Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیعمومی

کاربرد لام هموسیتومتر چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش

لام هموسیتومتر از تجهیزات پزشکی لازم در آزمایشگاه ها بوده و کاربرد لام هموسیتومتر در محاسبه تعداد سلول های خون می باشد که انواع مختلفی هم دارد. انواع لام هموسیتومتر برای کاربرد های مختلف وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل کاربرد لام هموسیتومتر در بسیاری از آزمایش ها، این وسیله یکی از مهم ترین تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی بشمار می رود. قیمت لام هموسیتومتر می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد، این لام ها می توانند خارجی یا تولید داخل و با کیفیت های مختلف وجود داشته باشند که البته قیمت هر کدام متفاوت خواهد بود. خرید و فروش لام هموسیتومتر در کشور ما ایران به دلیل وجود آزمایشگاه های تشخیص پزشکی، آموزشی، پژوهشی و… بسیار صورت می پذیرد. این وسیله مهم آزمایشگاهی را می توان از مراکز فروش تجهیزات آزمایشگاهی به صورت حضوری و آنلاین تهیه نمود.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک پیش تر هم دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی دیگری را نیز بررسی و معرفی نموده است. مانند : شیکر آزمایشگاهی، همزن مغناطیسی، حمام آزمایشگاهی یا بن ماری، هیتر آزمایشگاهی و… .

لام هموسیتومتر چیست ؟

در بسیاری از آزمایش های زیستی مانند : میکروبیولوژی، کشت سلولی، کار با خون و بسیاری از تکنیک ‌های دیگر آزمایشگاهی، از سلول‌ها استفاده می‌ شود. بنابراین لازم است تا غلظت سلول ‌ها در آزمایش به نحوی مشخص شود. درواقع شمارش سلول‌ها نیازمند روش عمومی و علمی با‌ استفاده از اتاقک ‌های شمارش کننده به نام هموسیتومتر می‌باشد.

کاربرد لام هموسیتومتر چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش
کاربرد لام هموسیتومتر چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش

کاربرد لام هموسیتومتر که به نام لام نئوبار نیز معروف است، درواقع جهت شمارش سلول ها می باشد. در ابتدا طراحی این لام‌ها جهت شمارش سلول های خونی بوده است. لوئیز – چارلز مالاسز برای اولین بار این وسیله با ارزش را اختراع نمود. این وسیله از یک اسلاید میکروسکوپی شیشه ای و ضخیم ساخته شده که دارای تورفتگی های مستطیلی شکل بوده و درواقع یک محفظه را به وجود خواهد آورد. شکل گیری این محفظه به‌وسیله لیزر بوده که ساختار توری مانندی از خطوط عمودی حک شده را ایجاد نموده است. این دستگاه با دقت خاصی ساخته شده است تا محدود مشخص شده برای شمارش، دقت و عمق کافی را ایجاد کند. در نتیجه کاربرد لام هموسیتومتر، احتمال شمارش تعداد سلول ها یا ذرات در حجم مشخصی از مایع امکان پذیر بوده و در نتیجه محاسبه غلظت سلول ها در کل مایع نیز ممکن خواهد شد.

انواع لام هموسیتومتر چیست ؟

  • انواع لام هموسیتومتر برای کاربرد های متفاوت در انواع آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند :
  • انواع لام هموسیتومتر : لام Fuchs-Rosenthal که اغلب جهت شمارش مایع نخاعی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • انواع لام هموسیتومتر : لام Howard که جهت شمارش کپک های روی مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارد.
  • انواع لام هموسیتومتر : لام McMaster Egg که جهت شمارش تخم های میکروبی مواد مدفوع کاربرد دارد.
  • انواع لام هموسیتومتر : لام Nageotte که جهت شمارش سطوح پایین گلبول های سفید در پلاکت های عاری از گلبول های سفید کاربرد دارد.
  • انواع لام هموسیتومتر : لام Sedgwick-Rafter این وسیله مناسب برای بررسی های میکروسکوپی آب آشامیدنی می باشد.
کاربرد لام هموسیتومتر چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش
کاربرد لام هموسیتومتر چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش

کاربرد لام هموسیتومتر چیست ؟

شمارش سلول های خونی : برای شمارش سلول های بیمارانی که دارای سلول های غیر طبیعی در خون هستند از این لام‌ها استفاده می شود. باید توجه نمود که در این سلول ها، شمارنده های خودکار به خوبی عمل نخواند نمود.

کاربرد لام هموسیتومتر در کشت سلولی : از این لام‌ها جهت شمارش سلول ها در کشت یا ثبت نمودن میزان رشد سلول ها در طول زمان، استفاده می گردد.

جهت شمارش تعداد اسپرم ها

شمارش سلول های فیتوپلانکتون

کاربرد در بسیاری از آزمایشات مانند : (PCR، فلوسیتومتری) که آگاهی از تعداد دقیق سلول مورد نیاز است.

کاربرد لام هموسیتومتر در اندازه گیری اندازه سلول: درواقع اندازه سلول واقعی را با مقیاس‌گذاری آن می توان در یک میکروگراف به عرض یک مربع هموسیتومتر، که شناخته شده است، تعیین نمود.

لام چیست؟

لام یا تیغه شیشه ای درواقع یک صفحه شیشه ای به شکل مستطیل بوده که اغلب ابعادی برابر با ۵/۲ در ۵/۷ سانتی متر و ضخامتی برابر با یک میلی متر داراست. این وسایل آزمایشگاهی از جنس شیشه اپتیکی یا نوری ساخته می شود. این شیشه ها از جنس قلیای آهکی یا بروسیلیکات (پیرکس) می باشند.

لامل چیست؟

لامل یا تیغک شیشه ای درواقع صفحه ای شیشه‌ای نازک و کوچک بوده که اغلب شکلی چهارگوش یا گرد داراست. ضخامت لامل های آزمایشگاهی کمتر از ۲/۰ میلی متر می باشد. انواع چهارگوش اغلب ابعادی مانند :  ۱۸ در ۱۸، ۲۰ در ۲۰، ۲۲ در ۲، ۲۴ در۲۴ و ۲۴ در ۵۰ میلی متر دارا هستند. لامل های گرد نیز معمولاً با قطری برابر با ۱۸ میلی‌متر تولید و عرضه می شوند.

تفاوت لام و لامل چیست ؟

لام و لامل از لوازم آزمایشگاهی مهم و پرکاربرد در انواع آزمایشگاه ها می باشند. نمونه مورد نظر جهت مشاهده در میکروسکوپ روی لام قرار داده می شود. پس از قرار گیری نمونه، از لامل برای ثابت نگه داشتن نمونه روی لام استفاده می شود. لازم به ذکر است که می توان چندین نمونه مورد آزمایش را روی یک لام قرار داد تا هم در زمان و هم در وسایل مصرفی مورد نیاز، صرفه جویی گردد.

از مزایای لامل می توان به موارد زیر اشاره کرد :

حبس و ایزوله کردن نمونه، پیشگیری از تماس های تصادفی، جلوگیری از تماس لنز میکروسکوپ با نمونه، تأخیر اکسیداسیون و دی هیدراته شدن نمونه، ممانعت از نشستن گرد و خاک روی نمونه و تثبیت نمونه های محلول در مایع حلال با فشردن آن ها.

نکته

در اصطلاح به مجموعه‌ای از لام، نمونه و لامل اسلاید گفته می شود. پس از آماده شدن اسلاید ها، اسلاید ها می توانند زیر میکروسکوپ قرار گرفته شوند.

گاهی برای مقاصد آموزشی مجموعه‌ای از اسلاید های گیاهی، اسلاید های جانوری، اسلاید های زمین شناسی و اسلاید های زیست شناسی و… تهیه و به شکل آماده در مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز کار انواع لام هموسیتومتر چگونه است ؟

ناحیه توری مانند یا همان شبکه ای این وسیله ۹ مربع ۱ در ۱ میلی‌متری را شامل می شود. این مربع ها در سه جهت تقسیم می شوند. مربع مرکزی خود به مربع های ۰.۰۵ در ۰.۰۵ میلی متری ( ۰.۰۰۲۵ mm2 ) تقسیم می شود . لبه های بالا آمده لام هموسیتومتر ۰.۱ میلی متر لامل را از شبکه علامت گذاری شده دور نگه می دارد، این موضوع باعث حجم مشخص شده ای نمونه در هر مربع خواهد شد.

تعداد سلول هایی که در محفظه است را می توان توسط شمارش مستقیم با استفاده از یک میکروسکوپ محاسبه نمود. سلول هایی که به صورت بصری قابل تمیز دادن باشند را هم می توان به صورت متفاوتی مورد شمارش قرار داد. تعداد سلول ها درون محفظه جهت محاسبه غلظت یا تراکم سلول ها استفاده می گردد. میزان آن با تعداد سلول ها در محفظه بخش بر حجم محفظه برابر است، که البته مقدار آن از همان ابتدا معلوم است.

چگونه نمونه بر انواع لام هموسیتومتر قرار می گیرد ؟

پیش از آغاز انجام آزمایش هر دوی هموسیتومتر و لاملی که روی آن قرار می‌گیرد را چک نموده و با استفاده از یک کاغذ تمیز کننده لنز اطمینان حاصل نمایید که کاملاً عاری از غبار و ذره باشند. لامل استفاده شده بر روی هموسیتومتر به دلیل این که بتواند بر کشش سطحی یک قطره مایع غلبه کند، ضخیم تر از لامل‌های معمول به کار رفته در سنجش‌ های میکروسکوپی می باشد.

قبل از شروع کار با دستگاه مطمئن شوید که قبل از قرار دادن محلول سلولی، حتماً لامل را روی سطح شمارش کننده قرار دهید. سپس نوک سمپلر حاوی نمونه را در یکی از چاهک ‌های V شکل قرار داده و نمونه را تخلیه نمایید. قسمت زیر لامل توسط نیروی مویینه پر خواهد شد. لازم به ذکر است که نمونه باید به میزان کافی در محل مورد نظر قرار بگیرد تا سطح شیشه ای کاملاً پوشیده شود. مقدار نمونه لازم برای پوشش کامل سطح شیشه‌ای معمولاً ۱۰ میکرو لیتر می باشد. توجه شود که مقدار نمونه بیش از حد لازم روی لام قرار نگیرد. همچنین در استفاده از این دستگاه می‌توان دو نمونه را روی یک هموسیتومتر قرار داد، در صورتی که هر نمونه بر روی یک ناحیه مشبک قرار گیرد.

سپس بعد از پایان کار هموسیتومتر دارای نمونه بر صفحه میکروسکوپ قرار گرفته و بر روی بخش مشبک با قدرت کم متمرکز می‌ شود.

نکته

اجازه دهید تا نمونه چند دقیقه ثابت بماند و از برداشتن لامل خودداری نمایید، زیرا این عمل باعث تشکیل حباب‌ های هوا در زیر آن شده و شمارش دشوار خواهد شود.

قیمت لام هموسیتومتر چگونه است ؟

قیمت لام هموسیتومتر می تواند به عوامل متعددی وابسته باشد. قیمت لام هموسیتومتر ساخت ایران هم می تواند با نمونه های خارجی تفاوت های داشته باشد. اغلب نمونه های خارجی به دلیل وارداتی بودن، قیمت های بیشتری نسبت به نمونه های تولید داخل خواهند داشت. باید توجه شود که شرکت ها و کارخانه های مختلفی اقدام به تولید و واردات این دستگاه نموده اند و قیمت هر شرکت بنا بر نوع و امکانات محصول، برای این دستگاه متفاوت خواهد بود. معمولاً دستگاه هایی که کیفیت ساخت بیشتری دارند یا توسط شرکت های معتبر و معروف تجهیزات آزمایشگاهی خارجی تولید شده اند، قیمت های فروش بالاتری نیز خواهند داشت. امروزه با پیشرفت صنعت و توسعه تکنولوژی و توجه ویژه به تولید داخل، شرکت های ایرانی توانسته اند محصولات خود را تولید نموده و به بازار خرید و فروش عرضه کنند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، انواع لام هموسیتومتر وجود دارد و هر کدام از این انواع برحسب کارایی هایی که دارند، قیمت های تمام شده متفاوتی هم خواهند داشت. آزمایشگاه های مختلف بنا بر نیاز خود می توانند انواع مورد نیاز را تهیه نمایند.

کاربرد لام هموسیتومتر چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش
کاربرد لام هموسیتومتر چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش

خرید و فروش لام هموسیتومتر چگونه است ؟

برای خرید و فروش لام هموسیتومتر می توان به مراکز عرضه دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی مراجعه نمود. بسیاری از شرکت های معتبر واردکننده و تولید کننده، سایت و فروشگاه اینترنتی محصولات تولیدی یا وارداتی خود را، راه اندازی نموده اند و می توان به سادگی خرید لام هموسیتومتر را از آن ها انجام داد. قیمت فروش لام هموسیتومتر می تواند بسته به برند و تولید داخل یا خارجی بودن دستگاه، مقادیر مختلفی را شامل شود.

کارشناسان خرید لوازم آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف، می توانند با برآورد بودجه و نیاز آزمایشگاه و بررسی نوع کاربرد لام هموسیتومتر در آزمایشگاه، انواع مناسب این دستگاه را با قیمت مناسب و متناسب با بودجه، از مراکز خرید و فروش انواع دستگاه های آزمایشگاهی تهیه کرده و در اختیار کاربران آزمایشگاهی قرار دهند. امروزه خرید و تحویل بسیار آسان بوده، زیرا بسیاری از شرکت ها امکان تحویل در محل را فراهم نموده و محصول مورد نظر را می توان به با سفارش به شرکت مربوطه در محل دریافت نمود.

سخن آخر

آزمایشگاه به دلیل دارا بودن انواع حلال ها و مواد شیمیایی و دستگاه های گوناگون همواره می توانند خطراتی را برای افرادی که در آنجا مشغول به کارند ایجاد نمایند. بنابراین در محیط های آزمایشگاهی رعایت ایمنی ضروری می باشد.

در محیط های آزمایشگاهی استفاده از ماسک می تواند تا حدودی خطرات ناشی از ترکیبات شیمیایی یا بیماری‌زا را کاهش دهد. استفاده از ماسک به‌ویژه برای اشخاصی که وقت زیادی را در آزمایشگاه ها می گذرانند بسیار مهم و ضروری است.

با به کار بردن دستکش می توان مانع آسیب های پوستی شد و درواقع دستکش تا حدودی اثرات محافظتی خواهد داشت. استفاده از دستکش در محیط های آزمایشی و کار با مواد شیمیایی یا آزمایشات مربوط به باکتری ها و ویروس ها اهمیت فراوانی داشته تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود.

شرایط کار در آزمایشگاه به طور کلی حساس بوده و نهایت دقت و توجه را می طلبد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا