Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص نوروبیو سان دی چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوراض آن

نوروبیون ترکیبی از انواع ویتامین های B است که مکمل غذایی محسوب می شود و قرص نوروبیو سان دی و آمپول نروبیون اشکال خوراکی و تزریقی این مکمل هستند. نوروبیون از بروز اختلالاتی که ممکن است در تغذیه و رژیم غذایی شما به وجود بیاید جلوگیری می کند و باعث می شود دستگاه عصبیتان به خوبی فعالیت کند. این قرص ویتامینی ویتامین های B1، B12، و B6 را دارا است. مقاله ای که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید درباره ترکیبات، عوارض، موارد مصرف و کاربرد قرص نوروبیو سان دی توضیح می دهد.
شما می توانید در این سایت مقالات مفید دیگری درباره سایر موضوعات از جمله دارو هایی مثل قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول پرولیو، کپسول بوستر لیور، قطره خوراکی سیلیمارین، قرص ایموستیم و قرص دوپاویت بیابید.

ترکیبات قرص نوروبیو سان دی

این قرص از انواع گروه های ویتامین B که شامل B1، B12، B6 هستند، ساخته شده است. این ویتامین ها نقشی اساسی در سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی ایفا می کنند و در سلامت مو، ناخن، پوست، کارکرد سیستم عصبی، جلوگیری از افسردگی و جلوگیری از اختلالات حواس تاثیر گذار هستند. این مکمل همچنین روی ساخت گلبول های قرمز، فعالیت اعصاب و سلامت عمومی بدن کمک می کند.

ویتامین B1

این ویتامین فوایدی از جمله افزایش توانایی قلب، رفع سو هاضمه، تقویت توانایی مغز، کمک به متابولیسم انرژی، سنتز پروتئین های مختلف از جمله کلاژن و کمک به افراد نگران، مضطرب و عصبی دارد. ویتامین B1 در اثر خشکی، افزودن مواد نگهدارنده و پختن با دمای بالا از بین می رود و در غذا هایی از جمله جو، لوبیا، نان ها سبوس دار، گوشت قرمز، مخمر، لبنیات، برنج قهوه ای، تخمه آفتاب گردان و مغز های مختلف وجود دارد. کمبود این ویتامین در بدن با علائمی از جمله کمبود وزن، یبوست، درد و سنگینی ساق پا، بی حسی انگشتان، گرمی پا، خستگی، بی اشتهایی، سو هاضمه، سردرد، زودرنجی و عصبانیت بروز پیدا می کند. در صورتی که این کمبود ادامه پیدا کند و ما متوجهش نشویم، فرد به بیماری بری بری یا سندرم ورنیکه کورساکف دچار می شود که می تواند منجر به مرگ شود.

ویتامین B6

این ویتامین در غذاهایی از جمله تخم مرغ، کلم، برنج قهوه ای، میوه خشک، سبوس جو، گندم، ساردین و گوشت وجود دارد و ماده ای است که به کمک روی یا زینک باعث جذب مواد معدنی می شود و کار دیگرش ساخت هورمون های تیروئیدی و کمک به متابولیسم بدن است.

ویتامین B12

این ویتامین مهم و ضروری در شیر سویا، تخم مرغ، جگر گوساله، ماهی آزاد و فیله گوساله وجود دارد. ویتامین B12 برای همه افراد به خصوص کسانی که بالای ۵۰ سال سن دارند مورد نیاز است و از سلول های خونی و عصبی حفاظت می کند. اگر بدن با کمبود این ویتامین مواجه شود، دچار اختلال در حافظه، کم خونی و تخریب سلول های عصبی می شود.

قرص نوروبیو سان دی چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوراض آن
قرص نوروبیو سان دی چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوراض آن

کاربرد و موارد مصرف قرص نوروبیو سان دی

این قرص برای بیمارانی که کمبود فولات دارند و افرادی که هر یک از علائم و مشکلات درد پایین کمر، نوروپاتی الکلی، نوروپاتی بعد از آنفولانزا، پلی نوروپاتی دیابتی، سندرم سرویکال و نورالژی و نوریتیس اعصاب ستون فقرات را دارند، تجویز می شود.

دوز و نحوه مصرف قرص نوروبیو سان دی

این قرص را باید با یک لیوان آب همراه یا بعد از غذا قورت بدهید. نوروبیو سان دی را می توانید از همه داروخانه ها تهیه کنید و بهتر است آن را با نسخه و تجویز پزشک مصرف کنید. این قرص بنابر هدفی که برای درمان دارد، علائم و شرایط بیمار در دوز های مختلف تجویز می شود.

عوارض قرص نوروبیو سان دی

با این که این قرص یک مکمل است می تواند عوارض جانبی داشته باشد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم :

بثورات پوستی

حالت تهوع

اسهال

استفراغ

واکنش های آنافیلاکتیک

تعریق زیاد

ضربان قلب بالا

این علائم به ندرت ممکن است رخ بدهند ولی در صورت مشاهده هر کدام بهتر است سریعا با پزشک تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. مصرف طولانی مدت و خودسرانه این دارو توصیه نمی شود و اگر عارضه جانبی در پی مصرف داشته باشید با گذر زمان بدتر می شود.

قرص نوروبیو سان دی چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوراض آن
قرص نوروبیو سان دی چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوراض آن

تداخلات دارویی قرص نوروبیو سان دی

قبل از این که شروع به مصرف قرص نوروبیون کنید حتما تداخلات دارویی آن را بررسی کنید چرا که این دارو با قرص هایی از جمله فوروزمید، هیدرالازین، ایزونیازید و سیکلو سرین تداخل دارد، البته این تداخلات برای هر فردی می تواند از دیگران متفاوت باشد.

هشدار مصرف قرص نوروبیو سان دی

اگر به صورت اتفاقی مقدار زیادی از این قرص را مصرف کردید، بهتر است به نزدیکترین مرکز درمانی یا اورژانس مراجعه کنید. مصرف قرص نوروبیون در دوران شیردهی و بارداری توصیه نمی شود مگر این که با تجویز و تحت نظر پزشک باشد. مقدار و دوز مصرفی این دارو حتما باید به وسیله پزشک تایین شود و بیشتر مکمل است و جنبه درمانی، تشخیصی یا پیشگیری ندارد.

افرادی که نسبت به ترکیبات موجود در قرص نوروبیو سان دی حساسیت دارند حتما باید تحت نظر پزشک باشند و در صورت مشاهده واکنش های شدید حساسیتی سریعا مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید تا در صورت امکان از یک داروی دیگر به عنوان جایگزین استفاده کنید. کودکان، کسانی که به هر یک از ترکیبات نوروبیون حساسیت دارند و کسانی که عدم تحمل نسبت به گالاکتوز یا فروکتوز دارند بهتر است این مکمل را مصرف نکنند چرا که ممکن است برایشان مشکل ایجاد کند.

روش نگهداری از قرص نوروبیو سان دی

این قرص را دور از دسترس کودکان در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از تابش نور خورشید نگهداری کنید.

چه کسانی بهتر است از قرص نوروبیو سان دی استفاده کنند؟

گروه هایی که بیشتر تحت تاثیر کمبود ویتامین B قرار می گیرند از جمله افراد بالای ۵۰ سال، زنان باردار، افراد دارای سابقه بای پس معده، کسانی که رژیم گیاه خواری دارند و کسانی که دارو هایی مصرف می کنند که ویتامین B بدن را کاهش می دهند، بهتر است از مکمل های ویتامین B مثل نوروبیون استفاده کنند. اگر کمبود این ویتامین خیلی زیاد نباشد مصرف روزانه یک عدد از آن کافی است در غیر این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید به تجویز پزشکتان و با توجه به وضعیتتان از قرص یا آمپول نوروبیون استفاده کنید.

خطرات مصرف قرص نوروبیو سان دی

ویتامین های گروه B از جمله ویتامین های محلول در آب هستند، نسبتا بی خطر اند و مصرفشان برای بیشتر مردم بدون ضرر است. از آن جایی که این ویتامین ها در آب محلول اند، ضرر زیادی ندارند، با ادرار دفع می شوند و احتمال این که در بافت ها جمع شوند بسیار کم است. اختلالات مصرف ویتامین B به ندرت پیش می آید ولی امکان ایجاد مشکل در نتیجه مصرف بالای این ویتامین وجود دارد که با عوارض جانبی همراه خواهد بود. مصرف خودسرانه و بیش از حد ویتامین های گروه B به ویژه برای کسانی که به دلیل نارسایی کلیه یا اختلالات اندام های داخلی بدن هستند و دارو های دیگری مصرف می کنند خطرناک است. تداخلات دارویی قرص نوروبیون بسیار پایین است ولی امکان آن وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا