Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

شیکر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

شیکر آزمایشگاهی یکی از دستگاه های آزمایشگاهی مهم و مورد نیاز در آزمایشگاه ها بوده و کاربرد های گوناگونی در آزمایشگاه های صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی و… داراست. از کاربرد شیکر آزمایشگاهی می توان به هم زدن و مخلوط کردن نمونه های مایع و محلول های موجود در آزمایشگاه اشاره نمود. انواع شیکر آزمایشگاهی موجود بوده که بر اساس نوع چرخش و اندازه صفحه طبقه بندی می شوند. کاربرد شیکر آزمایشگاهی در آزمایشگاه شیمی، زیست شناسی (زیست شناسی سلولی و مولکولی، میکروبیولوژیزیست فناوری و… بسیار فراوان می باشد. قیمت شیکر آزمایشگاهی می تواند تاحدودی متفاوت باشد و درواقع به عوامل مختلفی وابسته است. خرید و فروش شیکر آزمایشگاهی به دلیل استفاده های فراوانش در آزمایشگاه ها، در کشور ما ایران بسیار صورت می پذیرد. قیمت شیکر آزمایشگاهی ساخت ایران با نمونه خارجی متفاوت بوده و اغلب نمونه های ایرانی قیمت فروش کم تری خواهند داشت.

در ادامه این مقاله به بررسی شیکر آزمایشگاهی و انواع و کاربرد و قیمت و خرید و فروش آن پرداخته ایم. در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک لوازم و دستگاه های آزمایشگاهی دیگری نیز بررسی شده اند، مانند : بن ماری، حمام اولتراسونیک، آون، انکوباتور و … . با ما در این مقاله همراه باشید.

شیکر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن
شیکر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

شیکر آزمایشگاهی چیست ؟

یکی از  لوازم  آزمایشگاهی مورد نیاز در هر آزمایشگاهی شیکر می باشد. شیکر آزمایشگاهی برای هم زدن و مخلوط کردن نمونه ها به کار گرفته می شود. در واقع شیکر آزمایشگاهی یک سرعت دهنده و کاتالیزور در تحریک واکنش ها در سطوح مولکولی مواد بشمار می آید. این دستگاه آزمایشگاهی در انواع مختلفی موجود بوده و هر نوع از آن کاربرد ویژه ای در آزمایشگاه های مختلف دارا می باشد. این وسیله در آزمایشگاه ها بسیار مهم و کاربردی می باشد زیرا بیشتر آزمایش ها و واکنش های شیمیایی برای اینکه به خوبی انجام شوند نیاز به مخلوط شدن مداوم دارند. برای مثال در یک آزمایشگاه شیمی در صورت عدم استفاده از شیکر ممکن است واکنش رخ نداده و یا نتیجه دلخواه حاصل نگردد.

کاربرد شیکر آزمایشگاهی چیست ؟

  • کاربرد شیکر آزمایشگاهی را می توان در آزمایشگاه های شیمی و زیست شناسی و تشخیص طبی، بیوشیمی، ژنتیک و … جستجو نمود.
  • کاربرد اصلی این دستگاه هم زدن و مخلوط نمودن نمونه هاست.
  • کاربرد این دستگاه در آزمایشگاه های تشخیصی، جهت اندازه گیری ها و انجام تست های کنترل کمی و کیفی از مهم ترین دستگاه ها می باشد.
  • انواعی از شیکرها مجهز به سیستم های گرمادهی و برودتی بوده که در نقش کاتالیزوری در آزمایش‌ها کمک کننده اند به ویژه در زمان هایی که دمای واکنش باید تا دمای خاصی پایین آمده یا بالا بیاید.
  • از این دستگاه می توان در داخل انکوباتور، یخچال آزمایشگاهی و هود آزمایشگاهی نیز استفاده کرد.
  • با اینکه در سال های اخیر استیرر و همزن جای گزینی برای انواع شیکر ها شده اند اما هنوز این دستگاه برای هم زدن در مقیاس بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته

در هنگام انتخاب انواع شیکر آزمایشگاهی باید به سرعت لرزش دستگاه و قابل تنظیم بودن آن توجه نمود.

شباهت و تفاوت شیکر آزمایشگاهی با میکسر در چیست ؟

شباهت :

  1. هر دو دستگاه ترکیبی همگن از محلول را ایجاد می کنند.
  2. هر دو دستگاه در آزمایشگاه های دارویی، شیمیایی، صنایع غذایی، آب و فاضلاب و … کاربرد های فراوانی دارند.

تفاوت :

  1. شیکرها صفحاتی دارند که با لرزش آن ها به سمت عقب و جلو یا به صورت دایره ای مانند، موجب هم خوردن نمونه‌ی قرارگرفته بر روی آن می شوند، اما میکسر ها از تیغه یا پره برای هم زدن نمونه استفاده می کنند.
  2. شیکرها از نظر فیزیکی به نمونه آسیب وارد نمی کنند اما میکسر ها ممکن است به دلیل هم زدن زیاد به نمونه آسیب وارد کنند.
شیکر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن
شیکر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

انواع شیکر آزمایشگاهی چیست ؟

نوع ورتکس : در سال ۱۹۶۲ اولین دستگاه ورتکس توسط جک گرافت و هارولد گرافت ساخته و معرفی شد. شیکر ورتکس یا میکسر لوله در آزمایشگاه ها برای مخلوط کردن نمونه های داخل ویال های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. این شیکر بر اساس مخلوط کردن ویال های کوچک مایع به وسیله صفحه ای که به کمک یک موتور الکتریکی به صورت دایره ای حرکت می کند، می باشد.

نوع اوربیتالی : شیکرهای اوربیتالی از انواع دیگر شیکر های مورد استفاده در آزمایشگاه ها می باشند. این شیکر ها از مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در آزمایشگاه های میکروبی جهت تهیه محیط کشت می باشد. اندازه صفحه مناسب، سرعت چرخش، قطر دوران و تولید گرمای کمتر نسبت به دیگر شیکر ها از مزیت های شیکر اوربیتالی می باشد. وجود گیره نگه دارنده و عدم لرزش به هنگام چرخش دایره ای صفحه از دیگر مزایا شیکر آزمایشگاهی اوربیتالی می باشد.

نوع صفحه ای : انواع شیکرهای صفحه ای (platform shaker) با چرخش صفحه افقی کار می کنند. این نوع شیکر آزمایشگاهی در ابعاد مختلف وجود دارد. برای استفاده از آن، ابتدا نمونه مورد نظر در ارلن مایر، شیشه و یا ویال ریخته می شود. سپس تنظیم سرعت و زمان حرکت صفحه شیکر انجام شده و پس از قرار دادن ظرف نمونه بر روی دستگاه و روشن نمودن آن، صفحه شیکر به حالت رفت و برگشتی شروع به مخلوط کردن نمونه می نماید.

نکته

نوع انکوباتور : انواع شیکر آزمایشگاهی انکوباتور یا شیکر گرمایی در واقع به عنوان یک دستگاه با دو کارایی شناخته می شود. این نوع شیکر به دلیل توانایی لرزش و ایجاد گرمای کنترل شده، اکسیژن و انرژی مورد نیاز نمونه را به طور یکسان در محیط پخش نموده و به همین دلیل از لوازم پرکاربرد در آزمایشگاه های شیمی، غذایی، میکروبی و سلولی بشمار می آید. در واقع شیکر انکوباتور دستگاهی است که علاوه بر توانایی تکان دادن مخلوط، امکان نگه داشتن آن در شرایط مطلوب دمایی را نیز داراست. شیکر انکوباتور دستگاهی بسیار کارامد برای رشد سلول می باشد. زیرا توانایی تکان دادن و تأمین همزمان اکسیژن و مواد مغذی در شرایط مطلوب اطراف محیط کشت را دارا می باشد.

شیکر خورشیدی (Rotoshaker) : انواع شیکر آزمایشگاهی خورشیدی یکی از پرکاربرد ترین شیکر های آزمایشگاهی بشمار می آیند، زیرا قابلیت چرخش صفحه با زاویه های متفاوت نسبت به خط افق را دارا هستند. این نوع دستگاه مانند دستگاه های دیگر برای مخلوط کردن و چرخاندن نمونه های آزمایشگاهی، سرعت و زاویه قابل تنظیم دارند. بیشترین کاربرد شیکر آزمایشگاهی خورشیدی در بخش هماتولوژی آزمایشگاه های تشخص طبی جهت انجام تست های مربوط وجود داشته و نوع صفحه ای در دیگر بخش های آزمایشگاه استفاده می شود.

انواع موجی این دستگاه : برای یکنواختی و هموژن سازی فلاسک های کشت، پتری دیش، نمونه های مانند : خون و… از این نوع شیکرها استفاده شده زیرا دارای سرعت پایین و مداومی هستند.

قیمت شیکر آزمایشگاهی چگونه است ؟

قیمت شیکر آزمایشگاهی می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد. اولین عامل مؤثر بر قیمت این دستگاه ساخت ایران بودن یا خارجی بودن شیکر می باشد. معمولاً قیمت شیکر آزمایشگاهی ساخت ایران از نمونه های خارجی پایین تر خواهد بود. نمونه های خارجی به دلیل وارداتی بودن و تحریم قیمت های بسیار بالاتری دارند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و حمایت از تولید داخل، شرکت ها و کارخانه های متعددی اقدام به تولید شیکرهای آزمایشگاهی نموده اند.

همان‌طور که پیش تر توضیح داده شد، این دستگاه انواع مختلفی داراست و هر نوع از دستگاه قیمتی متفاوت خواهد داشت. بنابراین با توجه به نوع انتخاب دستگاه نیز بازه های قیمتی متفاوتی می تواند وجود داشته باشد. درواقع آزمایشگاه های گوناگون برمبنای نیاز، نوعی از دستگاه را که بیشتر برایشان مورد استفاده دارد انتخاب نموده و خریداری می کنند.

نکته دیگر در قیمت این دستگاه، میزان کیفیت است. برند های ایرانی مختلفی اقدام به تولید یا واردات این دستگاه با قیمت های متفاوت می کنند. برخی از شرکت های تولید یا وارد کننده که کیفیت بیشتری را برای محصولات خود قرار داده اند، قیمت های بیشتری هم برای محصولات خود در نظر می گیرند. بنابراین هرچه کیفیت دستگاه بالا تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

خرید و فروش شیکر آزمایشگاهی چگونه است ؟

جهت خرید و فروش شیکر آزمایشگاهی می توان به مراکز فروش دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی مراجعه نمود. بسیاری از شرکت های معتبر نیز اقدام به راه اندازی سایت و فروش اینترنتی محصولات تولیدی یا وارداتی خود نموده اند و به آسانی می توان خرید شیکر آزمایشگاهی را انجام داد. قیمت فروش شیکر آزمایشگاهی می تواند بسته به برند و تولید داخل یا خارج بودن دستگاه، متفاوت باشد. کارشناس خرید لوازم آزمایشگاهی در هر آزمایشگاه می تواند با برآورد بودجه، نیاز آزمایشگاه و بررسی نوع کاربرد شیکر آزمایشگاهی در آزمایشگاه، نوع مناسبی از این دستگاه با قیمت مناسب و متناسب با بودجه، از مراکز خرید و فروش انواع دستگاه های آزمایشگاهی تهیه نماید.

شیکر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن
شیکر آزمایشگاهی چیست ؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

چگونه ایمنی را در کاربرد شیکر آزمایشگاهی رعایت کنیم ؟

  • در استفاده از این دستگاه، باید به محل قرار گیری آن توجه ویژه ای نمود. دستگاه باید در محلی قرار گرفته شود که توان تحمل وزن دستگاه را داشته و تراز باشد.
  • نباید دستگاه را در محلی قرار داد که شدت جریان هوا در آن زیاد است.
  • باید دستگاه را به پریز برقی متصل نمود که دارای سیم اتصال به زمین باشد تا ایمنی کاربر و دستگاه تأمین گردد.
  • درصورتی‌که از شیکری که گرمایش دارد، استفاده می شود و همچنین با موادی کار می شود که بخار تولید می‌کنند، باید دستگاه در زیر هود قرار گیرد تا بخارات مواد شیمیایی در فضای آزمایشگاه پخش نگردد.
  • در صورت پاشیدن مواد شیمیایی یا ترکیبات دیگر روی دستگاه، ابتدا آن را خاموش نموده و سپس اقدام به تمیز کردن دستگاه نمایید.
  • برای جلوگیری از آسیب نوسانات برقی می توان دستگاه را به یک محافظ متصل نمود.
  • از قرار دادن دستگاه به صورت چسبیده به هم جدا خودداری نمایید و دستگاه را در محیطی قرار دهید که دارای تهویه باشد.
  • در صورت خرابی دستگاه با بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده تماس حاصل نمایید تا برای رفع نقص دستگاه اقدامات لازم را انجام دهند.
  • هیچ گاه تعمیر دستگاه را در اختیار افراد غیر متخصص نگذارید، زیرا ممکن است آسیب های جدی به دستگاه وارد شود.

سخن آخر

  1. در هنگام کار با دستگاه های آزمایشگاهی همچون شیکرها همیشه باید جانب احتیاط را رعایت نمود. قبل از روشن نمودن دستگاه از قرار گرفتن درست نمونه ها اطمینان حاصل نموده و سپس به روشن نمودن دستگاه اقدام نمایید.
  2. پس از اتمام کار با دستگاه حتماً آن را خاموش نموده و سیم دستگاه را از برق قطع نمایید.
  3. همواره توجه داشته باشید که در محیط آزمایشگاهی قرار دارید و در انجام کارهای آزمایشگاهی توجه به ایمنی در کار از مهم ترین نکات بشمار می آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا