم دارد . دقت نمایشگر در محدوده ی دمایی ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد بین ۱۰ تا ۱۵ درجه می باشد.
  • از آنجایی که این دستگاه گرمای بالایی تولید می کند هنگام کار باید توجه داشت تا درب آن زیاد باز نماند . زیرا در ایـن صورت ، حـرارت تولید شده داخل محفظه ی دستگاه به سرعت خارج می شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا