Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص یاز چیست؟ عوارض و موارد مصرف آن

. یاز به وسیله هورمون های زنانه ای که در ترکیبش وجود دارد جلوی تخمک گذاری را می گیرد، تغییراتی در مخاط دهانه رحم ایجاد می کند، مانع از رسیدن اسپرم به تخم بارور شده می شود و به این طرق از بارداری جلوگیری می کند. از دیگر موارد مصرف این قرص تجویز آن برای درمان جوش های صورت خانم هایی با حداقل ۱۴ سال سن که اولین دوره قاعدگی خود را تجربه کرده اند است. قرص های یاز را معمولا در بسته بندی های ۲۸ تایی به بازار ارائه می کنند. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره یکی از قرص های ضد بارداری به نام قرص یاز، ترکیبات، موارد مصرف، عوارض و نحوه مصرف آن توضیح دهیم.

شما می توانید به مقالات دیگر این سایت که درباره دارو های مختلفی از جمله قرص ال دی، قرص اچ دی، قرص الوکسادولین، قرص امپاگلیفلوزین، قرص مولتی وگان، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت، پودر واریوکلد، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول ژلوفن، قرص اکتی من، داروی لینازپام، قرص بایو بیسیکس، قرص اکتی وومن, قرص و کپسول سربروم گلد، قرص واناتونین، کپسول والراید، کرم کلوتریمازول و قرص لوتیراستام توضیح داده است، مراجعه کنید.

قرص یاز چیست؟

یاز یکی از قرص های پیشگیری از بارداری است که در بازار مصرف وجود دارد. در ترکیب این قرص هورمون هایی وجود دارند که با مکانیسم هایی مانع از ایجاد تخمک و رسیدن اسپرم به آن می شوند و در مجموع از بارداری جلوگیری می کنند. در بسته بندی حبابی این دارو ۲۸ عدد قرص وجود دارد که ۴ عدد آن ها سفید یا دارو نما هستند و بقیه صورتی رنگ هستند.

قرص یاز چیست؟ عوارض و موارد مصرف آن
قرص یاز چیست؟ عوارض و موارد مصرف آن

موارد مصرف قرص یاز

این قرص علاوه بر این که از بارداری جلوگیری می کند در خانم های کمتر از ۱۴ سال که دوره قاعدگی را تجربه کرده اند برای درمان جوش و آکنه استفاده می شود. استفاده دیگر این قرص معالجه علائم سندرم قبل از قاعدگی که شامل کمبود انرژی، افزایش وزن، سردرد، افسردگی، اضطراب، مشکل تمرکز، تحریک پذیری، درد ماهیچه ها یا مفاصل، تغییر اشتها، تغییر در خواب و حساسیت پستان هستند، است.

قرص یاز و چاقی

هیچ مقاله مستند و معتبری تاثیر این قرص بر افزایش وزن را تایید نکرده است ولی چون استروژن باعث می شود آب در بدن جمع شود ممکن است در اوایل مصرف یاز افزایش وزن موقتی داشته باشید که طی دو تا ۳ ماه از بین می رود و به وزن قبلی باز می گردید.

قرص یاز برای درمان کیست تخمدان

همان طور که می دانید، این قرص از طریق جلوگیری از تخمک گذاری از بارداری جلوگیری می کند و به همین دلیل برای درمان کیست تخمدان می توانیم از آن با تجویز پزشک استفاده کنیم.

قرص یاز برای درمان تنبلی تخمدان

دارو های ضد بارداری از جمله مهم ترین درمان ها برای تنبلی تخمدان هستند که یاز هم یکی از این قرص ها است، البته این قرص برای کسانی که تنبلی تخمدان دارند و در عین حال قصد بارداری دارند مناسب نیست.

نحوه مصرف قرص یاز

دوره مصرف این دارو را با قرص های صورتی رنگ شروع کنید و روزانه یک عدد را به فاصله ۲۴ ساعت از قرص بعدی بخورید. بعد از ۲۴ روز که این قرص های صورتی تمام شد قرص های سفید دارو نما را مصرف کنید. معمولا قاعدگی حدود ۳ روز بعد از اتمام مصرف قرص های صورتی شروع می شود. بعد از این که تمام قرص ها از جمله قرص های دارونما را تمام کردید بلافاصله مصرف بسته بعدی را شروع کنید.

در صورتی که بعد از اتمام یک بسته قرص پریود نشدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که برای اولین بار است یاز مصرف می کنید بهتر است اولین قرص را در روز اول قاعدگی یا اولین یکشنبه این دوره مصرف کنید. اوایل بهتر است همراه با مصرف این قرص به عنوان پشتیبان از یک کاندوم اسپرم کش یا داروی ضد بارداری دیگر نیز استفاده کنید. اگر این قرص را هر روز مصرف نکنید، نمی تواند حداکثر تاثیرش را بگذارد و احتمال بارداری وجود خواهد داشت.

هشدار مصرف قرص یاز

کسانی که تازه زایمان کرده اند باید حداقل بین زمان زایمان و استفاده از قرص ۴ هفته فاصله بدهند به علاوه کسانی که هر یک از شرایط و موارد زیر را دارند نباید از این قرص استفاده کنند :

فشار خون بالا

خون ریز غیر معمول واژن

نارسایی کلیوی یا بیماری های شدید مربوط به کلیه

سابقه زردی و یرقان ناشی از بارداری

داشتن سرطان کبد، بیماری های شدید کبدی یا تومور های خوش خیم کبدی

بالا بودن تری گلیسیرید یا کلسترول بالا

داشتن پاکراتیت یا سابقه آن که حاصل از میزان بالای تری گلیسیرید باشد

مشکلات مربوط به گردش خون

سابقه لختگی خون

اختلالات ارثی مربط به خون یا داشتن مشکل قلبی

سابقه سردرد های میگرنی

کسانی که هر یک از مواردی که در ادامه خواهیم گفت را دارند، بهتر است برای این که مطمئن شوند، قبل از مصرف یاز با پزشک مشورت کنند:

بیماری های التهاب روده

لوپوس

افسردگی

بیماری مربوط به کیسه صفرا

بیماری های مربوط به غده تیروئید

قرص یاز چیست؟ عوارض و موارد مصرف آن
قرص یاز چیست؟ عوارض و موارد مصرف آن

دارو هایی که با قرص یاز تداخل دارند

کار درست این است که قبل از شروع مصرف قرص یاز تمام دارو هایی که مصرف می کنید و پرونده پزشکیتان را در اختیار پزشک قرار دهید. برخی از دارو ها از جمله موارد زیر با یاز تداخل دارند :

مکمل های حاوی پتاسیم

داروهای هپاتیت C

ریفامپین

رقیق کننده های خون

آنتی بیوتیک ها

دارو های کنترل فشار خون

دارو های مربوط به تشنج از جمله فلبامات، فنیتوئین، توپیرامات، کاربامازپین، پریمیدون، فنوباربیتال و اگزکاربازپین

توصیه های مصرف قرص یاز

این قرص خوراکی را به همراه غذا بخورید یا بدون آن می توانید بخورید.

اولین قرصی که باید بخورید عبارت Start رویش حک شده است.

قبل از این که دوره مصرف قرص را شروع کنید، اطلاعاتی که روی بروشور وجود دارد را مطالعه کنید.

خورن این قرص قبل از خواب یا بعد از عصرانه باعث می شود حالت تهوع و درد معده احتمالی ناشی از آن کاهش یابد.

فراموشی مصرف قرص

اگر مصرف قرص در یک دوره را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید و در صورتی که نزدیک نوبت بعدی مصرف بود دو عدد از قرص را بخورید و به مدت ۷ روز از ابزار های کمکی پیشگیری از بارداری مثل کاندوم استفاده کنید. در صورتی که مصرف دو دوز متوالی را فراموش کردید، هفته اول و دوم در روز یادآوری و روز بعدش ۲ قرص بخورید و بعد از آن طبق روال قبلی روزانه یک قرص تا اتمام بسته مصرف کنید، به علاوه از ابزار های کنترل حاملگی مثل کاندوم استفاده کنید. در هفته سه و چهار نیز بسته مذکور را کنار بگذارید و مصرف بسته جدید را در همان روز آغاز کنید.

قرص یاز چیست؟ عوارض و موارد مصرف آن
قرص یاز چیست؟ عوارض و موارد مصرف آن

عوارض جانبی قرص یاز

مصرف این قرص به ویژه در ماه های اول مصرف ممکن است باعث پریود های نامنظم و لک بینی طی دوران قاعدگی شود.

استفاده از این قرص در ماه های اول ممکن است باعث تغییر وزن، نفخ، حالت تهوع، استفراغ، حساسیت پاها و التهاب مچ پا که ناشی از احتباس مایعات است، شود.

اگر هر یک از علائم ناشی از مصرف قرص تشدید شدند یا برای مدتی استمرار داشتند بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر دو دوره از قاعدگیتان به تعویق افتاد یا به دلیل مصرف نادرست و فراموشی مصرف قرص یک دورi از قاعدگی عقب افتاد حتما به پزشک مراجعه کنید و تست بارداری انجام دهید.

از آن جایی که مصرف این قرص می تواند باعث افزایش فشار خون شود، طی مصرف آن مرتبا فشار خونتان را کنترل کنید.

قرص یاز بهتر است یا یاسمین

این دو قرص از لحاظ عملکرد شباهت زیادی به هم دارند به همین دلیل نمی توانیم به طور قطعی درباره برتری یکی بر دیگری اظهار نظر کنیم اما بهتر است شما قرص که پزشک برایتان تجویز کرده را مصرف کنید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا