Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس زرشک چیست؟ بررسی خواص و مضرات آن

اسانس زرشک یک ترکیب معطر است که عطر کاملا قوی زرشک را دارد. اسانس زرشک برای خوش عطر کردن مربا, نوشیدنی هایی مانند آب زرشک, آلوچه و ژله استفاده کرد. اسانس زرشک دارای رایحه ای دلپذیر است و بوی آن ، بوی زرشک طبیعی را تداعی می کند. این ترکیب در حالت فیزیکی مایع است و به دلیل بوی قوی که دارد، چند قطره از این اسانس کافی است.

یکی از مواد کاربردی و پر استفاده در صنعت غذایی که برای مقاصد مختلف استفاده می شود. بسیاری از واحدها ی صنایع غذایی برای طعم دار کردن مواد غذایی استفاده می شود. خوب است بدانید که اسانس زرشک  خواص بسیاری دارد، از جمله کمک به بهبود ویژگی های دستگاه گوارش، قلب و ….

 زرشک چیست؟

زرشک یک نهال خاردارو همیشه سبز است که در گذشته از برگ ها، ریشه ها، پوست ها و میوه هایش برای مصارف دارویی استفاده می کردند. علاوه بر ایران در بخشی از اروپا، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی و آفریقا نیز یافت می شود. با این حال بیشترین پراکندگی را در ایران دارد و بومی ایران  در نظر گرفته می شود.

کشور ما از بزرگترین تولید کننده زرشک درجهان است. این گیاه دارای خواص بسیاری است و گونه های مختلفی دارد و به دلیل طعم و رنگ دارای جایگاه خاصی در محصولات غذایی است. با شناختن ماده موثره آن به نام بربرین که دارای خواص دارویی دارد، نقش به سزایی در صنایع دارویی دارد. این میوه کوچک، بیضی شکل دارای طعم ترش است. با توجه به طب سنتی ایرانی، زرشک دارای یک طبیعت سرد و خشک است و به عنوان یک ضد تب وتنظیم کننده ضربان قلب است. اما خواص زرشک محدود به این موارد نیست. تا کنون بیش از ۵۰۰ گونه زرشک در جهان تشخیص داده شده است که چهار یا هفت گونه از آن ها به بهترین وجه شناخته شده اند و در ایران به ویژه در خراسان قرار دارند.

ترکیبات موجود در فواید زرشک

خواص میوه زرشک دارای ۴٪ قند، تقریباً ۶۵٪ اسید مالیک و سپس دارای اسید تارتاریک و صمغ است. آلکالوئیدهای زیادی مانند بربرین وجود دارد و همچنین «بربمین» و «اکسیاکانتین» در تمام قسمت های این گیاه یافت می شوند که در ظهور خواص غذایی و دارویی این گیاه نقش مهمی دارند.

یکی از بیشترین ترکیبات مهم در خواص زرشک  “بربرین” است، که به عنوان یک آنتی بیوتیک قدرتمند میکروب ها و التهاب های مختلف، به ویژه در داخل خون و دستگاه گوارش ازبین می برد، و اثرات زیادی در بدن دارد. درصد قابل اندازه ای از بربرین. این ماده به دلیل خانه های منحصر به فرد خود به بافت های عضلانی کف روده کمک خواهد کرد تا شیوه گوارش را انجام دهند.

اسانس زرشک چیست؟

اسانس زرشک یکی از کاربردی ترین مواد موجود در صنایع غذایی است که برای اهداف مختلف به کار می رود. بسیاری از واحد های صنایع غذایی در حال حاضر استفاده برای طعم دارد کردن برخی مواد غذایی از اسانس های مختلف استفاده می شود.زیرا اسانس ها به علت  ساختار منحصر به فرد خود به راحتی قابل استفاده است. آن ها برای طعم دار کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. در میان تمام اسانس های  موجود در بازار، اسانس زرشک  دارای یک جایگاه ویژه است. این اسانس از میوه درختچه زرشک به دست می آید و به دلیل طعم ترش آن دارای طرفداران  زیادی است.

علاوه بر این، حضور چندین خواص در ترکیب این اسانس ، آن را به یک گزینه عالی برای استفاده  تبدیل کرده است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از واحد های  تولیدی مواد غذایی،  استفاده از اسانس را نسبت به گزینه های دیگر ترجیح دهند. این اسانس در حال حاضر در کارخانه ها با استفاده از مدرن ترین تجهیزات در دسترس انجام می شود. این امر همچنین قیمت نهایی این محصول را کاهش می دهد؛ با توجه به این واقعیت است که تهیه اسانس زرشک با کمک دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نیاز به زمان و انرژی کمترخواهد بود.

ویژگی اسانس زرشک

  • معطر با رایحه قوی
  • دارای عطر زرشک
  • حالت فیزیکی مایع

کاربرد اسانس زرشک

  • معطر کردن نوشیدنی‌هایی مثل آب زرشک و شربت
  • استفاده در تهیه شکلات و آبنبات و ژله
  • استفاده در تهیه لواشک و آلوچه
  • استفاده برای معطر کردن مربا

خرید اسانس زرشک

این اسانس دارای عطر زرشکاست و در صنایع دارویی و خوراکی کاربرد گسترده ای دارد. این اسانس خوراکی حلال در آب و روغن به صورت مایع است. برای خرید اسان سبا کیفیت و اصل باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید و از برند های شناخته شده خرید کنید.

کاربرد اسانس زرشک

تولید لواشک

تولید تورشی

آلوچه

و…

خواص اسانس زرشک 

اسانس میوه زرشک , همانند بسیاری از مواد خوراکی دارای مواد معدنی و ترکیبات مختلف است. این ماده خوراکی دارای خواص و مزایای زیادی برای سلامتی است. برخی ازمتداولترین خواص اسانس زرشک شامل موارد زیر می شود.

کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی از خواص درمانی مورد توجه اسانس میوه زرشک، تقویت دستگاه گوارش است. همانطور که می دانید این اسانس دارای مقدار زیادی از ماده بربرین است. این ماده به علت خواص ویژه ای که دارد به ماهیچه های سطح روده برای فرآیند گوارش کمک قابل توجهی می کند.

کمک به بهبود عملکرد قلب

همانطور که می‌دانید قلب یکی از ارگان های مهم بدن است. در صورت عملکرد نامناسب آن ، مشکلات زیادی برای سلامتی افراد به وجود می آید. به همین منظور متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند تا افراد با مصرف مواد خوراکی مناسب، فعالیت قلب را بهبود می بخشد. اسانس زرشک در گروه مواد غذایی است که مصرف آن برای سلامتی قلب بسیار پرفایده است.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

یکی دیگر از اسانس های مهم برای تقویت دستگاه ایمنی بدن است. بهتر است بدانید سیستم ایمنی بدن محافظ ارگان های مختلف بدن است. هم چنین تقویت سیستم ایمنی بدن شما را از بیماری های مختلف محافظت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا