Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص دوپاویت (Dopavite) چیست؟ موارد مصرف کاربرد و عوارض آن

قرص دوپاویت که برای بهبود عملکرد قلب و عضلات طراحی شده است، حاوی ترکیباتی است که بر اساس آخرین متد ها و تحقیقات دانشمندان انتخاب شده اند، این قرص از ویتامین ها، مواد معدنی، و مقدار زیادی اسید آمینه ال تیروزین تشکیل شده است. دوپاویت را معمولا برای تقلیل علائم پیش فعالی در کودکان، تقویت سیستم ایمنی افراد مسنی که به پارکینسون مبتلا هستند، تقویت عملکرد غده تیروئید، بهبود علائم کم کاری تیروئید و تحریک سلول های مغز جهت تولید دوپامین که در نهایت باعث بهبود علائم و پیشروی بیماری پارکینسون می شود. این قرص علاوه بر ال تیروزین حاوی مقداری زینک، اسید فولیک، آهن، نیاسین و پیریدوکسین نیز است.

مقاله ای که می خواهید در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه کنید، درباره عوارض، ترکیبات، موارد مصرف و کاربرد قرص دوپاویت توضیح می دهد. شما می توانید در این سایت مقالات دیگری درباره داروهایی چون قرص و کپسول پرولیو، کپسول بوستر لیور، قطره خوراکی سیلیمارین، قرص ایموستیم، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز و پودر گلوکومان مطالعه کنید.

قرص دوپاویت (Dopavite) چیست؟ موارد مصرف کاربرد و عوارض آن
قرص دوپاویت (Dopavite) چیست؟ موارد مصرف کاربرد و عوارض آن

بیماری پارکینسون

در بیماری پارکینسون که نوعی اختلال عصبی است، عملکرد نورون های منطقه خاصی از مغز که ماده سیاه (سابستنشیال گرا) نام دارد و دوپامین تولید می کنند، مختل می شود. علت دقیق این بیماری هنوز مخصش نیست ولی از آن جایی که دوپامین حرکات بدن را تنظیم می کند، کمبود آن علائم پارکینسون را ایجاد می کند.

علائم پارکینسون

این بیماری می تواند در افراد مختلف علائم متفارتی داشه باشد و حتی در برخی به قدری خفیف باشد که مشکل خاصی ایجاد نکند، در ادامه به بعضی از علائم شایع این بیماری می پردازیم :

دشواری در نوشتن و داشتن دست خط ریز

مکث یا تردید در صحبت و سخن گفتن با صدای یکنواخت و آهسته

عدم توانایی در حفظ تعادل و خمیدگی بدن

سختی و اسپاسم عضلات که حتی ممکن است همراه با درد باشد.

لرز یا رعشه ای که از یک اندام مثل دست شروع می شود و ملیدن ناخودآگاه انگشت شست و سبابه به هم.

علل ایجاد پارکینسون

همان طور که قبلا هم گفتیم، پارکینسون به علت اختلال سلول های ماده سیاه مغز که دوپامین تولید می کنند ایجاد می شود. دوپامین مولکول پیان رسانی است که از راه انتقال پیام بین قسمت های مختلف مغز و سیستم عصبی حرکات بدن را کنترل و هماهنگ می کند. در صورتی که تولید دوپامین کم شود مغز نمی تواند به طور طبیعی حرکات را کنترل کند و ممکن است حرکات فرد حالت غیر طبیعی پیدا کنند. این بیماری زمانی مشخص شده و علائمش ظاهر می شوند که حدود ۸۰ درصد از سلول های جسم سیاه از بین بروند.

هنوز علت این که سلول های جسم سیاه از بین می روند مشخص نشده است ولی محققان احتمال می دهد که این تحلیل می تواند به دلیل فاکتور های محیطی یا عوامل ژنتیکی ایجاد شود. در برخی از موارد این بیماری می تواند به علت برخی از اختلالات مغزی، بیماری های مغزی عروقی یا مصرف دارو هایی خاص رخ دهد.

قرص دوپاویت (Dopavite) چیست؟ موارد مصرف کاربرد و عوارض آن
قرص دوپاویت (Dopavite) چیست؟ موارد مصرف کاربرد و عوارض آن

ترکیبات قرص دوپاویت

از آنجایی که علائم پارکینسون به دلیل کمبود دوپامین است، برای بهبود آن باید دوپامین به بدن برسانیم ولی چون این ماده نمی تواند از سد خونی عبور کند، در ترکیب قرص دوپاویت پیش ساز این ماده که ال تیروزین است، وجود دارد و باید همراه با آهن، فولیک اسید، ویتامین B6 همراه باشد تا بتواند در بدن به دوپامین تبدیل شود.

تیروزین

این ماده پیش ساز دوپامین پیام رسانی از نوع کاتکول آمین ست که یک فعال کنند است. دوپامین هم که یک پیام رسان و نوروترانسمیتر مغزی است، باعث افزایش انرژی و ایجاد حس لذت در ما می شود که در صورت کمبود آن فر بی حوصله و خسته می شود. در نتیجه تحلیل نورون هایی که دوپامین تولید می کنند، نورون های استیل کولینرژیک پرکار می شوند که در نتیجه عضلات دچار سختی می شوند، لرزش ایجاد می شود، فرد تعادلش را از دست می دهد و حرکاتش حالت غیر طبیعی پیدا می کنند.دوپاویت و همه داروهایی که دوپامین را در بدن افزایش می دهند، علائم بیماری پارکینسون را بهبود می بخشند.

ویتامین B6

این ویتامین روی فعالیت مغز و ناقل های عصبی آن مثل سروتونین و دوپامین تاثیر گذار است. B6 ویتامینی است که حضورش برای عملکرد سیستم ایمنی، سیستم عصبی و متابولیسم پروتئین ها ضروری است. در صورتی که مقدار اسید آمینه هوموسیستئین در بدن افزایش یابد، ممکن است سلول های مغزی آسیب ببینند.

آهن

آهن که یکی از مهم ترین مواد معدنی بدن است، برای کارکرد حیاتی بدن مورد نیاز است و باعث افزایش جذب اسید فولیک و رساندن خون به سلول ها می شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف آهن به طور کافی می تواند باعث شود بدن بتواند به طور بهینه از انرژی استفاده کند.

نیاسین

این ماده به آزادسازی انرژی غذا کمک می کند و یکی از ترکیبات مهم برای زنجیره تنفسی است. نیاسین با استناد بر تحقیقات انجام شده می تواند از مرگ و تحلیل سلول های عصبی جلوگیری کند و مصرف مکمل های ویتامین B3 می تواند علائم پارکینسون را بهبود بخشد. در واقع سلول های عصبی با نوعی از نیاسین به نام نیکوتینامید ریبوساید تغذیه می شوند که باعث تولید توانستمیتوکندری های جدید می شود.

پیریدوکسین

برای تبدیل تیروزین به دوپامین وجود این ویتامین ضروری است و جذب تیروزین را بیشتر می کند. هر قدر غلظت پیریدوکسین در خون بیشتر شود، روند درمان افسردگی نیز تسریع می شود.

اسید فولیک

فولاسین یا اسید فولیک جذب تیروزین به دوپامین را افزایش می دهد و از گروه ویتامین های ب محلول در آب است. این ماده عملکرد مغز را بهبود می بخشد، خونرسانی مغز را بهتر می کند و مصرفش برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ توصیه می شود. از دیگر فواید این دارو پیشگیری از سکته مغزی، بیماری های قلبی و کاهش هموسیستئین است که هموسیستئین ماده واسط در متابولیسم سیستئین و متیونین است و اگر غلظتش در خون بیشتر از حد مجاز شود، زمینه بروز بیماری های قلبی را فراهم می کند.

زینک یا روی

این ماده برای عملکرد بهتر نورون های مغزی مورد نیاز است.

قرص دوپاویت (Dopavite) چیست؟ موارد مصرف کاربرد و عوارض آن
قرص دوپاویت (Dopavite) چیست؟ موارد مصرف کاربرد و عوارض آن

موارد مصرف و کاربرد قرص دوپاویت

این قرص جهت بهبود علائم بیماری پارکینسون، تقویت عمل غده تیروئید، بهبود ADHD یا سندرم پیش فعالی در کودکان و نوجوانان که علائم آن می تواند تا دوران بزرگسالی نیز باقی بمانند و در درجات خفیف می توانیم آن را بدون تجویز دارو درمان کنیم و بهبود عملکرد ماهیچه ها استفاده می شود.

عوارض قرص دوپاویت و موارد منع مصرف آن

اگر به بیماری های نادر تیروزینمی هموکروماتوز مبتلا هستید، نمی توانید از این دارو استفاده کنید. مصرف دوپاویت برای کودکان توصیه نمی شود.

مصرف دوپاویت در بارداری و شیردهی

اگر در حین بارداری یا شیردهی می خواهید از این دارو استفاده کنید، بهتر است این کار را تحت نظر پزشک و با تجویز او انجام دهید.

نحوه مصرف قرص دوپاویت

هر روز دو نوبت و هر بار دو عدد از قرص های دوپاویت را به همراه یک لیوان آب و با وعده های غذایی اصلیتان مصرف کنید.

شرایط نگهداری از قرص دوپاویت

جعبه های ۶۰ عددی دوپاویت را که مصرف آن برای خانم ها و آقایان مجاز است، در جای خشک و خنک و به دور از دسترسی کودکان نگه دارید.

قیمت قرص دوپاویت

قرص دوپاویت را در بازار مصرف به مبلغ  حدودی ۱۸۰تا ۲۰۰ هزار تومان می فروشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا