Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

همزن مغناطیسی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن

همزن مغناطیسی یا Magnetic Stirrer از ابزار ها و لوازم آزمایشگاهی مهم بوده و آزمایشگاه های مختلف صنعتی و تحقیقاتی و آموزشی و… به آن نیاز فراوان دارند. کاربرد همزن مغناطیسی هم زدن مایعات در آزمایشگاه هایی مانند، آزمایشگاه شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی، زیست فناوری و… می باشد. هم زدن در واقع به انجام بهتر واکنش ها کمک می کند. انواع همزن مغناطیسی در آزمایشگاه ها می توانند جای گزینی برای شیکر های آزمایشگاهی باشند. قیمت همزن مغناطیسی در انواع مختلف متفاوت بوده و استیرر ها می توانند بازه قیمتی مختلفی را داشته باشند. خرید و فروش همزن مغناطیسی در کشور ما ایران صورت گرفته و تقریباً در تمام آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته و از ملزومات هر آزمایشگاهی بشمار می رود. البته قیمت همزن مغناطیسی ساخت ایران با نمونه خارجی متفاوت می باشد.

در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد انواع همزن مغناطیسی و قیمت خرید و فروش آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی دیگری را نیز بررسی نموده است. مانند : بن ماری، حمام اولتراسونیک، آون، سانتریفیوژ، انکوباتور و… .

همزن مغناطیسی چیست ؟

یکی از تجهیزات عمومی در آزمایشگاه های مختلف Magnetic Stirrer می باشد. کاربرد همزن مغناطیسی در مخلوط کردن، هم زدن و گاها حرارت دادن محلول های گوناگون البته در حجم و تعداد کم می باشد. در بیشتر واکنش های شیمیایی و آزمایش هایی که در آزمایشگاه های زیست شناسی یا تشخیص طبی صورت می گیرد، نیاز به هم خوردن ضروری می باشد. در واقع انواع همزن مغناطیسی بدون نیاز به دست و به طور یکنواخت محلول مورد نظر را به خوبی و با دور قابل تنظیم هم زده و به تسریع فرایند و واکنش کمک خواهند نمود.

همزن مغناطیسی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن
همزن مغناطیسی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن

عملکرد انواع همزن مغناطیسی چگونه است ؟

مکانیسم عملکرد انواع همزن مغناطیسی به این صورت است که میله مغناطیسی یا مگنت غوطه‌ور در مایع را با ایجاد میدان مغناطیسی به چرخش در آورده و باعث هم خوردن مایع می شود. میدان مغناطیسی به‌وسیله یک آهنربای دوار و یا مجموعه ای از آهنربا الکتریکی ثابت که در زیر صفحه دستگاه قرار گرفته اند، ایجاد می شود. سرعت چرخش مگنت را می توان بر اساس تنظیم میدان مغناطیسی تعیین نمود. مگنت ها معمولاً دارای پوشش خاصی (تفلونی یا شیشه ای) بوده و با اجزای محلول وارد واکنش نخواهند شد. از انواع همزن مغناطیسی با پوشش شیشه ای اغلب برای محلول های شامل فلزات قلیایی استفاده می شود. انواع مگنت ها دارای طول های مختلف بوده و معمولاً از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر طول دارند. برای برداشتن مگنت از درون محلول هم از ابزارهای خاصی با پوشش تفلونی استفاده می گردد.

اجزای انواع همزن مغناطیسی چیست ؟

درواقع Magnetic Stirrer شامل موارد زیر می باشد :

  1. یک موتور مغناطیسی درون دستگاه
  2. آهن ربا، نیرو حرکت موتور به مگنت از طریق آهن ربا تأمین می گردد.
  3. یک صفحه هات پلیت
  4. کلید و صفحه برای تنظیم دور چرخش مگنت
  5. یک مگنت یا آهنربای قرصی شکل یا بیضی با روکشی کاملاً خنثی در برابر تمامی مواد شیمیایی

زمانی که آهنربای درون موتور شروع به چرخش می کند مگنت درون ظرف محلول نیز حرکت آن را تکرار می کند و بدین صورت دما و سرعت چرخش مگنت درون ظرف محلول به راحتی قابل تنظیم و تحت کنترل قرار خواهد گرفت.

انواع همزن مغناطیسی چیست ؟

انواع همزن های مغناطیسی مختلفی وجود دارد که به پرکاربرد ترین آن ها در ادامه اشاره شده است :

  1. همزن های مغناطیسی ساده و بدون هیتر
  2. Magnetic Stirrer با هیتر و همراه با قابلیت گرم کنندگی محلول

هر دو نوع Magnetic Stirrer که اشاره شد، دارای یک پیچ کنترل بر روی دستگاه می باشند که با استفاده از این پیچ به راحتی می‌توان سرعت چرخش را کنترل کرده و تعداد دور بر ثانیه را مشخص نمایید. هرچقدر تعداد دور بر ثانیه بیشتر باشد محلول هم سریعتر هم می خورد.

در Magnetic Stirrer هیتر دار، جنس صفحه دستگاه حتماً باید از استیل باشد، زیرا زیر این صفحه، گرم کننده هایی قرار دارند که می توانند صفحه را تا دماهای بالا گرم کنند. با استفاده از پیچی که بر روی این دستگاه قرار گرفته می توان به راحتی دمای همزن را تنظیم کرده تا در صورت نیاز همان طور که محلول در حال هم خوردن است، به شکل یکنواخت گرم نیز بشود.

نکته

Magnetic Stirrer کوچک : استیرر مینی در واقع همزنی کوچک بوده که فضای بسیار کمی را نیز اشغال می‌کند. این همزن به کاربران اجازه می‌دهد که با کمک کنترل‌ هایی، سرعت را با دقت بالایی تنظیم کنند. طراحی این استیررها به گونه ای است که نسبت به مواد شیمیایی مضر موجود در محیط آزمایشگاهی مقاوم هستند. این نوع از دستگاه تنظیم‌کننده سرعتی داراست که تضمین می‌کند دستگاه هرگز از حداکثر سرعت خود تجاوز نکند.

Magnetic Stirrer تایمردار : این نوع دستگاه می تواند موتور دستگاه را به صورت اتوماتیک پس از گذشت زمان تعیین شده، خاموش نماید. به این صورت که، وقتی زمان مشخص شده به اتمام‌ رسید، همزن مغناطیسی توسط تایمر داخلی خاموش خواهد شد. در این نوع استیرر سرعت نیز کاملاً خودکار کاهش یافته و بار به صورت خودکار حذف می‌شود.

Magnetic Stirrer بادوام : این نوع همزن ها، همانطور که از نامش پیداست، مقاومت شیمیایی بیشتری داشته و بسیار با دوام هستند. از دیگر مزایا همزن مغناطیسی با دوام ظرفیت مخلوط‌ سازی بالای آن ها می باشد. علاوه بر این، همزن‌ مغناطیسی بادوام دستگاه کنترل الکترونیکی داخلی داشته و سرعت را به طور خودکار و با توجه به بار تنظیم می‌کند. بنابراین استفاده از این استیرر برای محیط آزمایشگاهی یا تولید کاملاً مناسب می باشد.

نکته

همزن مغناطیسی باطری دار : این نوع از همزن ها می توانند در مکان هایی که هیچ خروجی برقی وجود ندارد، استفاده شوند. کاربرد اصلی این نوع همزن ها، در انکوباتورها می باشد. این نوع از دستگاه دارای پایه‌ لاستیکی بوده و می‌توان با کمک دکمه‌های کنترل سرعت، سرعتشان را کنترل نمود. این دستگاه‌ ها با باتری‌ های قلیایی کار می کنند اما باتری‌های قابل شارژ هم برایشان قابل استفاده است.

Magnetic Stirrer با توربین هوایی : ایده آل ‌ترین وسیله برای مخلوط نمودن مایعات کمتر از یک لیتر، جداکننده با توربین هوا است. مزیت عمده‌ انواع Magnetic Stirrer توربین هوایی این است که خطرات ناشی از جرقه زدن منابع الکتریکی را برطرف می‌کند.

انواع مگنت مغناطیسی را می شناسید ؟!

با توجه به نوع مایع و ویسکوزیته اش و همچنین شکل ظرف محلول، نوع و اندازه مناسب از مگنت یا آهنربای میله ای مورد استفاده قرار می گیرد. مگنت آهنربایی میله ای و پوشیده شده از مواد خنثی بوده و در برابر مایعات مقاوم است و آلودگی محیط محلول را نیز موجب نمی شود.

  • مگنت مغناطیسی استوانه ای
  • مگنت مغناطیسی تخم مرغی شکل
  • مگنت مغناطیسی برای بطری کشت
  • مگنت سفارشی برای راکتور لبه دار
همزن مغناطیسی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن
همزن مغناطیسی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن

کاربرد همزن مغناطیسی چیست ؟

  • کاربرد همزن‌ مغناطیسی که با نام صفحه مغناطیسی نیز شناخته می‌شود، معمولاً برای انجام آزمایش ‌های شیمی و زیست‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این همزن‌ها زمانی به کار می روند که هدف مخلوط نمودن مواد جامد یا مایع وجود داشته باشد تا مایعی همگن بدست آید.
  • کاربرد همزن مغناطیسی این است که جهت سرعت بخشیدن به واکنش‌ ها در محلول ها و یا بهبود اختلاط مایع، آن ها را به خوبی هم می زند. این همزن ها اغلب می توانند با هات پلیت استفاده شوند.

معایب و مزایا همزن مغناطیسی چیست ؟

مزایا :

  • کاهش خطر آلودگی یکی از مزایای عمده‌ همزن مغناطیسی می باشد. این دستگاه تنها از یک میله‌ی مغناطیسی، درون نمونه (مایع یا محلول)، برای هم زدن استفاده می کند.
  • تمیز کردن آسان دستگاه از دیگر مزایای آن بشمار می آید.
  • همزن های دستی به اندازه‌ی یک استیرر مغناطیسی تداوم نداشته و برای مخلوط های (reproducible mixing) و موادی که نیاز به مخلوط شدن در زمان طولانی دارند، حتماً باید از این نوع همزن استفاده نمود.
  • در بسیاری از آزمایش های مختلف شیمیایی و زیستی مختلف لازم است که نمونه برای حتی چند شبانه روز بدون وقفه، هم بخورد. در این مواقع تنها راه ممکن استفاده از این دستگاه ها می باشد.
  • تنظیم دور چرخش در این دستگاه ها نیز از مزایای آن بشمار می آید.

معایب :

  1. کاربرد همزن مغناطیسی یا استیرر تنها می تواند برای مقادیر کم نمونه باشد.
  2. مگنت نسبت به مواد غلیظ و سوسپانسیون شدید تا حدودی ضعیف عمل کرده و به همین دلیل برای حجم های زیاد مایعات و محلول های غلیظ معمولاً باید از دستگاه های مکانیکی مانند شیکر استفاده نمود.

قیمت همزن مغناطیسی چگونه است ؟

قیمت همزن مغناطیسی می تواند تحت عوامل مختلفی قرار داشته باشد. قیمت همزن مغناطیسی ساخت ایران می تواند با نمونه های خارجی تفاوت های فاحشی را داشته باشد. معمولاً نمونه های خارجی به دلیل وارداتی بودن قیمت‌های بسیار بیشتری خواهند داشت. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توجه بیشتر به تولید داخل، شرکت های ایرانی توانسته اند محصولات خود را تولید و روانه بازار خرید و فروش کنند. البته باید توجه نمود که برندهای مختلفی اقدام به تولید و واردات این دستگاه نموده اند و قیمت هر شرکت برای این دستگاه متفاوت است. معمولاً دستگاه هایی که کیفیت ساخت بیشتری دارند، قیمت های بالاتری نیز خواهند داشت.

همان‌طور که پیش تر اشاره شد، انواع همزن مغناطیسی مختلفی وجود دارد، و هر کدام از این انواع برحسب کارایی هایی که دارند، قیمت های متفاوتی هم می توانند داشته باشند.

خرید و فروش همزن مغناطیسی چگونه است ؟

جهت خرید و فروش همزن مغناطیسی می توان به مراکز فروش دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی مراجعه نمود. بسیاری از شرکت های معتبر نیز سایت و فروشگاه اینترنتی محصولات تولیدی یا وارداتی خود را، راه اندازی نموده اند و به آسانی می توان خرید همزن مغناطیسی را توسط آن ها انجام داد. قیمت فروش همزن مغناطیسی می تواند بسته به برند و تولید داخل یا خارج بودن دستگاه، مقادیر متفاوتی باشد. همچنین قیمت خرید و فروش انواع همزن مغناطیسی با هم متفاوت می باشد. بنابراین مسئول خرید لوازم آزمایشگاهی در هر آزمایشگاه، با برآورد بودجه، نیاز آزمایشگاه و بررسی نوع کاربرد همزن مغناطیسی در آزمایشگاه، می تواند نوع مناسبی از این دستگاه با قیمت مناسب و متناسب با بودجه را از مراکز خرید و فروش انواع دستگاه های آزمایشگاهی تهیه نموده و در اختیار کاربران قرار دهد.

همزن مغناطیسی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن
همزن مغناطیسی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و انواع و کاربرد آن

ایمنی در کاربرد همزن مغناطیسی چیست ؟

بر روی دستگاه آب و یا مایعات ریخته نشود، در صورت ریخته شدن آب روی دستگاه بلا فاصله دستگاه را خاموش نموده و از برق بکشید.

مگنت هایی که داخل شیشه ظروف برای هم زدن نمونه استفاده می شوند، ممکن است پس از مدتی خاصیت مغناطیسی آن ها کم شده و یا از بین برود، چنانچه دستگاه محلول را به خوبی هم نمی ‌زند، ابتدا از سالم بودن مگنت ها اطمینان حاصل نمایید.

توجه نمایید که استیرر های مغناطیسی در هم زدن محلول هایی با ویسکوزیته بالا خوب عمل نمی کنند.

این دستگاه نباید در محلی قرار داده شود که شدت جریان هوا در آن زیاد است.

برای جلوگیری از آسیب دستگاه از نوسانات برقی می توان دستگاه را به یک محافظ متصل نمود.

در صورت خراب شدن دستگاه، با بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده، تماس حاصل نمایید تا برای رفع نقص دستگاه اقدامات لازم را انجام دهند.

پس از پایان کار با دستگاه استیرر حتماً آن را خاموش نموده و سیم دستگاه را از برق بکشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا