Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص ال دی چیست؟ عوارض موارد مصرف و کاربرد آن

قرص ال دی یکی از انواع قرص های ضد بارداری که جلوی آزاد شدن تخمک از تخمدان ها را می گیرد و این کار را با ایجاد تغییر در هورمون ها اعمال می کند تخمک گذاری را متوقف می کند. این قرص نسبت به انواع قرص های ضد بارداری جدید و قدیمی به نسبت میزان کمتری هورمون دارد. به دلیل میزان کم هورمون این قرص برای سلامتی بهتر است و عوارض جانبی آن می تواند نسبت به قرص هایی با میزان هورمون بیشتر برای برخی از افراد عوارض جانبی کمتری داشته باشد. در صورتی که رابطه جنسی دارید و فعلا قصد بارداری را ندارید، روش های جلوگیری از بارداری متفاوتی وجود دارد که می توانید به دکتر زنان مراجعه کنید و او متناسب با وضعیتتان بهترین روش را توصیه می کند.

این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهد درباره ویژگی ها، عوارض، روش مصرف، کاربرد و موارد مصرف قرص ال دی به شما اطلاعات بدهد. شما می توانید در مقالات دیگر این سایت درباره موضوعات و داروهای دیگری از جمله قرص الوکسادولین، قرص امپاگلیفلوزین، قرص مولتی وگان، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت، جمله پودر واریوکلد، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول ژلوفن، قرص اکتی من، داروی لینازپام، قرص بایو بیسیکس، قرص اکتی وومن و قرص و کپسول سربروم گلد، قرص واناتونین، کپسول والراید، کرم کلوتریمازول و قرص لوتیراستام نیز مطالعه کنید.

قرص ال دی چیست؟ عوارض موارد مصرف و کاربرد آن
قرص ال دی چیست؟ عوارض موارد مصرف و کاربرد آن

قرص ال دی چیست؟

کاربرد قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری است، این قرص نسبت به سایر قرص های جلوگیری میزان کمتری هورمون دارد به همین دلیل هم عوارض جانبی کمتری را در پی دارد. این قرص های کم دوز یا حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژستین هستند و یا فقط پروژستین دارند. قرص های حاوی ۱۰ میکروگرم استروژن دوزشان بسیار کم است، این ماده که در بیشتر قرص های ضد بارداری وجود دارد، متاسفانه می تواند موجب لخته شدن خون و در نهایت سکته شود. اگر ازدواج کرده اید، رابطه جنسی دارید و قصد بارداری ندارید، می توانید بنا بر وضعیتتان و مشورت با پزشک زنان یکی از روش ها و یا قرص های ضد بارداری را استفاده کنید. در واقع قرص های هورمونی مثل ال دی از در دسترس ترین روش های جلوگیری هستند.

ترکیبات قرص ال دی

ال دی را خانم ها می توانند بعد از برقراری رابطه جنسی به منظور جلوگیری از بارداری مصرف کنند. این قرص حاوی ۰۳.۰ میلی گرم ترکیب استروژنی به نام اتینیل استرادیول، ۱۵.۰ میلی گرم لوونورژسترل (ترکیب پروژسترونی) و ۳.۰ میلی گرم نورژسترل است. این دارو را به شکل قرص های خوراکی تولید می کنند.

انواع قرص ال دی

اکثر این قرص ها حاوی ترکیبی از پروژستین که شکل مصنوعی پروژسترون است و استروژن هستند که با هم چرخه قاعدگی را تنظیم کرده و جلوی بارداری را می گیرند. قرص های ضد بارداری که دوز پایینی دارند، معمولا به دو شکل که اولی ترکیبی از پروژستین و استروژن است و میزان استروژن آن نسبت به قرص های سنتی کمتر است و دیگری که فقط پروژسترون مصنوعی یعنی پروژستین دارد وجود دارند.

ال دی کنترل ترکیبی با دوز پایین (Combination Pill)

این قرص حدود ۱۰ تا ۳۵ میکروگرم استروژن دارد در حالی که قرص هایی که دوز بالاتری دارند، در ترکیبشان میزان هورمون ها بیشتر از ۵۰ میکروگرم است. پزشکان معمولا مصرف قرص های با دوز پایین را تجویز می کنند چرا که نسبت به قرص هایی با دوز بالای هورمون عوارض کمتری دارند، در حالی که کاربردشان همان است. قرص ال دی ترکیبی را در بازار مصرف با نام های تجاری یاز (YAZ) و داروی یاسمین می شناسند.

قرص ال دی که فقط حاوی دوز پایین پروژستین برای کنترل بارداری است (Progestin-Only)

این قرص که آن را با نام های مینی پیل (Mini Pill) یا قرص شیردهی نیز می شناسند، هر بسته اش حدود ۲۸ قرص فعال در خود جای می دهد. مصرف این مینی قرص ها باید طبق یک برنامه مشخص صورت بگیرد تا بتوانند اثرش را ببینند. این قرص را ممکن است پزشک برای افرادی که علائم یائسگی دارند و به این دوران نزدیک می شوند و یا افراد شیرده تجویز کند. استفاده از مینی پیل برای کسانی که بدنشان نمی تواند استروژن را تحمل کند نیز توصیه می شود. در ۴۰ درصد افرادی که مینی پیل استفاده می کنند، از راه های دیگری جلوی بارداری را می گیرد چرا که تخمک گذاری را ادامه می دهند. این قرص های ال دی را نیز با نام های تجاری قرص اورت (Ovrette)، میکرونر، نوراتیندرون Norethindrone)) یا نورتیسترون (Norethisterone) و میکرونر می شناسند.

کاربرد قرص ال دی

در صورتی که در دوران قاعدگی هستید، مصرف قرص را شروع کنید، شما حدود ۲۵ روز بعد از این که مصرف ال دی را شروع کردید، قاعدگی بعدیتان را خواهید داشت. بهتر است این قرص ها را هر روز و در زمانی مشخص طبق برنامه مصرف کنید توصیه ما این است که این قرص ها را هنگام خواب یا قبل از وعده صبحانه مصرف کنید تا مصرفشان را فراموش نکنید.

مصرف قرص هایی با چرخه طولانی نیز به همین روش است مثلا یکشنبه اول بعد از قاعدگی مصرف را آغاز می کنید و در صورتی که دوره تان از یکشنبه آغاز می شود، باید Seasonale را نیز از همان روز آغاز کنید و بعد از آن روزی یک عدد از قرص فعال را تا ۸۴ روز متوالی بعدی مصرف می کنید و بعد از آن با توجه به قرصی که مصرف می کنید، به مدت ۷ روز و روزی یک استروژن و یا قرص دارونما دارید.

ال دی اورژانسی

اگر نزدیکی بدون استفاده از روش های جلوگیری انجام شود، و یا در حین مقاربت جنسی کاندوم پاره شود و قرص اورژانسی در دسترس نداشته باشید، می توانید برای جلوگیری از بارداری ال دی مصرف کنید، البته بهتر است که همان قرص اورژانسی را تهیه و مصرف کنید چرا که در این موارد گاهی ال دی نمی تواند جلوی بارداری را بگیرد.

اگر می خواهید ال دی را به صورت اورژانسی و بعد از رابطه مصرف کنید، باید در یک روز یا حداکثر ۷۲ ساعت بعد از مقاربت جنسی ۸ عدد از این قرص ها را مصرف کنید. شما می توانید ۴ عدد از قرص ها را در یک ساعت مصرف کنید و حدود ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر را مصرف کنید تا از ایجاد علائمی مثل استفراغ و حالت تهوع جلوگیری شود.

ال دی و پریود

اگر دوره پریود در خانم ها به صورت دوره های منظم نباشد، به این معنی است که یک مسیر ساختاری یا هورمونی در بدن دچار مشکل شده است به همین دلیل هم تنظیم این چرخه از اهمیت بالایی برخوردار است، در موارد به دلیل مشکلی که در بدن وجود دارد خانم ها زودتر از زمان مقرر پریود می شوند یا حتی پریود نمی شوند. در این موارد باید برای عملکرد درست محور مغزی تخمدانی پریود را منظم کنید. بی نظمی های پریود را می توانیم از طریق استفاده از دارو های هورمونی که دوز هورمون کمتری دارند، مثل ال دی درست کنید، چرا که این قرص ها عوارض جانبی کمتری دارند و انتخاب مناسبی هستند. برای پریود شدن و منظم کردن چرخه قاعدگی می توانید مصرف بسته ۲۱ تایی قرص ال دی را شروع کنید و حدود چند روز بعد از پایان مصرف آخرین قرص پریود می شوید.

قرص ال دی چیست؟ عوارض موارد مصرف و کاربرد آن
قرص ال دی چیست؟ عوارض موارد مصرف و کاربرد آن

موارد مصرف قرص ال دی

علاوه بر این که مصرف این قرص از بارداری جلوگیری می کند، از آن برای کاهش التهابات لگنی، درمان قاعدگی های دردناک، منظم کردن قاعدگی، درمان کیست های تخمدانی خوش خیم، جلوگیری از پریود، درمان جوش و آکنه و بزرگی سینه و افزایش وزن نیز استفاده می کنند.

عوارض قرص ال دی

مصرف این قرص ها نیز مانند سایر داروها می تواند عوارضی را در پی داشته باشد که این عوارض می تواند شامل ابتلا به بیماری های صفراوی، سردرد، افزایش موهای زائد، آکنه، افزایش وزن، استفراغ و تهوع باشند. برای این که جلوی عوارض جانبی حاصل از مصرف قرص را بگیریم، می توانیم آن را به هنگام شب و قبل از خواب مصرف کنید و از این طریق تا حدی عوارض را کاهش دهید.

پزشکان معمولا چند هفته قبل از جراحی توصیه می کنند در صورت مصرف ال دی آن را قطع کنید چرا که می تواند منجر به ترومبوآمبولیسم شود. محققان معتقد هستند اگر حین مصرف قرص ال دی و سایر قرص های ضد بارداری مایعات کافی مصرف نکنید ممکن است خطر سکته مغزی در پی مصرف بالا برود. مصرف طولانی مدت این دارو باید تحت نظر و با تشخیص پزشک انجام شود ولی در کل مصرف یک دوره آن نمی تواند عوارض حاد و خطرناکی در پی داشته باشد.

عوارض ال دی روی پوست

مصرف این قرص ممکن است باعث ایجاد لکه های قهوه ای رنگی به نام ملاسما روی پوست شود که تابش نور خورشید باعث تشدید آن می شود. استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF بالا می تواند جلوی ایجاد این لکه ها را بگیرد و در دوره مصرف بهتر است کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید.

ال دی و ریزش مو

این قرص می تواند میزان ریزش مو را افزایش دهد.

موارد منع مصرف قرص ال دی

خانم هایی که هر یک از شرایط زیر را دارند، نباید از قرص ال دی استفاده کنند.

میگرن

افسردگی

کمبود ویتامین C  و پروتئین

سابقه حملات قلبی

بیماری های کبد و کلیه

مشکلات غده تیروئید

خون ریزی غیر عادی در ناحیه واژن

کلسترول بالا

سابقه لختگی خون

زنان بالای ۳۵ سال که سیگار می کشند

افرادی که دارو های خاص مصرف می کنند.

دوران بارداری

خون ریزی هایی با منشا نامشخص رحمی

ابتلا به سرطان پستان

داشتن سرطان دستگاه تناسلی

بیماری های قلبی عروقی

بالا بودن فشار خون و چربی بدن

سرطان های مرتبط با میزان هورمون ها

افراد دارای شرایط بالا باید از دیگر روش های جلوگیری از بارداری مثل ابزار های IUD یا کاندوم مردانه و زنانه استفاده کنند.

تداخلات دارویی قرص ال دی

مصرف برخی از دارو های با ال دی می توانند اثرات آن را از بین ببرند این قرص ها شامل موارد زیر هستند :

دارو های ضد قارچ مثل گریزئولووین

ضد انعقاد هایی مثل وارفارین

داروهای ضد صرع مثل کاربامازپین

فنی توئین

پیریمیدون

آمپی سیلین

فنوباربیتال

تتراسیکلین

آنتی بیوتیک ها

ریفامپین

قرص ال دی چیست؟ عوارض موارد مصرف و کاربرد آن
قرص ال دی چیست؟ عوارض موارد مصرف و کاربرد آن

مصرف قرص ال دی در آقایان

در کل مصرف این قرص برای آقایان نیست ولی در مواردی و برای افراد دو جنسه یا ترنس که می خواهند ویژگی های زنانه شان تقویت شود، تجویز می شود. مصرف این قرص در طولانی مدت ویژگی های مردانه مثل رشد موی صورت را متوقف می کند و باعث تقویت ویژگی های زنانه مثل رشد سینه ها می شود. البته مردانه که از این قرص استفاده می کنند حتما باید این کار را تحت نظر پزشک انجام دهند.

قرص ال دی باعث چاقی می شود؟

مصرف این قرص تا حدودی باعث افزایش تجمع چربی در باسن و سینه می شود. این نوع چاقی به دلیل وجود استروژن در ترکیبات این قرص است.

قرص ال دی باعث افسردگی می شود؟

از جمله یکی از عوارض مصرف این قرص می توانیم به افسردگی اشاره کنیم. کسانی که سابقه افسردگی دارند، بهتر است از این قرص استفاده نکنند و برای درمان افسردگی حاصل از قرص به روان درمان مراجعه کرده و از مصرف قرص اجتناب کنند.

فراموشی یک دوره مصرف ال دی

اگر مصرف این قرص را فراموش کردید، به محض یاد آوری آن را مصرف کنید ولی در صورتی که زمان کمی به دوره مصرف بعدی مانده باشد، تا نوبت بعدی صبر کنید و اگر دو نوبت از قرص را فراموش کردید، روز بعد در هر نوبت ۲ عدد قرص بخورید و در صورتی که به مدت ۳ روز متوالی مصرف قرص را فراموش کردید باید از دیگر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا