Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص الوکسادولین چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

قرص الوکسادولین از راه کاهش سرعت حرکات روده ای می تواند اختلالات شکم و روده یا سندرم روده تحریک پذیر را درمان کند و علائم ناشی از آن مثل اسهال و شکم درد را از بین ببرد. این دارو را فقط با نسخه و تجویز پزشک می توانید تهیه کنید و می تواند برای کودکان و بزرگسالان تجویز شود. در واقع این قرص با اثر روی روده حرکات غذا عین عمل هضم را کند می کند و حساسیت اعصاب روده نسبت به تحریکات را کمتر می کند. این مقاله که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قرار دارد، درباره مکانیسم عمل، نحوه مصرف، عوارض، کاربرد و موارد مصرف قرص الوکسادولین توضیح می دهد.

خوانندگان محترم می توانند به مقالات دیگر این سایت که درباره دارو های مختلفی از جمله قرص قطره خوراکی سیلیمارین، قرص نوروبیو سان دی، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت، جمله پودر واریوکلد، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول ژلوفن، قرص اکتی من، داروی لینازپام، قرص بایو بیسیکس، قرص اکتی وومن و قرص و کپسول سربروم گلد، قرص واناتونین، کپسول والراید، کرم کلوتریمازول و قرص لوتیراستام نیز اطلاعات کسب کنند.

مکانیسم اثر قرص الوکسادولین

این ماده در واقع آگونیست ترکیبی با گیرنده اپیوییدی است که آگونیست گیرنده اپیوییدی kappa و آنتاگونیست گیرنده اپیوییدی دلتا است. الوکسادولین در بیماران IBS-D اسهال و شکم درد را به صورت موضعی کاهش می دهد و یبوست را به عنوان عارضه جانبی به دنبال ندارد.

فارماکوکینتیک قرص الوکسادولین

نحوه دقیق متابولیسم این دارو کاملا مشخص نیست ولی گمان می رود که گلوکورنیداسیون می تواند باعث ایجاد متابولیسم در آسیل گلوکورونید شود.

دفع

حدود ۸۲.۲ درصد این دارو از طریق مدفوع دفع می شود.

زمان رسیدن به اوج نیمه عمر این دارو حدود ۱.۵ ساعت در دامنه بین ۱ تا ۸ ساعت، در شرایط تغذیه ای دامنه آن ۰.۵ تا ۶ ساعت حدود ۲ ساعت و در شرایط ناشتا است.

نحوه مصرف قرص الوکسادولین

بهتر است قبل از شروع مصرف این دارو راهنمایی هایی که در بروشور وجود دارد را مطالعه کنید. یا از پزشک و داروسازتان بپرسید و این دارو را می توانید روزی ۲ بار مصرف کنید.

بدون مشورت پزشک یا به صورت خودسرانه دوز مصرفی دارو را افزایش ندهید چرا که این کار نه تنها روند بهبود را سریع تر نمی کند بلکه باعث می شود عوارض جانبی  ناشی از دارو افزایش یابد.

برای این که دارو بیشترین اثر را داشته باشد، حتما آن را در ساعت مقرر استفاده کنید.

در صورتی که همراه با این دارو از قرص لوپرامید نیز برای کنترل اسهال استفاده می کنید، باید آن ها را بر اساس یک برنامه منظم بخورید تا دچار یبوست نشوید. اگر به یبوست دچار شدید، به سرعت به پزشک مراجعه کرده و مصرف لوپرامید را قطع کنید.

در موارد ممکن است مصرف این دارو باعث ایجاد اعتیاد شود که این خطر در کسانی که سابقه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر دارند، بیشتر است. بنابراین برای این که خطر اعتیاد به دارو را کمتر کنید، آن را طبق دستورالعمل پزشک و در زمان درست مصرف کنید.

قرص الوکسادولین چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
قرص الوکسادولین چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

عوارض جانبی قرص الوکسادولین

این دارو نیز مانند سایر دارو ها ممکن است عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد که اگرچه به صورت نادر رخ می دهند، در صورت مشاهده هر یک از آن ها به سرعت به پزشک مراجعه کرده یا با وی مشورت کنید.

عوارض کمتر شناخته شده

سرفه

تب

ضعف و خستگی

تنگی نفس

تورم اطراف معده یا روده

زخم گلو

آبریزش بینی

عطسه

جوش

خروج گاز

فشار روی معده

سردرد

از دست رفتن صدا

گرفتگی عضله

حس سنگینی و پر بودن

گاز و باد اضافی معده و روده

دشواری در تنفس

گرفتگی گوش ها

سرفه خلط دار

درد و گرفتگی بدن

سردی

عوارض جانبی نادر

زردی چشم و پوست

حالت تهوع

درد پهلو، روده یا معده که به احتمال زیاد در کمر هم ایجاد می شود

عوارض نادر

نفخ

سردی

یبوست

تیرگی رنگ ادرار

تب

ضربان سریع قلب

کاهش اشتها

سو هاضمه

گروهی از عوارض جانبی خطر ندارند و با گذر زمان و عادت به مصرف دارو از بین می روند ولی اگر هر یک از این عوارض طولانی شوند و با گذر زمان از بین نروند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

قرص الوکسادولین چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
قرص الوکسادولین چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

تداخلات دارویی الوکسادولین

معمولا توصیه می کنند که دارو های را به صورت هم زمان با یکدیگر مصرف نکنید ولی ممکن است بنابر شرایط مجبور شوید دارو های مختلفی را با یکدیگر مصرف کنید و حتی این دارو ها بر یکدیگر اثر بگذارند. در این شرایط، پزشک بر اساس شرایط بیمار دز مصرفی دارو را تغییر می دهد و یا اقدامات دیگری برای رعایت جانب احتیاط انجام می دهد. در ادامه فهرستی از دارو هایی را نام می بریم که اگر هر یک از آن ها را مصرف می کنید به پزشکتان اطلاع دهید. در حقیقت مصرف این دارو ها با الوکسادولین توصیه نمی شود مگر این که تحت شرایط خاص و با تجویز پزشک باشد. این دارو ها شامل موارد زیر هستند :

Tipranavir

Temsirolimus

Tacrolimus

Sirolimus

Saquinavir

Rosuvastatin

Ritonavir

Rifampin

Quinidine

Pimozide

Lopinavir

Gemfibrozil

Flibanserin

Fentanyl

Ergotamine

Eltrombopag

Cyclosporine

Alfentanil

Atazanavir

مصرف دخانیات و الکل ممکن است اثر سو روی برخی از دارو ها داشته باشد و شما نباید دارو های خاص را در حین خوردن غذا یا خوراکی خاصی مصرف کنید.

گروه های مصرف کننده قرص الوکسادولین

کودکان

تحقیقات قابل استنادی درباره تاثیر این دارو در کودکان و ارتباط آن با سن وجود ندارد.

سالمندان

متاسفانه تحقیقات نشان داده اند که مشکلات ناشی از سالخوردگی اثرات این دارو را از بین می برند و از آن جایی که بیشتر سالمندان بیماری های زمینه ای دارند، مصرف دارو در آن ها باید زیر نظر پزشک و با احتیاط فراوان انجام گیرد.

شیردهی

مطالعات جامع و رسمی در رابطه با مصرف این دارو در دوران بارداری وجود ندارد و شما اگر در این شرایط هستید باید قبل از مصرف دارو با پزشکتان مشورت کنید تا بنا بر شرایتتان شما را در رابطه با مصرف یا عدم مصرف این دارو راهنمایی کند.

 

مواردی که بر جنبه درمانی قرص  الوکسادولین اثر می گذارند

در صورتی که مشکل پزشکی خاصی یا هر یک از مشکلات زیر را دارید، قبل از مصرف این دارو به پزشکتان خبر دهید.

بیماران ملایم یا شدید کبدی

کسانی که در روز بیش از سه نوع از مشروبات الکلی مصرف می کنند.

ناهنجاری و مشکلات پانکراس

التهاب و آماس لوزالمعده

انسداد پیش بینی پذیر کیسه صفرا

سابقه ابتلا به یبوست شدید

اعتیاد به مشروبات الکلی

انسداد پیش بینی پذیر روده ها یا معده

موارد هشدار مصرف قرص الوکسادولین

عوارض جانبی این دارو در افراد مسن شدید تر است و ممکن است یبوست، شکم درد و حساسیت معده در آن ها بیشتر باشد.

در دوران بارداری یا شیردهی مصرف این دارو فقط می تواند زیر نظر پزشک باشد.

قبل از این که عمل جراحی انجام دهید حتما داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع دهید و طبق نظر او عمل کنید.

اگر از ماریجوانا یا مشروبات الکلی استفاده می کنید، حتما این موارد را به پزشکتان اطلاع دهید.

بعد از مصرف این دارو از انجام کارهایی که به تمرکز بالایی نیاز دارند، مثل رانندگی اجتناب کنید.

حتما قبل از مصرف این دارو کل سابقه و پرونده پزشکیتان را به داروساز یا پزشک ارائه دهید و در صورتی که مشکل ارثی یا خانوادگی دارید، آن را هم متذکر شوید.

اگر دچار حساسیت های شدید غذایی با دارویی هستید، یا به این دارو آلرژی دارید، حتما این موضوعات را با پزشکتان در میان بگذارید چرا که ممکن است بعضی از مواد غیر فعال موجود در این قرص در شما ایجاد آلرژی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا