Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پودر واریو کلد (Vario Cold) چیست؟ عوارض و کاربرد و موارد مصرفی آن

پودر واریو کلد که حاوی ۵۰۰ میلی گرم استامینوفن است، خاصیت تب بری دارد و التهاب بدن را کنترل و درمان می کند. این دارو علاوه بر استامینوفن فنین افرین هیدروکلرید نیز دارد که ضد التهاب، احتقان و آبریزش بینی است. علاوه بر این کلرفنیرامین مالئات نیز یکی دیگر از ترکیبات این پودر است که خارش گلو، چشم و گلودرد را بهبود می بخشد و سرفه و عطسه را کنترل می کند. از دیگر موارد مصرف این دارو برای درمان عفونت گوش و سینوزیت است که باعث می شود در دوران مریضی بتوانید راحت تر بخوابید و استراحت کنید. ویتامین ث که در این دارو وجود دارد سیستم ایمنی را نیز تقویت می کند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره ویژگی ها، عوارض، نحوه مصرف، موارد مصرف و كاربرد پودر واریوکلد صحبت کنیم. در مقاله های دیگر این سایت می توانید درباره داروهای دیگری از جمله قرص و کپسول سلدانکر قرص جينكوتيدي، قرص و كپسول ليور هلث جي، قطره خوراكي سيليمارين، قرص و كپسول بوستر ليور، كپسول نوتري ليور ساپورت، قرص و کپسول آلپیک، قرص نروزان، قرص و کپسول لیور فید نیو مطالعه کنید.

موارد مصرف پودر واریو کلد

از این پودر برای مواردی از جمله بهبود عطسه و سرفه، درمان گرفتگی بینی و احتقان و درمان آنفولانزا و سرماخوردگی می توانیم استفاده کنیم و هر جعبه آن ۳ ساشه روز و سه ساشه شب دارد.

نحوه مصرف پودر واریوکلد

توصیه می شود افراد بالای ۱۲ سال هر ساشه این پودر را در ۲۰۰ میلی لیتر آب حل کنند و هر ۸ ساعت مصرف کنند.

شیوه نگهداری پودر واریو کلد

این پودر را در از دسترس کودکان و نور و رطوبت در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد نگه دارید.

موارد منع مصرف و عوارض پودر واریو کلد

افراد باردار و کسانی که در دوران شیردهی هستند بهتر است این پودر را زیر نظر پزشک و با نسخه او مصرف کنند.

این دارو با فنوباربیتال و کاربامازپین تداخل دارد به طوری که مصرف هم زمان آن ها با استامینوفن سمیت کبد را بیشتر می کند.

اگر مهار کننده های MAD را با فنیل افرین هم زمان مصرف کنید فشار خون را افزایش می دهد.

در صورتی که بعد از مصرف این دارو علائمی از جمله زردی چشم، پوست، نارسایی کلیه، تشنج، درماتیت آلرژیک، ضربان قلب نامنظم، توهم و مشکل تنفسی در شما ظاهر شد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

حتما مراقب باشید تا این دارو را با داروهایی که با آن ها تداخل دارند مصرف نکنید.

اگر این دارو را مصرف می کنید، دیگر داروهایی که حاوی استامینوفن هستند را نخورید.

مصرف این دارو می تواند باعث بروز خواب آلودگی شود، به همین دلیل هم توصیه می شود قبل از رانندگی یا دیگر کار هایی که به توجه و تمرکز نیاز دارند و آن را مصرف نکنید.

اگر در یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، می توانید به شرط این که نزدیک نوبت بعدی مصرف نباشد آن را بخورید.

ترکیبات پودر واریو کلد

این پودر حاوی حدود ۴ میلی گرم کلرفنیرامین مالئات، ۵۰۰ میلی گرم استامینوفن و ۱۰ میلی گرم فنیل افرین هیدروکلراید است.

پودر واریو کلد (Vario Cold) چیست؟ عوارض و کاربرد و موارد مصرفی آن
پودر واریو کلد (Vario Cold) چیست؟ عوارض و کاربرد و موارد مصرفی آن

استامینوفن

داروی استامینوفن به صورت گسترده به اشکال مختلف آمپول، قرص، شیاف، شربت و قطره به عنوان مسکن یا تب بر مصرف می شود و نام دیگر آن پاراستامول است. این دارو مثل آسپرین عوارض جانبی زیادی ندارد و برای سردرد، درد های خفیف و تب استفاده می شود و اگر آن را همراه با ضد التهاب های غیر استروئیدی مصرف کنید تاثیر بیشتری در درمان درد دارد. این دارو را بیشتر برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی تجویز می کنند و آن را بدون نسخه هم می توان تهیه و مصرف کرد. البته اگر استامینوفن را بیش از حد مصرف کنید منجر به آسیب ها و مسمومیت های کبدی می شود که یکی از عارضه های شایع آن نارسایی برق آسای کبدی در غرب است و زیاده روی در مصرف آن به ویژه در انگلیس، استرالیا، نیوزلند و ایالات متحده و مصرف با مشروبات الکلی احتمال مسمومیت را بالا می برد.

عوارض

اگر بعد از مصرف استامینوفن دچار اسهال، معده درد، حساسیت یا تورم شکم، ادرار کدر یا خونی، زخم دهانی، خون ریزی یا کبود غیر عادی، زردی چشم یا پوست، مدفوع قیری و سیاه، کاهش ادرار و تب یا گلو دردی که قبل مصرف نبوده شدید، سریع به پزشک مراجعه کنید.

به هیچ عنوان این دارو را با نوشیدنی های الکلی مصرف کنید چرا که باعث اختلال کبد یا کوری و کاهش دید ناشی از آن می شود. مصرف استامینوفن برای کسانی که به بیماری های کبدی مبتلا هستند یا نسبت به ترکیبات این دارو حساسیت دارند، توصیه نمی شود و کسانی که به سیروز کبدی مبتلا اند یا به الکل معتاد هستند بهتر است خودسرانه و بدون مشورت پزشک این دارو را مصرف نکنند. پودر واریو کلد (Vario Cold) چیست؟ عوارض و کاربرد و موارد مصرفی آن

پودر واریو کلد (Vario Cold) چیست؟ عوارض و کاربرد و موارد مصرفی آن

فنیل آفرین هیدروکلراید

این دارو که یک داروی ضد احتقان است را برای سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی تجویز می کنند و به شکل قرص و شربت سرماخوردگی وجود دارد. فنیل آفرین هیدروکلراید روی رگ های خونی اثر گذاشته و آن ها را منقبض می کند، این دارو همچنین برای گشاد کردن مردمک چشم حین معاینات و جراحی ها، تنظیم فشار خون، تاکسی کاردی و درمان آلرژی یا سینوزیت استفاده می شود.

عوارض جانبی این دارو در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد و برخی از عوارض جانبی آن شامل سردرد، حساسیت به نور، سوزش بینی، عطسه، خشکی گلو، تاری دید، سکته قلبی و آریتمی قلبی است. در صورتی که سابقه حساسیت به دارویی دارید، حین تجویز دارو حتما پزشکتان را در جریان بگذارید و اگر بعد از مصرف علائم آلرژی در شما ظاهر شد سریعا به پزشک مراجعه کنید. این دارو را حتما در جای خشک و خنک و دور از گرما و یخ زدگی و دور از دسترس اطفال قرار دهید.

پودر واریو کلد (Vario Cold) چیست؟ عوارض و کاربرد و موارد مصرفی آن
پودر واریو کلد (Vario Cold) چیست؟ عوارض و کاربرد و موارد مصرفی آن

کلرفنیرامین

این دارو که در رده آنتی هیستامین ها قرار دارد، از جمله رایج ترین دارو های ضد حساسیت است که در پزشکی و دامپزشکی کاربرد دارد و در موارد سرماخوردگی، کهیر و آلرژی استفاده می شود و از جمله موادی است که در بیشتر قرص های سرماخوردگی کاربرد دارد. البته مصرف زیاد کلرفنیرامین باعث اوردوز می شود که عوارض جدی دارد و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب، اختلال در بینایی، اختلال ریتم قلب و سکته مغزی یا قلبی می شود. از نشانه های دیگر اوردوز با این دارو استفراغ، احتباس ادرار و تهوع است.

این دارو را حتما در جای خشک و خنک و درون بطری سربسته دور از آفتاب شدید، یخ زدگی و دور از دسترس کودکان قرار دهید. ا؛ر اين دارو را همزمان با فني تويين مصرف كنيد، اثرات فارماكولوژيك آن را افزايش مي دهد و مصرف اين دارو با الكل سيستم عصبي بدن را ضعيف مي كند و اثرات خواب آور و آرام بخش دارد. اين دارو در گربه ها و سگ ها در درمان درماتیت ارزنی، کنترل خارش سگ و گربه ها و درمان لیس زدن، تمیز کردن و وسواسی بیش از حد گربه ها کاربرد دارد.

قیمت خرید پودر واریو کلد

این پودر را معمولا به صورت ساشه های ۹ عددی به بازار مصرف عرضه می کنند و قیمت حدودی آن در این تاریخ چیزی بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا