Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پودر جوانه گندم و خواص جادویی آن

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با خواص جادویی و شگفت انگیز پودر جوانه گندم آشنا کنیم. گندم یکی از غلات بسیار مفید برای انسان است. ضروری است تا این دانه ی پر بار، در رژیم غذایی و سبک زندگی همه ی ما جای داشته باشد. در این مقاله در رابطه با خواص پودر جوانه گندم، چند نوع ماسک خانگی برای صورت و عوارض جانبی آن برای شما مطالبی جمع آوری کرده ایم. در مقاله ی دیگری از جهان شیمی فیزیک نیز در رابطه با خواص و فواید پودر سبوس برنج ناژوانیا صحبت کرده ایم. خواندن آن مقاله را نیز به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

اگر شما هم در رابطه با خواص و فواید پودر جوانه گندم کنجکاو هستید، تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید

فهرست مطالب

پودر جوانه گندم چیست

پودر جوانه گندم که به انگلیسی Wheat germ powder نامیده می شود، حاوی مواد مغذی مغز گندم است. این ماده خواص بسیار ارزشمندی دارد و از نظر اطبا یک ماده ی غذایی بسیار کامل است.

در همین ابتدای مقاله بگذارید به شما بگوییم که اگر به دنبال یک منبع غنی از ویتامین E، پتاسیم، فسفر، روی، منیزیم و اسیدهای چرب ضروری هستید، نباید پودر جوانه گندم را نادیده بگیرید. این ماده ی غذایی ارزشمند علاوه بر موارد ذکر شده سرشار از فیبر نیز هست. اسید فولیک نیز که یکی از نیازمندی های بدن انسان است، در پودر جوانه گندم یافت می شود.

ارزش غذایی

این ها تنها گوشه ای از خواص و مواد مغذی موجود در پودر جوانه گندم هستند، در ادامه ی این مقاله به مرور شما را با تمام خواص و ریز مغذی های موجود در این ماده ی غذایی با ارزش آشنا خواهیم کرد. با وجود این که این پودر خواص بی نظیری دارد، ما در رژیم غذایی خود کمتر از آن استفاده می کنیم. برخی خانوارها هم به طور کلی استفاده از آن را در برنامه غذایی خود ندارند.

جالب است بدانید این پودر سرشار از ویتامین هایی نظیر«آ، ب و د» است که هر کدام به یکی از مشکلات بدن کمک خواهند کرد. از جمله ی این مشکلات می توان به بی خوابی، یائسگی زودرس، اختلالات قلبی عروقی و دیابت اشاره کرد. متخصصان توصیه کرده اند افرادی که دچار سوء تغذیه شده اند، حتما در برنامه ی غذایی خود از این پودر استفاده کنند. پودر جوانه گندم می تواند تمام کمبودهای بدن در زمینه ی ویتامین ها و املاح معدنی را جبران نماید.

بهتر است سخن را کوتاه کرده و هر کدام از مزایای پودر جوانه گندم را به تفصیل برای شما شرح دهیم. در ادامه ی مقاله این خواص جادویی را می خوانید.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید

پودر جوانه گندم و تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از بی نظیرترین خواص پودر جوانه گندم، تقویت سیستم ایمنی بدن است. سلامت سیستم ایمنی برای ما بسیار مهم است. در شرایطی که این سیستم به خوبی از پس وظایف خود برآید، هیچ نگرانی ای بابت بیمار شدن برای ما باقی نخواهد ماند. در ساختار پودر جوانه گندم، آنتی اکسیدان هایی وجود دارد که بدن را از شر رادیکال های آزاد می رهاند. همین موضوع سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. سایر میکروارگانیسم هایی که می توانند در بدن ایجاد بیماری کنند هم با مصرف این پودر شگفت انگیز از بین خواهند رفت.

طبق تحقیقات انجام شده، پروتئینی در جوانه گندم وجود دارد که می تواند فعالیت آنتی اکسیدان ها را در بدن افزایش دهد. از این طریق، بافت های بدن از گزند آسیب رادیکال های آزاد در امان می مانند.

توجه به تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهایی که دیگر بیماری کرونا جزء روتین زندگی ما شده است بسیار مهم است.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
این پودر جادویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است.

پودر جوانه گندم و بهبود سلامت قلب و عروق

مطالعاتی که در سال های اخیر انجام شده است، حاکی از این است که مصرف پودر جوانه گندم به صورت مداوم می تواند خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را کاهش دهد. این پودر با میزان فراوان فیبر خود، در بهبود سلامت قلب و عروق بسیار موثر است.

از همین رو توصیه می شود افرادی که دچار بیماری های قلب و عروق مادرزادی هستند، افراد مسنی که به هر دلیل دچار بیماری قلبی عروقی شده اند و افرادی که سکته ی قلبی کرده اند، حتما این پودر را در برنامه غذایی خود جای دهند. در رابطه با میزان نیاز مصرف خود حتما با پزشک معالج خودتان و یا یک مشاور تغذیه مشورت نمایید.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
معجزه ای برای درمان بیماری های قلب و عروق و جلوگیری از ابتلا به آن

پودر جوانه گندم و پیشگیری از سرطان

به گفته متخصصان استفاده از پودر جوانه گندم در برنامه ی غذایی روزانه، خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش خواهد داد. سلنیوم و منیزیوم موجود در ماده ی جادویی، بدن را در برابر انواع سرطان مقاوم می کند. آنتی اکسیدان هایی که در پودر جوانه گندم وجود دارند به مقابله با هر گونه لخته ی خونی که در بدن وجود دارد کمک خواهند کرد.

افرادی که از بیماری سرطان رنج می برند و شیمی درمانی می شوند نیز می توانند تحت نظر پزشک از این ماده ی غذایی بسیار ارزشمند استفاده نمایند.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
این پودر جادویی در درمان سرطان و جلوگیری از ابتلا به آن موثر است

خاصیت ضد پیری پودر جوانه گندم

همان طور که از ابتدای مقاله توضیح داده ایم، پودر جوانه گندم غنی از مواد مغذی است. این مواد مغذی اثرات چشمگیری در مقابله با پیری زودرس از خود نشان داده اند. برای مثال، وجود این ریز مغذی ها در بالا رفتن کیفیت پوست و جلوگیری از سفید شدن و ریزش مو بسیار موثر هستند.

پروتئین ها و ویتامین هایی که در پودر جوانه گندم وجود دارد، از ابتلا به بیماری هایی چون پسوریازیس، آفتاب‌ سوختگی، اگزما، چین ‌و ‌چروک، رنگ‌ پریدگی پوست و خطوط مو جلوگیری خواهد کرد.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
خاصیت ضد پیری این ماده ی غذایی ارزشمند ثابت شده است

پودر جوانه گندم و افزایش عملکرد ورزشی

ورزش برای سلامت انسان بسیار مهم است. این که بدن توانایی بالایی در عملکرد ورزشی داشته باشد، به شما کمک می کند همیشه در تناسب اندام باشید و سلامت بدنتان حفظ شود. طبق مطالعاتی که دانشمندان انجام داده اند، پودر جوانه گندم دارای مقادیر زیادی اکتاکوزانول طبیعی است.

در صورتی که شما از این پودر در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید، با تنظیم مسیرهای بیوشیمیایی تولید انرژی، باعث افزایش استقامت و عملکرد بدن می شود. همین موضوع سبب صرفه ‌جویی در ذخیره ی انرژی در بدن خواهد شد. مقدار کلسیم و پروتئین موجود در پودر جوانه گندم سبب تقویت بُنیه ی بدن خواهد شد.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
این ماده ی غذایی قوای بدن را افزایش داده و شما را تقویت می کند

بهبود متابولیسم سلولی

ویتامین B موجود در این پودر، اساسی ترین ویتامین برای انجام متابولیسم های سلولی است. وجود این ویتامین در بدن برای تبدیل مواد مغذی نظیر کربوهیدرات‌ ها، لیپیدها و گلوکز به انرژی قابل مصرف سلول ضروری است.

تقویت و سلامت عضلات

همان طور که گفتیم این پودر سرشار از پروتئین است. می دانید که برای حفظ سلامت ماهیچه ها، ترمیم بافت های آسیب دیده، تنظیم سطح انرژی در بدن و کمک به هموستاز و تعادل کلی سیستم بدن پروتئین مورد نیاز است. پس می توان گفت که پودر جوانه گندم در تمام فعالیت های مذکور به صورت مستقیم دخیل است.

پودر جوانه گندم و تنظیم سیستم عصبی

این پودر سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. می دانیم که حضور امگا ۳ برای بهبود عملکرد سیستم عصبی ما بسیار ضروری است. این اسید چرب می تواند شما را پر انرژی کرده و استرس را از شما دور کند.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
توان ورزشی شما با مصرف این ماده افزایش خواهد یافت

اسیدهای چرب ضروری مهم در پودر جوانه گندم

یکی از مهم ترین اسیدهای چرب ضروری برای بدن، آلفا اسید لینولنیک  یا ALA است. این اسید چرب در پودر مذکور به وفور یافت می شود و بدن را در زمینه ی مقابله با التهاب سیستم های قلبی عروقی و سیستم ایمنی محافظت خواهد کرد. از دیگر اسیدهای چرب ضروری در این پودر می توان به اسید استاریک اشاره کرد که اثرات مثبت بر روی پروفایل های چربی دارد. همچنین اولئیک اسید موجود در پودر جوانه گندم در محافظت از قلب موثر است.

تمیز کردن دستگاه گوارش با پودر جوانه گندم

همان طور که اشاره کردیم، پودر جوانه گندم غنی از فیبر است. فیبر یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز بدن برای پاک سازی روده و دستگاه گوارش به شمار می رود. فیبر در بدن هضم نمی شود و فایده ی آن حفاظت از دستگاه گوارش در برابر تجمع مواد غذایی است. تجمع مواد می تواند سبب دردهای شکمی و بروز یبوست شود. پس بسیار مهم است که رژیم غذایی روزانه ی ما غنی از فیبر باشد تا به چنین مشکلاتی دچار نشویم.

مشکلات نام برده شده در صورت عدم مصرف فیبر کافی می تواند منجر به کیست، تومورها و یا انواع مختلف سرطان شود. خوردن پودر جوانه گندم سبب کاهش تحرکات سیستم گوارش و جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می شود.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
از بروز سرطان روده جلوگیری خواهد کرد

پودر جوانه گندم برای بی خوابی و تقویت حافظه

هر چه از خواص این پودر شگفت انگیز بگوییم کم گفته ایم. پودر جوانه گندم اگر هر روز صبح به صورت ناشتا به میزان یک قاشق غذاخوری میل شود، می تواند به رفع بی خوابی و تقویت حافظه ی شما کمک کند.

جلوگیری از دیابت با پودر جوانه گندم

در قسمت معرفی اولیه ی پودر جوانه گندم از وفور اسید فولیک در این ماده ی غذایی ارزشمند صحبت کردیم. به گفته ی محققان، اسید فولیک می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. همان طور که می دانید دیابت یکی از بیماری های طاقت فرسا برای انسان محسوب می شود؛ پس چه بهتر که بتوان با ماده ی غذایی ارزشمندی چون پودر جوانه گندم از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

حضور این ماده ی غذایی شگفت انگیز در رژیم غذایی کسانی که در معرض خطر توسعه ی چنین بیماری خطرناکی نیز قرار دارند، بسیار توصیه می شود.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
این ماده در درمان و جلوگیری از دیابت بسیار موثر است

باروری با پودر جوانه گندم

دیگر مشکلی در بدن نمانده است که پودر جوانه گندم نتواند آن را حل کند. یکی از خواص این ماده ی غذایی با ارزش، افزایش قوای جنسی و توان باروری در مردان و زنان است. اگر یک دوره ی طولانی از پودر جوانه  گندم استفاده کنید، تا حد زیادی توان باروری شما افزایش خواهد یافت.

تنها ماده ای که هم چاق می کند هم لاغر

پودر جوانه گندم خاصیت بسیار شگفت انگیز دیگری دارد که در این بخش از مقاله قصد داریم آن را به صورت کامل برای شما شرح دهیم. پودر جوانه گندم تنها ماده ی غذایی است که هم برای افرادی که می خواهند لاغر شوند مناسب است، هم برای افرادی که می خواهند چاق شوند.

شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که چطور چنین چیزی ممکن است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نحوه ی مصرف پودر جوانه گندم آن را به اکسیری برای لاغری و چاقی تبدیل می کند. این که شما این پودر را چگونه و چه زمانی مصرف کنید مشخص می کند که برای چه منظوری استفاده می شود.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
موثر در افزایش وزن و درمان لاغری مفرط

افزایش وزن

در صورتی که شما می خواهید چاق شوید، می توانید این پودر را به تمام وعده های غذایی خود اضافه کنید. در وعده ی صبحانه همراه با شیر و در وعده ی ناهار و شام همراه با انواع آب میوه و آب یا سوپ و سالاد می توانید از این پودر جادویی استفاده کنید.

جالب است بدانید که هر گرم از این پودر،۱۰۱ کالری دارد. اگر این پودر همراه با وعده های غذایی شما مصرف شود، می تواند منجر به افزایش وزن به مرور زمان شود. بهترین دستور برای این که توسط پودر جوانه گندم بتوانید وزن اضافه کنید این است که  آن را ۱۰ دقیقه بعد از غذا همراه با سالاد یا ماست مصرف کنید.

کاهش وزن

در صورتی که شما قصد کاهش وزن دارید، باید طبق دستور مشخصی از این پودر استفاده کنید. به این منظور، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا استفاده کنید. مصرف پودر جوانه گندم با ماست یا سالاد پیش از وعده غذایی سبب می شود تا حجم معده شما پر شود و میل شما به غذا خوردن کم شود. در نتیجه کالری کمتری به بدن شما می رسد. دریافت کالری کمتر از روزهای معمولی به صورت یک برنامه ی منظم سبب می شود تا شما بعد از یک دوره، به کاهش وزن دلخواه خود برسید.

این ماده ی غذایی جادویی می تواند اشتهای کاذب شما را از بین ببرد و از ریزه خواری جلوگیری کند. البته همان طور که گفتیم کالری بالایی دارد پس حواستان باشد در طول روز بیش از اندازه از ان استفاده نکنید وگرنه فایده ای ندارد.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
موثر در لاغری و از بین بردن اشتهای کاذب

پودری جادویی برای پوست و مو

یکی از مهم ترین خواص پودر جوانه گندم، مناسب بودن آن برای سلامت پوست و مو است. به گفته ی متخصصان هیچ ماده ی دیگری چون پودر جوانه گندم نمی تواند تا این حد سلامت پوست و موی شما را تضمین کند. از آن جایی که خواص این ماده برای پوست و مو بسیار زیاد است، یک بخش کامل از مقاله را به توضیح آن اختصاص داده ایم.

شادابی پوست

همان طور که چندین بار در طول مقاله اشاره کردیم، پودر جوانه گندم سرشار از آنتی اکسیدان است. یکی از وظایف آنتی اکسیدان ها، بازسازی سلول های آسیب دیده پوستی است. اگر از پودر جوانه گندم ماسک صورت تهیه کنید، می توانید به از بین بردن سلول های مرده ی پوست خود کمک کنید. در بخش دیگری از مقاله، چند نوع ماسک صورت مختلف برای صورت به شما معرفی کرده ایم.

به گفته ی متخصصان، انواع جوش صورت، التهابات پوستی، آفتاب سوختگی ها، پسوریازیس اگزما و پوست خشک توسط ویتامین E موجود در پودر جوانه گندم درمان می شوند. از ویژگی های این پودر این است که ماسک های تهیه شده با آن می توانند به صورت روزانه مصرف شوند.

حتی اگر شما پودر جوانه گندم را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید، خواص شگفت انگیز آن برای پوست نمایان خواهد شد. به این منظور می توانید روزانه یک الی دو قاشق پودر جوانه گندم را با عسل یا شیر مخلوط کرده و میل نمایید.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
درمان جوش صورت و دیگر مشکلات پوستی را به این ماده بسپارید

خواص برای پوست

در این قسمت از مقاله خواص این پودر جادویی برای پوست را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم:

ضد‌ لک: این پودر سرشار از ویتامین های E و C است. همین موضوع آن را به یک ضد‌ لک قوی تبدیل کرده است و از ایجاد لکه‌ های ناشی از آفتاب جلوگیری می‌ کند.

نرم کننده پوست: امروزه از پودر در تهیه انواع کرم ها و لوسیون های بهداشتی استفاده می شود. زیرا خاصیت نرم و مرطوب کنندگی دارد و برای پوست های خشک بسیار مفید است.

ضد چروک: این ماده ی جادویی از بروز چین و چروک های ریز ناشی از خشکی پوست ممانعت کرده و در واقع  یک ضد چروک قوی به شمار می رود.

ضد جوش: در درمان انواع جوش صورت و ناراحتي پوستي موثر است.

چاق کردن صورت: استفاده از ماسک جوانه گندم به دلیل دارا بودن فسفر، روی، آهن و اسید فولیک، کلسیم، ید و منیزیوم و … و ویتامین‌هاى A و B و ۱ B و ۲ B و ۱۲B و E و ۱ E موجب می ‌شود که پوست جوان و تازه ‌تر شود و همچنین در پر و چاق کردن صورت نیز موثر است.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
خواص جادویی این ماده بی شمار است

موهای سالم با پودر جوانه گندم

متخصصان پوست و مو و زیبایی، پودر جوانه گندم را یک اکسیر بی نظیر برای جوانی می دانند. همان طور که در رابطه با خواص این ماده برای پوست گفتیم، باید بدانید که با مصرف پودر جوانه گندم موهایی شاداب نیز خواهید داشت. ریزش مو، شوره ی سر، سفید شدن مو، نازک شدن تارهای مو، مو خوره و … همگی با مصرف این ماده ی غذایی عالی برطرف خواهند شد.

موهای سالم با اضافه کردن ویتامین E به رژیم غذایی حاصل می شود. در صورت کمبود ویتامین E در بدن، موهایتان خشک می شود و آن ها به راحتی می شکنند. پودر جوانه گندم به داشتن موهای قوی، سالم و براق کمک می کند. این ماده غذایی عالی به ترمیم موهای آسیب دیده نیز کمک می کند. بهترین محصولات مو، همگی حاوی عصاره ی گندم هستند.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
درمان ریزش مو و دیگر مشلات پوست و موی خود را به این ماده ی ارزشمند بسپارید

ماسک های صورت با پودر جوانه گندم

در این قسمت از مقاله چند نوع ماسک صورت به شما معرفی کرده ایم که با تهیه ی آن ها می توانید پوستی شاداب، سالم و درخشان برای خود به ارمغان آورید.

ماسک با شیر

مواد لازم:

پودر جوانه گندم ۱ قاشق غذا خوری

شیر به میزان لازم

طرز تهیه:

مقداری پودر را در ظرفی بریزید و شیر را به تدریج به آن اضافه کنید تا مخلوطی به شکل خمیر حاصل شود.

نحوه ‌ی استفاده:

پوست خود را با استفاده از پاک کننده‌ ای مناسب به خوبی تمیز کرده و ماسک را از قسمت پایین صورت خود به سمت بالای صورت بمالید و با حرکت های چرخشی پوست خود را ماساژ دهید و بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

این نوع ماسک خاصیت شاداب کنندگی و لطافت پوست را به همراه دارد.

ماسک با ماست

مواد لازم:

پودر جوانه گندم ۱ قاشق غذا خوری

ماست ۳ قاشق غذا خوری (اگر پوست شما چرب است از ماست کم چرب استفاده کنید.)

طرز تهیه:

پودر را در ظرف مناسبی بریزید و آن را با مقداری ماست مخلوط کنید.

نحوه ‌ی استفاده:

ماسک را بر روی صورت تمیز خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم به خوبی بشویید.

این ماسک خانگی برای شفافیت و طراوت و همچنین پر کردن صورت شما می ‌تواند موثر باشد.

ماسک با عسل

مواد لازم:

پودر جوانه گندم ۲ قاشق غذا خوری

عسل دو قاشق غذا خوری

طرز تهیه:

پودر را با دو قاشق عسل به خوبی مخلوط کنید و آنقدر آن ها را هم بزنید تا به شکل مخلوطی خمیری در آیند.

نحوه‌ ی استفاده:

ماسک عسل و پودر جوانه گندم را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست تمیز صورت خود قرار دهید و عضلات صورت خود را حرکت ندهید بعد از مدت زمان ذکر شده صورت خود را با آب شستشو دهید.

ماسک پودر جوانه گندم و عسل خاصیت تقویت کنندگی و پاک کنندگی صورت را به همراه دارد. و برای درمان جوش های سر سیاه و لک های صورت بسیار مفید است.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
انواع ماسک صورت با این پودر جادویی قابل تهیه است

ماسک با سیب زمینی

مواد لازم:

پودر جوانه گندم  دو قاشق غذا خوری

ماست یک قاشق غذا خوری

سیب زمینی رنده شده یک قاشق غذا خوری

آبلیمو چند قطره

عسل یک قاشق چای خوری

طرز تهیه:

پودر جوانه گندم را در یک کاسه کوچک بریزید. به تدریج به آن ماست اضافه کنید و همزمان هم بزنید تا مخلوط حالت خمیری به خود بگیرد. چند قطره آبلیموی تازه اضافه کنید. سپس عسل را اضافه کرده و در اخر سیب ‌زمینی رنده شده را به خوبی با این ترکیبات هم بزنید.

نحوه ‌ی استفاده:

ماسک را بر روی صورت زده، مقداری ماساژ دهید و اجازه دهید بین بیست دقیقه تا نیم ساعت بر روی صورت بماند تا یک مقدار خشک شود. آن ‌گاه صورت خود را خوب بشویید.

این ماسک به دلیل استفاده از سیب زمینی و جوانه گندم که هر دو خاصیت چاق کنندگی صورت را دارند می ‌تواند بهترین گزینه برای صورت‌ های لاغر باشد. همچنین خاصیت لکه بری نیز دارد.

ماسک با نشاسته

مواد لازم:

نشاسته یک قاشق چای خوری

ماست یک قاشق غذا خوری

پودر جوانه گندم یک قاشق غذا خوری

گلاب چند قطره

طرز تهیه:

برای تهیه این ماسک صورت باید ابتدا ماست را با نشاسته به خوبی مخلوط کرده و سپس پودر جوانه گندم را به آن اضافه کنید. و در آخر نیز گلاب را به آن اضافه کنید.

نحوه‌ ی استفاده:

ماسک را به آرامی بر روی پوست صورت خود بمالید و حدود  ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. در نهایت می توانید پوست تان را با آب سرد بشویید.

این ماسک صورت خاصیت لایه برداری و روشن کنندگی پوست صورت را دارد.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید

عوارض جانبی پودر جوانه گندم

شاید با خود فکر کنید که چون این ماده یک ماده ی غذایی گیاهی است، عوارضی به دنبال ندارد. اما این تصور اشتباه است. هر چیزی که بیش از اندازه مصرف شود می تواند عوارضی به دنبال خود داشته باشد. در این بخش از مقاله قصد داریم تا عوارض ناشی از مصرف زیاد این ماده ی غذایی جادویی را برای شما شرح دهیم:

برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مناسب نیست. افرادی که حساسیت گلوتنی و یا آلرژی دارند، باید از مکمل های که حاوی گلوتن هستند، اجتناب کنند.

افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند باید از میزان کربوهیدرات این پودر آگاه باشند چون یک فنجان از آن حاوی نزدیک به ۶۰ گرم کربوهیدرات است.

روغن جوانه غنی از تری گلیسرید، نوعی چربی است. افراد مبتلا به بیماری های قلبی و نیز افراد در معرض خطر بالای بیماری قلبی، باید بر مصرف خود نظارت داشته باشند، چرا که سطوح بالایی تری گلیسرید با اثرات مضر سلامتی مرتبط هستند.

جوانه گندم می تواند موجب عوارض جانبی کمی در برخی از مردم شود. در صورتی که بعد از مصرف این پودر دچار اسهال، تهوع، گاز معده و سرگیجه شدید، مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

همچنین این پودر علاوه بر اینکه غنی از مواد مغذی است، کالری بسیار بالایی دارد. اگر میزان کالری روزانه کنترل نشود، می ‌تواند فواید مثبت آن را خنثی کند. در این صورت ممکن است شما دچار چاقی و مشکلات ناشی از آن شوید.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید

روش تهیه ی پودر جوانه گندم در منزل

شما می توانید این پودر را از داروخانه ها و عطاری ها و سوپر مارکت های معتبر تهیه کنید. با این حال اگر نسبت به تهیه ی آن ها شک دارید، ما یک دستور تهیه ی خانگی برای شما قرار داده ایم که می توانید از آن استفاده کنید.

برای این منظور، مقدار ۲۰۰ گرم گندم را پس از آن که خوب تمیز کردید خیس کنید. به مدت ۲ روز، هر روز آب آن را عوض کنید سپس داخل یک ظرف مانند آبکش ریخته و یک پارچه نمدار روی آن قرار دهید. ظرف مذکور را در همین حالت جایی خنک در گوشه ی آشپزخانه نگداری کنید. این مرحله ی اولیه است و شما باید تا زمانی که تمام گندم ها جوانه بزنند با آب پاش روی پارچه مدام به اندازه ی مناسب آب بپاشید تا پارچه خشک نشود و نمدار باقی بماند. بعد از این که گندم ها حدود ۵ میلی متر جوانه زدند داخل یخچال نگهداری کرده و طبق نیاز مصرف کنید.

اگر می خواهید پودر آن را تهیه کنید، جوانه ها را در جایی خنک و خارج از یخچال گذاشته تا خشک شوند. شما می توانید برای خشک کردن آن ها از فر نیز استفاده کنید به این منظور جوانه ها را حدود یک ربع داخل فر با دمای متوسط قرار دهید. در صورت نیاز مدت زمان بیشتری در فر بگذارید. بعد آن ها آسیاب کرده و میل نمایید.

گروه های هدف پودر جوانه گندم

به گفته ی متخصصان، در سنین مختلف مردان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از زنان به پروتئین و ویتامین های ب ۶، ب ۱۲، آ و اسید فولیک و املاح کلسیم، فسفر، روی و ید نیاز دارند. با این حال برای زنان باردار و خانم های شیرده، بالاترین نیازهای غذایی، در نظر گرفته شده و حتی در مواردی از مقدار مصرف مردان نیز به مراتب بیشتر است. پس باید توجه کنید که این ماده ی غذایی غنی از ویتامین و املاح در برنامه ی غذایی زنان و مردان و کودکان حتما دیده شود.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
همه ی افراد از کودکان گرفته تا بزرگسالان باید از این ماده ی غذایی ارزشمند استفاده کنند

مصرف پودر جوانه گندم در دوران بارداری

همان طور که بارها اشاره کردیم، پودر جوانه گندم سرشار از اسید فولیک است. این ماده فاکتور مهمی برای نوزادان سالم محسوب می‌شود. مصرف این پودر جادویی در دوران بارداری به شدت توصیه می ‌شود. البته لازم به ذکر است که در مورد مقدار مصرف و نحوه مصرف آن حتما باید با پزشک مربوطه مورد ارزیابی قرار گیرد.

مصرف پودر جوانه گندم برای بیماران دیابتی

اسید فولیک موجود در این پودر جادویی برای افراد در معرض خطر دیابت اثر درمانی عالی خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که در مورد مقدار مصرف و نحوه مصرف آن حتما باید با پزشک مربوطه مشورت شود.

پودر جوانه گندم برای کودکان

اضافه کردن این پودر به غذای کودک برای تقویت تغذیه ی کودکان بسیار موثر است. این ماده غذایی ارزان و بسیار مفید یک منبع واقعی برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان به شمار می رود. شما می ‌توانید آن را به پوره ‌های میوه‌ ای و سبزیجات و ماست اضافه کنید و به کودک خود بدهید.

این پودر جادویی زمانی که با سایر مواد غذایی ترکیب شود، طعمش به‌ سختی قابل‌ تشخیص است. بنابراین برای نوزادان انتخابی ایده ‌آل محسوب می شود.

جوانه گندم حاوی گلوتن است. بنابراین، بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌ کنند که این ماده غذایی را تا قبل از شش ماهگی به کودک ندهید. همچنین، مهم است که قبل از استفاده از هر نوع ماده غذایی حاوی گلوتن یا گندم برای کودکان، با پزشک مشورت کنید.

نحوه ی استفاده از پودر جوانه گندم برای غذای کودکان

در این بخش از مقاله راه های ساده ای برای خوراندن این ماده ی غذایی جادویی به کودکان به شما پیشنهاد کرده ایم:

این پودر را روی میوه‌ها بپاشید.

پودر را با پنیر خامه‌ ای مخلوط کرده و روی نان تست بمالید.

آن را به ماست اضافه کنید و سپس پوره میوه یا سبزیجات را اضافه کنید.

از این پودر گیاهی در غذاهای پخته ‌شده مانند کلوچه، نان و پنکیک استفاده کنید.

خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید
خواص جادویی پودر جوانه گندم که نمی دانید

ارزش غذایی در زمان افزودن به غذای کودک

۱ قاشق غذاخوری این پودر جادویی حاوی مواد زیر است:

۴ گرم پروتئین، ۶٪ آهن، ۲۰٪ ویتامین E ، ۲۰٪ اسید فولیک و ۱۰٪ تیامین

مزایای استفاده از پودر جوانه گندم در غذای کودک

روغن یا چربی غلیظ موجود در این ماده ی غذایی بسیار با ارزش، بیشتر از اسیدهای چرب ضروری امگا ۶ و امگا ۳ ساخته می ‌شود. روغن استخراج شده از پودر این ماده غذایی ارزشمند، مملو از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است. ویتامین E برای رشد سالم سیستم عصبی بسیار مهم است.

ویتامین‌ های گروه B به‌ عنوان ویتامین های محلول در آب شناخته می ‌شوند زیرا به‌ خوبی در آب حل خواهند شد. کمبود این ویتامین مهم می‌ تواند سبب بسیاری از بیماری ‌ها در کودکان شود. از همین رو، تأمین ویتامین‌ های گروه B کافی در رژیم غذایی کودک مهم است. ویتامین ‌های گروه B علاوه بر حمایت از عملکرد سالم بدن، سوخت ‌و ساز بدن، افزایش سطح انرژی و تولید گلبول‌ های قرمز خون را نیز تقویت خواهند کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا