Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تیترازول آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

تیترازول آزمایشگاهی یا محلول استاندارد حجم سنجی ، محلولی است که برای تعیین دقیق غلظت مواد دیگر در محلول ها مورد استفاده قرار می گیرد . از این محلول در آزمایشگاه های شیمی تجزیه و برای انجام تیتراسیون ، آنالیز های طیف سنجی یا اسپکتروسکوپی استفاده می شود . به همین دلیل یکی از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد به حساب می آید .

محلول های تیترازول آزمایشگاهی در غلظت های مشخص و بسیار دقیق تولید شده و به شکل آمپول یا در ظرف های پلی اتیلن مهر و موم شده ارائه می شود . غلظت تیترازول معمولا به صورت مول بر لیتر ( mol / L ) یا مولاریته بیان می شود . علاوه بر این واحد های مول بر دسی متر مکعب ( mol / dm۳  ) یا کیلو مول بر متر مکعب ( kmol / m۳  ) نیز برای بیان غلظت این محلول به کار می رود .

مولاریته ی این محلول معمولا به صورت ۱ و  ۱/ ۰ نرمال تعیین می شود . آمپول های حاوی تیترازول بسته به نوع آن می توانند به صورت پلاستیکی و یا شیشه ای باشند .

جالب است بدانیم که :

بیشترین کاربرد تیترازول به عنوان محلول استاندارد حجم سنجی در تیتراسیون های حجم سنجی است . در تیتراسیون های حجم سنجی ، با استفاده از واکنش بین محلول استاندارد و آنالیت ، غلظت دقیق مواد مجهول مشخص می شود .

در آنالیز های طیف سنجی یا اسپکتروسکوپی ، محلول های استاندارد با غلظت های متفاوت تولید شده و مورد طیف سنجی قرار می گیرند . به این ترتیب ، منحنی استانداردی به دست می آید که به کمک آن می توان غلظت ماده ی مجهول را بر اساس شدت جذب آن در اسپکتروسکوپی مشخص کرد .

در شیمی تجزیه به محلولی محلول استاندارد گفته می شود که غلظت عنصر یا ماده به طور دقیق در آن مشخص باشد . این محلول از ماده ی استاندارد اولیه که ماده ای بسیار خالص ، پایدار و بدون آب است تهیه می شود . کاربرد اصلی تیترازول در تیتراسیون است . تیتراسیون روش ساده و مناسبی برای تعیین غلظت مواد است .

تیترازول آزمایشگاهی
تیترازول آزمایشگاهی

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی ، دستگاه های آزمایشگاهی مانند دستگاه آب مقطر گیری ، هود ، کوره ، رفراکتومتر و … و لوازم آزمایشگاهی مانند پارافیلم ، پتری دیش ، روپوش آزمایشگاهی ، بوته چینی و … مورد بررسی قرار گرفته است .

در این مقاله به بررسی تیترازول ، انواع ، کاربرد ، نحوه ی استفاده و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم :

  • معرفی انواع تیتراوزل یا محلول استاندارد حجم سنجی
  • تیترازول های استاندارد چه ویژگی هایی دارند ؟
  • قیمت خرید و فروش انواع تیترازول یا محلول استاندارد حجم سنجی
  • تیتراسیون چیست ؟
  • فرایند تیتراسیون تحت تأثیر چه عواملی است ؟
  • تیترازول چه کاربرد هایی دارد ؟
  • نحوه استفاده از تیترازول چگونه است ؟

معرفی انواع تیتراوزل آزمایشگاهی یا محلول استاندارد حجم سنجی

برای سهولت انجام تیتراسیون و تعیین غلظت ترکیب سنجی از محلول تیترازول یا محلول استاندارد حجم سنجی استفاده می شود . انجام یک تیتراسیون دقیق و معتبر در گرو استفاده از یک تیترازول استاندارد است تا بدین وسیله غلظت دقیق مواد مجهول سنجیده شود . برای این منظور برخی از شرکت اقدام به تهیه ی تیترازول های پرکاربرد در صنعت و آزمایشگاه های شیمی کرده اند . این تیترازول ها عبارتند از :

  • تیترازول اسید کلریدریک ( HCl )
  • تیترازول ید ( I۲ )
  • تیترازول سود ( NaOH )
  • تیترازول اسید سولفوریک ۰/۱ نرمال ( H۲SO۴ )
  • تیترازول نقره نیترات ( AgNO۳ )
  • تیترازول اتیلن دی آمین تترا استیک اسید ، edta ( C۱۰H۱۶N۲O۸ )
  • تیترازول بافر
  • تیترازول پتاس ( KOH )
  • تیترازول اسید اگزالیک ( C۲H۲O۴ )
  • تیترازول تیوسولفات سدیم ( Na۲S۲O۳ )

تیترازول های استاندارد چه ویژگی هایی دارند ؟

 

تیترازول های استاندارد چه ویژگی هایی دارند ؟
تیترازول های استاندارد چه ویژگی هایی دارند ؟

پیش از استفاده از انواع تیترازول در فرایند های تیتراسیون باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد :

  • غلظت تیترازول باید با گذشت زمان ثابت و پایدار باقی بماند .
  • به دلیل نحوه استفاده از تیترازول ، سرعت واکنش آن با نمونه باید به نسبت سریع باشد تا پس از اضافه کردن آن ، مدت زیادی برای مشاهده ی نتیجه صرف نشود .
  • باید به گونه ای باشد که واکنش بین ماده استاندارد و نمونه به صورت کامل انجام شود .
  • باید این ویژگی را داشته باشد که بتوان استوکیومتری واکنش را به طور کامل و با نسبت مشخص نوشت .
  • باید روشی وجود داشته باشد تا به وسیله ی آن بتوان نقطه تعادل ، یعنی زمانی که تمام نمونه با تیترانت واکنش می دهد به راحتی قابل تشخیص باشد .

قیمت خرید و فروش انواع تیترازول آزمایشگاهی

 

قیمت خرید و فروش انواع تیترازول آزمایشگاهی
قیمت خرید و فروش انواع تیترازول آزمایشگاهی

افرادی که به طور منظم و دقیق آنالیزهای تعیین غلظت مواد مجهول را انجام می دهند ، خرید تیترازول آزمایشگاهی روش بسیار مناسبی است . به دلیل کاربرد بسیار بالایی که این محلول ها دارند شرکت های داخلی و خارجی بسیاری آن را تولید می کنند .

همان طور که پیش از این گفته شد ، این محلول در ظرف های پلی اتیلن پلمپ شده و آمپول های پلاستیکی یا شیشه ای ارائه می شود . قیمت خرید و فروش این محصول متناسب با ترکیب و نوع ماده ، غلظت و بسته بندی متفاوت است . کمپانی مرک آلمان از معروف ترین و پر طرفدارترین کمپانی های تولید این محصول است .

نمونه های تولید شده در داخل کشور نسبت به نمونه های خارجی آن ، از قیمت کمتری برخوردار هستند . از این رو خرید این محصولات علاوه بر حمایت از تولید داخلی به صرفه جویی ارزی نیز کمک می کند .

توجه :

هنگام خرید محصول باید دقت شود از کمپانی ها و شرکت های معتبر تهیه شده و از ضمانت پس از فروش برخوردار باشد .

تیتراسیون چیست ؟

تیتراسیون ، به فرایندی گفته می شود که با تجزیه و تحلیل شیمیایی همراه است . در این روش ، مقدار و غلظت برخی از مواد تشکیل دهنده یک نمونه با افزودن مقدار مشخصی از ماده دیگر اندازه گیری می شود . در این فرآیند معمولاً یک محلول استاندارد که یک محلول با غلظت شناخته شده از ماده تیتراسیون است به تدریج به محلول تیترانت اضافه می شود .

به همین دلیل ، تیترازول آزمایشگاهی یا محلول استاندارد حجم سنجی یکی از اجزای اصلی روش تیتراسیون به حساب می آید . از این رو ، تیتر کردن یا استاندارد سازی محلول حجمی مورد استفاده در تیتراسیون ، یکی از مهمترین پیش شرط ها برای به دست آوردن نتایج تیتراسیون مطمئن و شفاف است . اگر با غلظت دقیق محلول حجمی کار کنیم می توانیم انتظار داشته باشیم  نتایج دقیق و قابل اعتمادی از تیتراسیون حاصل شود .

نکته :

غلظت اسمی محلول استاندارد حجمی که به عنوان تیتر در فرآیند تیتراسیون مورد استفاده قرار می گیرد مشخص است . این غلظت به دلیل شرایط مختلف می تواند با غلظت واقعی تفاوت داشته باشد . به همین دلیل ، تعیین غلظت واقعی با استاندارد تیترومتری برای دستیابی به نتایج درست تیتراسیون بسیار حائز اهمیت است .

برای انجام تیتراسیون به یک بورت که یک لوله اندازه گیری طولانی و درجه بندی شده با یک متوقف کننده است و یک لوله تحویل در انتهای پایین آن ، مورد نیاز است .

فرایند تیتراسیون تحت تأثیر چه عواملی است ؟

عوامل مختلفی در فرایند تیتراسیون و نتیجه ی حاصل از ان تاثیر گذار است . از جمله ی این عوامل می توان به روش اندازه گیری ، ابزار ( بورت ) ، الکترودها ، فرایند هندلینگ ، توازن ( خطای توزین ) ، درجه حرارت و تغییر غلظت محلول حجم سنجی ( از طریق تغییر دی اکسید کربن، تبخیر آب یا حلال ) اشاره کرد .

تیترازول آزمایشگاهی چه کاربرد هایی دارد ؟

تیترازول های مختلف متناسب با نوعی که دارند کاربرد های متنفاوتی دارند . کاربرد اصلی این محلول در تیتراسیون ، حجم سنجی ، کمپلکسومتری و اسپکتروسکوپی است .

از این محلول با درصد خلوص و غلظتی کاملا دقیق و مشخص شده ، برای تولید محلول جهت حجم سنجی مورد استفاده قرار می گیرد . با افزودن تدریجی این محلول به محلول مجهول ، می توان به راحتی غلظت ماده مورد نظر را مشخص کرد .

در طیف سنجی یا اسپکتروسکوپی ، با مقایسه میزان جذب محلول نمونه در یک طول موج خاص با یک سری از محلول های استاندارد با غلظت های متفاوت ، می توان غلظت محلول نمونه را تعیین کرد . برای تعیین غلظت از قانون Beer  استفاده می شود . اگر گونه مورد آنالیز جذب قابل توجهی در طیف سنجی داشته باشد ، می توان از هر طیف سنجی استفاده کرد .

نحوه استفاده از تیترازول آزمایشگاهی چگونه است ؟

برای راحتی در تهیه ی بیشتر محلول های مورد نیاز در آزمایشگاه های شیمی و انجام کارهای روزانه ، از تیترازول یا محلول استاندارد حجم سنجی استفاده می شود . به همین دلیل ، آشنایی با نحوه استفاده از تیترازول اهمیت بسیار زیادی دارد .

شرایط نگهداری محلول استاندارد حجم سنجی ، در دمای ۱۵ درجه سانتی گرداد تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد . در صورتی که دمای محل قرار گیری در این محدوده نباشد کیفیت این محلول دچار مشکل خواهد شد. برای نگهداری تیترازول باید این نکته را مورد توجه قرار داد که پیش از استفاده ، از بسته بندی مخصوص خود جدا نشود .

برای تعیین اسپکترومتری ، محلول های استاندارد با غلظت های مختلف تهیه و روی آن ها طیف سنجی انجام می گیرد . به این ترتیب ، منحنی استانداردی به دست می آید که با استفاده از آن می توان غلظت ماده مجهول را از روی شدت جذب آن در اسپکتروسکوپی تعیین کرد .

در تیتراسیون ، تیترازول را به صورت تدریجی به محلول آنالیت اضافه می کنند . پس از رسیدن به نقطه ی تعادل ، غلظت ماده ی مجهول را با توجه به غلظت محلول استاندارد حجم سنجی و به کمک معادله ی واکنش و روش های استوکیومتری به دست می آورند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا