Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پوآر آزمایشگاهی چیست ؟ کاربرد انواع و قیمت خرید و فروش آن

پوآر آزمایشگاهی ، یک توپ پلاستیکی انعطاف پذیر است که با مکش خود باعث انتقال مایعات اسیدی ، بازی و محلول های شیمیایی با دقت فراوان به درون پیپت و بورت می شود . از این وسیله در آزمایشگاه های علمی و بیمارستانی استفاده می شود .

انتقال مایعات به درون پیپت با دهان نیز امکان پذیر است . اما این کار یعنی مکش مایعات سمی ، اسیدی و بازی بسیار خطرناک است . از این رو ، همواره توصیه می شود از پوآر استفاده شود . به همین دلیل ، پوآر آزمایشگاهی همواره یکی از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد به شمار می رود .

جالب است بدانیم که :

این وسیله به دکمه هایی مجهز است که هر یک وظیفه ای بر عهده دارند . یکی از دکمه ها با ایجاد خلا در استوانه های باریک ، باعث ورود مایعات به درون آن می شود . دکمه ای دیگر مقدار مایع درون ستون استوانه ای را ثابت نگه می دارد . دکمه دیگر موجب خروج مایع از ستون  می شود .

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به موضوعاتی مانند تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی ، دستگاه های آزمایشگاهی ، بوته چینی ، پارافیلم ، پتری دیش و … پرداخته شده است . در این مقاله سعی داریم به بررسی پوآر آزمایشگاهی ، انواع ، کاربرد ، روش استفاده و قیمت خرید و فروش آن بپردازیم :

  • معرفی انواع پوآر آزمایشگاهی
  • قیمت خرید و فروش انواع پوآر آزمایشگاهی چگونه است ؟
  • پوآر آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟
  • روش استفاده ی انواع پوآر چگونه است ؟
  • پوآر پیپت چه تفاوتی با پوآر بورت دارد ؟
  • مزایای استفاده از پوآر آزمایشگاهی چیست ؟
پوآر آزمایشگاهی
پوآر آزمایشگاهی

معرفی انواع پوآر آزمایشگاهی

پوآر آزمایشگاهی متناسب با کاربردی که دارد به سه دسته تقسیم می شود . در این قسمت به معرفی انواع و ویژگی های آن ها می پردازیم . انواع پوآر های آزمایشگاهی عبارتند از :

  • پوآر قطره چکان
  • پوآر پیپت
  • پوآر قرقره ای
  • پوآر بورت

پوآر قطره چکان چیست ؟

پوآر قطره چکان وسیله ی پلاستیکی و انعطاف پذیری است که به دو شکل گلابی و بادکنکی تولید می شود . این وسیله با مکش خود به قطره چکان کمک می کند تا مایعات را از درون منبع به لوله قطره چکان انتقال دهد .

پوآر پیپت چیست ؟

پوآر پیپت ، وسیله ی توپی شکل پلاستیکی و کوچکی است که انعطاف پذیری بالایی دارد . این نوع پوآر به دو شکل دو زمانه و سه زمانه تولید می شود . این وسیله در انتهای پیپت نصب می شود و با ایجاد مکش مایعات را به درون پیپت منتقل می کند . علاوه بر این ، پوآر هم زمان با تخلیه هوای درون خود ، باعث خروج مایعات از پیپت می شود .

پوآر قرقره ای چیست ؟

پوآر قرقره ای یا پیپت پر کن ، وسیله ای پلاستیکی است که در انتهای پیپت نصب می شود . این وسیله دارای قرقره یا غلتکی است که با چرخاندن آن ، می توان مایعات را به درون پیپت منتقل کرد .

پوآر بورت چیست ؟

پوآر بورت ، به شکل توپ پلاستیکی کوچکی است که منعطف می باشد . این وسیله به صورت ساده و دو زمانه تولید می شود . از لحاظ ظاهری و طرز کار ، شباهت بسیاری به پوآر پیپت دارد . این وسیله به انتهای بورت متصل می شود . با مکش و ایجاد خلا مایعات را از مخزن به درون بورت منتقل می کند .

قیمت خرید و فروش انواع پوآر آزمایشگاهی چگونه است ؟

 

قیمت خرید و فروش انواع پوآر آزمایشگاهی چگونه است ؟
قیمت خرید و فروش انواع پوآر آزمایشگاهی چگونه است ؟

پوآر آزمایشگاهی در انتقال مایعات مختلف در آزمایشگا ه های گوناگون ، کاربرد بسیار بالایی دارد . از این رو ، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل و خارج از کشور سعی می کنند این محصول را در بهترین کیفیت تولید کنند . قیمت این وسیله متناسب با نوع ، کاربرد و جنسی که دارد متفاوت است .

پوآر های تولید شده در داخل کشور نسبت به نمونه های مشابه خارجی از قیمت پایین تری برخوردار هستند . نمونه های چینی نسبت به نمونه های اروپایی و آمریکایی قیمت کمتری دارند . از این رو حمایت از تولیدات داخلی موجب صرفه جویی ارزی نیز می شود .

پوآر آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟

از پوآر آزمایشگاهی برای انتقال مایعات آزمایشگاهی خطرناک ، مواد سمی ، رادیو اکتیوی ، باکتریایی ، اسیدی یا بازی به درون پیپت و بورت استفاده می شود . این وسیله موجب می شود مایعات به اندازه ی دقیق و با دقت بالا و بسیار راحت منتقل شود .

روش استفاده ی انواع پوآر چگونه است ؟

انواع پوآر های آزمایشگاهی متناسب با ساختاری که دارند روش های استفاده ی متفاوتی دارند . در این قسمت به روش استفاده ی انواع پوآر ها اشاره می کنیم :

روش استفاده از پوآر پیپت

روی این نوع پوآر ، سه دکمه با نام های  A، S وE  وجود دارد . برای برداشتن مایعات ابتدا پوآر را به بالای پیپت متصل می کنیم . سپس توسط دو انگشت شصت و اشاره ، نقطه A را فشار می دهیم . به وسیله ی سه انگشت دیگر ، محفظه پمپ پوآر را کاملا فشار می دهیم تا هوای داخل آن تخلیه شود .

 

اکنون پیپت را داخل محلول مورد نظر برده و به آرامی نقطه S را فشار می دهیم . به این ترتیب ، مایع وارد پیپت می شود . بعد از تعیین حجم مایع برای تخلیه ، پیپت را به ظرف مورد نظر منتقل کرده و با فشردن نقطه E ، مایع داخل پیپت را تخلیه می کنیم .

نکته :

باید به این نکته توجه شود که هنگام کار با پوآر ، مایعات و محلول های شیمیایی به داخل پوآر منتقل نشوند . این بی توجهی موجب می شود بافت پلاستیکی آن فرسوده و دچار نقص شده و غیر قابل استفاده گردد .

نکته :

در بسیاری از مواقع ، گلوله فلزی داخل نقطه A دچار مشکل می شود . با تعویض این گلوله ها می توان این مشکل را برطرف نمود .

نکته :

در صورت انتقال مواد سمی ،  قبل از استفاده از پوآر باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد . سالم بودن این وسیله را می توان با آب امتحان کرد .

روش استفاده از پوآر بورت

پوآر بورت ، وسیله ای پلاستیکی است که در انتهای بورت نصب شده و مانند یک پمپ عمل می کند . این وسیله با فشاری که به محلول داخل مخزن وارد می کند ، محلول را از مخزن بورت به ستون بورت انتقال می دهد .

پیش از استفاده از بورت باید دو تا سه مرتبه و هر بار با ۵ میلی لیتر از محلول ، آن را شستشو داد . پس از هر بار شستشو باید صبر کرد تا به طور کامل از آن خارج شود . سپس ، به آهستگی آن را تا بالاتر از علامت صفر ، از محلول مورد نظر پر می کنیم .

یک بشر ، ارلن ، بالن و یا وسایل آزمایشگاهی را زیر بورت قرار داده و شیر آن را کمی باز می کنیم تا هوای محبوس شده در نوک آن خارج شود . پس از این مرحله ، سطح محلول تا جایی که امکان دارد دقیقا در مقابل اولین درجه بورت پاین می آید .

نکته :

پوآر بورت در برابر انواع بخارات مواد شیمیایی مقاوم است . انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی که دارد موجب می شود هنگام اتصال به بورت کاملا مهر و موم شده و هیچ گونه نشتی نداشته باشد .

روش استفاده از پوآر قرقره ای

ابتدا پیپت را با فشار کم و با احتیاط ، در حفره پمپ پوآر قرار می دهیم . چرخ دنده ی روی آن را می چرخانیم تا سر سرنگی به سمت بالا حرکت کند . این کار باعث ایجاد خلا شده و مایعات را در اندازه ی دقیق بالا کشیده و پیپت را پر می کند . دو حالت برای تخلیه پمپ وجود دارد که یکی فشردن سرسرنگ و دیگری فشردن دستگیره روی بدنه است .

هنگام استفاده از پوآر قرقره ای باید دقت کنیم پیپت تا جای مدرج آن پر شود . هنگام تخلیه ی مایع از درون پیپت ، پوآر باید به طور کامل از مایعات تخلیه شود .

نکته :

در صورت استفاده از پیپت شیشه ای یکبار مصرف ، باید بسیار مراقب بود . زیرا احتمال شکستن آن بسیار بالا است . هنگام درآورن پیپت از سر پمپ نیز احتیاط شود و این کار به آرامی انجام گیرد .

نکته :

برای اینکه کیفیت مکش و حرکت روان پیستون حفظ شود توصیه می شود با روغن سیلیکونی ، هر چند وقت یکبار داخل پیستون روغن کاری شود .

روش استفاده از پوآر قرقره ای
روش استفاده از پوآر قرقره ای

پوآر پیپت چه تفاوتی با پوآر بورت دارد ؟

تفاوت پوآر پیپت با پوآر بورت ، این است که پوآر پیپت دارای سه دکمه است که وظیفه ی تخلیه هوا ، کشیدن مایع به داخل پوآر و سپس تخلیه مایع را به عهده دارند . در صورتی که از پوآر بورت ، برای اعمال فشار بر سطح محلول داخل مخزن استفاده می شود .

مزایای استفاده از پوآر آزمایشگاهی چیست ؟

استفاده از پوآر آزمایشگاهی موجب می شود مایعات و محلول های شیمیایی خطرناک به طور دقیق و با حفظ موارد ایمنی منتقل شوند . بدین ترتیب از آسیب و ایجاد مشکل در افراد اپراتور جلوگیری می شود . از دیگر مزایای این ابزار آزمایشگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • روش استفاده از این محصول بسیار ساده ، راحت و قابل اطمینان است .
  • نسبت به سایر لوازم آزمایشگاهی قیمت پایینی دارد .
  • خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد . این امر موجب می شود هنگام وصل کردن به پیپت و بورت بسیار محکم مهر و موم شود .
  • در برابر انواع بخارات مواد شیمیایی مقاوم است .
  • در قسمت پوآر خاصیت الاستیکی دارد . به همین دلیل به آسانی مکش ایجاد می کند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا