Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

سیروپ یکی از نام هایی است که بسیاری از ما هنگام ساخت نوشیدنی های مختلف می شنویم. در حال حاضر استفاده از طعم دهنده ها در مواد غذایی و نوشیدنی ها به طور هرروز محبوب ترمی شوند و مردم بیشتر از سایر طعم دهنده ها به سیروپ ها اشتیاق نشان می دهند، به ویژه در میان صاحبان کافه ها و رستوران هایی که مشتریان ویژه تری دارند. دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قصد داریم از سیروپ ها و بهترین انواع آن ها، کاربرد سیروپ ها و طرز تهیه آن ها برایتان بگوییم. این مقاله را از دست ندهید.

 سیروپ چیست؟

سیروپ چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

سیروپ ها مایعی چسبناک وغلیظ هستند که از جوشاندن شکر با هر مایع دیگری تشکیل می شود. این افزودنی (شربت) برای شیرین کردن طعم، غلظت و رنگ نوشیدنی استفاده می شود. یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین افزودنی ها می توان به سیمپل سیروپ یا شربت شکر اشاره کرد که ترکیبی از یک پارت آب و ۱ پارت شکر است.

این ماده می تواند در شیرینی سازی با جوشاندن شکر و آب مورد استفاده قرار گیرد. ولی برای فیلینگ های داخلی شکلات و شیرینی و پوشش های پنکیک، از شکر نمی توان استفاده کرد.زیرا دانه های شکربافت شیرینی را از برهم می زنند و همچنین مانند سیروپ ها در نوشیدنی های مختلف و گاناش ها و پرالین حل نمی شوند. شما می توانید تنوع در سیروپ ها را با اضافه کردن طعم های خاص افزایش دهد.

انواع سیروپ ها

این ترکیب ها ها به ۴ نوع تقسیم می شوند که باید قبل از ساخت آن ها تصمیم بگیرید به کدام یک از آن ها احتیاج دارید:

سیروپ با غلظت کم

این نوع ترکیب که برای لعاب کیک و کلوچه استفاده می شود، از نسبت ۳ پارت آب به ا پارت شکر ساخته می شود.

سیروپ با غلظت متوسط

این نوع ترکیب که برای آماده سازی نوشیدنی های شیرین و چای سرد به کار می رود، از نسبت ۲ قسمت آب به ۱ قسمت شکر ساخته می شود.

سیروپ کمی غلیظ

این نوع سیروپ که بسیاری از ما نیز آن را شربت می خوانیم، از نسبت یک قسمت آب به یک قسمت شکر آماده می شود. در واقع شربت نوعی سیروپ است که غلظت معمولی دارد و در بسیاری از موارد با آب مخلوط شده و سرو می شود.

سیروپ غلیظ یا غنی

این نوع ترکیب که توسط بسیاری از شرکت ها تولید می شود، از نسبت یک قسمت آب با دو قسمت شکر ساخته می شود که به عنوان پایه نوشیدنی های میوه سرد استفاده می شود. برای آماده سازی میوه های شیرین، کوکتل و نوشیدنی های قهوه گرم و سرد کافه مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف شربت ها، این نوع سیروپ ها دیگر به هیچ وجه با آب مخلوط نمی شوند و مستقیماً در تهیه نوشیدنی ها و دسرها مورد استفاده قرار می گیرند.

میپل سیروپ Maple syrup

میپل سیروپ یا شیره درخت افرا یکی از قدیمی ترین، شناخته شده ترین و پرکاربردترین سیروپ ها است، که به طور معمول در پنکیک یا وافل استفاده می شود و بزرگترین تولیدکننده آن کبک کانادا است.

تاریخچه ساخت آن به قرن ۱۸ میلادی برمی گردد، در حالی که بومیان شمال ایالات متحده آمریکا برای اولین بار در فصل زمستان از شهدی که مانند عسل بود و درپوست درخت افرا جمع می شد وبا ایجاد سوراخی در پوست درخت افرا سطلی را در زیر آن قرار دادند وشهد آن را خارج می کنند و آن ها آن را با کمی آب می جوشانند و از آن استفاده می کنند که بسیار محبوب شد و بعدها مردم کشورهای اروپایی آن را تکرار کردند.

هر درخت افرا حدود ۲۰ تا ۶۰ لیتر میپل سیروپ یا شربت طلایی تولید می کند. میپل دارای عطر نان زنجفیلی و دارچین است و طعم شربت عسل و ادویه دارد.

طرز استفاده از سیروپ ها

سیروپ چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

استفاده از این ترکیب ها بسیار آسان است و برای صرفه جویی در پول و زمان شما تولید شده است, بنابراین کافی است که فقط به مقدار لازم که در رسپی گفته شده است با نوشیدنی های دیگرترکیب شود و هم بزنید تا نوشیدنی شما یک دست شود.

طرز استفاده ازسیروپ به همان سادگی بود که گفته شد و معمولا ۳۰۰ سی سی نوشیدنی به ازای هر ۳۰۰ سی سی سیروپ استفاده می شود و میپل سیروپ نیز همان طور که گفته شد اغلب برای صبحانه و پنکیک استفاده می شود.

ویژگی های خوب سیروپ

اولاً نمی توان گفت که هیچ سیروپی بهتر از بقیه سیروپ ها است. زیرا هرکدام از شرکت ها سیروپ مخصوص خود را با تنوع طعم دهنده ها تولید می کند. معمولاً هر برند دارای چندین طعم خاص است که می تواند آن ها  را مشهور کند. در نتیجه با بازگو کردن تجربه و نوع استفاده خود باید سیروپ مناسب کارخو درا پیدا کنید.

کارایی سیروپ 

  • غلظت مناسب
  • قدرت رنگ دهی مناسب
  • قدرت طعمی زیاد و نزدیک به طعم واقعی

طرز تهیه سیروپ در منزل

روش کاربه این صورت است که ابتدا تابه ای را در شعله گاز متوسط قرار دهید و هر مقدار که سیروپ نیاز داری دبه همان اندازه آب سرد در قابلمه بریزید (۳۰ گرم برای هر لیوان نوشیدنی) و سپس مقدار شکر را دو برابر کنیدو اجازه دهید تا ترکیب به جوش آید.

در مرحله بعد، شعله گاز را کاهش دهید و به مدت ۳ تا پنج دقیقه هم به آرامی مخلوط را بهم بزنید تا شکر کاملاً در آب حل شود، هر چه بیشتر آن را در گاز قرار دهید، شربت غلیظ تر می شود.

در گام سوم و پایانی، وقت آن رسیده است که طعم دهنده های سیروپ را اضافه کنید، شما می توانید متناسب با نوع سیروپ که دوست دارید، طعم دهنده های مورد نظر را به آن اضافه کنید .سپس اجازه دهید کل مخلوط سرد شود  و بعد درون یک ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

بهترین سیروپ های کافی شاپی

سیروپ چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

در نوشیدنی های کافی شاپ ، از آنجایی که بسیاری از آن ها سرد سرو می شوند، دانه های شکر داخل آن ها به سادگی حل نمی شوند، بنابراین استفاده از این ترکیب می تواند یک نوشیدنی بسیار یکنواختی را فراهم کند. به خاطر داشته باشید که سیروپ ها می توانند کمی گران باشند، اما به دلیل طعم های متنوع باعث می شوند کار خود را بسیار حرفه ای تر انجام دهید، مهم ترین آن ها در کافی شاپ ها به این صورت است:

سیروپ میپل یا افرا

در میان سیروپ ها، میپل ها را می توان به عنوان قدیمی ترین و یکی از پرکاربرد ترین معرفی کرد. که از شیره افرا به دست می آید. این سیروپ ها عمدتاً در پنکیک یا وافل استفاده می شود. شما همچنین می توانید از آن برای تهیه نوشیدنی ها کافه ای، بستنی ها،  انواع اسموتی و پودینگ استفاده کنید.

سیروپ کارامل

گزینه بعدی سیروپ کارامل است که به خاطر غلظت بالای آن شناخته شده است و عطر باورنکردنی دارد و برای ساخت بستنی و نوشیدنی ها که با شیر ترکیب شوند بسیار عالی است.

سیروپ وانیل

یکی از بزرگترین مزایای نوع وانیلی آن،  این است که می توان از آن برای نوشیدنی های سرد مورد استفاده کرد. به همین دلیل است که انتخاب بسیار جذابی برای مغازه های اسپرسو است و برای ساخت کیک، کلوچه، کوکتل ها و شیک ها استفاده می شود.

سیروپ دارچین

وقتی برای قهوه خرید می کنید و دوست دارید اسپرسون وشیدنی های مختلف  درست کنید، نوع دارچین ی آن به دلیل سازگاری با طعم قهوه می تواند جایگزین بسیار خوبی برای شما باشد که در این میان لاته های دارچین از معروف ترین این موارد می باشد.

سیروپ نعناع

قهوه از دیرباز با برگ نعنا سرو می شده است. استفاده از طعم نعناع در نوشیدنی های قهوه دارای قدمت بسیار طولانی است. بسیاری از افراد این طعم را به دلیل ویژگی های منحصر به فرد نعناع دوست دارند.

 سیروپ قهوه

اگر می خواهید از طعم تلخ قهوه در نوشیدنی های خود استفاده کنید، سیروپ قهوه گزینه بسیار جذابی است چرا که با استفاد ه از قهوه های درجه یک عربیکا درست شده است و عطر شگفت انگیزی دارد.

اگرچه بسیاری از طرفداران قهوه به دلیل طعم تلخ و رنگ سیاه ازنوشیدن آن لذت می برند، اما افرادی هستند که ازسیروپ برای شیرین کردن این تلخی استفاده می کنند. انواع سیروپ ها موجود هستند، که شامل ساده و طعم دار، از جمله وانیل، نعناع، کارامل و ده ها طعم مختلف دیگر که می تواند علاوه بر شیرینی طعم و عطر خاص سازگار با سلیقه شما را به قهوه تان می دهد.

شاید تعجب کنید که آیا می توان از شکر برای شیرین کردن قهوه استفاده کرد یا نه، اما در بیشتر موارد شکر به درستی حل نمی شود و در قسمت پایین فنجان باقی می ماند، با این حال شربت، چون شکر به خوبی حل می شود، طعم خوشایندی به قهوه می دهد.

چه مقدار سیروپ به قهوه اضافه کنیم؟

پاسخ به این سوال بیش از هر چیز به ذائقه شما در نوشیدنی های شیرین بستگی دارد، اما می توانید با کمک اضافه کردن یک قاشق غذاخوری شروع کنید و سپس سعی کنید در صورت لزوم می توانید آن را ادامه دهید. البته توصیه می شود که بیش از ۲.۵ تا ۳ قاشق غذاخوری مصرف نکنید، در غیر این صورت نیاز به درست کردن یک فنجان قهوه دیگر خواهید داشت.

کاربردهای مختلف سیروپ

اگر می خواهید این محصول را به آسانی درست کنید، فقط به آب و شکر نیاز دارید. با این حال، شما می توانید ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشید و موادی مانند دارچین، اوکالیپتوس و..به آن بیافزایید. سیروپ ها  می توانند در قهوه و نوشیدنی مختلف گیاهی بسیار خوشمزه و سودمند باشند. همچنین می توانید آنها را به  چای یخ اضافه کنید. برخی از افراد برای شیرین کرن قهوه شان از این محصول استفاده می کنند. کمی سیروپ در چای یا قهوه شما می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه شما را تامین کند. مصرف پنکیک صبحانه با سیروپ یک ایده درجه یک است. با ترکیب میوه های تازه یا کیک ها با این محصول ، می توانید یک عصرانه و یا میان وعده عالی را تهیه کنید.

تاریخ مصرف سیروپ ها چقدر است؟

سیروپ چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

هنگامی که بسته بندی باز نشده باشد، معمولاً نوع بسته بندی و شرایط تولیدی، عمر مفیدی بین ۱۲ تا ۳۶ ماه دارد. بسته بندی شیشه ای ماندگاری بیشتری نسبت به بسته بندی های پلاستیکی دارد. سیروپ ها بهتر است در محیطی تمیز و خشک در دمای محیط ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد نگهداری شوند. اگر بسته بندی باز شود، معمولاً بسته به شرایط بین ۱ تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

سالم. شربت مایعی است که با جوشاندن قندهای مختلف در آب به دست می آید، بسیار زید و ضخیم است. به شیوه ای شربت همان شربت یا شهد است که در گذشته در پخت و پز و شیرینی استفاده می شده است.

خرید سیروپ

این ماده یکی از مواد ضروری پرکاربرد در کافه ها است. از آن ها می توان برای طعم دهی به نوشیدنی های گرم و سرد استفاده کرد. این مصرف بالا، انتخاب درست یک این ماده را پر اهمیت می کند. برند های زیادی از سیروپ در بازار وجود دارد، و این تنوع باعث سخت شدن انتخاب و سردرگمی در خرید می شود.

  • دردرجه اول بهترین برند این ترکیب، برند مونین است که کیفیت بسیار خوبی دارد و با توجه به قیمتی که دارد، کاملا با صرفه است، چرا که طعم و عطرو غلظت بسیار خوبی دارد و بسیار کمتر از سیروپ های دیگر استفاده می کند.
  • در رتبه دوم بهترین برند این ماده، مارک تورانی است، این یکی از بهترین سیروپ های دنیاست اما پیداکردن آن در ایران کمی مشکل است و قیمت بالاتری دارد اما ارزش هزینه کردن دارد.
  • در رتبه سوم برند شرکت تزییر است که تقریبا آسان در ایران یافت می شود و قیمت مناسب تری دارد و کیفیت این برند نیز تضمین شده است.
  • شرکت ترکیه فو نیز کیفیت خوبی دارد و در بیشتر کافی شاپ ها مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که طعم ، عطر و غلظت مناسبی نسبت به قیمت خود دارد و در تمام طعم ها نیز تولید می شود.
  • پس از این چهار برند خارجی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند نوبت شرکت ایرانی سن ایچ است که قیمت بسیار مناسبی دارد و کیفیت نسبتا خوبی دارد اما قابل مقایسه با تولیدکنندگان خارجی ذکر شده در بالا نیست، و زمانی که برند های فوق در دسترس نباشند ، کاربردی است.

برای مطالعه بیشتر:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا