Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با پودر کربو شارژ آشنا کنیم. کربوهیدرات یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. دیدگاه های منفی و اشتباهی در رابطه با این دسته از مواد غذایی وجود دارد. همه تصور می کنند که کربوهیدرات ها صرفا چاق کننده هستند. اما در برنامه ی غذایی یک بدنساز باید حتما کربوهیدرات وجود داشته باشد تا بتواند عضله سازی کند.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با پودر کربو شارژ اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با لزوم حضور کربوهیدرات در برنامه ی غذایی یک بدنساز بدانیم.

در برنامه های غذایی کربوهیدرات ها اغلب نادیده گرفته می شوند. در حالی که موجی از علاقه به لاغری در دنیا آغاز شده است، برنامه های غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک محبوبیت زیادی کسب کرده اند. همین موضوع سبب فراموشی کربوهیدرات ها شده است. بسیاری از ورزشکاران تنها از پودرهای پروتئین و EFAs استفاده می کنند. در حالی که این راه یکی از اشتباه ترین روش ها است.

در صورتی که کربوهیدرات در بدنسازی به درستی استفاده شود سبب رشد عضلات، جلوگیری از زوال عضلات و حتی بهبود متابولیسم بدن خواهد شد.

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

کربوهیدرات چیست

در زیست شیمی کربوهیدرات ها را به عنوان ساکاریدها می شناسند. به طور کلی ساکاریدها به چهار دسته تقسیم می شوند:

مونوساکاریدها، دی ساکاریدها، اولیگوساکاریدها و پلی ساکاریدها

مونو ساکاریدها و دی ساکاریدها به عنوان قندهای ساده شناخته می شوند. برای مثال شکر یک کربوهیدرات ساده است.

اولیگوساکاریدها و پلی ساکاریدها نیز به عنوان کربوهیدرات های مختلط شناخته می شوند.

این که کربوهیدرات از چه منبعی به دست می آید، میزان هضم آن را مشخص می کند. میزان هضم کربوهیدرات با یک شاخص مخصوص در بدنسازی اندازه گیری می شود. این شاخص گلیسمی نام دارد. هر چه شاخص گلیسمی بالاتر باشد، کربوهیدرات راحت تر هضم می شود.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که سرعت هضم کربوهیدرات از چه روی اهمیت دارد؟ پاسخ این پرسش ربط مستقیمی با هورمون انسولین دارد. انسولین یک هورمون بسیار قوی آنابولیک است، که هر زمان کربوهیدرات مصرف می شود، آزاد می گردد. اگر یک کربوهیدرات به سرعت هضم شود، منجر به آزاد سازی زیاد انسولین خواهد شد.

کربوهیدرات در بدنسازی

انرژی متابولیسم از منابع مختلفی تامین می شود. یکی از مهم ترین و بهترین منابع، کربوهیدرات است. هنگامی که بدن تمام انرژی مورد نیاز خود را از پروتئین و چربی دریافت کند، نمی تواند در سطح مطلوبی عملکرد خود را به نمایش بگذارد.

جالب است بدانید که کربوهیدرات ها با مصرف شدن تمام نمی شوند، بلکه به واحدهای سازنده ی خود یعنی گلوکز تبدیل خواهند شد. گلوکز انرژی مورد نیاز فعالیت سلول را فراهم می سازد.

عضلات و مغز برای تامین انرژی خود نیاز به گلوکز دارند. از همین رو، این ماده، اصلی ترین ماده ی مورد نیاز بدن است. پس کمبود کربوهیدرات می تواند بدن را دچار کمبود انرژی کند. هر ارگانی به میزان مشخصی گلوکز برای ادامه فعالیت های خود احتیاج دارد. در صورتی که کربوهیدرات بیش از اندازه مصرف شود، گلوکز اضافی تبدیل به گلیکوژن شده و ذخیره می شود.

بدن کربوهیدرات را به فرم گلیکوژن در بافت های عضلانی و کبد ذخیره می کند، تا در زمان دیگری از آن استفاده کند. اگر بدن به انرژی نیاز داشته باشد، این گلیکوژن های ذخیره شده تجزیه خواهند شد و به گلوکز تبدیل می شوند. از این طریق انرژی مورد نیاز سلول ها تامین می شود.

در صورتی که ذخایر گلیکوژن در کبد و عضلات پر باشند، کربوهیدرات اضافی تبدیل به چربی خواهد شد. در این شرایط فرد چاق می شود. از همین رو، بسیار مهم است تا ذخایر کربوهیدرات را به میزانی که بدن نیاز دارد مصرف نمایید تا از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده باشید.

اثر کربوهیدرات در بدنسازی

حال که به اهمیت حضور کربوهیدرات در رژیم غذایی پی بردیم، بهتر است بدانیم که بدن چگونه از انرژی کربوهیدرات در هنگام بدنسازی استفاده می کند.

این موضوع را با شرح مثال برای شما توضیح می دهیم. واضح است که برای بلند کردن وزنه، بدن شما نیاز به انرژی دارد. آدنوزین تری فسفات (ATP) تنها منبع انرژی است که می تواند عضلات شما را منقبض کند. اما این ATP به مدت کوتاهی ذخیره شده و به سرعت از دست می رود؛ لذا مهم است تا جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنید.

در صورتی که ATP جایگرین نشود، انقباض عضلات پایان یافته و سِت ورزشی شما به پایان می رسد. در چنین شرایطی بدن ذخایر ATP را با تجزیه ی کراتین فسفات یا CP تامین می کند. همین امر سبب می شود تا انرژی لازم برای بازسازی سریع ATP فراهم شود.

به گفته ی محققان، عضلات بدن CP کافی برای ۸ الی ۱۲ ثانیه ذخیره می کند. زمانی که ذخایر CP تمام شد، بدن ما به گلیکولیز خواهد پرداخت. گلیکولیز یک سری واکنش های سلولی است که به اکسیژن نیاز ندارد. این واکنش ها سبب تبدیل گلوکز و گلیکوژن و غیره به اسید لاکتیک و اسید پیروویک خواهند شد.

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

چرا به کربوهیدرات نیاز داریم

گلیکولیز زمانی رخ می دهد که بدن از گلیکوژن ذخیره شده و قند خون برای جایگزین ATP ذخیره شده استفاده می کند. بدن این روند را در هر ست ساده تکرار می کند. در حین فرآیند گلیکولیز کربوهیدرات مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان استراحت بین ست ها، سلول های عضلات از مسیر گلیکولیتیک برای ذخیره ATP استفاده می کند.

اگر مقدار گلوکز و گلیکوژن کم باشد، نه تنها احساس درد خواهید کرد بلکه انجام تمرین های شدید برای شما ناممکن خواهد شد. مصرف کربوهیدرات سبب می شود تا گلوکز در جریان خون قرار گیرد. این موضوع بهترین منبع انرژی را برای استفاده ی فوری در دسترس قرار خواهد داد. به این ترتیب ذخیره ی گلیکوژن خنثی شده و تمرینات بدنسازی در سطح مطلوبی انجام خواهند شد.

عملکرد شما در حین تمرینات ورزشی، رشد عضلات را تحریک می کند. مصرف کربوهیدرات در بدنسازی باعث می شود تا شما از آغاز یک جلسه ی تمرینی تا انتهای آن، بتوانید تمرینات سنگین را به راحتی انجام دهید. از همین رو، برای بهبود عملکرد ها، کربوهیدرات ها با گلیسمی بالا باید بلافاصله قبل و در طول تمرین مصرف شوند.

نگهداری عضلات به وسیله ی کربوهیدرات

تا اینجای کار متوجه شدیم که حضور کربوهیدرات در داخل بدن در طول بدنسازی، عملکرد شما را بهتر خواهد کرد. همین موضوع در طولانی مدت سبب رشد عضلات شما خواهد شد. با این حال جالب است بدانید که کربوهیدرات به رشد عضلات نیز کمک خواهد کرد. این موضوع از طریق فعالیت انسولین رخ خواهد داد. پیش تر اشاره کردیم که مصرف کربوهیدرات می تواند منجر به آزادسازی انسولین شود.

انسولین سبب سنتز پروتئین می شود. این موضوع رشد عضله را در پی دارد. در حقیقت، انسولین با افزایش جریان آمینو اسیدها از جریان خون به سمت عضلات، منجر به رشد عضلات می شود. همچنین این هورمون با غشای سلول عضلانی سر و کار داشته که موجب تحریک رشد خواهد شد. هورمون انسولین ضد کاتابولیک است. این یعنی مانع از دست دادن عضلات می شود.

بازسازی عضلات

نحوه ی کار انسولین بدین گونه است که هورمون کاتابولیک کورتیزول را در خلاء نگه می دارد. یکی از وظایف کورتیزول تجزیه پروتئین و تبدیل آن به انرژی است. زمانی که سطح انسولین بالا باشد، سطح کورتیزول پایین خواهد آمد. از این رو، پروتئین عضلات توسط کورتیزول تجزیه نخواهد شد.

در طول تمرین زمانی که سطح کورتیزول افزایش می یابد، بدن در حالت کاتابولیک قرار می گیرد. در صورتی که شما قبل و در حین تمرین کربوهیدرات با شاخص گلیسمی بالا مصرف کنید، برخی از عضلات از دست رفته دوباره ساخته خواهند شد.  پس از اتمام تمرین، بدن همچنان در وضعیت کاتابولیک باقی خواهد ماند. این موضوع تا زمانی که پروتئین و کربوهیدرات مصرف شوند ادامه دارد.

از همین رو، کربوهیدرات ها با شاخص گلیسمی بالا باید بعد از تمرین مصرف شوند. بدن یک ورزشکار پس از اتمام تمرین در وضعیت خاصی قرار می گیرد که بیشتر به مواد غذایی حساس بوده و سنتز پروتئین بیش تر از حد زمان استراحت خواهد بود.

در پایان باید بدانید که مصرف کربوهیدرات با شاخص گلیسمی بالا، ذخایر گلیکوژنی که در طول تمرین از بین رفته اند را دوباره پر می کند. این امر منجر به ریکاوری سریع تر و بهبود عملکرد تمرینات روز بعد خواهد شد.

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

پودر کربو شارژ چیست

حالا که با نحوه ی عملکرد کربوهیدرات در پروسه ی عضله سازی و لزوم وجود آن در برنامه غذایی یک ورزشکار آشنا شدیم، بهتر است تا پودر کربو شارژ را که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم به شما معرفی کنیم.

پودر کربو شارژ شامل مخلوطی از کربوهیدرات‌ های ساده و پیچیده، مجموعه ی ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری است. این ترکیب به دلیل جلوگیری از تخلیه ی ذخایر گلیکوژنی و همچنین تامین آب و الکترولیت‌ های از دست رفته در طول ورزش‌ های سنگین و طولانی مدت، از بروز خستگی در ورزشکاران جلوگیری خواهد کرد.

پودر کربو شارژ حاوی ویتامین‌ های گروه B به ویژه ویتامین  B1 است. این ویتامین ها به سوخت و ساز کربوهیدرات‌ ها کمک می ‌کنند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان از فعالیت رادیکال ‌های آزاد ناشی از واکنش‌ های استرس اکسیداتیو جلوگیری به عمل می آورد.

پودر کربو شارژ همچنین از افت قند خون در هنگام فعالیت بدنی جلوگیری می کند. املاح سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلرید که از راه تعریق دفع می ‌شوند، نقش بسیار مهمی در انتقال پیام‌ های عصبی از مغز به سیستم عصبی و ماهیچه ‌ها دارند. وجود چنین املاحی در پودر کربو شارژ سبب شده تا ورزشکاران از بروز خستگی هنگام تمرین در امان باشند.

پودر کربو شارژ ایزوتونیک است. این یعنی به گونه‌ ای تنظیم شده است که غلظت محلول تهیه شده مطابق روش مصرف، بسیار به غلظت خون نزدیک بوده و در دستگاه گوارش به سرعت جذب می ‌شود.

این محصول مخصوص دو تیپ بدنی اندومورف و اکتومورف است. همچنین مناسب دوره ی متوسط و سنگین ورزشی است.

مشخصات تیپ بدنی اندومورف  (Endomorph)

افراد دارای این تیپ بدنی، بدنی نسبتا چاق و گرد، باسن پهن، شانه هایی باریک و استخوان بندی درشت دارند. میزان توده ی چربی بدن این تپی بدنی بالا بوده و سوخت و سازی کندی خواهند داشت. از همین رو، بدن آن ها تمایل بالایی به ذخیره چربی دارد و به سختی وزن از دست می دهند.

مشخصات تیپ بدنی اکتومورف  (Ectomorph)

این افراد در طرف مقابل تیپ بدنی اندومورف هستند. شانه ها و باسن آن ها کوچک است. این افراد صورت لاغر و کشیده دارند. قفسه سینه و شکم این افراد کوچک و لاغر بوده، چربی بدنی کمی دارند و بازوها و پاهای آن ها نیز لاغر است.

ویژگی های پودر کربو شارژ

در این قسمت از مقاله، ویژگی های پودر کربو شارژ را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم تا تصمیم گیری برای شما راحت تر باشد:

حاوی نسبت ایده ‌آلی از قندهای ساده (گلوکز و فروکتوز) و کربوهیدرات‌ های پیچیده به منظور تامین انرژی مورد نیاز بدن

حاوی املاح سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلر جهت کاهش احساس خستگی و پیشگیری از گرفتگی عضلات

جلوگیری از افت قند خون در هنگام فعالیت بدنی و پیشگیری از تخلیه سریع ذخایر گلیکوژنی

حاوی ویتامین E جهت کاهش رادیکال ‌های آزاد به وجود آمده در هنگام فعالیت بدنی

حاوی ویتامین‌های  B1 و B6  جهت کمک به سوخت و ساز کربوهیدرات ‌ها

غلظتی بسیار نزدیک به خون و جذب سریع در دستگاه گوارش

مناسب جهت افزایش وزن بدن

ساخت عضلات توده ی عضلانی و افزایش قدرت عضلات

افزایش دهنده استقامت عضلانی

افزایش وزن و حجم

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

ترکیبات پودر کربو شارژ

پودر کربو شارژ در برندهای مختلفی تولید می شود. از همین رو، انواع مختلف آن در بازار ممکن است ویژگی های مختلف و ترکیبات متفاوتی داشته باشند. با این حال ما لیستی از ترکیبات موجود در پودر کربو شارژ را برای شما آورده ایم. توجه کنید برخی برندها ممکن است حاوی این مواد باشند و ممکن است نباشند. همچنین ممکن است برخی برندها ترکیبات بیشتری داشته باشند. توجه کنید که لیست زیر کامل ترین لیست نخواهد بود:

مالتودکسترین، شکر، دکستروز، فروکتوز، مجموعه ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل آلفا-توکوفرول، هیدروکلریدتیامین، هیدروکلرید پیریدوکسین، اکسید منیزیم، سیترات سدیم، کلرید سدیم، سیترات پتاسیم، کلرید پتاسیم، اسید سیتریک، رنگ و طعم دهنده ‌های مجاز خوراکی

نحوه ی مصرف پودر کربو شارژ

در فرم بدنی اندومورف، ۰,۵ پیمانه در ۲۰۰ سی سی آب حین تمرین مصرف شود.

برای فرم بدنی اکتومورف، ۰.۵ پیمانه در ۲۰۰ سی سی آب، در دوره متوسط و در دوره سنگین، ۱ پیمانه در ۴۰۰ سی سی آب حین تمرین مصرف شود.

این دستور مصرف، یک دستور مصرف کلی برای پودر کربو شارژ است. در ادامه به دستور مصرف جزئی تری اشاره کرده ایم.

بهترین زمان مصرف پودر کربو شارژ

در این قسمت از مقاله بهترین زمان مصرف پودر کربو شارژ را در سه زمان پیش از ورزش، هنگام ورزش و پس از ورزش برای شما شرح داده ایم:

پیش از ورزش

یک تا سه لیوان نوشیدنی از چهار تا یک ساعت قبل از ورزش بنوشید. یا نیم تا یک لیوان نوشیدنی را بلافاصله قبل از شروع ورزش کردن بنوشید.

هنگام ورزش

از ۳۰ دقیقه پس از شروع ورزش، هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، نیم تا یک لیوان نوشیدنی آماده شده ی خنک را بنوشید.

پس از ورزش

حداقل یک تا دو لیوان نوشیدنی پس از پایان ورزش بنوشید. بهتر است یک لیوان نوشیدنی به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته پس از ورزش مصرف شود.

عوارض پودر کربو شارژ

به هر حال هر محصولی که به عنوان درمان یا مکمل مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند برای بدن عوارضی داشته باشد.

برخی از افراد که دستگاه گوارش حساسی دارند ممکن است با مصرف پودر کربو شارژ دچار عوارض گوارشی نظیر نفخ، دل درد، دل پیچه، اسهال و …. شوند.

برخی از افراد با مصرف پودر کربو شارژ دچار حساسیت و آلرژی خواهند شد. نوع بروز آلرژی ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. برخی ممکن است دچار کهیر شوند. در حالی که برخی ممکن است عفونت معده را تجربه کنند. در چنین شرایطی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

لازم به ذکر است که این فرآورده برای کبد مشکلی ندارد.

در صورتی که به هر یک از مواد موثره ی پودر کربو شارژ حساسیت دارید از مصرف این مکمل خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف مکمل را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف مکمل ها منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید مکملی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، یا زیر نظر مربی متخصص آن را مصرف می کنید، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر مکمل، بروشور موجود در بسته بندی یا اطلاعات درج شده روی برچسب بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل این بروشور یا برچسب ها درج شده است.

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

هشدار پیش از مصرف پودر کربو شارژ

افرادی که تحت درمان خاصی قرار دارند، بیماری خاص دارند یا خانم‎ های باردار و شیرده بدون مشورت با پزشک مصرف نکنند.

در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

قبل از مصرف پودر کربو شارژ با مربی، پزشک و یا کارشناس تغذیه مشورت نمایید.

بیش از میزان دوز پیشنهادی روی محصول مصرف نکنید.

هشدارهای روی جلد را قبل از مصرف مطالعه کنید.

در بیماران دیابتی مصرف محصول مجاز نیست.

افراد زیر ۱۸ سال مصرف نکنند.

مصرف این مکمل از فاصله یک ساعت قبل تا شروع تمرین و مسابقه توصیه نمی شود.

در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

این مکمل را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

مکمل را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری و درمان نیست.

لطفا پیش از آغاز مصرف این مکمل، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک یا مربی قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک یا مربی را مطلع سازید.

گروه هدف پودر کربو شارژ

این محصول برای بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای که در دوره ی تمرینی متوسط تا سنگین قرار دارند مناسب است. بهتر است در بدنسازی ابتدا به یک سطح نرمال برسید و سپس شروع به استفاده از چنین مکمل هایی کنید.

این فراورده می تواند برای افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند مشکلاتی ایجاد کند. در خصوص این موضوع را پزشک، مربی و یا مشاور تغذیه مشورت نمایید.

تفاوت انواع پودر کربو شارژ

همان طور که گفتیم انواع پودر کربو شارژ ممکن است به دلیل ترکیبات متنوع با هم تفاوت داشته باشند. برای این که بدانید کدام نوع از پودر کربو شارژ برای شما مناسب است بهتر است حتما با پزشک، مربی و یا مشاور تغذیه مشورت نمایید.

پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟
پودر کربو شارژ چیست؟ چه فواید و عوارضی دارد؟

قیمت پودر کربو شارژ

قیمت این محصول با توجه به وزن بسته بندی مورد نظر شما، برند تولید کننده، ایرانی یا خارجی بودن آن و همچنین ترکیبات سازنده تعیین می شود. از همین رو، نمی توان یک قیمت ثابت برای پودر کربو شارژ به شما اعلام کرد. برای استعلام قیمت بهتر است به داروخانه های معتبر مراجعه نمایید.

بهتر است پودر کربو شارژ را تنها از داروخانه ها تهیه کنید تا از اصل بودن آن ها مطمئن شوید. این پودر در داروخانه های آنلاین و حضوری سراسر کشور موجود است.

سوالات متداول در رابطه با پودر کربو شارژ

  • این مکمل برای فرد لاغری که ورزش نمی کند اما قصد چاق شدن دارد مناسب است؟

توجه داشته باشید، علی رغم این که پودر کربو شارژ حاوی کربوهیدات بوده و می تواند با تامین انرژی در افزایش وزن کمک کننده باشد، بهتر است برای افزایش وزن از محصولات تخصصی تر مانند گینر ها استفاده کنید. در این رابطه بهتر است با پزشک مشورت کنید.

  • مصرف این محصول در دوره ی بارگیری با کراتین مونوهیدارت مشکلی دارد؟ به طور کلی در زمان مصرف کراتین روزانه (بدون بارگیری) تداخلی با هم دارند؟

مصرف نوشیدنی وزشی ایزوتونیک تهیه شده با پودر کربو شارژ با کراتین تداخلی ندارد و می توانید از آن ها به طور همزمان مصرف کنید.

  • این نوشیدنی برای تیپ بدنی مزومورف تاثیری ندارد؟

پودر کربو شارژ برای تیپ بدنی مزومورف نیز قابل استفاده است، اما تاثیرگذاری آن برای تیپ بدنی اکتومورف بیشتر خواهد بود.

  • آیا این محصول سبب جوش زدن می شود؟

خیر هیچ عارضه ی پوستی از این محصول گزارش نشده است مگر این که به یکی از اجزای سازنده حساسیت داشته باشید.

  • کسانی که به گلوتن گندم حساسند می توانند از پودر کربو شارژ استفاده کنند؟

خیر؛ بهتر است بیماران مبتلا به سلیاک این محصول را استفاده نکنند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا