Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

حمام اولتراسونیک چیست ؟ قیمت خرید و فروش، انواع و کاربرد آن

حمام اولتراسونیک از دستگاه های آزمایشگاهی بوده و کاربرد های زیادی در آزمایشگاه های مختلف صنعتی، آموزشی، تحقیقاتی و… داراست. کاربرد حمام اولتراسونیک در حذف سریع و کامل آلاینده ها از اشیا و همچنین پخش ذرات داخل محلول به طور یکنواخت می باشد. انواع حمام اولتراسونیک در آزمایشگاه های مختلف وجود داشته و بنابر نیاز آزمایشگاه ها استفاده خواهند شد. در کشور ما ایران آزمایشگاه های زیادی وجود داشته و بنابراین خرید و فروش حمام اولتراسونیک برای کارهای تحقیقاتی و موارد دیگر بسیار صورت می پذیرد. قیمت خرید و فروش حمام اولتراسونیک می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد. قیمت خرید و فروش حمام اولتراسونیک تولید داخل می تواند با قیمت حمام اولتراسونیک تولید خارج متفاوت باشد. همچنین قیمت خرید و فروش برند های داخلی هم با یکدیگر متفاوت بوده و به میزان کیفیت دستگاه بستگی دارد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد انواع حمام اولتراسونیک، قیمت، خرید و فروش و… آن پرداخته است. همچنین این نشریه به بررسی دستگاه های آزمایشگاهی دیگری همچون : حمام آزمایشگاهی یا بن ماری، آون، انکوباتور و… نیز پرداخته است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

حمام اولتراسونیک چیست ؟ قیمت خرید و فروش، انواع و کاربرد آن
حمام اولتراسونیک چیست ؟ قیمت خرید و فروش، انواع و کاربرد آن

حمام اولتراسونیک چیست ؟

کاربرد امواج مکانیکی – صوتی با فرکانسی بالاتر از حد شنوایی انسان اولتراسونیک یا فراصوت نامیده می شود. کاربرد حمام اولتراسونیک تسهیل و یا حذف آلاینده ‌های خارجی از سطوح غوطه ‌ور در حمام توسط امواج صوتی با فرکانس بالا در مایعات می باشد. انرژی فراصوت در این دستگاه، به‌ شکل یکنواخت در دسترس نبوده و فقط بخش کمی از حجم مایع که در مجاورت منبع صوت است از انرژی بهره می‌برد. درواقع شدت امواج اولتراسونیک توسط مولکول‌ های موجود در مایع کاهش می‌یابد، زیرا نیروهای منسجم مختلفی وجود دارند که که روی مایع عمل می‌کنند.

استفاده از فراصوت برای تمیز کردن سطوح قدمت زیادی دارد. اولین تجهیزات تمیز کننده فراصوت در دهه ۱۹۵۰ به صورت تجاری به بازار وارد شده و در حدود ۱۹۷۰ به عنوان وسیله خانگی تقریباً ارزان مورد استفاده قرار گرفت. حمام‌های اولتراسونیک برای سال ها مورد استفاده‌ قرار گرفته است. این دستگاه به طور ویژه جهت تمیز کردن قطعات کوچک و پیچیده و سرعت بخشیدن به فرآیندهای عملیات تیمار کردن سطوح به کار گرفته می‌شود. امروزه مکانیسم ‌های تمیز کردن سطح اجسام به روش التراسونیک به خوبی درک شده و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد حمام اولتراسونیک چیست ؟

حمام اولتراسونیک یا التراسونیک کلینر، ظرفی فلزی که حاوی مقداری آب است، می باشد. درواقع دستگاه متصل به این ظرف فلزی، امواج فراصوت ایجاد می کند.

از کاربرد حمام اولتراسونیک می توان به پخش ذرات داخل محلول و یکنواخت شدن محلول مورد نظر اشاره نمود. این امواج توانایی شکستن پیوند های بین تکه های کلوخه شده را دارند و باعث افزایش کیفیت محلول خواهند شد.

جهت پاک کردن تجهیزات، جدیدترین و حرفه ای ترین وسیله کاربرد حمام اولتراسونیک (التراسونیک کلینر ) می باشد. از دیگر کاربردهای حمام اولتراسونیک ( شوینده التراسونیک) می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاربرد در پزشکی
  • تمیز کردن لوله ها و مبدل های حرارتی
  • ضدعفونی کردن
  • هموژنایزر (همگن سازی)
  • شستشوی قطعات مختلف
  •  انژکتورشویی
  • تمیز کردن وسایل جراحی
  • تمیز کردن طلاهای ظریف
  • تمیز کردن اجسام در حد میکرون
نکته

استفاده از ضربه ناشی از حفره سازی ایجاد شده توسط امواج در فرآیند شستشوی به این روش، از کاربرد حمام اولتراسونیک بشمار آمده که بسیار مهم نیز می باشد. این روش برمبنای غوطه وری قطعات مورد نظر در یک مایع واسطه بوده که به‌وسیله مولد امواج فراصوت با فرکانس و شدتی بسیار بالا به ارتعاش درآمده و هنگامی که حفره سازی به وجود آمد، عمل شستشو و پاک کردن قطعه را انجام خواهد داد.

کاربرد این دستگاه به دلیل خواصی که دارد، استفاده های متنوع و جالبی پیدا نموده است. این دستگاه با استفاده از امواج فراصوت ذرات چربی و آلودگی های روی سطح اجسام را جدا نموده و جسم را پاک می کند.

کاربرد حمام اولتراسونیک برای پاک نمودن چه آلاینده هایی می باشد ؟

آلاینده‌های مختلفی می توانند روی سطوح مختلف وجود داشته باشند مانند : گرد و غبار، خاک، روغن، رنگدانه ‌ها، زنگ زدگی، گریس، جلبک، قارچ، باکتری‌ ها، آهک، ترکیبات پولیش، روغن لحیم، اثر انگشت، موم دوده و مواد جدا شده از قالب، مواد بیولوژیکی مانند خون و… . درواقع این دستگاه می‌تواند برای تمیز نمودن طیف وسیعی از اجسام با شکل، اندازه و ترکیبات مختلف  مورد استفاده قرار گیرد.

انواع حمام اولتراسونیک چیست ؟

حمام التراسونیک دیجیتال

حمام التراسونیک آنالوگ

انواع حمام اولتراسونیک با مخزن هایی با حجم متفاوت (لیتر) در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند. مصرف کنندگان با توجه به نیاز خود می توانند انواع مختلف این دستگاه در حجم های مختلف یا انواع هیتر دار آن را تهیه نمایند. این دستگاه ها معمولاً با فرکانس های ۴۰ کیلو هرتز قابل تهیه هستند.

انواع حمام اولتراسونیک چه اجزایی دارا هستند ؟

در واقع انواع حمام های اولتراسونیک سه قسمت اصلی را دارا می باشند، این سه قسمت به صورت زیر می باشند :

  • مخزن یا تانک شستشو
  • ژنراتور اولتراسونیک
  • مبدل های اولتراسوند

عملکرد انواع حمام اولتراسونیک چگونه است ؟

مخزن : در این دستگاه قطعه‌ی مورد نظر برای تمیز شدن، درون مخزنی قرار می گیرد که دارای محلول مناسبی از حلال های آبی و یا آلی می باشد. حلال براساس نوع قطعه و آلودگی آن انتخاب خواهد شد.

ژنراتور : ژنراتور دستگاه درواقع وظیفه تولید سیگنالی پیوسته را داراست که از طریق مبدل های فراصوت، سیگنال های الکتریکی به ارتعاشات مکانیکی تبدیل و انرژی حاصل از این ارتعاشات به مایع درون مخزن منتقل خواهد شد.

مبدل اولتراسوند : این مبدل درون مخزن و یا پایین تر از مایع قرار داشته و با استفاده از سیگنال های الکتریکی امواج اولتراسوند تولید می نماید. امواج مافوق صوت، منجر به تولید حباب های میکروسکوپی زیادی در داخل حلال یا آب درون مخزن می شوند که فضای درونی آن‌ها خلأ است. در این صورت پدیده کاویتاسون (حباب سازی) رخ خواهد داد. در ادامه فرآیند، با ایجاد شدن نقاط فشار بالا و فشار پایین توسط امواج فراصوت، انفجار پی در پی و سریع حباب ها رخ داده و انرژی و فشار بالایی میان سطح قطعه مورد نظر و مایع تمیز کننده به وجود می آید که این امر منجر به تمیز شدن در مقیاس میکروسکوپی سطوح خواهد شد.

نکته

قطعاتی که جهت شستشو انتخاب می شوند نباید در کف مخزن قرار بگیرند، زیرا پدیده کاویتاسون در کف رخ نخواهد داد و بنابراین حلال هم به سطحی که به کف چسبیده نفوذ نخواهد کرد.

محلول تمیز کننده : برای کاربرد امواج اولتراسونیک جهت انجام فرایند مورد نظر، به محلول تمیز کننده نیاز است. آب ساده یا آب مقطر معمولاً به عنوان محلول تمیز کننده مؤثر عمل نخواهد کرد. برای نتیجه بهتر می توان از محلول های تمیز کننده ای که شامل ترکیباتی برای افزایش تأثیر امواج فراصوت طراحی شده‌اند، استفاده نمود. محلول هایی که حاوی فاکتورهایی مانند سورفکتانت ‌ها هستند می توانند موجب کاهش کشش سطحی شده و میزان کاویتاسیون یا همان فرآیند حباب سازی را افزایش دهند.

حمام اولتراسونیک چیست ؟ قیمت خرید و فروش، انواع و کاربرد آن
حمام اولتراسونیک چیست ؟ قیمت خرید و فروش، انواع و کاربرد آن

قیمت حمام اولتراسونیک چگونه است ؟

قیمت حمام اولتراسونیک می تواند تحت عوامل مختلفی قرار داشته باشد. قیمت حمام اولتراسونیک تولید داخل و خارج با یکدیگر متفاوت بوده و معمولاً نوع خارجی به دلیل وارداتی بودن قیمت گران تری خواهد داشت. تکنولوژی فراصوت امروزه یکی از پرکاربردترین تکنولوژی ها در صنایع و علوم مختلف بشمار می آید، به دلیل نیاز روز افزون و افزایش تقاضای انواع حمام اولتراسونیک شرکت های مختلفی در سرتاسر جهان اقدام به ساخت این دستگاه با کیفیت و کاربرد و انواع مختلف آن پرداخته اند. شرکت ها و کارخانه های کشور ما ایران نیز در جهت تولید این دستگاه اقدام نموده و البته با قیمت های متفاوتی این دستگاه را وارد بازار خرید و فروش نموده اند. لازم به ذکر است که قیمت برند های ایرانی نیز با هم متفاوت بوده و شرکت ها بر اساس کیفیت و کاربرد حمام اولتراسونیک، محصولات خود را قیمت گذاری می کنند.

نحوه خرید و فروش حمام اولتراسونیک چگونه است ؟

برای خرید و فروش حمام اولتراسونیک می توان به مراکز فروش دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی مراجعه نمود. بسیاری از شرکت های معتبر سایت و فروشگاه اینترنتی مربوط به خود را نیز راه اندازی نموده و به آسانی می توان خرید حمام اولتراسونیک را از آن ها انجام داد. خرید اینترنتی می تواند از اتلاف هزینه و وقت جلوگیری نموده و سفارش دهندگان می توانند کالای مورد نظر را در محل تحویل بگیرند. قیمت خرید و فروش حمام اولتراسونیک بسته به برند و تولید داخل یا خارج بودن دستگاه می تواند مقادیر مختلفی را در بر گیرد.

کارشناسان خرید لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی در مراکز مختلف می تواند با برآورد بودجه، نیاز آزمایشگاه و بررسی نوع کاربرد حمام اولتراسونیک در آزمایشگاه، نوع مناسب این دستگاه با قیمت مناسب و متناسب با بودجه، از مراکز خرید و فروش انواع دستگاه های آزمایشگاهی یا مراکز فروش اینترنتی تهیه نموده و در اختیار کارکنان آزمایشگاه قرار دهند.

رعایت ایمنی در کاربرد حمام اولتراسونیک چگونه است ؟

دستگاه را در محل مناسبی قرار داده به طوری که قدرت تحمل وزن دستگاه را داشته باشد.

دستگاه را به ‌هیچ ‌وجه در کنار وسایل گرمایشی قرار ندهید.

دستگاه را در محلی که در معرض جریان هوای شدید است، قرار ندهید.

در هنگام کار با دستگاه از به کار بردن محلول ‌های تمیز کننده‌ای که قابلیت اشتعال دارند جدا خودداری نمایید، زیرا پاک‌کننده‌های فراصوت حتی در صورت عدم استفاده از هیتر نیز، دما را افزایش خواهند داد.

از قرار دادن دست در محلول جدا خودداری نمایید زیرا ممکن است به دلیل گرمای بالای محلول، سوختگی در دست ایجاد شده و در پی آن امکان ناراحتی و سوزش پوستی برای کاربر دستگاه وجود خواهد داشت.

از روشن گذاشتن دستگاه به طور مداوم اجتناب نموده و پس از هر مرحله انجام کار، استراحتی چند دقیقه ای برای دستگاه قرار داده و آن را برای چند دقیقه خاموش کنید.

اگر به چگونگی کار با دستگاه مطلع نیستید، از اپراتور دستگاه یا مسئول آزمایشگاه بخواهید تا نحوه کار با دستگاه را به شما آموزش دهد.

معایب حمام اولتراسونیک در چیست ؟

برخی از اجزای الکترونیکی، به ویژه دستگاه‌های MEMS مانند :

  • ژیروسکوپ
  • شتاب سنج
  • میکروفون

می‌توانند در اثر لرزش‌ های با شدت زیادی که هنگام تمیز کردن در این دستگاه ایجاد می‌شوند، در معرض آسیب قرار گرفته یا از بین بروند. بنابراین در استفاده از این دستگاه باید دقت لازم را به عمل آورد.

حمام اولتراسونیک چیست ؟ قیمت خرید و فروش، انواع و کاربرد آن
حمام اولتراسونیک چیست ؟ قیمت خرید و فروش، انواع و کاربرد آن

سخن آخر

  1. هنگامی که در محیط های آزمایشگاهی و کار با دستگاه ها قرار دارید، تمام جوانب ایمنی را در کار رعایت نمایید.
  2. قبل از کار با دستگاه دستورالعمل استفاده از آن را به خوبی مطالعه نموده و یاد بگیرید.
  3. پس از اتمام کار با دستگاه حتماً آن را خاموش نموده و فیش آن را از برق جدا نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا