Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص لوتیراستام چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

صرع یک نوع بیماری مغزی است که در آن نوعی اختلال الکتریکی در سلول های بخشی از مغز رخ می دهد و تشنج بروز می کند، قرص لوتیراستام از انواع دارو های ضد صرع است که برای درمان تشنج ناشی از آن استفاده می شود. تشنج در واقع علائمی را در پی دارد که این علائم با عوارضی از جمله تغییر در احساسات، رفتار، توانایی های ذهنی و هوشیاری همراه هستند، که پیشگیری و جلوگیری از بروز این موارد در درجه اول از اهمیت بالایی برخوردار است . این دارو به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر ضد صرع جریان غیر طبیعی سلول های مغزی را کاهش می دهد و از بروز حملات تشنجی جلوگیری می کند.

مقاله ای که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، درباره کاربرد، موارد مصرف، عوارض، نحوه مصرف و هشدار مصرف قرص لوتراستام توضیح می دهد. شما می توانید به راحتی در سایر مقالات این سایت درباره دارو های مختلفی از جمله قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول پرولیو، کپسول بوستر لیور، قطره خوراکی سیلیمارین، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت، نوروبیو سان دی قرص اکتی من و قرص اکتی وومن نیز مطالعه کنید.

قرص لوتیراستام چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
قرص لوتیراستام چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

قرص لوتیراستام چیست؟

صرع بیماری است که در آن اختلالی در جریان الکتریکی قسمتی از مغز پیش می آید و تشنج ایجاد می شود. تشنج حمله عصبی است که سببش مختل شدن فعالیت الکتریکی مغز است که در نتیجه این اختلال در چشم ها و قسمت های مختلف بدن حرکات غیر ارادی بروز می کند. از عوارض این حمله می توانیم به تغییر هوشیاری، رفتارها، احساسات مختلف و سایر توانایی های ذهنی اشاره کرد. در واقع داروی لوتیراستام از راه کاهش جریان الکتریکی سلول های مغز به همراه دارو های دیگر ضد بیماری صرع یا به تنهایی حملات تشنجی را کاهش می دهد.

تداخلات دارویی قرص لوتیراستام

این دارو با قرص های ضد تشنج مثل والپروئیک اسید، کاربامازپین، فنوباربیتال، گاباپنئین، پیریمیدون و فنی توئین، دارو های خوراکی ضد بارداری، وارفارین و دیگوکسین تداخل دارد. در صورتی که هر گونه دارویی مصرف می کنید یا مشکل خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو به پزشکتان اطلاع دهید تا دچار مشکل نشوید. تداخل این دارو با پروبنسید از نظر بالینی اهمیت ندارد.

اثر بعضی از دارو ها مثل روپینیرول، زولپیدم، بوپرنورفین، آزلاستین، اورفنادرین، اکسی کدون، پارالدهید، پرامی پکسول، متی روسین، بلونانسرین، برکسانولون، متوترکسات، کاربامازپین، تالیدومید، سوورکسانت و دارو های ضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی با مصرف لوتیراستام تشدید می شود.

هشدار مصرف قرص لوتیراستام

در صورتی که به این قرص آلرژی دارید، به داروساز یا پزشکتان اطلاع دهید و سابقه پزشکیتان را در اختیار پزشک قرار دهید و در صورتی که بیماری خاصی مثل مشکلات کلیوی یا بیماری های روحی روانی مثل افسردگی دارید، حتما قبل از مصرف پزشک را در جریان قرار دهید.

مصرف لوتیراستام در ماه اول ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی یا سرگیجه شود.

در صورتی که جراحی در پیش دارید، حتما قبل از آن همه دارو هایی که مصرف می کنید، اعم از شیمیایی یا گیاهی به پزشک اطلاع دهید.

موارد احتیاط مصرف در سالمندان

عوارض جانبی حاصل از این قرص که شامل سرگیجه، خواب آلودگی و از دست رفتن هماهنگی بخش های مختلف بدن می تواند در افراد مسن که حساس تر هستند، شدید تر باشد.

موارد احتیاط در کودکان

احتمال ایجاد فشار خون بالا در کودکان کمتر از ۴ سال در پی مصرف لوتیراستام وجود دارد. عوارض جانبی حاصل از مصرف این قرص مثل افسردگی، اضطراب، افکار خودکشی، پرخاشگری، عصبانیت و تحریک پذیری در کودکان ممکن است شدید تر باشد.

موارد احتیاط در هنگام بارداری

به دلیل این که این دارو از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

لوتیراستام را فقط با مشورت پزشک و در صورت لزوم در هنگام بارداری مصرف کنید تا به نوزاد آسیبی نرسد.

از آن جایی که در صورت تشنج ممکن است به خانم باردار و جنینی که در شکمش است آسیب های جبران ناپذیری برسد، بنابراین شاید لازم باشد فرد با مشورت پزشک مصرف دارو را ادامه دهد و آن را به یک باره قطع نکند.

کاربرد و موارد مصرف قرص لوتیراستام

مصرف این دارو به منظور جلوگیری از تشنج انجام می گیرد که این تشنج می تواند ناشی از بیماری صرع باشد یا در اثر عوامل دیگری ایجاد شود.

مکانیسم عمل قرص لوتیراستام

نحوه مکانیسم عمل این دارو دقیقا مشخص نشده ولی احتمالا از طریق باند شدن پروتئین وزیکول سیناپتیک و در پی آن مهار کانال های کلسیمی به صورت پره سیناپتیک، جریان الکتریک در عرض سیناپس مهار می شود.

فارماکوکینتیک قرص لوتیراستام

این دارو نیمه عمری به مدت ۷ ساعت دارد، در صورت مصرف خوراکی خیلی سریع از راه دستگاه گوارش جذب می شود و به صورت جزئی به پروتئین های پلاسما متصل می شود.

عوارض قرص لوتیراستام

مصرف این دارو می تواند عوارضی در پی داشته باشد، اگرچه این عوارض نادر هستند ولی در صورت مشاهده هر یک یا داشتن علائمی مثل التهاب چشم، سرفه، گلودرد، لکه های پوستی قرمز رنگ یا گلودرد به پزشک اطلاع دهید.

خستگی، خواب آلودگی و سرگیجه از جمله عوارض جانبی معمول این دارو است که به همین دلیل بهتر است کارهایی که به تمرکز بالایی احتیاج دارند، مثل رانندگی را انجام ندهید.

اگر بعد از مصرف لوتیراستام دچار کاهش اشتها، سو هاضمه، تهوع یا اسهال شدید، از خوردن غذاهای پر ادویه و پرچرب امتناع کنید و فقط غذا های سبک و ساده بخورید.

در صورتی که در پی مصرف علائمی مثل خستگی بیش از حد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد، تغییرات شدید در رفتار و سایر عوارض آنفولانزا داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که بروز این عوارض نادر می تواند خطرناک باشد.

ممکن است بعد از مصرف لوتیراستام دچار سردرد شوید که می توانید داروی ضد درد مناسب را برای درمان آن مصرف کنید.

قرص لوتیراستام چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
قرص لوتیراستام چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

توصیه های مصرف قرص لوتیراستام

بهتر است این قرص را از یک برند یا شرکت ثابتی تهیه کنید و در صورتی که به هر دلیل مجبور به تغییر برند آن شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

در اوایل مصرف این دارو ممکن است دچار افراد ناراحت کننده ای شوید ولی این عوارض دائمی نیستند و با مرور زمان از بین می روند. اگر این افکار شما را آزار داد، می توانید با مشاور یا اطرافیانتان درباره شان مشورت کنید.

ممکن است در ابتدای مصرف این دارو نوع یا تعداد دفعات تشنجتان تغییر کند که با گذشت زمان برطرف می شوند و می توانید درباره آن با پزشکتان مشورت کنید. مصرف هم زمان این دارو با الکل به هیچ وجه توصیه نمی شود و با هم تداخل دارند.

اگر دکتر رانندگی را برای شما منع نکرده باشد، به هنگام رانندگی حواستان به حالت سرگیجه و خواب آلودگی و زمان مصرف دارو جمع کنید.

طریق مصرف قرص لوتیراستام

از آن جایی که میزان مصرف این دارو بستگی به فاکتور های مختلفی دارد باید آن را براساس دستور پزشک مصرف کنید.

از آن جایی که تاثیر این دارو روی دستگاه عصبی است، باید آن را زیر نظر پزشکتان و به طور مداوم مصرف کنید. امکان دارد در ابتدای مصرف این قرص احساس بهبودی نکنید، با این حال بهتر است درمان را ادامه دهید و روند درمان را با پزشک به اشتراک بگذارید.

قطع این دارو نباید به طور ناگهانی باشد و بهتر است به صورت تدریجی با دستورالعمل پزشک انجام شود.

پزشک شما ممکن است به منظور کاهش عوارض ناشی از بیماری درمان را با دوز های کمی شروع کند و بنابر روند درمان آن را به تدریج افزایش می دهد.

در کودکان مقدار داروی مصرفی با توجه به وزن و سن تعیین می شود.

اگر پزشک فرم مایع خوراکی لوتیراستام را برایتان تجویز کرده است، با سرنگ مخصوص مقدار دقیقی که باید مصرف کنید را اندازه گیری کنید.

قرص را با یک لیوان آب ببلعید، نجوید یا خردش نکنید و می توانید آن را بعد یا قبل غذا بخورید.

اگر یک نوبت از دارو را فراموش کردید، به محض این که یادتان آمد می توانید دارو را مصرف کنید اما اگر به زمان نوبت بعدی نزدیک بود می توانید در نوبت بعدی قرص را مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا