Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دستگاه آب مقطر گیری چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

دستگاه آب مقطر گیری ، دستگاهی است که برای تهیه آب مقطر یا آب فوق خالص در آزمایشگاه های عمومی ، صنعتی ، پزشکی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد .

این دستگاه بیش از ۹۵ درصد مواد معدنی مانند سدیم ، سولفات ، نیترات ، آرسنیک ، مواد شیمیایی آلی ، میکرو ارگانیسم ها و آلاینده های زیستی ، باکتری ها و ویروس ها را از آب حذف کرده و یک حلال فوق خالص ایجاد می کند . به همین دلیل از دستگاه های ساده و ظریف آب مقطر گیری برای تصفیه ی آب آشامیدنی استفاده می کنند .

بهتر است بدانیم که :

به طور طبیعی با عبور آب از بستر های سنگی مختلف ، یون ها و ترکیبات متفاوتی در آن حل می شود . وجود یون هایی مانند کلسیم ، منیزیم و کربنات موجب سختی آب می شود . از آنجایی که استفاده از این آب ها سبب بروز مشکلاتی در صنعت و آزمایشگاه می شود باید از آب خالص یا آب مقطر استفاده کرد .

از این رو ، آب مقطر مهم ترین حلال مورد استفاده در آزمایشگاه ها ، مراکز دارویی و صنایع است . این حلال کاربرد فراوانی داشته و تهیه ی آن مستلزم صرف هزینه بالایی است . به همین دلیل خرید این دستگاه باید متناسب با کاربرد و نیاز محیط مورد استفاده باشد .

آب مقطر با آب دیونیزه چه تفاوتی دارد ؟

برای تهیه ی آب مقطر در دستگاه های آب مقطر گیری ، از روش های فیزیکی استفاده می شود . به این صورت که به آب ناخالص حرارت داده و آن را به بخار تبدیل می کنند . بخار ایجاد شده طی فرایندی سرد شده و به مایع تبدیل می شود . به این ترتیب آب مقطر به دست می آید .

برخلاف آب مقطر ، برای تهیه ی آب دیونیزه از فرایند شیمیایی استفاده می شود . در این فرایند با استفاده از رزین های تبادل یونی ، ابتدا یون های هیدروژن و هیدروکسید را با مواد معدنی مبادله کرده و سپس با ترکیب مجدد این یون ها مولکول های آب را تشکیل می دهد . در آب دیونیزه تقریبا تمام مواد معدنی حذف می شود .

دستگاه آب مقطر گیری چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن
دستگاه آب مقطر گیری چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

 

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با دستگاه های آزمایشگاهی مانند آون ، هود ، کوره ، انکوباتور ، اتوکلاو و … آشنا شده ایم . در این مقاله می کوشیم به معرفی و بررسی انواع دستگاه های آب مقطر گیری ، ویژگی ، کاربرد و قیمت خرید و فروش آن بپردازیم .

  • معرفی انواع دستگاه های آب مقطر گیری
  • دستگاه آب مقطرگیری چه کاربرد هایی دارد ؟
  • قیمت خرید و فروش دستگاه آب مقطر گیری
  • طرز کار دستگاه های آب مقطر گیری چگونه است ؟
  • چگونه می توان از دستگاه های آب مقطر گیری استفاده کرد ؟
  • هزینه ی استفاده از دستگاه آب مقطر گیری چگونه است ؟

معرفی انواع دستگاه های آب مقطر گیری

با توجه به میزان خلوص آب مقطر ، کاربرد و هدفی که دنبال می شود انواع مختلفی از این دستگاه تولید می شود که عبارتند از :

دستگاه آب مقطر گیری یک بار تقطیر

جنس این دستگاه از فولاد ضد زنگ بوده و ظرفیت ۴ لیتر بر ساعت دارد . برای خنک کردن کندانسور به ۴۰ لیتر آب نیاز است .

دستگاه آب مقطر گیری دو بار تقطیر

این دستگاه مخزن ذخیره نداشته و قابلیت کنترل اتوماتیک درجه آلودگی را ندارد . برا ی خنک کردن کندانسور به ۱۲۰ لیتر آب نیاز دارد . کندانسور دستگاه در مرحله اول فولاد و در مرحله دوم شیشه می باشد .

دستگاه آب مقطر گیری جریان بالا

این دستگاه جریان بالا ، به صورت یک یا دو مخزنی بوده و توانایی تولید ۴۰ لیتر آب در هر دقیقه را دارد .

این دستگاه آلودگی های شیمیایی را به روش یون زدایی و اسمز معکوس از بین برده و در سیستم های اشعه ی ماوراء بنفش مورد استفاده قرار می گیرد .

دستگاه آب مقطر گیری حاوی آب فوق خالص

به آبی که تقریباً به طور کامل عاری از آلودگی باشد آب فوق خالص گفته می شود . این دستگاه یکی از مهم ترین تجهیزات آزمایشگاه های تحقیقاتی ، کارخانه ای و صنایع نیمه هادی می باشد .

در این دستگاه ، آلودگی های شیمیایی به وسیله ی اسمز معکوس و یون زدایی حذف می شود . باکتری های موجود در آب ، DNA وRNA  باقیمانده از باکتری های نابود شده با تاباندن اشعه ی ماوراء بنفش از بین می رود .

دستگاه آب مقطرگیری چه کاربرد هایی دارد ؟

این دستگاه برای تهیه ی آب با خلوص بالا مورد استفاده قرار می گیرد . از آب مقطر به عنوان حلال ، نمونه ی شاهد ، استرلیزه کردن ظروف شیشه ای آزمایشگاه و استاندارد های کالیبراسیون استفاده می شود .

تهیه ی آب مقطر در حجم های بالا ، به روش جوشاندن ، عمل مقرون به صرفه ای نیست و آب مقطر حاصل از درجه خلوص بالایی برخوردار نمی باشد . نا خالصی های موجود در آب مقطر موجب ایجاد رسوب می شود .

نکته :

یکی از روش های تولید آب مقطر استفاده از رزین است . این کار مستلزم دقت بالایی است زیرا خود رزین نیازمند احیا است . احیا سازی رزین به دو روش دستی و دیجیتالی انجام می شود .

قیمت خرید و فروش دستگاه های آب مقطر گیری

 

به دلیل اهمیت و کاربرد بسیار گسترده ای که این نوع دستگاه ها دارند کارخانه های بسیاری در داخل و خارج از کشور به تولید آن اقدام کرده اند . قیمت این دستگاه در صورت داشتن یا نداشتن مخزن ، حجم مخزن ، ساختار و نوع مواد استفاده شده در ساخت آن متفاوت است . دستگاه دو بار تقطیر نسبت به دستگاه یک بار تقطیر از قیمت بالاتری برخوردار است .

دستگاه های تولید شده توسط کارخانه های داخل کشور در مقایسه با نمونه های مشابه تولید شده در کارخانه های خارج از کشور قیمت پایین تری دارند . از این رو خرید دستگاه های تولید شده در داخل کشور علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی در صرفه جویی ارزی نیز موثر است .

هنگام خرید این دستگاه ها باید به این نکته توجه شود که محصول از ضمانت معتبر و خدمات پس از فروش برخوردار باشد .

طرز کار دستگاه های آب مقطر گیری به چه نحوی است ؟

اساس کار این دستگاه ها بر پایه ی تبخیر و تغلیظ می باشد . این دستگاه دارای مخزنی از جنس فولاد ضد زنگ است . آب را درون این مخزن ریخته و با یک گرما دهنده ی الکتریکی با توان ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ وات حرارت می دهند تا بخار ایجاد شود .

بخار های ایجاد شده پس از خروج از مخزن وارد یک خنک کننده می شود . این خنک کننده از فولاد ضد زنگ ساخته شده است . بخار ایجاد شده گرمای خود را از دست داده و به صورت آب مقطر در می آید . بعضی از آب مقطر گیری ها از هوا برای خنک کردن استفاده می کنند . دیگر دستگاه های آب مقطر گیری از آب ورودی برای این کار استفاده می کنند . پس از اینکه بیشتر آب دستگاه به بخار تبدیل شد ، عنصر گرما دهنده به وسیله ی سوئیچ شناور خاموش می شود .

 

اگر بخار خارج شده از دودکش دستگاه بسیار زیاد باشد ، باید فشار آب را زیاد کنیم تا بخار خیلی کم  دیده شود  .اگر
بخار خارج شده از دودکش بسیار ناچیز باشد یا اصلا بخاری دیده نشود باید فشار آب را در حدی کم کنیم تا هاله ای از بخار دیده شود  .

در صورت خروج هاله ای از بخار از دودکش دستگاه ، اگر خروجی فاضلاب در حالت شر شر ( شبیه قطرات باران که از ناودان خارج می شود ) باشد این دستگاه بهترین عملکرد خود را خواهد داشت .

به طور تقریبی مدت زمانی که طول می کشد تا مخزن دستگاه از آب مقطر پر شده و قابل برداشت باشد حدود ۱۰ دقیقه است .

نکته :

بعضی از این دستگاه ها به صورت دستگاه های رومیزی پرتابل ساخته می شوند . مخزن این دستگاه ها معمولا به صورت دستی پر شده و به یک پریز برق نرمال ۱۲۰ ولت وصل می شود . آب مقطر گیری های رومیزی معمولا توانایی تولید ۳ تا ۴ لیتر از آب را در یک زمان مشخص دارند.

پایان کار این دستگاه به مقدار استفاده از آن بستگی دارد . معمولا توصیه می شود روزانه بیشتر از ۸ ساعت از این دستگاه استفاده نشود.

پس از اتمام کار با دستگاه ، از طریق شیر تخلیه آب مخزن را خالی می کنند . برای شستشو و رسوب گیری از اسید کلریدریک رقیق (۱۰ درصد ) استفاده می شود .

چگونه می توان از دستگاه آب مقطر گیری استفاده کرد ؟

برای تهیه و خریداری این دستگاه ، استفاده از نمونه هایی پیشنهاد می شود که طراحی ساده ای داشته ، به راحتی قابل تمیز کردن بوده و دارای سیستم خارج سازی خودکار باشد . استفاده از آب سخت سبب ایجاد رسوب و پوسته در محفظه ی جوش می شود . به همین دلیل حذف رسوب از دستگاه بسیار ضروری است . معمولا از محلول سرکه ی سفید برای تمیز کردن رسوبات مخزن استفاده می شود .

محلول آب و سرکه سفید را به مدت یک ساعت درون مخزن حرارت می دهند . پس از این کار منبع برق دستگاه را قطع می کنند تا محلول از دستگاه خارج شود .

هزینه ی استفاده از دستگاه آب مقطر گیری چگونه است ؟

یک آب مقطر گیری گروهی کوچک ۴ تا ۵ لیتر ، به وسیله ی یک عنصر گرم کننده ی ۱۰۰۰ واتی حدود ۱ لیتر آب مقطر در هر ساعت تولید می کند . به این ترتیب ، هزینه ی برق در ازای تولید هر لیتر آب تقطیر شده برابر با هزینه ی برق به ازای هر هزار وات است . به عنوان مثال ، اگر هزینه ی برق به ازای هر ۱۰۰۰ وات ۲۰۰ تومان باشد ، هزینه ی استفاده از این دستگاه برابر با ۲۰۰ تومان به ازای هر لیتر خواهد بود .

در صورت ته نشین شدن رسوبات روی عنصر گرم کننده ی الکتریکی هزینه ها بالا خواهد رفت . دستگاه های آب مقطر گیری جریان مداوم یا خود تغذیه ای با وجود داشتن قیمت بالا از کارآمدی بیشتری برخوردار هستند . به همین دلیل استفاده از آن ها هزینه های برق را کاهش می دهد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا