Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ کارامل چیست؟ طرز تهیه ی آن چگونه است؟

سیروپ کارامل یکی از انواع سیروپ ها است که در صنایع غذایی، شیرینی پزی، کیک پزی، تهیه ی دسر و … کاربرد دارد. سیروپ به مایعی غلیظ و چسبناک گفته می شود که در اثر جوشاندن شکر زیاد در آب تهیه می شود. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی این نوع سیروپ، ارزش غذایی، کاربرد، طرز تهیه و … می پردازیم.

سیروپ چیست

سیروپ یکی از نام هایی است که هنگام تهیه ی نوشیدنی های مختلف آن را می شنویم. این نوشیدنی، مایعی است که در اثر جوشاندن شکر زیاد در آب به دست آمده، چسبناک و غلیظ است. به عبارت بهتر، سیروپ همان شربت یا شهد است که از گذشته در آشپزی ها و شیرینی پزی ها مورد استفاده قرار می گرفت.

امروزه استفاده از طعم دهنده ها در مواد غذایی و نوشیدنی ها با استقبال فراوانی روبرو شده و روز به روز افزایش می یابد. در بین طعم دهنده های مختلف اشتیاق مردم به استفاده از سیروپ ها بیشتر از مابقی طعم دهنده ها است. به ویژه در بین کافی شاپ دار ها و رستوران دار ها که دارای مشتریان خاص تری هستند.

معرفی انواع سیروپ

سیروپ ها به ۴ نوعی اصلی تقسیم بندی می شوند. از این رو، لازم است پیش از درست کردن تصمیم بگیرید که به کدام یک از آن ها احتیاج دارید.

سیروپ با غلظت کم

از سیروپ با غلظت کم، به نوعی برای لعاب دادن به کیک ها و کلوچه ها استفاده می شود. این نوع سیروپ از نسبت ۳ قسمت آب به ۱ قسمت شکر تهیه می شود.

سیروپ با غلظت متوسط

از این نوع سیروپ ها برای تهیه نوشیدنی های شیرین و چای سرد استفاده می شود. سیروپ با غلظت متوسط از نسبت ۲ قسمت آب به ۱ قسمت شکر تهیه می شود.

سیروپ کمی غلیظ

"<yoastmark

این نوع سیروپ ها که اغلب با نام شربت نیز شناخته می شوند از نسبت ۱ قسمت آب به ۱ قسمت شکر تهیه می شوند. از این رو می توان گفت شربت ها نوعی از سیروپ ها هستند که دارای غلظت معمولی بوده و در خیلی از موارد با آب ترکیب و سرو می شوند.

سیروپ غلیظ

خیلی از شرکت ها اقدام به تولید این نوع سیروپ می کنند. سیروپ غلیظ از نسبت ۱ قسمت آب به ۲ قسمت شکر تهیه می شود. این سیروپ به عنوان پایه نوشیدنی های میوه ای سرد، برای تهیه میوه های شیرین، کوکتل و نوشیدنی های گرم و سرد کافه مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع غلیظ بر خلاف شربت ها به هیچ وجه با آب ترکیب نمی شوند، بلکه به طور مستقیم در تهیه نوشیدنی ها و دسرها مورد استفاده قرار می گیرند.

سیروپ کارامل چیست

سیروپ کارامل نوعی شربت است. از این نوع سیروپ می توان روی پنکیک و نان تست، تهیه ی یک لاته کارامل عالی استفاده کرد. علاوه بر این، می توان آن را به قهوه یا چای مورد علاقه خود اضافه کرد. همچنین می توان هنگام تهیه کوکتل، دسر و …  نیز از آن استفاده کرد.

ارزش غذایی سیروپ کارامل

۱ میلی لیتر از این سیروپ حاوی ۰ گرم قند، ۰ گرم پروتئین، ۰ گرم چربی، ۰ گرم فیبر و ۸۰۰ میلی گرم کربوهیدرات است . علاوه بر این،  ۳/۳ کیلو کالری در آن وجود دارد که می توان آن را با ۲۴.۲ ثانیه دویدن آهسته، ۲۸.۳ ثانیه دوچرخه سواری، ۳۱.۳ ثانیه شنا و ۳۴.۹ ثانیه پیاده روی سوزاند .

سیروپ کارامل چه کاربرد هایی دارد

  • به عنوان شیرین کننده قهوه کاربرد دارد.
  • در تهیه ی انواع مواد غذایی و نوشیدنی های داغ و سرد مثل کارامل ماکیاتو یا اسپروسو با طعم کارامل و شیر کارامل مورد استفاده قرار می گیرد.
    سیروپ کارامل چه کاربرد هایی دارد
    سیروپ کارامل چه کاربرد هایی دارد
  • به عنوان شیرین کننده فوق العاده برای چای ها و یک ماده اصلی در کوکتل هابه کار برده می شود.
  • همراه نوشیدنی های گرم یا سرد، بستنی یا میلک شیک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • می تواند یک جایگزین مناسب برای شربت افرا در صبحانه باشد.
  • برای تزیین انواع بستنی و سرو کیک مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تهیه سیروپ کارامل خانگی

تهیه سیروپ کارامل آسان است. از ای رو می توان ه راحتی آن را در منزل تهیه کرد. برای این کار فقط به شکر، آب، طعم دهنده یا عصاره وانیل نیاز داریم. تهیه ی این سیروپ به کمتر از ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

طبق این دستورالعمل، سیروپ کارامل با شکر دانه ریز سفید یا خام به خوبی تهیه می شود .شکر خام شربتی تیره تر با طعم غنی تر ایجاد می کند. این در حالی است که شکر سفید طعم نرم و شربت طلایی تولید می کند.

به طور کلی، در تهیه ی کارامل شکر به حرارت زیاد نیاز دارد. ولی باید به این نکته نیز توجه کرد که  به راحتی هم ممکن است بسوزد. با این وجود، هنگام تهیه ی آن باید در زمان مورد نیاز به مقدار لازم به آن آب اضافه کرد تا سیروپ کارامل عالی تهیه شود.

در ادامه ی این مقاله به دو روش تهیه ی سیروپ کارامل خانگی اشاره می کنیم.

روش اول

مواد مورد نیاز

  • ۱ فنجان شکر دانه ریز یا سفید
  • نصف فنجان آب، تقسیم شده
  • ۱ قاشق چای خوری عصاره خالص وانیل

طرز تهیه

  • یک قابلمه کوچک را روی حرارت کم قرار داده، شکر و یک چهارم فنجان آب را در آن مخلوط کنید.
  • ۸ تا ۱۰ دقیقه مرتب هم بزنید تا شکر حل شود.
  • حرارت را روی درجه متوسط تنظیم کرده، روی آن را پوشانده و به مدت ۳ دقیقه بجوشانید.
    طرز تهیه
    طرز تهیه
  • سپس از روی حرارت بردارید. یک چهارم فنجان آب باقیمانده را در یک جریان آهسته اضافه کرده و مرتب هم بزنید.
  • عصاره وانیل را به آن اضافه کرده و هم بزنید.
  • در آخر اجازه دهید سیروپ به طور کامل خنک شود. سپس آن را به ظرف در بسته منتقل کرده و تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید. می توان از سیروپ کارامل در نوشیدنی ها یا در غذا ها استفاده کرده و لذت برد.

روش دوم

مواد مورد نیاز

  • ۱ پیمانه شکر دانه ریز
  • ۱ پیمانه آب جوش
  • ۱ قاشق چای خوری سیروپ وانیل خالص
  • مقدار کمی نمک

طرز تهیه

برای این کار ابتدا شکر را در شیر جوش ترجیحا با کف ضخیم ریخته و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید. ظرف را به هیچ عنوان تکان ندهید. شکر را هم نزده اجازه دهید شکر شروع به ذوب شدن کند. سپس با دقت هم بزنید تا کل شکر ذوب و طلایی شود.

پس از این که به رنگ کهربایی خوش رنگ تبدیل شد از روی حرارت برداشته و آب جوش را به آن اضافه کنید. مراقب باشید که محتویات درون ظرف به بیرون نپاشد. سپس آرام آن را هم بزنید.

در این مرحله کارامل سفت و سخت می شود. اما نگران نباشید، پس از گذشت مدتی دوباره ذوب می شود. هنگامی که کارامل ذوب شد اجازه دهید حرارت خود را از دست داده و خنک شود.

سپس عصاره وانیل خالص و کمی نمک به ش اضافه و مخلوط کنید. پس از آن، محتویات را در شیشه تمیز ریخته و در ظرف را حکم ببندید. این سیروپ را می توان دست کم تا یک ماه در یخچال و با کیفیت اولیه نگهداری کرد.

رعایت نکات ضروری در تهیه سیروپ کارامل

  • سیروپ کارامل پس از خنک شدن، کمی غلیظ می شود. غلظت آن به گونه ای است که به قوام شربت افرا می رسد. بنابراین، نگران پختن شربت برای رسیدن به غلظت بیشتر نباشید. زیرا، خطر سوزاندن آن وجود دارد.
  • اگر در حین خنک شدن شربت یک لایه نازک در بالای آن ایجاد شد، کافی است آن را با قاشق از شربت جدا کنید.
  • برای داشتن سیروپ رقیق تر، پس از جوشاندن آن، یک دوم فنجان آب اضافه کنید.
رعایت نکات ضروری در تهیه سیروپ کارامل
رعایت نکات ضروری در تهیه سیروپ کارامل

میزان تاریخ مصرف سیروپ ها

زمانی که بسته بندی سیروپ ها هنوز باز نشده است، معمولا بین ۱۲ تا ۳۶ ماه تاریخ مصرف دارند. این مدت زمان بسته به نوع بسته بندی و شرایط تولید متفاوت است. بسته بندی های شیشه ایی نسبت به پلاستیکی ماندگاری بیشتری دارند.

سیروپ ها را می توان در محیط های تمیز، خشک و دمای محیط ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد نگهداری کرد. پس از باز کردن در قوطی یا شیشه، متناسب با شرایط معمولا بین ۱ تا ۶ ماه ماندگاری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا