Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کو آنزیم کیوتن چیست و دارای چه کاربرد و عوارضی است؟

قرص کو آنزیم کیوتن یک شبه ویتامین محسوب می شود که بدن به طور طبیعی قادر به تولید آن است و در تمام سلول های بدن یافت می شود.

این قرص دارای کاربرد های گوناگونی نظیر کمک به بهبود نارسایی قلبی، سرطان، دیستروفی عضلانی و … است و همچنین نقش بسیار تاثیر گذاری بر روی تولید انرژی در بدن دارد. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با کاربرد، عوارض، ترکیبات، مکانیسم اثر، هشدارها و موارد منع مصرف، نحوه ی مصرف و شرایط قرص کو آنزیم کیوتن بیشتر آشنا می کنیم.

در دیگر مقالات این نشریه شما می توانید با انواع داروها نظیر قرص و کپسول آلپیک، قرص یاز، قرص روکین، شربت زیتوکید، پودر انترامیل دیابتی و … بیشتر آشنا شوید و اطلاعات دارویی مفیدی را کسب کنید.

کو آنزیم کیوتن چیست؟

کو آنزیم کیوتن که با نام CoQ10 نیز شناخته می شود، در بدن در تولید انرژی موثر است. بدن به طور طبیعی آن را می تواند تولید کند و بیشتر در قسمت هایی که به انرژی بیشتری نیاز دارند مانند قلب، کبد، کلیه ها، ریه ها و پانکراس یافت می شود اما با بالا رفتن سن میزان تولید آن کاهش پیدا می کند و باید از طریق مصرف مکمل ها و مواد غذایی دریافت شود و همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو، باکتری ها و ویروس ها محافظت می کند، نقش های مختلفی در بدن ایفا می کند که در زیر به برخی از آن ها می پردازیم.

قرص کو آنزیم کیوتن چیست و دارای چه کاربرد و عوارضی است؟
قرص کو آنزیم کیوتن چیست و دارای چه کاربرد و عوارضی است؟

موارد مصرف و کاربرد قرص کو آنزیم کیوتن

کمک به درمان نارسایی قلبی

فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر از دلایل نارسایی قلبی است که در نتیجه موجب می شود آسیب اکسیداتیو و التهاب سیاهرگ ها و شریان ها افزایش پیدا کند. این مشکلات زمانی که بر روی قلب اثر می گذارد و به قلب اجازه نمی دهند که به صورت منظم منقبض و شل شود یا خون را خوب پمپاژکند دچار نارسایی قلبی می شود و حالت بدتر این که بعضی از درمان ها دارای عوارض جانبی مثل فشار خون پایین و بعضی ها نیز موجب کاهش سطح کیوتن می شوند.

بر طبق تحقیقات انجام شده بر روی ۴۲۰ نفر از افرادی که مبتلا به نارسایی قلبی ، به مدت ۲ سال درمان با کو آنزیم کیوتن موجب بهبود بخشیدن به علائم بیماری و کاهش ریسک مرگ ناشی از مشکلات قلبی شده است. همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است که بیمارانی که این کوآنزیم را دریافت کرده بودند کمتر در بیمارستان بستری شدند و دارای عوارض جدی بسیار کمی بودند و نتیجه گیری شد که عواملی که به درمان نارسایی قلبی مانند بازگرداندن بهینه تولید انرژی، کاهش آسیب اکسیداتیو و بهبود عملکرد قلب، درمان با کیوتن بسیار کمک می کند.

کمک به بهبود عملکرد مغز

زمانی که سن بالا می رود عملکرد میتوکندری کاهش پیدا می کند و زمانی که این اتفاق می افتد سلول های مغزی دچار مرگ می شوند، در نتیجه منجر به ابتلا به بیماری های مثل آلزایمر و پارکینسون می شود. مغز دارای اسید های چرب بسیاری است بنابراین اکسیژن زیادی را نیاز دارد که دریافت کند و در نتیجه بیشتر در خطر ابتلا به آسیب اکسیداتیو است. این آسیب روند تولید ترکیبات مضر که بر روی حافظه، شناخت و عملکرد های بدنی موثر است را شدیدتر می کند.

پیشگیری از سرطان

استرس اکسیداتیو سبب آسیب رسیدن به سلول ها و اختلال در عملکرد آن ها می شود و اگر بدن توانایی رویایی با آسیب اکسیداتیو را نداشته باشد ساختار سلول ها مورد آسیب قرار می گیرد و موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان می شود. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که مبتلا به سرطان هستند کمبود این ماده در آنها مشاهده شده است، این ماده نقش موثری در حفاظت سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو دارد و موجب بقای سلول می شود.

کمک به عملکرد ورزش

استرس اکسیداتیو نقش موثری  بر روی عملکرد ماهیچه ها دارد و در پی آن عملکرد ورزشی را تحت تاثیر می گذارد. زمانی که میتوکندری عملکرد غیر طبیعی داشته باشد موجب کاهش انرژی عضلانی می شود و سبب دشواری انقباض موثر و انجام ورزش می شود. به علاوه این ماده خستگی در حین ورزش را کاهش می دهد و موجب بهبود بخشیدن به عملکرد ورزشی می شود.

مفید برای دیابت

همانطور که گفته شد استرس اکسیداتیو موجب آسیب رساندن به سلول ها می شود که این امر موجب ابتلا به بیماری های متابولیک مثل دیابت می شود. مقاومت انسولین بستگی به عملکرد غیر طبیعی میتوکندری دارد و بر طبق تحقیقات انجام شده نشان داده شده که کیوتن موجب بهبود بخشیدن به حساسیت انسولین می شود و سطح قند خون را تنظیم می کند. همچنین مکمل های حاوی کو آنزیم کیوتن نقش کمک کننده  به افزایش غلظت CoQ10 تا سه برابر در خون می شوند. مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به دیابت با مصرف مکمل حاوی این ماده به مدت ۱۲ هفته انجام شد نشان داد شد که مصرف آن موجب کاهش سطح قند خون ناشتا و هموگلوبین AIC می شود.

تاثیر بر روی پوست

پوست از مهم ترین اعضای بدن محسوب می شود که بیشتر در معرض عوامل آسیب رسان قرار دارد که بر روی پیری آن موثر هستند و این آسیب ها هم داخلی و هم عوامل خارجی را شامل می شوند. از عوامل آسیب رسان داخلی می توان به آسیب سلولی و عدم تعادل هورمونی اشاره کرد و از عوامل خارجی نیز اشعه ماوراء بنفش را نام برد. عوامل آسیب رسان موجب کاهش رطوبت پوست، کاهش محافظت در مقابل مهاجمان محیطی و نازک شدن لایه های پوست می شود.

استفاده از مکمل های حاوی این ماده مستقیم بر روی پوست با ایجاد عواملی مانند افزایش انرژی تولیدی در سلول های پوستی و بالا بردن خاصیت آنتی اکسیدانی، کاهش آسیب های ناشی از عوامل داخلی و خارجی می شوند و در نتیجه سبب کاهش چین و چروک پوست می شوند. هنگامی که سطح این ماده کاهش پیدا کند ریسک ابتلای به سرطان پوست کاهش پیدا می کند.

علل کمبود کو آنزیم کیوتن

کمبودهای تغذیه ای مثل کمبود ویتامین B6

افزایش تقاضای بافت ها در نتیجه بیماری

نقص ژنتیکی در سنتز یا استفاده از کو آنزیم کیوتن

استرس اکسیداتیو ناشی از افزایش سن

بیماری های میتوکندری

عوارض جانبی درمان با استاتین

منابع غذایی حاوی کو آنزیم کیوتن عبارتند از:

گوشت هایی مانند گوشت مرغ، گاو، سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم بروکلی، توت فرنگی، پرتقال، سویا، عدس، بادام زمینی، روغن سوسا، کانولا، دانه کنجد و پسته

قرص کو آنزیم کیوتن چیست؟

این قرص یک ماده ویتامینی محسوب می شود که در هر میتوکندری سلولی وجود دارد و برای تولید انرژی لازم و ضروری است. بدن به طور طبیعی می تواند کوآنزیم کیوتن را تولید کند اما با افزایش سن میزان تولید آن در بدن کاهش پیدا می کند بنابراین در این زمان استفاده از مکمل هایی حاوی این ماده لازم می شود. بدن افراد مبتلا به بیماری های مانند نارسایی احتقانی قلب، فشار خون بالا، بیماری های پریودنتال، سرطان، بیماری پارکینسون، دیابت، ایدز و بیماری های خاص دارای سطح کیوتن پایینی است و مصرف این مکمل در درمان این بیماری ها بسیار تاثیر گذار است.

 خواص قرص کو آنزیم کیوتن

افزایش تولید انرژی، بهبود قدرت بدنی و بر طرف کننده خستگی مزمن

دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و مقابله با علائم پیری در بدن

کمک به کاهش علائم بیماری های تحلیل برنده عصبی

تقویت سیستم ایمنی بدن

کنترل قند خون و کمک به حفظ سلامت قلب و عروق

عوارض جانبی مصرف قرص کو آنزیم کیوتن

این مکمل بی خطر است و اگر طبق دوز توصیه شده توسط پزشک مصرف شود عوارض جانبی نخواهد داشت. عوارض جانبی خفیف احتمالی شامل مشکلات گوارشی مانند موارد زیر هستند.

از دست دادن اشتها

اسهال

تهوع و استفراغ

درد در بالای شکم

سایر عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

سر درد و سرگیجه

خستگی

بی خوابی

تحریک پذیری یا تحرک

خارش یا بثورات پوستی

قرص کو آنزیم کیوتن چیست و دارای چه کاربرد و عوارضی است؟
قرص کو آنزیم کیوتن چیست و دارای چه کاربرد و عوارضی است؟

تداخل دارویی قرص کو آنزیم کیوتن

مصرف استالین ممکن است موجب کاهش میزان کوآنزیم کیوتن شود،مطالعات انجام شده این مطب را ثابت می کند.

کیوتن سرعت انعقاد خون را افزایش می دهد، مصرف این قرص ممکن است اثر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، آسپرین، پلاویکس و غیره را کاهش دهد و این امر موجب افزایش ریسک لخته شدن خون می شود. افرادی که دچار غلظت خون و یا پلاکت زیاد هستند نباید از مکمل های حاوی کیوتن استفاده کنند.

این فرآورده ممکن است با داروهای شیمی درمانی و انسولین نیز تداخل دارویی ایجاد کند.

هشدارها و موارد منع مصرف قرص کو آنزیم کیوتن

این فرآورده یک مکمل تغذیه ای است و جهت پیشگیری، درمان و تشخیص بیماری نیست و بنابراین از توصیه خودسرانه آن به دیگران خوداری نمایید.

مقدار دوز مصرفی آن را بدون اجازه پزشک یا داروساز خود افزایش ندهید.

مصرف در دوران بارداری و در دوران شیردهی حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

در صورت داشتن بیماری خاص قبل از مصرف حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه و مقدار مصرف قرص کو آنزیم کیوتن

طبق دستور پزشک یا طبق دستور زیر میل شود.

روزانه یک عدد از قرص به همراه غذا میل شود.

شرایط نگه داری از قرص کو آنزیم کیوتن

دارو در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد نگه داری شود.

این دارو را در جای خشک و خنک نگه داری کنید.

این فرآورده دور ازرطوبت و نور مستقیم خورشید نگه داری شود.

دارو دور از دسترس اطفال نگه داری شود.

بهترین زمان مصرف قرص کوآنزیم کیوتن

CoQ10 یک ماده مغذی است که بدن شما برای اهداف مختلف، از جمله برای حمایت از سلامت قلبی عروقی و فعالیت سلولی از آن استفاده می کند. سطح CoQ10 ممکن است با افزایش سن کاهش یابد و مکمل به عنوان راهی عالی برای اطمینان از دریافت مقدار مورد نیاز است. CoQ10 یک آنتی اکسیدان قوی است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد که می توانند به سلول های ما آسیب برسانند کمک می کند. این ترکیب در میتوکندری ما ساخته شده است – نیروگاه سلولی که در آن انرژی تولید می شود. CoQ10 از طریق نقش خود در زنجیره ای از واکنش های شیمیایی از تولید انرژی سلولی پشتیبانی می کند.

بسیاری از ما با افزایش سن، CoQ10 کمتری تولید می‌کنیم، که می‌ تواند بر میزان کارآمدی سلول‌ ها و اندام‌ های ما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که مکمل CoQ10 می تواند از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند و ظاهر آن را بهبود بخشد.

مطالعات پیش بالینی نشان می ‌دهد که CoQ10 می‌ تواند از سلول ‌های پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از اشعه ‌های UVA و UVB محافظت کند که به مرور زمان بر ظاهر پوست تأثیر می ‌گذارد. CoQ10 حتی از تولید کلاژن پشتیبانی می کند – پروتئینی که به خوبی برای ساختار پوست ما مفید است.

بسیاری از غذاها حاوی CoQ10 نیستند. منابع غذایی شامل گوشت، ماهی و آجیل است. رژیم غذایی متعادل به طور متوسط روزانه حدود سه تا پنج میلی گرم CoQ10 به افراد می دهد. اگر گوشت، ماهی و آجیل جزء منظم رژیم غذایی شما نیستند، احتمالاً حتی کمتر از آن نیز دریافت خواهید کرد.

مصرف روزانه توصیه شده ای برای CoQ10 وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می دهد که مکمل با تامین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در روز می تواند از سلامت کلی ما حمایت کند. این ترکیب محلول در چربی است و بهتر است همراه با وعده های غذایی شب خورده شود تا بیشترین جذب را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا