Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و کپسول لینازپام چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن

قرص و کپسول لینازپام از جمله دارو های ضد اضطراب، آرامبخش و موثر برای رفع بی خوابی است که آن را از اسانس اسطوخودوس، ۲۸ تا ۳۲ درصد لینالول و لینالیل استات می سازند. مصرف قرص گیاهی لینازپام برای کودکان زیر ۱۲ سال و کسانی که به عصاره اسطوخودوس حساسیت دارند، توصیه نمی شود و بهتر است کسانی که در دوره بارداری یا شیردهی قرار دارند نیز آن را مصرف نکنند. بهتر است این دارو را همراه با غذا استفاده کنید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید و بروز خواب آلودگی زیاد یکی از عوارض جانبی این دارو است.

این قرص ها معمولا در جعبه ای مقوایی به صورت ۳ بلیستر ۱۰ عددی و همراه یک بروشور راهنما به بازار مصرف عرضه می شوند. این مقاله ای که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مشاهده می کنید، می خواهد شما را با ترکیبات، عوارض، کاربرد، نحوه مصرف و نحوه نگهداری از قرص لینازپام آشنا کند.

شما می توانید در مقالات دیگر این نشریه درباره دارو های دیگری از جمله زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول پرولیو، کپسول بوستر لیور، قطره خوراکی سیلیمارین، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت و نوروبیو سان دی نیز مطالعه کنید.

قرص و کپسول لینازپام چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن
قرص و کپسول لینازپام چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن

ترکیبات قرص و کپسول لینازپام

ترکیب اصلی این دارو اسانس گیاه اسطوخودوس است، این گیاه اثرات مختلفی دارد مثلا به دلیل اثرات ضد میکروبی که دارد آن را به صورت موضعی روی زخم ها می مالند. از دیگر فواید گیاه اسطوخودوس اثر آن در افزایش مدت و کیفیت خواب، آرام بخشی و اثرات ضد اضطراب آن است علاوه بر این، این گیاه دگرانولاسیون ماست سل ها را را مهار می کند و از این طریق تاثیرات آنتی هیستامینی و ضد آلرژی دارد.

در آروماتراپی یکی از وسیع ترین اسانس هایی که استفاده می شود اسانس اسطخودوس است و اثرات بهبودی درد معده، بهبود افسردگی خفیف و کاهش تنش از دیگر اثرات این دارو است. آزمایش هایی که روی اسانس این گیاه انجام شده نشان داده است که اسطوخودوس حتی می تواند در بیماری صرع اثرات ضد تشنج داشته باشد و به طور مشخصی باعث افزایش مدت خواب و خواب آلودگی می شود. در هر قرص لینازپام حدود ۸۰ میلی گرم از اسانس اسطوخودوس وجود دارد.

مکانیسم اثر قرص و کپسول لینازپام

یکی از شایع ترین اختلالاتی که جامعه امروزی با آن دست و پنجه نرم می کند، GAD یا اختلال اضطراب فراگیر است که علائم آن عصبانیت و پرخاشگری های دیگر بوده و معمولا پزشکان برای درمان آن بنزودیازپین ها را تجویز می کنند که گروه های دارویی بسیار خواب آوری هستند و ممکن است در فرد بیمار اعتیاد ایجاد کنند. اسانس گیاه اسطخودوس اثرات تسکین درد، ضد درد، ضد فشار خون، درمانی در سردرد، ضد افسردگی و ضد اسپاسم دارد و در یکی از تحقیقات علمی که انجام شد، مشخص شد که این گیاه بعد از ۶ هفته مصرف غلظت ۱ تا ۶ درصد آن می تواند اثراتی مشابه مصرف ۰.۵ دوز لورازپام ایجاد کند و باعث بهبود اختلال خواب و اضطراب شود.

این گیاه مانند بنزودیازپین ها وابستگی و اعتیاد ایجاد نمی کند، اثراتش از طریق سیستم سرتونرژیک اعمال می شود و به همین دلایل می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای بنزودیازپین ها باشد. حتی استشمام بوی اسطوخودوس می تواند اثر آرام بخشی برای اعصابتان داشته باشد و باعث خواب بهتر شبانه روزی می شود.

کاربرد و موارد مصرف قرص و کپسول لینازپام

از این قرص های گیاهی که حاوی اسطخودوس هستند برای رفع بی خوابی، بهبود اختلال اضطراب فراگیر، کمک به رفع تنش، نگرانی و اضطراب و اثر آرام بخشی که دارند استفاده می کنند. علاوه بر این ها مطالعاتی که انجام شده نشان می دهد که اسانس اسطوخودوس و درواقع قرص لینازپام روی حملات میگرنی، سردرد و حالت تهوع که حاصل از میگرن است، اثرات کاهنده دارد و می تواند از آن ها پیشگیری کند. هر چند نمی توان به طور قطعی نظر داد ولی احتمالا داروی لینازپام روی ریزش مو هم اثر دارد و مانع از آن می شود.

اختلال اضطراب فراگیر

این اختلال که با نام اختلال اضطراب منتشر نیز از آن یاد می شود، بیماری است که در اثر نگرانی بیش از حد در رابطه با فعالیت های طبیعی و روزمره ایجاد می شود، مزمن است و برخلاف حمله پانیک مدت زمان خیلی زیادی در فرد باقی می ماند. بیماران مبتلا به این اختلال دائما در رابطه با موضوعی مثل خانواده، پول، تحصیلات، آینده، شغل یا سلامتی احساس نگرانی دارند و اضطراب تا حدی بر آن ها چیره شده است که به سختی می توانند با دیگران ارتباط اجتماعی داشته باشند و در فعالیت های روزمره شان دچار مشکل می شوند.

این فراد دائما بی قرار هستند و حس می کنند که همه چیز از کنترلشان خارج می شود. برای درمان این بیماری از دارو های ضد اضطراب مثل خانواده بنزودیازپین ها، پاروکستین ها، اس سیتالوپرام، نورتریپتیلین، کلومیپرامین و امی تریپتیلین استفاده می کنند و درمان گیاهی برای این اختلال قرص لینازپام است که از عصاره اسطوخودوس ساخته شده است. با استناد بر اطلاعات آماری همه گیری این بیماری زنان حدود ۲ برابر بیشتر از مردان است و شیوع آن معمولا به مدت ۱۲ ماه طول می کشد.

قرص و کپسول لینازپام چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن
قرص و کپسول لینازپام چیست؟ کاربرد، موارد مصرف و عوارض آن

موارد منع مصرف قرص و کپسول لینازپام

مصرف این قرص برای سنین زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود و بهتر است افراد قبل از مصرف آن نسبت به این که به گیاه اسطوخودوس آلرژی دارند یا نه اطمینان حاصل کنند.

مصرف لینازپام در بارداری

استفاده از این قرص و هر قرص دیگری در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک باشد ولی در کل مصرف کپسول لینازپام در دوران بارداری ممنوع است.

مصرف لینازپام در شیردهی

بهتر است مادرانی که در دوران شیردهی هستند از این قرص استفاده نکنند چرا که ترکیبات آن از طریق شیر به نوزاد شیرخوار منتقل می شود.

مقدار و نحوه مصرف قرص و کپسول لینازپام

بهتر است برای این که دچار بی خوابی نشوید این قرص را حدود یک ساعت قبل از خواب بخورید، توصیه می شود یک عدد از این کپسول را با یک لیوان آب صرف کنید تا دچار مشکلات معده نشوید.

شرایط نگهداری از قرص و کپسول لینازپام

بهتر است این قرص را در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از دسترس کودکان نگه دارید. معمولا کپسول های لینازپام را که ضد اضطراب و تنش هستند، در جعبه های مقوایی و سه بلیسر ۱۰ عددی به تعداد ۳۰ عدد کپسول ۲۵۰ میلی گرمی در بازار به فروش می رسانند.

عوارض قرص و کپسول لینازپام

در مواردی ممکن است قرص های لینازپام برایتان عوارض گوارشی داشته باشند که به ندرت پیش می آید. بهتر است این قرص را حداکثر تا ۳ ماه مصرف کنید ولی اگر خواستید بیشتر از این مقدار این قرص را بخورید حتما با پزشکتان مشورت کنید و این کار را تحت نظر او انجام بدهید. در روز های اول استفاده از این دارو ممکن است اثراتش تا حدی مشخص شود ولی معمولا بعد از ۶ هفته اثرات طولانی این قرص مشخص می شوند.

تداخلات دارویی قرص و کپسول لینازپام

استفاده از باربیتورات ها که در انواع فنوباربیتال، پنتوباربیتال و سکوباربیتال وجود دارند، کلرات هیدرات و دارو های مهار کننده دستگاه عصبی مثل بنزودیازپین ها که اثراتی در درمان بی خوابی، حملات پانیک، صرع، اضطراب و تنش ، آرامبخشی و شل شدگی عضلانی دارند، همراه یا قرص لینازپام ممکن است تداخل ایجاد کند و در کل توصیه نمی شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا