Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

شربت زینک گلوکونات Zinc Gluconate در انواع مکمل ها و ویتامین ها یافت می شود. گلوکونات روی یک نمک روی اسید گلوکونیک است که از دو مولکول اسید گلوکونیک برای هر کاتیون روی تشکیل شده است. مطالعات نشان می‌دهند که روی ممکن است به شکل گلوکونات در انسان بهتر جذب شود، اما نتایج سایر مطالعات ممکن است متفاوت باشد. شربت زینک گلوکونات در شرایطی مانند کمبود روی و در درمان کمکی به عنوان یک داروی جایگزین انتخابی در اسهال تجویز شود. روی یک ماده معدنی ضروری است که نقش کلیدی در جنبه های مختلف سلامتی شما ایفا می کند. مصرف روزانه ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم روی عنصری ممکن است باعث بهبود ایمنی، سطح قند خون و سلامت چشم، قلب و پوست شود.

با این حال، مهم است که از حد بالای ۴۰ میلی‌گرم روی در روز تجاوز نکنید، زیرا مصرف مقادیر زیاد آن می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و علائم شبیه آنفولانزا، کاهش جذب مس و کاهش اثر بخشی آنتی‌ بیوتیک‌ های خاص شود. از موارد مصرف شربت زینک گلوکونات در نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعاتی به شما میدهیم.

شربت زینک گلوکونات برای چیه

روی به عنوان مکمل غذایی در افرادی که روی کافی از وعده غذا مصرف نمیکنند استفاده می شود. شربت زینک گلوکونات Zinc Gluconate برای کمک به کاهش شدت علائم سرماخوردگی یا کوتاه تر شدن مدت زمان استفاده می شود. این شامل گلودرد، سرفه، عطسه، گرفتگی بینی و صدای خشن است. زینک گلوکونات در درمان علائم آنفولانزا یا آلرژی موثر نیست. گلوکونات روی همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است استفاده شود.

شربت زینک گلوکونات کودکان برای چیست

کودکان در سن رشد با کمبود روی مواجه هستند. زینک یک ماده ضروری برای رشد و نمو جنین و کودک است.

شربت زینک گلوکونات برای بزرگسالان

مهم ترین نقش روی افزایش سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس و باکتری است. یک  ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا است.

فارماکودینامیک شربت زینک گلوکونات

روی یک ماده معدنی مهم است که تقریبا در تمام سلول های بدن انسان یافت می شود. فعالیت حدود ۱۰۰ آنزیم را تقویت می کند. کمبود روی اغلب با افزایش خطر عفونت همراه است. هنگامی که مکمل‌های روی برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شوند، ممکن است با برش یا چسبندگی راینوویروس تداخل داشته باشند و ممکن است در محافظت از غشاهای پلاسما در برابر سموم میکروبی نقش داشته باشند.

مکانیسم عمل شربت زینک گلوکونات

اگرچه مکانیسم اثر به طور کامل شناخته نشده است، مکمل روی ممکن است برای افزایش ایمنی در برابر ویروس ها استفاده شود یا ممکن است در تکثیر برخی ویروس ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی تداخل ایجاد کند.

شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

سمیت شربت زینک گلوکونات

تهوع، استفراغ، اسهال و سوزش دهان در بیمارانی که قرص‌های گلوکونات روی را که برای مدیریت سرماخوردگی در دهان حل شده بودند مصرف می‌کردند گزارش شده است. روی از جفت عبور می کند و خون بند ناف و جفت پیدا می شود. غلظت جنین توسط جفت تنظیم می شود.

روی نه تنها یکی از فراوان ‌ترین مواد معدنی در بدن شماست، بلکه تقریبا در هر جنبه‌ای از سلامتی نقش کلیدی دارد. به عنوان مثال، روی به عنوان یک کوفاکتور برای بیش از ۳۰۰ آنزیم مختلف مورد نیاز است، به این معنی که برای عملکرد مناسب آنها مورد نیاز است.

هشدارها در مصرف شربت زینک گلوکونات

تمام دستورالعمل های روی برچسب و بسته بندی را دنبال کنید. دقیقا طبق دستور استفاده کنید. برای استفاده توسط افراد کمتر از ۱۲ سال تایید نشده است.

روش مصرف شربت زینک گلوکونات

اگر باعث ناراحتی معده می شود، یک قرص زینک گلوکونات را همراه غذا مصرف کنید.

دوز توصیه شده روزانه زینک گلوکونات با افزایش سن تغییر می کند.

قرص گلوکونات روی را به طور کامل قورت ندهید. بیش از ۶ قرص در روز (یا ۴ عدد در روز برای افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله) استفاده نکنید.

پس از ظاهر شدن علائم سرماخوردگی، مصرف پاستیل روی را در اسرع وقت شروع کنید.

اگر علائم سرماخوردگی بعد از ۷ روز بهبود نیافتند، با پزشک خود تماس بگیرید.

هر گونه قرصی که استفاده نشده است را تا ۶ ماه پس از باز کردن دور بیندازید.

انواع مکمل های زینک

هنگام انتخاب مکمل روی، احتمالا متوجه خواهید شد که انواع مختلفی در دسترس است. این اشکال مختلف زینک به روش های متفاوتی بر سلامت شما تاثیر می گذارد. چند نوع مکمل زینک شامل موارد زیر است:

زینک گلوکونات: به عنوان یکی از رایج ترین اشکال OTC، گلوکونات روی اغلب در داروهای سرماخوردگی مانند قرص ها و اسپری های بینی استفاده می شود.

استات روی: مانند زینک گلوکونات، استات روی اغلب به قرص های سرد برای کاهش علائم و تسریع بهبودی اضافه می شود.

سولفات روی: نشان داده شده است که سولفات روی علاوه بر کمک به جلوگیری از کمبود روی، شدت آکنه را کاهش می دهد.

پیکولینات روی: طبق یک مطالعه قدیمی، بدن شما ممکن است این شکل را بهتر از سایر انواع روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی جذب کند.

اوروات روی: این شکل به ترکیبی به نام اسید اوروتیک متصل می شود. این یکی از رایج ترین انواع مکمل های روی در بازار است.

سیترات روی: یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که این نوع مکمل به خوبی گلوکونات روی جذب می شود اما طعم تلخ و جذاب تری دارد.

از آنجایی که زینک گلوکونات یکی از رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شکل‌ها است، می‌تواند گزینه خوبی برای افزایش مصرف شما بدون شکستن بانک شما باشد.

در همین حال، اگر بتوانید کمی بیشتر سرمایه گذاری کنید، پیکولینات روی ممکن است بهتر جذب شود.

به خاطر داشته باشید که اسپری های بینی حاوی روی با از دست دادن بویایی مرتبط هستند و باید از آنها اجتناب شود.

شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

دوز مصرفی شربت زینک گلوکونات

میزان روی که باید در روز مصرف کنید به میزان مصرف رژیم غذایی و نوع مکملی که انتخاب می کنید بستگی دارد، زیرا مکمل ها می توانند حاوی مقادیر مختلفی از عنصر روی باشند.

به عنوان مثال، سولفات روی از ۲۳٪ عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین ۲۲۰ میلی گرم سولفات روی حدود ۵۰ میلی گرم روی را فراهم می کند.

برای بزرگسالان، دوز توصیه شده روزانه ۳۰-۱۵ میلی گرم روی عنصری است.

این مقدار را می توان با لذت بردن از انواع غذاهای غنی از روی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، مانند گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، غلات صبحانه غنی شده، آجیل، دانه ها، حبوبات و محصولات لبنی به دست آورد.

به عنوان مثال، یک وعده ۳ اونس (۸۵ گرم) گوشت گاو حاوی ۵.۳ میلی گرم روی است در حالی که انواع خاصی از غلات صبحانه حاوی حدود ۲.۸ میلی گرم در هر وعده است.

دوزهای بالاتر روی مکمل ممکن است برای درمان بیماری هایی مانند آکنه، اسهال و عفونت های تنفسی استفاده شود.

با این حال، به دلیل عوارض جانبی بالقوه مرتبط با مصرف بیش از حد روی، بهتر است از حد بالای ۴۰ میلی گرم در روز تجاوز نکنید – مگر اینکه تحت راهنمایی و نظارت پزشکی باشید.

مکمل‌های روی مختلف حاوی غلظت‌های متفاوت روی هستند. دوز توصیه شده برای مکمل های روزانه ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم روی عنصری است.

هنگام مصرف شربت زینک گلوکونات از چه چیزهایی باید اجتناب کنم

پس از مصرف قرص گلوکونات به مدت ۱۵ دقیقه از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید.

عوارض جانبی شربت زینک گلوکونات

اگر هر یک از این علائم واکنش آلرژیک را دارید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید.

عوارض جانبی کمتر جدی شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع، استفراغ، درد معده
  • اسهال
  • خشکی دهان، تغییر حس چشایی
  • طعم ناخوشایند در دهان شما

چه داروهای دیگری بر روی شربت زینک گلوکونات تاثیر می گذارد

قبل از استفاده از زینک گلوکونات با سایر داروها، به خصوص:

  • یک آنتی بیوتیک
  • رقیق کننده خون (وارفارین، کومادین، جانتوون)
شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

مزایای بالقوه زینک برای بدن

زینک یا روی برای بسیاری از جنبه های سلامتی حیاتی است و با فواید مختلفی همراه بوده است.

کمبود روی را درمان می کند

اگرچه کمبود زینک غیر معمول است، اما این ماده معدنی به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می شود، به این معنی که بدن شما قادر به تولید آن به تنهایی نیست. افرادی که رژیم‌های غذایی محدود، اختلال در جذب مواد مغذی، یا شرایط سلامتی خاص دارند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری باشند.

علائم کمبود روی: کاهش ایمنی، ریزش مو، کم اشتهایی، اسهال و بهبود آهسته زخم.

مصرف مکمل‌های روی به طور موثر سطح روی را در خون افزایش می‌دهد.

بر اساس یک بررسی، اکثر موارد کمبود روی به راحتی با مکمل‌ها و اصلاحات رژیم غذایی اصلاح می‌شوند که منجر به بهبود سریع علائم ناشی از کمبود می‌شود.

به عنوان مثال، اسهال ممکن است در عرض ۲۴ ساعت بهبود یابد، در حالی که ضایعات پوستی معمولا در عرض ۱ تا ۲ هفته پس از شروع مصرف مکمل ها بهبود می یابند.

اگر به اندازه کافی روی در رژیم غذایی خود دریافت می کنید، ممکن است مکمل ها ضروری نباشند. اگر مشکوک هستید که ممکن است کمبود داشته باشید، پزشک می تواند سطح خون شما را آزمایش کند تا تعیین کند که آیا مکمل می تواند مفید باشد یا خیر.

عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد

بسیاری از داروهای بدون نسخه (OTC) و درمان‌های طبیعی دارای روی به دلیل توانایی آن در تقویت عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب هستند. قرص‌های روی حاوی ۸۰ تا ۹۲ میلی‌گرم روی ممکن است مدت سرماخوردگی را تا ۳۳ درصد کاهش دهند. روی همچنین ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند، التهاب را کاهش دهد و در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت محافظت کند. مصرف روی حتی می تواند از علائم پیشگیری کند و طول مدت برخی از عفونت های دستگاه تنفسی را کوتاه کند.

مدیریت قند خون را تقویت کند

سطوح پایین روی می تواند با اختلال در سطح قند خون و دیابت نوع ۲ مرتبط باشد. روی ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، که می‌تواند توانایی بدن شما را برای استفاده مؤثر از انسولین برای حفظ سطح قند خون طبیعی بهبود بخشد.

به مبارزه با آکنه کمک می کند

مکمل‌های روی اغلب برای ارتقای سلامت پوست و درمان بیماری‌های پوستی رایج مانند آکنه استفاده می‌شوند. بر اساس یک بررسی، نه تنها افراد مبتلا به آکنه در مقایسه با افرادی که آکنه ندارند، سطح روی خونی کمتری دارند، بلکه مکمل‌های روی نیز می‌توانند میزان متوسط ​​برآمدگی‌های التهابی ناشی از این بیماری را کاهش دهند. مکمل‌های روی نیز اغلب بر سایر روش‌های درمانی ترجیح داده می‌شوند، زیرا ارزان، موثر و با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه هستند.

شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن
شربت زینک گلوکونات چیست؟ موارد و نحوه مصرف و عوارض آن

سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی یک بیماری جدی برای سلامتی است که تقریبا ۳۳ درصد از مرگ و میرها را در سراسر جهان تشکیل می دهد. بررسی ۲۴ مطالعه نشان داد که مکمل های روی باعث کاهش سطح کلسترول تام و LDL (بد) و تری گلیسیرید خون می شود. به این ترتیب، آنها به طور بالقوه می توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

با این حال، تحقیقات در مورد اثرات مکمل ها بر فشار خون محدود است. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که سطوح پایین روی سرم ممکن است با خطر بالاتر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط باشد، اگرچه یافته‌ها قطعی نیستند. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دژنراسیون ماکولا را کند می کند

دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع چشم و یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در سراسر جهان است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ روی ۷۲ فرد مبتلا به AMD نشان داد که مصرف ۵۰ میلی گرم سولفات روی روزانه به مدت ۳ ماه، پیشرفت بیماری را کند می کند.

بررسی‌های دیگر به طور مشابه مکمل‌های روی را برای کاهش سرعت پیشرفت AMD توصیه می‌کنند و ادعا می‌کنند که ممکن است جریان مواد مغذی را در شبکیه چشم برای محافظت در برابر بیماری بهبود بخشد. مکمل های روی به تنهایی ممکن است به طور قابل توجهی بینایی را بهبود نبخشند و باید با سایر گزینه های درمانی برای به حداکثر رساندن نتایج همراه شوند.

روی ممکن است طول مدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد، از مدیریت قند خون حمایت کند، آکنه شدید و التهابی را بهبود بخشد، خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و پیشرفت دژنراسیون ماکولا را کند کند.

ایمنی شربت زینک گلوکونات

هنگامی که طبق دستورالعمل استفاده می شود، مکمل های روی می تواند یک راه ایمن و موثر برای افزایش مصرف روی و بهبود چندین جنبه سلامت شما باشد.

عوارض جانبی مکمل های خوراکی روی

مکمل‌های روی معمولا به خوبی تحمل می‌شوند، اگرچه با عوارض جانبی نامطلوب مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده در برخی افراد همراه بوده است.

به علاوه، بیش از ۴۰ میلی‌گرم روی عنصری در روز می‌تواند علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند.

روی همچنین می‌تواند توانایی بدن شما برای جذب مس را مختل کند و به طور بالقوه منجر به کمبود این ماده معدنی کلیدی در طول زمان شود. مکمل‌های روی با جذب آنتی‌بیوتیک‌های خاص تداخل دارند و در صورت مصرف همزمان، اثربخشی آن‌ها را کاهش می‌دهند.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، دوز توصیه شده را رعایت کنید و از تجاوز به حد بالای قابل تحمل ۴۰ میلی گرم در روز خودداری کنید، مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشید.

روی می تواند عوارض جانبی منفی از جمله مشکلات گوارشی و علائم شبیه آنفولانزا ایجاد کند. همچنین ممکن است با جذب مس تداخل داشته باشد و اثر بخشی آنتی بیوتیک های خاص را کاهش دهد.

شربت زینک گلوکونات برای قد

مصرف مکمل زینک روی رشد کودکان تاثیر خوبی دارد.

شربت زینک گلوکونات برای چاقی

از عوارض کمبود زینک بی‌اشتهایی و کاهش وزن است. با مصرف شربت زینک گلوکونات کمبود زینک بدن جبران می‌شود. بی‌اشتهایی رفع می شود.

شربت زینک گلوکونات برای اسهال

شربت زینک گلوکونات حاوی زینک بوده و برای افزایش اشتها و رشد کودکان و تقویت سیستم ایمنی موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا