Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی زرشک

دمنوش گیاهی زرشک ، دمنوشی خوش رنگ و خوش طعم می باشد و در کنار این طعم و مزه خوش ، فواید و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. دمنوش زرشک طعمی ترش و ملس دارد و امروزه خیلی ها متقاضی مصرف دمنوش زرشک هستند و از آن استفاده می کنند. خواص و فواید موجود در این گیاه و دمنوش آن باعث درمان بسیاری از بیماری ها می شوند.

وجود ماده ای به نام  بربرین در این گیاه باعث افزایش خواص درمانی این گیاه و دمنوش آن شده است. میوه درخت زرشک در فصل پاییز و زمستان برداشت می شود و می توانید در این دو فصل دمنوشی از میوه تازه این درخت را درست و مصرف کنید. همچنین در فصل هایی که زرشک تازه وجود ندارد ، می توانید از زرشک خشک شده برای تهیه دمنوش گیاهی خود استفاده کنید.

دمنوش زرشک برای درمان ورم و زخم معده و روده استفاده می شود و همچنین باعث بهبود اسهال خونی نیز می شود. دمنوش گیاهی زرشک به دلیل داشتن خواص درمانی بسیار به عنوان تصفیه کننده و ضدعفونی کننده خون در طب سنتی بکار گرفته می شود. با وجود موارد ذکر شده ، دمنوش زرشک باعث بهبود و از بین رفتن بیماری ها همچون رماتیسم و نقرس نیز می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

زرشک چیست ؟

نام علمی زرشک Berberis vulgaris می باشد. زرشک درختچه ای است که ارتفاع آن به ۱ تا ۵ متر می رسد و این گیاه تیغدار برگ هایی نوک تیز و بیضی شکل دارد. به دلیل داشتن خواص بسیاری که دارد به آن گیاه طول عمر نیز می گویند. زرشک بومی آسیا ، اروپا ، آفریقا و امریکا می باشد. تمام اجزای این گیاه همچون برگ ، ساقه ، میوه و ریشه آن در زمینه دارویی استفاده می شود و بکار می رود.

از بین تمام کشورها ، تنها کشور ایران است که درخت زرشک را به صورت عمده تولید و گسترش داده است و به همین دلیل میوه این درخت جایگاهی خاص در برنامه ای غذایی ایرانیان دارد. میوه درخت زرشک به شکل های مختلفی ازجمله زرشک خشک شده ، رب زرشک  و ….  در آشپزی و تهیه مواد غذایی استفاده می شود.

زرشک ها به صورت دو نوع ، دانه دار و بدون دانه وجود دارد و می توان گفت گونه دانه دار آن به صورت خودرو وحشی می روید و نوع بی دانه را می کارند و پرورش می دهند. زرشک سرشار از ویتامین های B  و C و آنتی اکسیدان های قوی برای بدن می باشد.

طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی زرشک
طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی زرشک

فواید و مزایایی دمنوش گیاهی زرشک برای سلامتی :

ممکن است باعث درمان مشکلات قلبی شود :

ترکیباتی همچون بربامین در این گیاه وجود دارد که باعث کمک به سلامتی قلب و گردش بهتر خون می شود و آسیب ها و صدمات را از قلب دور می کند و احتمال سکته قلبی را نیز کاهش می دهد. همچنین مصرف دمنوش زرشک تاثیر بسزایی در بهبود ایسکمیک قلب ، آریتمی‌ های قلبی و کاردیومیوپاتی دارد و فیبریلاسیون دهلیزی را نیز می تواند درمان کند.

ممکن است باعث جذب بهتر آهن شود :

آهن یک ترکیب اصلی برای بدن می باشد و زرشک به دلیل داشتن ویتامین C به جذب بهتر آهن در بدن کمک می کند. گاهی مواقع جذب آهن در بدن صورت نمی گیرد ، اما دمنوش زرشک این امکان را فراهم می کند و به بهبود جذب بهتر آهن به بدن کمک می کند.

باعث تنظیم فشار خون می شود :

بیماری فشارخون زمانی رخ می دهد که رگ های خونی شما متورم شوند و خون داخل آنها به شدت جریان پیدا کند. در این زمان می توانید از این دمنوش گیاهی استفاده کنید ، دمنوش زرشک باعث کاهش فشار خون می شود و قادر است که رگ ها را به حالت طبیعی برگرداند. از فواید دیگر دمنوش زرشک در این زمینه ، این است که غلظت خون را از بین می برد و همچنین به عنوان یک تصفیه کننده خون نیز شناخته می شود.

باعث تقویت سیستم ایمنی می شود :

یکی از ترکیباتی که در زرشک وجود دارد ، آنتی اکسیدان ها می باشند. آنتی اکسیدان ها وظیفه مبارزه با رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارند. در زمینه بالا بردن سیستم ایمنی بدن ،  زرشک نقش بسزایی در سلامتی ایفا می کند.

ممکن است به تقویت حافظه کمک کند :

در این دمنوش گیاهی ماده ای به نام بربرین وجود دارد و این ماده بی نظیر از سیستم  عصبی در برابر آسیب ها محافظت می کند و به رشد نورون های عصبی کمک می کند. درنتیجه این عمل باعث تقویت حافظه می شود و مانع بروز بیماری آلزایمر نیز می گردد.

طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی زرشک
طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی زرشک

باعث سم زدایی و پاکسازی کیسه صفرا و کبد شود :

کبد در بدن وظیفه سم زدایی را به عهده دارد و صفرا نیز باعث هضم بهتر غذاهای چرب می شود. مصرف زرشک و دمنوش آن باعث پاکسازی کبد و کیسه صفرا می شود. ماده بربرین موجود در گیاه زرشک به عنوان یک ملین عمل می کند و باعث تنظیم فرایندهای گوارشی نیز می شود. همچنین بربرین به ترشح صفرا کمک می کند و باعث دفع کلسترول اضافی از طریق صفرا می شود.

در نتیجه می توان گفت که زرشک باعث افزایش ترشح صفرا می شود و به بهبود سلامت کبد و کیسه صفرا کمک می کند و در طب سنتی مصرف زرشک و دمنوش آن را برای از بین رفتن سنگ کیسه صفرا پیشنهاد می شود.

ممکن است باعث تنظیم قند خون شود :

طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی زرشک ، محققان دریافتند که بربرین موجود در زرشک باعث تنظیم و کاهش قند خون می شود و همچنین سوخت و ساز چربی را بالا می برد و همانند متفورمین در بدن عمل می کند. به ویژه بربرین می تواند ترشح آدیپوکین ‌ها را در بدن تنظیم کند و حساسیت افراد به  انسولین را کاهش و بهبود بخشد.

مصرف دمنوش گیاهی زرشک در دوران بارداری و شیردهی :

طبق نتایج بدست آمده از دمنوش زرشک ، محققان دریافتند که در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از این دمنوش گیاهی استفاده نشود و در صورت استفاده بهتر است با پزشک معالج مشورت شود. اطلاعات جامع و کافی برای مصرف دمنوش زرشک در دوران شیردهی در دسترس نمی باشد و بهتر است برای مصرف این دمنوش با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی زرشک :

ناراحتی معده و روده :

اگر دمنوش زرشک بیش از حد و به صورت مداوم مصرف شود ، ممکن است مشکلاتی همچون ناراحتی معده و روده را برای فرد به وجود آورد. درنتیجه برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی بهتر است این دمنوش گیاهی را به اندازه مناسب مصرف کنید.

مانع جذب ویتامین B می شود :

همیشه گفته می شود که دمنوش های گیاهی را به اندازه مناسب مصرف کنید ، اگر در مقدار مصرف آنها دقت نکنید  و بیش از اندازه مصرف کنید ، ممکن است باعث شود که بدن شما نتواند ویتامین B را جذب کند و این اصلا برای بدن مفید نمی باشد.

سرفه های خشک :

افرادی که سرفه های خشک دارند ، نباید دمنوش زرشک را مصرف کنند ، زیرا دمنوش زرشک برای این افراد مضر می باشد.

تداخلات دارویی :

افرادی که به هر دلیلی دارو مصرف می کنند نباید از دمنوش زرشک به صورت خودسرانه استفاده کنند ، زیرا ممکن است با مصرف این دمنوش تداخلات دارویی به وجود آید و مشکلاتی برای فرد به وجود آید.

طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی زرشک
طرز تهیه و فواید و خواص دمنوش گیاهی زرشک

طرز تهیه دمنوش گیاهی زرشک :

 عناصر مورد نیاز :

  • زرشک – ۲ قاشق غذاخوری
  • آب جوش – ۲ لیوان
  • عسل یا نبات- به مقدار لازم

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی زرشک :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

اولین کاری که برای تهیه دمنوش باید انجام دهیم این است که آب جوش داشته باشیم. مقداری آب را درون ظرف بر روی شعله مستقیم گاز قرار داده و اجازه می دهیم تا آب به جوش آید. پس از به جوش آمدن آب مراحل دیگر را انجام می دهیم.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

زرشک تازه یا خشک شده را به خوبی شستشو می دهیم و سپس درون قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه می کنیم و  بر روی شعله غیر مستقیم گاز قرار می دهیم و به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه اجازه می دهیم تا دمنوش دم بکشد و آماده شود.

مرحله ۳ : طعم

طعم دمنوش زرشک ترش و ملس می باشد و ممکن است برای بعضی افراد ناخوشایند باشد. درنتیجه برای ملس شدن آن می توانید مقدار آب را بیشتر کنید و همچنین برای شیرین شدن آن می توانید به دمنوش خود عسل یا نبات اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا