Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص واناتونین (گلد-سیلور-ملاتونین) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

قرص واناتونین دارویی است که از آن برای بهبود و رفع کمبود خواب، کم خوابی و خستگی استفاده می کنند. این قرص در واقع کمبود هورمون ملاتونین در بدن را جبران می کند که ملاتونین غده کوچکی در مغز ما است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. مقدار ناچیزی از این هورمون در غذا هایی مثل سبزیجات، میوه ها، گوشت و حبوبات وجود دارد. در صورت کمبود ملاتونین می توانید از این قرص و مکمل های رژیمی استفاده کنید. قرص واناتونین باعث می شود در بدن ملاتونین ترشح شود که این ماده چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند.

در ترکیب این قرص حدود ۵ یا ۱۰میلی گرم ماده ملاتونین وجود دارد. این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره ترکیبات، عوارض، نحوه مصرف کاربرد و موارد مصرف قرص واناتونین توضیح می دهد. شما می توانید در سایر مقالات این سایت درباره موضوعات مختلفی از جمله داروهای متفاوتی مثل قرص و کپسول لینازپام، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول پرولیو، کپسول بوستر لیور، قطره خوراکی سیلیمارین، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت و نوروبیو سان دی مطالعه کنید.

قرص واناتونین (گلد-سیلور-ملاتونین) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
قرص واناتونین (گلد-سیلور-ملاتونین) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

ملاتونین

این ماده هورمونی است که در غده صنوبری یا پینه آل موجود در مغز آن را می سازد. این هورمون چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند و حرکات نامنظم چشم در واقع روی ترشح آن تاثیر دارد. ملاتونین هنگام شب حداکثر مقدار ترشحش را دارد و تولید آن در هنگام ظهر به کمترین مقدار خودش می رسد. دانشمندان تاکنون نتوانسته اند به کار و عملکرد دقیق این هورمون پی ببرند ولی احتمالا ریتم های شبانه روزی را تنظیم می کند.

ترشح ملاتونین در روزهای کوتاه زمستانی ممکن است دیر تر یا زودتر از حد معمول آن شروع شود که باعث ایجاد افسردگی زمستانی یا بیماری خلقی فصلی شود. تولید این هورمون با افزایش سن در بدن کمتر می شود و حتی ممکن است در برخی از افراد مسن تا حدی کمتر شود که حتی قطع شود.

موارد مصرف ملاتونین

تنظیم خواب در کسانی که برنامه خوابشان به هم خورده و در شیفت های شبانه کار می کنند.

کمک به درمان خلقی فصلی

بهبود، پیشگیری و کمک به حل مشکلات خواب بعد از عمل جراحی

درمان سردرد های خوشه ای مزمن

برخی از مطالعات نشان داده است که با مصرف مکمل های ملاتونین می توانیم در مواردی از ابتلا به سرطان جلوگیری شود، پیری را کند کند و دستگاه ایمنی بدن را تقویت کند.

در کودکانی که به اختلالات عصبی تکاملی مبتلا هستند، مصرف ملاتونین مدت خواب را افزایش می دهد و تا زمان شروع خواب را کاهش می دهد.

این ماده را می توانیم در مواردی به جای کلونازپام برای درمان اختلالاتی که در خواب REM رخ می دهد، استفاده کنیم.

در افراد نابینا که نمی توانند نور را ادراک کنند، ممکن است به مشکلات خواب دچار شوند، نتوانند روز و شب را از هم تمایز دهند و مثلا شب بیدار باشند و روز ها بخوابند که برای درمان این اختلال در این افراد مکمل های ملاتونین پیشنهاد می شود.

موارد مصرف قرص واناتونین

در اثر افزایش سن در افراد تولید هورمون ملاتونین در بدن کاهش می یابد که می تواند توجیه این مسئله باشد که افراد مسن بیشتر با اختلالات خواب مواجه هستند. به طور روزانه با نزدیک شدن به شب و تاریکی هوا بیشتر می شود و باعث ایجاد حس خواب آلودگی می شود. در صورتی که ترشح این ماده در فرد کم شود، دچار اختلالات خواب و کم خوابی می شود. قرص زیر زبانی واناتونین یکی از مکمل هایی است که برای درمان اختلالات خواب و کمبود ملاتونین تجویز می کنند.

واناتونین برای درمان کرونا

مطالعات انجام شده نشان داد که مصرف مکمل ملاتونین برای درمان بیماری کرونا دو اثر متفاوت دارد. در مورد اول ویروس های بیماری زا باعث می شود گیرنده ۳ NLRP که بخشی از سیستم ایمنی است، فعال شوند و لی ملاتونین از طریق تاثیر مهاری بر این گیرنده باعث کاهش التهاب مجاری هوایی و آسیب های ریوی می شود. این ماده از طریق تاثیر بر کاهش التهاب باعث می شود نفوذ نوتروفیل ها و ماکروفاژ ها به بافت ریه آسیب دیده کم شود. به علاوه قرص واناتونین اثر آنتی اکسیدانی دارد و از این طریق روی کرونا اثرات ضد ویروسی می گذارد. این مکمل روی گیرنده  ACE2 که گیرنده ای مهم در عفونت های ویروسی است، به صورت غیر مستقیم تاثیر می گذارد.

قرص واناتونین (گلد-سیلور-ملاتونین) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
قرص واناتونین (گلد-سیلور-ملاتونین) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

کاربرد قرص واناتونین

این قرص که از حدود ۵ یا ۱۰ میلی گرم ملاتونین تشکیل شده است (علاوه بر ملاتونین مواد غیر موثره دیگری از جمله سلولز، منتول، منیزیم استئارات و میکروکریستالین نیز در ساختار این قرص وجود دارد)، برای کسانی که دچار اختلالات خواب هستند، یا در شیفت های شبانه کار می کنند، افرادی که با افزایش سن دچار اختلالات خواب می شوند و به طور کلی هر کسی که دچار مشکلات خواب است و در اثر مسافرت های هوایی یا عوامل دیگر به اختلالات خواب دچار شده است، مناسب است.

نحوه مصرف قرص واناتونین

این قرص زیر زبانی را می توانید یک عدد در طول شبانه روز مصرف کنید. این قرص ها را معمولا در قوطی های پلاستیکی و به تعداد ۱۰۰ قرص در هر قوطی به بازار مصرف ارائه می کنند.

هشدار مصرف قرص واناتونین

افرادی که به بیماری های کبدی، کلیوی، هورمونی مبتلا هستند یا دچار فلج مغزی، صرع، افسردگی، میگرن و فشار خون بالا هستند بهتر است این قرص را مصرف نکنند و در صورت مصرف این کار را تحت نظر و با تجویز پزشک متخصص انجام دهند. بهتر است اگر می خواهید کاری که تمرکز بالایی نیاز دارد انجان دهید یا رانندگی کنید، تا حدود ۵ ساعت بعد از مصرف واناتونین آن را انجام ندهید.

هیچ گاه از این قرص برای تشخیص، درمان یا پیشگیری از بی خوابی استفاده نکنید چرا که واناتونین یک مکمل غذایی است. برای اثر گذاری بیشتر این قرص حدود ۲ تا ۳ ساعت قبال از زمان خوابتان از آن استفاده کنید.

مصرف واناتونین در دوران بارداری یا شیردهی

استفاده از این مکمل غذایی در دوران شیردهی و بارداری ممنوع است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.

قرص واناتونین (گلد-سیلور-ملاتونین) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن
قرص واناتونین (گلد-سیلور-ملاتونین) چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

تداخلات دارویی قرص واناتونین

مصرف قرص واناتونین در صورتی که از هر یک از دارو های خواب آور، ضد بارداری، ضد فشار خون، ضد دیابت یا ضد انعقاد خون استفاده می کنید، توصیه نمی شود.

عوارض قرص واناتونین

این قرص و مکمل زیر زبانی که ماده اصلی تشکیل دهنده اش ملاتونین است ممکن است عوارضی نیز داشته باشذ که در ادامه به توضیح برخی از آن ها می پردازیم. افرادی که نارسایی های کلیوی، فشار خون بالا یا تشنج یا صرع دارند و افراد زیر ۲۰ سال بهتر است از این دارو استفاده نکنند. همچنین بهتر است افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند یا سابقه ابتلا به سرطان سینه یا تومور را دارند، از این مکمل استفاده نکنند. برخی از عوارض این قرص که می تواند در اثر مصرف طولانی مدت آن ایجاد شود، شامل سردرد، ضعف و بی حالی صبحگاهی، کاهش مدت رابطه جنسی، زود انزالی، و خواب آلودگی شوند که با قطع دارو رفع می شوند ولی متاسفانه این دارو می تواند باعث روشنی رنگ چشم و تیرگی رنگ پوست شود که از عوارض برگشت ناپذیر آن است.

قیمت خرید قرص واناتونین

قرص واناتونین در بازار مصرف و در ایران قیمت های متفاوتی با توجه به نرخ روز دارد که با استعلام از داروخانه می توانید مبلغ دقیق آن را بفهمید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا