Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روپوش آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

روپوش آزمایشگاهی یا روپوش سفید ، پوششی از جنس پنبه ، کتان و یا پلی استر است که کاربر را از آلودگی های آزمایشگاهی ، مواد آزمایشگاهی خطرناک و سمی مانند اسید ها محافظت می کند . این پوشش توسط کارشناسان آزمایشگاه های علمی ، میکروبیولوژی و بیمارستانی ، پزشکان و پرستاران مورد استفاده قرار می گیرد . به همین دلیل روپوش آزمایشگاهی یکی از لوازم و تجهیزات بسیار مهم و پرکاربرد آزمایشگاهی است .

روپوش آزمایشگاهی در سایز ها و مدل های مختلف یقه دار و یقه هفت طراحی و تولید می شود . قد لباس می تواند کوتاه یا بلند باشد . آقایان معمولا از مدل کوتاه و خانم ها از مدل بلند استفاده می کنند . قسمت انتهایی آستین برخی از روپوش ها دارای دکمه یا کشباف است که موجب می شود لبه ی آستین دور مچ ثابت بماند .

نکته :

بعضی از روپوش ها قابل استریل و ضد عفونی بوده و می توان چندین بار از آن استفاده کرد . در حالی که برخی دیگر یک بار مصرف هستند . بهترین جنس برای روپوش های آزمایشگاهی چند بار مصرف ، پنبه است . زیرا این جنس از روپوش ، آب و عرق را جذب نموده و در صورت آلوده شدن به راحتی قابل شستشو و استریل شدن است .

نکته :

توصیه می شود روپوش های آزمایشگاهی چند بار مصرف از جنس پنبه تولید شود تا با آب و مایع ضد عفونی کننده و در دمای بالا به راحتی قابل شستشو باشد .

روپوش های آزمایشگاهی به رنگ سفید تولید می شوند . دلیل این انتخاب این است که رنگ سفید کوچک ترین لک ها و آلودگی ها را نشان می دهد . به همین دلیل همواره نیازمند به شستشو می باشد . از این رو ، همیشه حس پاکی و تمیزی را القا می کند .

روپوش آزمایشگاهی
روپوش آزمایشگاهی

 

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی داریم مانند سایر تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی ، دستگاه های آزمایشگاهی مانند آب مقطر گیری ، آون ، انکوباتور و لوازمی مانند پارافیلم ، پتری دیش ، پوآر ، بوته چینی به بررسی روپوش آزمایشگاهی ، قیمت خرید و فروش و انواع کاربرد های آن بپردازیم :

  • انواع روپوش های آزمایشگاهی کدام اند ؟
  • قیمت خرید و فروش انواع روپوش آزمایشگاهی
  • روپوش آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟
  • جشن روپوش سفید چیست ؟
  • چه انتقاداتی به استفاده از روپوش آزمایشگاه وارد است ؟

انواع روپوش های آزمایشگاهی کدام اند ؟

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره شد روپوش های آزمایشگاهی اغلب به رنگ سفید و جنس های پنبه ای ، پلی استری و یا ترکیبی از این دو تولید می شود . این پوشش متناسب با محیط کار و کاربردی که دارد به انواع مختلفی تقسیم می شود . در این قسمت به معرفی انواع روپوش های آزمایشگاهی می پردازیم :

روپوش آزمایشگاهی که در کار آزمایشگاهی استفاده می شود

ایم روپوش ها که در محیط آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد  فرد را در مقابل ریزش تصادفی مایعات خطرناکی مانند اسید ها و محلول های شیمیایی محافظت می کنند . به همین دلیل معمولا به صورت آستین بلند تولید می شود . جنس اغلب آن ها از یک ماده ی جاذب مانند نخ است تا کاربر از خطرات احتمالی مواد شیمیایی موجود در محیط کار محافظت شود .

بعضی از روپوش های آزمایشگاهی ، به گونه ای طراحی می شوند که در انتهای آستین های خود دکمه یا کشباف دارند تا دور مچ کاملا بسته شوند . این طراحی موجب می شود ، آستین ها به ظروف آزمایشگاهی که حاوی مواد شیمیایی آزمایشگاهی هستند گیر نکند .

 

در این میان ، روپوش های آزمایشگاهی که دارای آستین کوتاه باشند نیز به چشم می خورند . استفاده از این مدل ها هنگامی توصیه می شود که لازم نیست در برابر موادی مانند اسید محافظتی صورت گیرد . برخی از داشنمندان و کارشناسان مانند میکروبیولوژیست ها طرفدار این مدل می باشند . زیرا در این صورت شستشوی بازو ها که یک امر مهم در حوزه میکروبیولوژی است ساده می شود .

نکته :

به روپوش های آزمایشگاهی و پزشکی یک بار مصرف گان می گویند .

روپوش های آزمایشگاهی Howei

جهت امنیت بیشتر در آزمایشگاه ، نوعی از روپوش آزمایشگاهی تولید می شود که به نام روپوش آزمایشگاهی Howei معروف است . این نام پس از گزارشی که به وسیله ی دپارتمان امنیت اجتماعی و سلامت بریتانیا به سرپرستی J. W. Howie  در سال ۱۹۷۸ و برای به قانون در آوردن اعمال استاندارد آزمایشگاهی بالینی ارائه شد ، متداول گردید .

در بین استاندارد های وضع شده از طرف این دپارتمان پوشش محافظتی نیز قرار داشت . به همین دلیل ، نوعی روپوش آزمایشگاهی طراحی و معرفی شد که تمام بدن را پوشانده و بیش از صد سال در بریتانیا استفاده می شود . این روپوش Howei نام گرفت تا نشان از آماده سازی این گزارش داشته باشد .

این روپوش شامل دکمه هایی در سمت چپ ، قسمت های ارتجاعی پوشاننده ی مچ و یک یقه ی چینی که مخصوص مامورین عالی رتبه در چین باستان بود ، می باشد . از این جهت شباهت بسیاری با یونیفرم یک سر آشپز دارد . طراحی این روپوش به این دلیل بود که تماس پاتوژن با لباس های بیرون فرد مورد نظر به حداقل برسد .

قیمت خرید و فروش انواع روپوش آزمایشگاهی

استفاده انواع روپوش های آزمایشگاهی به دلیل نقشی که در حفاظت کاربر در برابر مایعات ، محلول ها و مواد شیمیایی گوناگون و خطرناک دارد بسیار حائز اهمیت است . به همین دلیل یکی از لوازم ضروری و کابردی در انواع آزمایشگاه ها و محیط های بیمارستانی است .

قیمت این روپوش ها متناسب با مدل ، سایز و نوع پارچه ای که برای دوخت آن مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است . روپوش هایی که از جنس پنبه هستند ، قیمت بالاتری دارند . زیرا چند بار مصرف بوده و در دمای بالا قابل شستشو و استریل می باشد . روپوش هایی که از جنس پلی استر می باشند و یا یک مصرف هستند قیمت کمتری دارند .

نکته :

هنگام خرید این روپوش ها باید توجه شود از فروشگاه های طبی یا اینترنتی معتبر خریداری شود .

روپوش آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟

از جمله کاربرد های روپوش آزمایشگاهی می توان به محافظت لباس و بدن کاربران از مواد سمی و خطرناک آزمایشگاهی و بیمارستانی و جلوگیری از انتقال این آلودگی ها اشاره کرد .

به دلیل نقش محافظتی که روپوش های آزمایشگاهی دارند همواره توسط کارشناسان آزمایشگاهی ، پزشکان ، جراحان ، پرستاران ، دانشجویان و کارگران استفاده می شود .

جشن روپوش سفید چیست ؟

در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی ، روپوش سفید به عنوان نماد پاکیزگی به دنیای پزشکی معرفی شد.  در بسیاری از مناطق ، تاریخچه ی استفاده از روپوش سفید برای پزشکان و جراحان و کارشناسان آزمایشگاهی به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد .

در قرن نوزدهم ، راه حل هایی برای مقابله با خرافه و استفاده از روش علمی پزشکی پیشنهاد شد . به همین دلیل ، پزشکی مدرن تصمیم گرفت از یک نماد شناخته شده برای دانشمندان و پزشکان آن دوره استفاده کند که همان روپوش های سفید آزمایشگاهی بود .

جشن روپوش سفید چیست ؟
جشن روپوش سفید چیست ؟

به پاس تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفت ، برگزاری جشن روپوش سفید برای دانشجویانی که در رشته ی پزشکی تحصیل می‌کنند ، در سال های اخیر گسترش پیدا کرده ‌است.

چه انتقاداتی به استفاده از روپوش آزمایشگاه وارد است ؟

استفاده از این لباس در برخی موارد و بعضی دوره ها با انتقاداتی همراه بوده است . به عنوان نمونه برخی از پزشکان روپوش آزمایشگاهی را پوششی گرم و ناراحت کننده تصور می کنند . بسیاری نیز بر این باور هستند که این لباس خود عاملی برای گسترش عفونت است .

برخی افراد که از مشکل نوسان فشار خون رنج می برند این تجربه را داشته اند که فشار خون ثبت شده در محیط پزشکی ، بالاتر از فشار خون آن ها در خانه بوده است . این عامل می‌تواند ناشی از احساس آرامش در محیط خانه باشد . امروزه این پدیده را با عنوان سندرم روپوش سفید می شناسند .

چه انتقاداتی به استفاده از روپوش آزمایشگاه وارد است ؟
چه انتقاداتی به استفاده از روپوش آزمایشگاه وارد است ؟

 

علاوه بر این ، مطالعات انجام شده نشان داده‌ است که روپوش پزشک در بیمارستان‌ها می‌تواند اثر مسکن‌هایی مانند MRSA را خنثی کند.

در سال ۲۰۰۷ میلادی ، سرویس سلامت همگانی انگلیس، تصمیم گرفت استفاده از لباس های آستین بلند را ممنوع کند . در سال ۲۰۰۹میلادی ، انجمن پزشکی آمریکا تحقیقاتی را برای محافظت از بیماران و ممنوعیت استفاده از لباس آستین بلند انجام داد ، اما استفاده از روپوش آزمایشگاهی را ممنوع اعلام نکرد.

در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز یک تحقیق برای استفاده از لباس آستین کوتاه و بلند و میزان آلودگی آن ها انجام گرفت . بنا به گزارشات درج شده در این تحقیق هیچ تفاوت آماری در میزان آلودگی وجود نداشت .

نکته :

برای کاهش میزان آلودگی لباس‌های بهداشتی ، ای ‌اس ‌تی ‌ام بین‌الملل در تلاش است تا استانداردهای خاصی را برای این لباس ها ایجاد کند . در نتیجه ی این تلاش ها انتظار می رود میزان مقاومت لباس ها در برابر نفوذ مایع ، دفع مایع ، تخریب باکتری‌ها و خواص ضد میکروبی افزایش قابل ملاحظه ای یابد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا