Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت برونکلدین (Bron coldin) چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

شربت گیاهی برونکلدین به عنوان خلط آور، تسکین سرفه های ناشی از آسم و برونشیت حاد و سرماخوردگی کاربرد دارد. این فراورده شامل عصاره استاندارد شده گیاه آویشن و گیاه پامچال است، تیمول و کارواکرول ترکیبات موثر موجود در آویشن هستند که خاصیت آنتی باکتریال دارند و بر روی رشد باکتری ها تاثیرگذار هستند و باعث کاهش خطر عفونت دستگاه تنفسی به میزان خیلی زیادی می شوند. تاثیر این شربت بسیار زیاد است و تقریبا بعد از ۱ تا ۲ روز اثر گذار است و سرفه را کاهش می دهد البته بعد از ۵ روز از مصرف آن بهبودی کامل حاصل می شود و علائم حاد تنفسی از بین می رود.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با ترکیبات، مکانسیم اثر، نحوه مصرف، عوارض و شرایط نگه داری این شربت گیاهی بیشتر آشنا می کنیم. شما قادر خواهید بود در مقالات دیگر این نشریه درباره سایر دارو ها از جمله قرص و کپسول سلدانکر، قرص و کپسول آلپیک، قرص نروزان، قرص و کپسول لیور فید نیو و پودر واریوکلد مطالعه کنید.

شربت برونکلدین Bron coldin چیست؟- عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
شربت برونکلدین Bron coldin چیست؟- عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

بیماری سرما خوردگی و آنفولانزا

با شروع شدن فصل سرما ممکن است افراد دچار سرما خوردگی یا در موارد خیلی شدیدتر در گیر آنفولانزا شوند، عامل ایجاد این بیماری ها ویروس ها هستند. این بیماری ها مسری بوده و باید حتما نکات بهداشتی در رابطه با آن ها رعایت شود، شربت گیاهی برونکلدین از داروهای گیاهی بسیار موثر برای کاهش علائم سرما خوردگی و آنفولانزا است. این شربت با استفاده از ترکیبات گیاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

علائم

آغاز سرما خوردگی معمولا با سوزش و درد گلو است و با علائمی مانند سرفه، آب ریزش بینی ادامه پیدا می کند، علائمی مانند تب معمولا در بزرگسال دیده نمی شود ولی کودکان دچار تب بالا می شوند تا ۲ تا ۳ روز علائم بیماری به صورت شدید است که کم کم خفیف می شود. طول مدت سرما خوردگی معمولا بین ۵ تا ۷ روز است اما ممکن است سرفه تا مدت ها ادامه داشته باشد. عامل سرما خوردگی ویروسی به نام راینو ویروس که متعلق به خانواده پیکورنا ویروس ها است از ویروس های دیگر که ممکن است عامل سرماخوردگی باشند از جمله به کرونا ویورس، آدنو ویروس، ویروس پارا آنفلوآنزا و ویروس سین سیشیال تنفسی می توان اشاره کرد.

اگر عفونت های باکتریایی به سرما خوردگی افزوده شود این بیماری تشدید پیدا می کند و مدت زمان زیادی طول می کشد تا بهبود پیدا کند که در این صورت باعث در گیری عفونت سینوس ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) و گوش (اتیت) شود.

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

بیماری آنفولانزا با سرما خوردگی دارای تفاوت هایی است زیرا ویروس هایی که عامل این بیماری ها هستند با یکدیگر متفاوت هستند عامل بیماری آنفولانزا ویروسی به نام ارتومیکسو است که به سه گروه A، B، C تقسیم بندی می شوند. علائم آنفولانزا عبارتند از تب، سر درد، تعرق، درد مفاصل، گلو درد و گرفتگی بینی. نوعی از آنفولانزا که آنفولانزا خوکی نامیده می شود اسهال و استفراغ نیز جزئ علائم آن است. دوره آن بین ۲ تا ۷ روز است، این بیماری در کودکان، سالمندان و کسایی که دارای مشکلات قلبی- عروقی یا مشکل تنفسی هستند عفونت ریه نیز به همراه داشته باشند.

عوامل موثر در ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا

سن

کم خوابی و استرس

آلرژی

دخانیات

شربت برونکلدین Bron coldin چیست؟- عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
شربت برونکلدین Bron coldin چیست؟- عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

ترکیبات شربت برونکلدین و گیاهان دارویی موثر در درمان سرما خوردگی

داروهای خاصی برای سرما خوردگی وجود ندارد و چون عامل این بیماری ویروس است مصرف آنتی بیوتیک ها نیز بی تاثیر است. استفاده از گیاهان دارویی تاثیر موثری در درمان سرما خوردگی دارند، در زیر به معرفی چند مورد از این گیاهان می پردازیم که در بین این گیاهان آویشن و پامچال در ترکیب شربت برونکلدین به کار رفته اند.

آویشن

زنجبیل

پوست بلوط

گیاه قاصدک

برگ گردو

بومادران

دم اسب صحرایی

ریشه مارشمالو

گل بابوبه

گل پامچال

گیاه آویشن و خواص دارویی آن

چون این فراورده تشکیل شده از عصاره آویشن است در ابتدا توضیح مختصری در مورد آن می دهیم. آویشن گیاهی از خانواده ی نعناع است که دارای خاصیت دارویی است که برای درمان انواع بیماری ها  مانند درمان سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و فشار خون از آن استفاده می شود. آویشن حاوی ویتامین A، C و همچنین لبریز از مواد معدنی مانند مس، فیبر، منگنز و آهن است. این گیاه دارویی بسیار پر کاربرد برای درمان عفونت های تمام قسمت های بدن است. انواع خواص و فواید آویشن عبارتند از:

کمک درمان مشکلات مثل سرفه و برونشیت

کاهش فشار خون

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

سم زدایی

کمک برای تقوت روحیه و بالا بردن انرژی

عملکرد بهتر بدن

کمک به درمان آکنه و جوش

تقویت دستگاه گوارش

کمک به درمان کم خونی

سلامت چشم و بینایی

مفید برای مو

کمک به درمان سوء هاضمه

دارای مواد معدنی بسیار بالا

آنتی اکسیدان قوی و ضد باکتری و قارچ است.

درمان کننده اسهال و دل پیچه

ضد سرفه، سیاه سرفه و تنگی نفس

تقویت کننده اعصاب، رفع خستگی

ضد افسردگی، ضد اسپاسم، ضد التهاب گوارشی، ضد برونشیت و تسکین دهنده ریه در مقابل کرونا

رفع سردرد و میگرن

شربت برونکلدین Bron coldin چیست؟- عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
شربت برونکلدین Bron coldin چیست؟- عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

شربت برونکلدین و کاربرد آن

از این فراورده برای تسکین  سرفه های ناشی از بیماری آسم و برونشیت حاد و سرماخوردگی و همچنین به عنوان خلط آور استفاده می شود. در هر ۵ میلی لیتر از این شربت حاوی ۱ میلی گرم از ترکیبات فنولی بر پایه تیمول است. این دارو حاوی عصاره آویشن است که عصاره آویشن باعث می شود ترشحات مخاطی برونش ها افزایش پیدا کند و همچنین این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی و اسپاسمولیتیک و اکسپکتورانتی است.

مکانسیم اثر شربت برونکلین

گیاه آویشن دارای اثرات ضد میکروبی و اسپاسمولیتیک و اکسپکتورانتی است. ترکیبات موثر آویشن مانند تیمول و کرواکرول باعث می شوند مژک های تنفسی حرکات بیشتری داشته باشند که با این عمل ترشحات مخاطی افزایش پیدا می کنند و باعث سرفه و عمل خلط آوری می شوند. تیمول و کارواکرول تاثیر فوق العاده ای بر روی باکتری هایی که در عفونی کردن دستگاه تنفسی دخیل هستند را دارند. این مواد خاصیت ضد باکتریایی دارند که با ایجاد کردن کردن کمپلکس با پروتئین های غشای باکتری باعث اعمال این فعالیت می شود. تیمول و کارواکرول نیز دارای اثر سینرژیستی اند، همچنین باعث شل کنندگی نای نیز می شود.

موارد مصرف شربت برونکلدین

خلط آور

تسکین سرفه های ناشی از سرما خوردگی، آسم و برونشیت حاد

عوارض جانبی شربت برونکلدین

عوارض خاصی از مصرف این دارو مشاهده نشده است فقط ممکن است باعث تحریک ضعیف مخاط معده شود.

شربت برونکلدین Bron coldin چیست؟- عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
شربت برونکلدین Bron coldin چیست؟- عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

روش مصرف شربت برونکلدین

افراد بزرگسال و افراد بالای ۱۲ سال: روزانه ۳ تا ۴ بار هر بار ۱۰ سی سی

کودکان ۱۱ تا ۱۲ سال: روزانه ۳ بار هر بار ۵ سی سی

۵ تا ۱۰ سال: روزانه ۳ تا ۴ بار هر بار ۲.۵ سی سی

۱ تا ۴ سال: روزانه ۲ بار و هر بار ۲.۵ سی سی

هشدار مصرف شربت برونکلدین

از مصرف این فراورده در دوران شیردهی و بارداری خوداری شود.

مصرف این فراورده برای کودکان زیر ۱ سال خوداری شود.

افرادی که دارای ناراحتی های شدید دستگاه گوارش یا سابقه آلرژی و حساسیت به گیاه آویشن دارند از مصرف آن اجتناب شود.

عوارض مانند مشکلات گوارشی مثل دردهای شکمی، تهوع و استفراغ ممکن است بروز پیدا کند.

مصرف این فراورده برای بیماران مبتلابه صرع، آسیب های مغزی و بیماران کبدی و همچنین افرا الکلی به دلیل وجود الکل (اتانول) با احتیاط باشد و قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.

در بیماران دیابتی به سبب وجود سوربیتول زیر نظر پزشک مصرف شود.

چون این فراورده حاوی الکل است، بعد از مصرف از انجام کارهای نظیر رانندگی و کار با برخی از ماشین آلات پر خطر خوداری شود.

افرادی که دارای سابقه گاستریت، انتروکولیت و یا نارسایی احتقانی قلب هستند در این افراد مصرف این فراورده با احتیاط باشد و اگر تغییراتی را مشاهده کردند حتما  مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه شود.

احتیاط مصرف شربت برونکلدین

رسوباتی که در داخل شربت مشاهده می شود به دلیل تخریب دارو و یا عدم پاسخگویی فارماکولوژیک دارو نمی باشد، بنابراین قبل از مصرف حتما آن را تکان بدهید.

شرایط نگه داری شربت برونکلدین

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد

دور از رطوبت، دور از دسترس اطفال، دور از نور آفتاب نگه داری شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا