Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام کپسول قارچ دارویی شیتاکه آشنا کنیم. این کپسول را درمانی بسیار موثر برای زگیل تناسلی و همچنین مکملی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می دانند. شما می توانید در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرد، ویژگی ها، نحوه ی مصرف، بهترین زمان مصرف، گروه هدف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با کپسول قارچ دارویی شیتاکه باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال در راستای داروهای تهیه شده از قارچ، مطلب مفیدی در رابطه با کپسول قارچ دارویی کوردیسپس برای شما قرار داده ایم. خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

پیش از آن که بخواهیم در رابطه با کپسول قارچ شیتاکه اطلاعاتی کسب کنیم، بهتر است تا کمی در رابطه با خواص دارویی این قارچ بدانیم.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

قارچ شیتاکه چیست

این قارچ یکی از قارچ های بومی آسیای شرقی است. از گذشته های بسیار دور چینی ها در طب سنتی خود از قارچ شیتاکه استفاده می کردند. این روزها خواص بی نظیر این قارچ برای مردم سراسر جهان آشکار شده است. داروسازان بسیاری این قارچ شگفت انگیز را به صورت پودر یا عصاره ی آن در داروهای خود به کار می برند.

پیش از این که مردم از خواص دارویی این قارچ با خبر باشند، به علت طعم لذیذ آن طرفدارش شده اند. قارچ شیتاکه غنی از مواد مغذی بوده و خواص بی نظیری در مبارزه با بیماری های مختلف و تقویت سیستم ایمنی بدن از خود نشان داده است.

مشخصات قارچ شیتاکه چیست

قارچ شیتاکه رنگی مایل به قهوه ای تیره دارد. این قارچ کلاه هایی بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر دارد. به طور طبیعی روی تنه ی درختان سخت چوبی که در حال از بین رفتن هستند رشد می کند. بیش از ۸۰ درصد از این قارچ در کشور ژاپن پرورش می یابد.

با این حال کشورهایی چون کانادا، آمریکا، سنگاپور و چین به طور عمده به پرورش این نوع قارچ روی آورده اند. اخیرا قارچ شیتاکه در ایران نیز پرورش داده می شود. از این قارچ برای تولید مکمل های غذایی استفاده می شود.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

مواد مغذی موجود در قارچ شیتاکه چیست

قارچ شیتاکه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد با این حال در دسته مواد خوراکی بسیار کم کالری قرار می گیرد. مقادیر قابل توجهی فیبر، ویتامین و مواد معدنی در این قارچ وجود دارد.

در این قسمت از مقاله، مقدار مواد مغذی در ۱۵ گرم از قارچ شیتاکه را برای شما شرح داده ایم:

کالری: ۴۴

کربوهیدرات: ۱۱ گرم

فیبر: ۲ گرم

پروتئین: ۱ گرم

ریبوفالوین یا ویتامین B2: 11% از نیاز روزانه بدن

نیاسین یا ویتامین B3:  ۱۱% از نیاز روزانه

مس: ۳۹% از نیاز روزانه

ویتامین B5 یا پانتونیک اسید: ۳۳% از نیاز روزانه

سلنیوم: ۱۰% از نیاز روزانه

منگنز: ۹% از نیاز روزانه

زینک یا روی: ۸% از نیاز روزانه

ویتامین B6 یا پیریدوکسین: ۷% از نیاز روزانه

فولات، فولیک اسید یا ویتامین B9: ۶% از نیاز روزانه

ویتامین D: 6% از نیاز روزانه

قارچ شیتاکه همچنین اسیدهای آمینه ی بسیاری نیز دارد که علاوه بر اینکه سبب تقویت سیستم ایمنی می‌ شوند، خاصیت ضد سرطانی هم دارند و به کاهش کلسترول بد در بدن انسان کمک می ‌کند.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

فواید قارچ شیتاکه چیست

در این قسمت از مقاله، فواید بسیار قارچ شیتاکه را به تفصیل برای شما شرح داده ایم:

ارتقاء سلامت قلب

در قارچ شیتاکه سه نوع ترکیب کاهنده ی کلسترول کشف شده است. یکی از این ترکیب ها اریتادین است. این ماده یک ترکیب آنزیمی بوده و در کاهش کلسترول بسیار موثر است.

مولکول های مهم بعدی استرول ‌ها هستند که به انسداد جذب کلسترول در روده کمک می‌ کنند. ترکیب بعدی، بتاگلوکان‌ ها هستند. این ماده نوعی فیبر است که در کاهش کلسترول نقش مهمی دارند.

طبق آزمایشاتی که بر روی موش ها انجام شده است، این قارچ در کاهش فشار خون موثر است. همچنین در آزمایشی دیگری بر روی موش ها، مشخص شد که موش هایی که رژیم غذایی پر چرب داشتند، با مصرف قارچ شیتاکه، چربی کمتری در کبدشان جذب شد و انسداد کمتری در دیواره ی رگ ها به وجود آمده بود.

با این که این مطالعات بر روی انسان ها انجام نشده است، می توان احتمال داد که این قارچ در کاهش بیماری های مربوط به قلب و عروق موثر است.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

تقویت سیستم ایمنی

یکی از اصلی ترین ویژگی های قارچ شیتاکه، افزایش قوای سیستم ایمنی بدن انسان است. در مطالعه ای که بر روی افراد با سنین مختلف انجام شد، قارچ شیتاکه به آن ها داده شد و بعد از یک ماه نتایج مورد بررسی قرار گرفت. با بررسی نتایج حاصل شده مشخص شد که سیستم ایمنی این افراد تقویت شده است.

به گفته ی محققان، پلی ساکاریدهای موجود در این قارچ احتمالا یکی از دلایل اثر ایمنی آن باشند. به طور کلی سیستم ایمنی بدن با افزایش سن ضعیف ‎‌تر می ‌شود. با این حال با مصرف قارچ شیتاکه یا مکمل‌ های حاوی این قارچ می‌ توان روند تضعیف سیستم ایمنی را کاهش داد.

خواص ضد سرطان

همان طور که گفتیم، در قارچ شیتاکه پلی ساکاریدهایی وجود دارد که خاصیت ضد سرطانی دارند. برای نمونه، پلی ساکارید لنتینان سیستم ایمنی بدن را فعال تر می کند و از این طریق به مبارزه با تومورهای سرطانی می‌ پردازد.

علاوه بر این، مشخص شد که لنتینان از رشد و گسترش سلول‌ های لوسمی (سرطان خون) جلوگیری خواهد کرد. در برخی کشورها نظیر چین و ژاپن در کنار شیمی ‌درمانی، از فرم تزریقی قارچ شیتاکه برای بیماران سرطانی استفاده می کنند. با این حال پژوهش های بسیاری در زمینه ی اثر گذاری قارچ شیتاکه در درمان سرطان باید انجام شود.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

درمان زگیل تناسلی

در برخی مقالات اطلاعاتی در رابطه با اثر بخشی قارچ شیتاکه در درمان زگیل تناسلی به چشم می خورد. آزمایش ‌های اولیه نشان داده اند که ترکیب فعال هگزوز (AHCC) در این قارچ، ویروس پاپیلومای انسانی را بهبود می دهند. از همین رو، اگر دچار این ویروس هستید، می توانید با مشورت پزشک از قارچ شیتاکه در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

تقویت استخوان

همان طور که گفتیم قارچ شیتاکه یکی از منابع مهم و غنی ویتامین D است. این ویتامین برای جذب بهتر کلسیم در بدن بسیار ضروری است. از همین رو، قارچ شیتاکه می تواند در تقویت استخوان ها بسیار موثر باشد.

البته جالب است بدانید که میزان ویتامین D در قارچ های شیتاکه متفاوت است. زیرا هرچه قارچ بیشتر در معرض نور خورشید باشد، مقدار ویتامین D بیشتری را در خود ذخیره خواهد کرد.

لازم به ذکر است که ویتامین D موجود در این قارچ ویتامین D2 است و نه D3.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

نحوه ی مصرف قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرد: ماده ی غذایی و مکمل غذایی. در این بخش از مقاله به تفصیل هر دو مورد را برای شما شرح داده ایم:

مصرف قارچ شیتاکه به عنوان ماده ی غذایی

اگر شما بخواهید قارچ شیتاکه را به عنوان ماده ی غذای استفاده کنید، می توانید آن را به صورت خشک و تازه در بازار پیدا کنید. هر دو نوع خشک و تازه ی این قارچ می توانند در آشپزی استفاده شوند.

قارچ شیتاکه عطر دل انگیزی دارد و طعم آن بسیار لذیذ و دلچسب است. نوع تازه ی آن عطر و طعم قوی تری نسبت به نوع خشک دارد. از قارچ شیتاکه می توان در کنار سیب زمینی سرخ شده، انواع سوپ و انواع خورش استفاده کرد.

مصرف قارچ شیتاکه در مکمل های غذایی

در قسمت های قبلی از خواص و ویژگی های قارچ شیتاکه صحبت کردیم. با توجه به تمامی اطلاعات داده شده، شرکت های داروسازی از این قارچ غافل نمی شوند.

میزان مصرف مکمل ‌های حاوی قارچ شیتاکه با توجه به سن افراد متفاوت است. جالب است بدانید که کودکان نیز می‌ توانند از مکمل‌ های شیتاکه استفاده کنند. کودکان از ۱ سالگی به بعد می ‌توانند از این محصول استفاده کنند. البته پیش از مصرف باید با پزشک مشورت کنید تا لزوم استفاده از آن برای کودکان تشخیص داده شود.

حالا که با قارچ شیتاکه و خواص آن آشنا شدیم، بهتر است تا داروی مورد نظر که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم را به شما معرفی کنیم.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست

این دارو یکی از بهترین درمان ها برای زگیل تناسلی است. کپسول قارچ دارویی شیتاکه پلانتا، از سه نوع قارچ درمانی تهیه شده است. قارچ شیتاکه حجم عظیمی از ترکیبات این کپسول را تشکیل داده است. دو قارچ دیگری که در این کپسول مورد استفاده قرار گرفته اند، قارچ های گانودرما و مایتاکه هستند.

قندهای ضروری برای سیستم ایمنی بدن مانند فوکوز، گزیلوز، گلوکوزآمین، گالاکتوزآمین، اسید سیالیک و مانوز که در رژیم غذایی ما بسیار کمیابند، بتاگلوکان های مهم مانند لنتینان، KS₂ و AC₂P، ویتامین ها و املاح مختلف در این مکمل دیده می شوند.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

ویژگی های کپسول دارویی قارچ شیتاکه

در این بخش از مقاله ویژگی های کپسول قارچ دارویی شیتاکه را به صورت گزینه وار برای شما شرح داده ایم. در این صورت اگر تردیدی برای تهیه ی این دارو دارید، با اشراف به ویژگی های آن از بین خواهد رفت:

ارتقاء سیستم ایمنی بدن

بهبود قوای جسمی و جنسی

پیشگیری از بروز خستگی زودرس

کمک به کاهش کلسترول خون

کاهش مشکلات قلبی و عروقی

درمان زگیل تناسلی

جلوگیری از ابتلا به سرطان و تومور

افزایش انرژی بدن

حفظ سلامت عمومی بدن

قیمت مقرون به صرفه نسبت به نمونه های مشابه

ساخت ایران و بهتر از نمونه های خارجی

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

ترکیبات کپسول قارچ دارویی شیتاکه

در این بخش از مقاله ترکیبات کپسول قارچ دارویی شیتاکه را برای شما شرح داده ایم:

پودر قارچ شیتاکه

عصاره ی قارچ شیتاکه

پودر قارچ گانودرما

عصاره ی قارچ گانودرما

پودر قارچ مایتاکه

در بخش های قبلی مقاله به تفصیل ویژگی ها و خواص قارچ شیتاکه را برای شما شرح دادیم. در این قسمت کمی در رابطه با دو ترکیب دیگر کپسول قارچ دارویی شیتاکه اطلاعات مختصری برای شما آماده کرده ایم:

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

قارچ دارویی گانودرما

حتما نام قارچ گانودرما را بسیار زیاد شنیده اید. این روزها این قارچ در فضای مجازی و اینستاگرام به فروش می رسد. اما باید توجه کنید که بهتر است این قارچ را از طریق این پیج ها تهیه نکنید. چرا که تجارت قارچ گانودرما تقریبا شبیه به شرکت های هرمی شده و معلوم نیست محصولی که به اسم قارچ گانودرما به شما می فروشند چیست.

بهتر است این قارچ را از داروخانه ها و عطاری های معتبر تهیه کنید. با این حال مکمل های قارچ گانودرما که در داروخانه ها به فروش می رسند می توانند قابل اعتماد باشند و نیازی نیست نگران مصرف آن باشید.

قارچ گانودرما در طب سنتی برای درمان بی خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌ های مربوط به کلیه و کبد، ورم مفاصل و آسم استفاده می شود.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

تحقیقات در مورد گانودرما

در طول چند دهه اخیر تحقیقات گسترده ای بر روی اثرات درمانی و شناسایی ترکیبات شیمیایی این قارچ دارویی صورت گرفته ‌است. با توجه به نتایج این تحقیقات، بیش از صد نوع پلی ساکارید از اسپور، بدنه ی قارچ، میسلیوم و محیط کشت مایع این قارچ به دست آمده است.

از جمله پلی ساکاریدهایی که در این قارچ یافت شده است می توان به بتا دی گلوکان ها، هترو پلی ساکارید و گلیکو پروتئین ها اشاره کرد. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ دارویی گانودرما، در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند. همچنین این قارچ خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و محافظت کنندگی در برابر اشعه از خود به نمایش گذاشته است.

در دیواره ی سلولی این قارچ، پلی ساکاریدهای کیتین و کتیوسان دیده می شود که خواص دارویی بسیاری دارند. این پلی ساکاریدها در تنظیم عمل کبد، روده و کلیه بسیار موثر واقع شده اند. در ادامه ی نتایج منتشر شده از تحقیقات دانشمندان آمده است که این قارچ پروتئین هایی به صورت متصل به پلی ساکاریدهایش دارد که دارای فعالیت ضد توموری و ضد دیابتی هستند.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

قارچ دارویی مایتاکه

مایتاکه نام نوعی دیگر از قارچ های دارویی است. این قارچ در ایالات متحده ی آمریکا با نام مرغ جنگل شناخته می شود. علت این نام گذاری، شکل ظاهری قارچ مایتاکه است که به صورت پرهای دم یک مرغ دیده می شود.

قارچ دارویی مایتاکه خواص به سزایی در درمان سرطان از خود به نمایش گذاشته است. همچنین خواص ضد ویروسی و افزایش دهنده ی ایمنی نیز از دیگر خواص این قارچ دارویی است. به گفته ی محققان، قارچ مایتاکه ممکن است اثرات کاهش بر فشار خون و قند خون داشته باشد.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

کاربرد کپسول قارچ دارویی شیتاکه

در سراسر این مقاله از خواص درمانی این کپسول صحبت کردیم. با این حال کپسول قارچ دارویی شیتاکه به عنوان درمانی مشخص برای زگیل تناسلی و درمان افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی استفاده می شود.

اگر کپسول قارچ دارویی شیتاکه با هدف درمان زگیل تناسلی استفاده می شود، باید به مدت ۳ الی ۶ ماه از این کپسول استفاده شود.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه می تواند با افزایش قوای بدن، به درمان بیماری های خود ایمنی کمک کند. همچنین کپسول قارچ دارویی شیتاکه التهابات بدن را کاهش داده و در درمان سرطان و دیابت نیز مفید است.

به گفته ی محققان، استفاده از این کپسول خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش خواهد داد. همچنین شما می توانید برای بهبود عملکرد قلب و کاهش کلسترول خون از آن استفاده نمایید.

مکانیسم اثر کپسول قارچ دارویی شیتاکه در درمان سرطان

قارچ شیتاکه بر نوعی از سلول های ایمنی به نام ماکروفاژ اثر دارد. ماکروفاژها سلول های مستعد سرطانی شدن را پاکسازی می کند. همچنین سبب افزایش سیتوکین هایی چون اینترلوکین ۱ بتا، فاکتور نکروز کننده تومور آلفا و اینترلوکین ۱۰ می شود.

این عوامل به آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده ی سلول کمک می کنند و باعث می شود سلول در زمانی که باید بمیرند، از بین بروند و رشد بی رویه نکنند. در نتیجه باعث می شوند سلول های عادی به سلول سرطانی تبدیل نشوند.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

نحوه ی مصرف کپسول قارچ دارویی شیتاکه

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بهتر است با توجه به دستور پزشک آن را مصرف کنید. در غیر این صورت، به شرح زیر عمل کنید:

درمان کمکی زگیل تناسلی: روزانه ۲ عدد کپسول به مدت ۳ الی ۶ ماه

تقویت سیستم ایمنی: روزانه ۲ عدد کپسول حداقل به مدت ۱ ماه

افزایش قوای جسمانی و سطح انرژی: ۱ الی ۲ کپسول در روز

بهترین زمان مصرف کپسول قارچ دارویی شیتاکه

برخی افراد این پرسش را مطرح می کنند که بهترین زمان مصرف کپسول قارچ دارویی شیتاکه چه زمانی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به گفته ی شرکت سازنده بهترین زمان مصرف این کپسول قبل از صبحانه و با معده ی خالی است.

مصرف این کپسول در زمان یاد شده سبب می شود تا مواد موثره ای که در این کپسول به کار رفته اند زودتر جذب بدن شوند و می توانند به ارتقا سلامتی و بهبود بیماری ها کمک کنند.

در صورتی که با مصرف این کپسول با معده ی خالی دچار عوارض گوارشی شدید، با پزشک مشورت کنید. برای جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی می توانید این کپسول را بعد از غذا مصرف کنید. نیازی نیست نگران کاهش اثرات درمانی آن باشید.

همچنین توصیه شده است که به دلیل خواص تونیکی، این کپسول را حتما تا قبل از ساعت ۴ بعد از ظهر مصرف نمایید. با این حال برای این که اثرات بهتری از دوره ی درمانی خود دریافت کنید، بهتر است تا مشورت با پزشک را جدی بگیرید.

در صورتی که صبح ها فراموش کردید کپسول قارچ دارویی شیتاکه را مصرف کنید، اگر زمانی به یاد آوردید که هنوز ساعت ۴ عصر نشده بود، می توانید آن را مصرف کنید. در غیر این صورت مصرف دوز فراموش شده را رها کرده و در مصرف بعدی دوز دارو را دو برابر نکنید.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

عوارض جانبی کپسول قارچ دارویی شیتاکه

از آن جایی که این دارو، یک مکمل ویتامینی بوده و پایه ی گیاهی دارد هیچ عارضه ی جانبی برای آن گزارش نشده است.

با این حال بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره ی کپسول قارچ دارویی شیتاکه حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

عوارض جانبی احتمالی کپسول قارچ دارویی شیتاکه

در صورتی که کپسول قارچ دارویی شیتاکه بیش از مقدار مجاز مصرف شود، در این صورت ممکن است عوارضی همچون خشکی دهان، مدفوع خونی یا عوارض گوارشی و حساسیت‌ های پوستی مشاهده شود.

در موارد نادر نیز ممکن است برخی از افراد پس از خوردن این قارچ بثورات پوستی در بدن خود مشاهده نمایند. این نوع عارضه که در موارد معدود به وجود می‌آید، ممکن است ناشی از وجود پلی ساکارید لنتینان در قارچ دارویی شیتاکه باشد.

همچنین در بعضی موارد نیز ممکن است در صورت استفاده ی طولانی مدت از این قارچ عوارضی نظیر ناراحتی معده و حساسیت به نور خورشید دیده شود.

موارد منع مصرف کپسول قارچ دارویی شیتاکه

در مبتلایان به نقرس مصرف قارچ شیتاکه باید با احتیاط صورت پذیرد، زیرا برخی منابع ادعا می ‌کنند که علائم نقرس با مصرف این قارچ شدت می یابد. البته در این زمینه به تحقیقات گسترده ‌تری نیاز است.

در بیماران سیستم ایمنی بدن مانند: مالتیپل اسکلروز، لوپوس و آرتریت روماتوئید از مصرف کپسول قارچ دارویی شیتاکه خودداری شود.

از مصرف طولانی مدت بدون مشورت پزشک پرهیز نمایید.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

تداخل دارویی کپسول قارچ دارویی شیتاکه

در صورت مصرف داروهای زیر حتما با پزشک مشورت کنید:

داروهای سرکوب کننده ی سیستم ایمنی مانند:

آزاتیوپرین

مایکوفنولات

سیکلوسپورین

تاکرولیموس

سیرولیموس

کورتیکواستروئیدها مانند:

پردنیزولون

داروهای ضد انعقادی، کاهنده ی قند خون، فشار خون

با این حال بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان کپسول قارچ دارویی شیتاکه و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

نکات مهم در رابطه با کپسول قارچ دارویی شیتاکه

دارو را در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

این دارو را در جای خشک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

این محصول، تنها یک مکمل بوده و جهت تشخیص و پیشگیری نیست.

هشدار خاصی در رابطه با این دارو وجود ندارد.

لطفا پیش از آغاز مصرف این دارو، اطلاعات کلی در رابطه با سوابق بیماری خود در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده اید، یا به زودی قرار است تحت اعمال جراحی شامل زیبایی، درمانی و دندانپزشکی قرار گیرید، بهتر است پزشک را مطلع سازید. دو هفته پیش از انجام اعمال جراحی مصرف این فراورده را قطع کنید.

این دارو تنها برای شما تجویز شده است. از پیشنهاد این دارو به دیگران حتی اگر شرایط مشابه با شما دارند خودداری نمایید.

از مصرف بیش از مقدار توصیه شده خودداری نمایید.

اگر یک دوز مصرف این دارو را فراموش کردید، در هنگام یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کرده و از دو برابر کردن دوز بعدی خودداری نمایید.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه در بارداری

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد.  بهتر است از مصرف این دارو خودداری نمایید.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

کپسول قارچ دارویی شیتاکه در شیردهی

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

گروه هدف کپسول قارچ دارویی شیتاکه

برای اطلاع از این که این دارو برای شرایط شما یا کودکان مفید است، حتما با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. یک مشاور تغذیه نیز می تواند گزینه ی مناسبی برای مشورت در این رابطه باشد.

این دارو می تواند برای افراد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی، برای افراد مسن، بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت مفید باشد.

از آنجایی که این دارو خواص انرژی زایی و رفع خستگی نیز دارد، می تواند برای تامین انرژی روزانه ی شما مورد استفاده قرار گیرد.

البته پیش از مصرف این دارو بهتر است با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

درست است که قارچ دارویی شیتاکه برای کودکان نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد، با این حال توصیه شده است بدون مشورت پزشک برای کودکان استفاده نکنید. البته بسیاری از پزشکان مصرف این دارو را برای پزشکان منع کرده اند.

کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟
کپسول قارچ دارویی شیتاکه چیست؟ چه کاربردی دارد؟

قیمت کپسول قارچ دارویی شیتاکه

قیمت این دارو نسبت به داروهای مشابه آن بهتر است. اما به دلیل نوسانات بازار نمی توان یک قیمت ثابت و قابل پیش بینی برای آن اعلام کرد. با این حال داروی مذکور را در بسته های ۶۰ عددی تا لحظه ی نگارش این مقاله در تاریخ خرداد ۱۴۰۱ با قیمت ۱۶۰ هزار تومان قابل تهیه است. این دارو در تمام داروخانه های آنلاین و حضوری در سراسر کشور موجود است.

تفاوت کپسول قارچ دارویی شیتاکه

هر مکملی به منظور خاصی تولید می شود. برای این که ببینید کدام نوع مکمل برای مشکل شما مناسب است، باید با پزشک، داروساز و یا مشاوره تغذیه مشورت نمایید.

تفاوت این دارو با داروهای مشابه این است که به دلیل این که پایه ی گیاهی دارد عوارض جانبی خاصی ندارد و همه ی افراد بدون میشکل می توانند از آن استفاده کنند. همچنین قیمت مقرون به صرفه ی آن، این محصول را از محصولات مشابه متمایز کرده است. یک بسته ی ۶۰ عددی از این محصول بسته به نوع استفاده ی شما بین یک الی دو ماه برای شما کافی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا