Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی در سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها، حفظ سلامت پوست، مو و ناخن نقش دارد. قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی حاوی روی و ویتامین C است. نشریه جهان شیمی فیزیک از ویتامین سی مقاله ای منتشر کرده اما در این مطلب از موارد مصرف قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار میدهیم.

قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی چیست

قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی حاوی ۲۰۰ میلی گرم ویتامین سی و ۳۵ میلی گرم زینک گلوکونات است. اسید اسکوربیک یک ریز مغذی محلول در آب با خواص آنتی اکسیدانی است که نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می کند و از سد اپیتلیال در برابر ورود پاتوژن ها و عملکردهای سلولی سیستم ایمنی ذاتی و سازگار حمایت می کند.

این ویتامین کوفاکتوری از چندین آنزیم است که در تثبیت ساختار سوم کلاژن، در بیوسنتز هورمون‌هایی مانند نوراپی نفرین، کاتکول آمین‌ها و وازوپرسین، و در متیلاسیون DNA و هیستون‌ها نقش دارند. بنابراین برای وقوع رویدادهای اپی ژنتیک مهم است. سطوح ویتامین C در بدن ممکن است به دلیل شرایط محیطی مانند آلودگی هوا و وجود پاتولوژی هایی مانند دیابت نوع ۲ متفاوت باشد.

ویتامین C ممکن است پیامدهای مضر سپسیس مرتبط با اختلال عملکرد حاد ریوی را کاهش دهد و بروز پنومونی را تا ۸۰% کاهش دهد. علاوه بر این، ویتامین C ممکن است طوفان سیتوکین را تعدیل کند که با سطوح بالای سیتوکین اینترلوکین پیش التهابی (IL)-6 مشخص می شود، که منجر به افزایش خطر نارسایی تنفسی نیاز به تهویه مکانیکی در بیماران مبتلا به کووید می شود.

۱۷ بیمار COVID-19 که به ۳۰٪ اکسیژن یا بیشتر نیاز داشتند، ۱ گرم ویتامین C را به مدت ۳ روز به صورت داخل وریدی دریافت کردند. این بیماران به عنوان درمان های اولیه هیدروکسی کلروکین، متیل پردنیزولون یا توسیلیزوماب دریافت می کردند. پس از درمان با ویتامین C، سطح برخی از نشانگرهای ضد التهابی مانند D-dimer و فریتین به طور قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، این مطالعه دارای تعداد کمی از شرکت کنندگان بود، مدت کوتاهی (فقط ۳ روز) بود و اثرات استفاده از ویتامین C به تنهایی را بررسی نکرد. درمان با دوز بالا با ویتامین C با کاهش مدت بستری در ICU و نیاز به تهویه مکانیکی و همچنین بهبود سریع‌تر بیمار در مقایسه با افرادی که ویتامین C داخل وریدی دریافت نکرده‌اند همراه بود.

 

 

روی یک عنصر کمیاب است که تقریبا در تمام سلول ها و بافت های بدن یافت می شود. بعد از آهن دومین فلز رایج در بدن انسان است. روی نقش مهمی در سلامت انسان ایفا می کند زیرا در تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی مانند بیان ژن، تثبیت غشای سلولی، بهبود زخم، معدنی شدن استخوان، درک طعم، لخته شدن خون، حافظه و رشد ذهنی، عملکردهای شناختی، سالمندان نقش دارد. مراقبت، رشد جنین و تولید اسپرم. روی همچنین بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی را در بدن تسهیل می کند.

"قرص

قرص zinc gluconate 15 mg برای چیست

قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی سبب بهبود رشد مو و ناخن و سیستم ایمنی میشود.

ویژگی قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی

قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی برای موارد زیر مصرف میشود:

  • بهبود اشتها
  • رفع سوء تغذیه و کم خونی فقر آهن
  • بهبود رشد جسمانی در کودکان و نوجوانان
  • تقویت حافظه و یادگیری در کودکان در حال رشد
  • نقش موثر در رشد مو و ناخن و شادابی و طراوت پوست

روش مصرف قرص زینک گلوکونات و ویتامین ث

روزی یک عدد قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی بعد از صبحانه مصرف شود.

ویتامین سی

ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود، یک ویتامین محلول در آب است که نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی دارد. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کند و به ساخت سیستم ایمنی سالم کمک می کند. ویتامین C فعالیت گلبول های سفید را تحریک می کند که از دفاع ما در برابر عفونت ها مانند سرماخوردگی حمایت می کند. ویتامین C همچنین در بهبود جذب آهن غیر هِم در روده و تنظیم جذب و متابولیسم آهن سلولی نقش دارد.

منابع ویتامین C: بسیاری از حیوانات (مانند سگ، گربه، اسب، گاو، موش صحرایی و غیره) ویتامین C خود را سنتز می کنند، با این حال، انسان نمی تواند این کار را انجام دهد زیرا ما فاقد آنزیم گلوکونولاکتون اکسیداز هستیم که در ویتامین C نقش دارد. منابع گیاهی طبیعی اولیه ویتامین C شامل مرکبات (مانند لیمو ترش، پرتقال و لیمو)، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ سبز (مانند اسفناج، کلم بروکلی) است. سایر منابع شامل محصولات لبنی، کلیه و کبد حیواناتی است که قادر به تولید ویتامین C خود هستند.

جذب ویتامین C توسط بدن به مقدار مصرف بستگی دارد زیرا روده ها توانایی محدودی برای جذب ویتامین C دارند. حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد ویتامین C رژیم غذایی توسط بدن جذب می شود. در بزرگسالان سالم، مصرف مکمل با دوزهای زیاد ویتامین C مضر نیست زیرا زمانی که بافت‌های بدن با ویتامین C اشباع می‌شوند، جذب کاهش می‌یابد، هر مقدار اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود.

کمبود ویتامین C و پیشگیری کمبود حاد ویتامین C می تواند منجر به بیماری به نام اسکوربوت شود. اگرچه اسکوربوت بین سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ حدود ۲ میلیون ملوان را کشته است، اما امروزه این بیماری شایع نیست. با این حال، کمبود متوسط ​​ویتامین C در جایی که غذاهای غنی از ویتامین C در دسترس یا مصرف می شود، بیشتر شایع است. کمبود متوسط ​​با پوست خشک و آسیب دیده مشخص می شود.

"قرص

فلز روی

روی که به عنوان یک آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی عمل می کند، به تثبیت واکنش های آنزیمی که تولید رادیکال های آزاد را در طول فرآیندهای متابولیک مهار می کنند، کمک می کند. این به کاهش التهاب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند، یکپارچگی سلول‌های ما را بهبود می‌بخشد و در نتیجه به ما در مبارزه با عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و ذات‌الریه کمک می‌کند. روی در کودکان مشخص شده است که مدت و شدت بیماری های اسهالی را کاهش می دهد و اطمینان می دهد که آنها قادر به جذب ریزمغذی های کافی برای رشد فیزیکی و ذهنی مناسب هستند.

منابع روی منابع گیاهی اولیه روی شامل غلات کامل فرآوری شده (که معمولا با روی غنی می شوند)، حبوبات، قارچ، آجیل و دانه ها و برخی غلات غنی شده است. منابع حیوانی روی عبارتند از محصولات لبنی، گوشت و مرغ و خرچنگ و صدف.

جذب روی تا حد زیادی به ذخایر روی بدن بستگی دارد. افرادی که ذخایر روی کمی دارند روی را به طور موثرتری در روده جذب می کنند. برخی از غذاهای غنی از فاکتورهای ضد تغذیه مانند فیتات ها ممکن است جذب روی را در بدن کاهش دهند. مصرف زیاد کلسیم، فسفر یا آهن نیز ممکن است جذب روی را کاهش دهد. از طرف دیگر پروتئین ها جذب روی را افزایش می دهند.

کمبود روی و پیشگیری از آن کمبود روی معمولا در مناطقی مشاهده می شود که غلات فرآوری نشده یا حداقل فرآوری شده بخش عمده ای از رژیم غذایی آنها را تشکیل می دهد.

با مصرف کافی غذاهای غنی از روی می توان از کمبود روی پیشگیری کرد. غنی سازی غذاهای اصلی (مانند آرد) و غذاهای فرآوری شده (مانند نان و غلات صبحانه) با روی و همچنین مصرف مکمل ها به جلوگیری از کمبود کمک می کند.

"قرص

کمبود روی

کمبود روی باعث کاهش فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی (NK) و سلول‌های T سیتولیتیک می‌شود که هر دو در تخریب ویروس‌ ها، باکتری‌ ها و سلول‌های تومور نقش دارند. کمبود روی یک سوم جمعیت را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و به عنوان یک مشکل تغذیه ای جهانی در نظر گرفته می شود که بر گروه های جمعیتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تاثیر می گذارد. افراد چاق یا مبتلایان به بیماری مزمن کلیه اغلب کمبود روی را نشان می دهند.

افزایش کمبود روی و به ویژه کاهش سطح روی درون سلولی در سلول‌های ایمنی با مشکل بیشتری در بسیج ذخایر کمیاب روی در بدن افراد مسن و در نتیجه با اختلال پیش‌رونده پاسخ‌های ایمنی (ایمنی زایی) و در نتیجه حساسیت بالاتر به عفونت‌ها همراه است.

روی همچنین نقش مهمی در پروتئین های اتصال بین سلولی ایفا می کند، ساختارهایی که باعث افزایش چسبندگی بین سلول های اپیتلیال می شوند و برای ساختار بافت اپیتلیال و عملکرد آن به عنوان یک مانع انتخابی ضروری هستند. در شرایط کمبود روی، اختلال در اتصالات بین سلولی رخ می‌دهد که در نتیجه یکپارچگی بافت کاهش می‌یابد و در کنترل نفوذپذیری پاراسلولی اختلال ایجاد می‌شود که اجازه عبور پاتوژن‌ها را می‌دهد. برعکس، مکمل روی عملکرد این اتصالات را بهبود می بخشد. با توجه به نقش مهم روی در حفظ یکپارچگی موانع فیزیکی پوست و غشاهای مخاطی در برابر تهاجم پاتوژن ها، ممکن است در کاهش خطر آلودگی به SARS-CoV-2 نیز نقش داشته باشد.

مخاط روده یک سد سلولی مهم است که از ورود پاتوژن ها جلوگیری می کند و پس از عفونت SARS-CoV-2 در معرض خطر قرار می گیرد. مکمل روی در درمان اسهال حاد، که ممکن است به دلیل عفونت ویروسی باشد، موثر باشد. این رویکرد توسط WHO برای درمان کودکان مبتلا به اسهال حاد توصیه شده است تا مدت و شدت آن را کاهش دهد. روی از طریق عملکرد خود در سد روده ای و از طریق مکانیسم های متعددی که مستقیماً روی پاتوژن ها عمل می کند، از جمله کاهش بیان عوامل بیماری زاست و خطر ابتلا به اسهال را کاهش می دهد.

افراد دارای کمبود روی مستعد افزایش عوارض تنفسی و اسهالی هستند. علاوه بر این، مشخص شد که مکمل روی در کودکان مبتلا به کمبود روی ممکن است عوارض و مرگ و میر مربوط به عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی ناشی از ویروس سرخک را کاهش دهد. مکمل روی همچنین می تواند تا ۵۴ درصد شدت و طول مدت علائم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد، درد عضلانی و احتقان بینی را کاهش دهد.

هشدار در مصرف قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی

اگر بیماری خاصی دارید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. برای مصرف قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک مشورت کنید.

"قرص

عوارض جانبی مصرف قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی

مصرف زیاد قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی سبب مشکلات گوارشی و تهوع میشود.

عوارض قرص سندروس زینک

قرص سندروس زینک هیچ عوارض جانبی ای ندارد.

قرص زینک گلوکونات برای چیست

قرص زینک گلوکونات  منبع روی است و نسبت به زینک سولفات جذب بالا و عوارض کمتری دارد.

قرص sandrous ویتامین c

قرص sandrous ویتامین c حاوی روی و ویتامین سی است که به سلامت و تقویت پوست کمک میکند.

قرص sandrous برای چیست

قرص sandrous سبب تقویت قوای جنسی و بهبود عملکرد سلول‌های عضلانی میشود.

قرص زینک گلوکونات برای کودکان

قرص زینک گلوکونات سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت پوست و مو و بهبود رشد کودکان و نوجوانان میشود.

نحوه مصرف قرص زینک گلوکونات

قرص زینک گلوکونات را با یک لیوان آب مصرف کنید.

تداخلات دارویی قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی

مقادیر زیاد روی جذب مس را مختل میکند. روی جذب تتراسایکلین را کاهش میدهد، جذب سفالکسین و فلوروکینولون ها همزمان با روی کم می شود. در حین مصرف قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی فاصله زمانی با دیگر داروها را رعایت کنید.

شرایط نگهداری از قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی

قرص زینک گلوکونات و ویتامین سی را درجای خشک و خنک و دور از دید اطفال نگهداری کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا