Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کالری منفی چیست و چگونه رژیم کالری منفی بگیریم؟

کالری منفی نشان می دهد که مقدار انرژی که یک فرد برای هضم و جذب یک ماده غذایی مصرف می کند بیشتر ازانرژی است که آن ماده غذایی می تواند آزاد کند. به عنوان مثال، در صورتی که ما ۱۰ کالری کرفس مصرف کنیم وبه ۲۰ کالری انرژی برای هضم و جذب آن نیاز داریم، بنابراین وارد محدوده کالری منفی شده ایم، اما آیا حقیقتا  کالری منفی وجود دارد؟

واقعیت این است که هر یک از موادغذایی حداقل مقداری کالری دارند ، این مواد پس از ورود به بدن ، آن را به تکاپو می اندازند؟  برخی از مواد غذایی شامل خیار، قارچ و گوجه فرنگی کرفس، شاهی، کلم، کم کالری هستند. در حقیقیت انرژی که صرف هضم مواد کم کالری می شود بیشتر از انرژی است که  از مصرف  مواد غذایی کم کالری  تولید می شود.

رژیم های بسیار کم کالری، به ویژه آنهایی که فقط بر روی یک نوع وعده غذایی متمرکز می شوند، بی فایده و موقتی هستند و هیچ متخصص تغذیه ای آن  را توصیه نمی کند. به جای تمرکز برای افزودن مواد کالری منفی برای کاهش وزن، باید به ارزیابی برنامه کاهش وزن نگاهی بیندازیم.

اگر فقط برخی مواد غذایی را برای  کاهش وزن مصرف کنیم، در معرض خطر کمبود برخی ویتامین ها قرار می گیریم. هیچ غذایی کاملی وجود ندارد که بتواند تمام نیاز های ضروری بدن را برآورده کند. به همین دلیل است که می خواهیم در برنامه کاهش وزن  و رژیمی خود از غذاها، میوه ها و سبزیجات استفاده کنیم.

با این حال، هنوز نمی توان ادعا کرد که هیچ وعده غذایی کالری منفی وجود ندارد، و نمی توان گفت که این موضوع معتبر است یا به عنوان یک نظریه رد می شود. تحقیقات مشابهی برای اثبات این تئوری نیاز است. با این حال، ما می‌توانیم به بهترین وجه تاکید کنیم که مصرف غذاهایی که به نظر پر کالری نمی‌رسند می‌توانند به کاهش وزن افراد کمک کنند. در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک باشید تا تا با کالری منفی و تاثیر آن در لاغری بیشتر آشنا شوید.

غذاهای کالری منفی در بدن چگونه عمل می‌کنند؟

کالری منفی چیست و چگونه رژیم کالری منفی بگیریم؟
کالری منفی چیست و چگونه رژیم کالری منفی بگیریم؟

مواد غذایی که کالری منفی هستند، سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی هستند که به حفظ سلامتی شما کمک می‌کنند و باعث افزایش وزن شما نمی‌شود،این رژیم علاوه بر این به شما کمک می‌کند وزن خود را کنترل کنید.

مکانیسم اثر خوراکی های کالری منفی به‌گونه‌ای است که به دلیل وجود مقادیر زیاد آب، احساس گرسنگی را در شما کمتر می‌دهند و اشتهای شما را کاهش می دهد.

تاثیر غذاهای کالری منفی بر لاغری

مواد غذایی کالری منفی شامل مقادیر زیادی آب هستند و میزان کالری در آن ها  بسیار کم است. مواد  غذایی کالری منفی سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها هستند که به دلیل داشتن مقادیر زیاد آب، شما را سیر نگه میدارند و باعث کاهش وزن شما می شوند.

این مواد غذایی، سالم‌تر از غذاهای پرکالری و فست فود هستند و به کالری بیشتری برای هضم نیاز دارند، اما نکته این است که از این مواد به‌صورت ترکیبی و برنامه ریزی شده از آن استفاده کنید تا بدن شما تمام ویتامین‌ها را دریافت کند.

مصرف مواد خوراکی کالری منفی در درازمدت یک انتخاب عالی است. زیرا علاوه بر کالری کم، منبع غنی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر برای بدن هستند که علاوه بر این می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

خوراکی های کالری منفی

کالری منفی چیست و چگونه رژیم کالری منفی بگیریم؟
کالری منفی چیست و چگونه رژیم کالری منفی بگیریم؟

کدام غذاها به دلیل کالری کم شناخته می شوند؟ کالری همان واحد استاندارد برای اندازه گیری میزان انرژی در مواد خوراکی است. همه مواد  خوراکی حاوی مقادیر کمی انرژی هستند. در واقع غیر از آب هیچ مواد خوراکی وجود ندارد که کاملاً عاری از هر گونه کالری باشد. برخی از غذاها به نام “مواد کالری منفی” وجود دارد. این مواد برای هضم نسبت به سایر غذاها به انرژی بیشتری نیاز دارند، به این دلیل که بدن برای هضم آنها انرژی بیشتری می سوزاند و در عیت حال بدن نمی تواند کالری زیادی را از آنها برای خود نگه دارد. بنابراین علاوه بر سوخت‌ و ساز چربی‌ها، کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره  می شود.

سبزیجات با کالری منفی

کاسنی – فلفل بنفش – خیار – شاه ماهی – سیر – لوبیا بی تجربه – کاهو – پیاز – تربچه – اسفناج – تربچه- مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلی – هویج – گل کلم – کرفس

میوه های کالری منفی

کالری منفی چیست و چگونه رژیم کالری منفی بگیریم؟
کالری منفی چیست و چگونه رژیم کالری منفی بگیریم؟

سیب، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، گوجه فرنگی، نارنگی و هندوانه. طالبی، گریپ فروت، لیمو ترش، انبه، پرتقال، هلو، آناناس

پروتئین ها ی کالری منفی

سینه مرغ بدون پوست، قارچ، ماهی،تخم مرغ ،سویا، لوبیا و عدس

نکته در مورد چربی ها

اگر در برنامه کاهش وزن هستید، مطمئناً به روغن‌های ضروری و چربی‌های مفید نیاز دارید، که حذف آنها از برنامه رژیمی باعث استپ وزن و توقف چربی سوزی می‌شود. چربی های سالم  که در برنامه غذایی روزانه شما  می تواند وجود داشته باشد شامل موارد زیر می باشد.

روغن زیتون

انواع آجیل خام

انواع دانه های گیاهی

غذاهای ممنوعه در رژیم کالری منفی

در طول برنامه رژیمی کاهش وزن که بر اساس کالری منفی است، از غذاهای زیر  به شدت اجتناب کنید تا به نتیجه نهایی مطلوب برسید:

مرغ سرخ شده

هر نوع غذای سرخ شده

غذاهای  فست فود

انواع شیرینی ها

آرد سفید یا فرآورده های تهیه شده از آن مانند نان لواش

برنامه رژیمی درجه یک برای کاهش وزن چیست؟

این سوالی است که بسیاری از افراد چاق که از نتیجه رژیم های سخت کاهش وزن می ترسند و نمی توانند گرسنگی را تحمل کنند، می پرسند. شما با رژیم های کالری کم ، دیگر گرسنگی نمی‌کشید و به شما اجازه داده می‌شود هر مقدار مواد غذایی که نیاز دارید، مصرف کنید؟

مواد غذایی که کالری های منفی دارند، سرشار از فیبر هستند، و جویدن آن ها مشکل است و  زمان بر است،  همین موضوع باعث  می شود  که کالری بیشتری  مصرف کنید ؟ با صرف زمان بیشتر زودتر هم سیر می شوید  و غذای بسیار کمتری میل می کنید.

یک نکته مهمی که وجود دارد که مواد غذایی کالری منفی  اگر قبل از وعده غذایی خورده شوند ، باعث می شود خیلی کمتر از مواقع دیگر، غذا بخورید، حتی اگر بسیار  هم گرسنه باشید یا غذاهای مورد علاقه خود را درست کرده باشید.

هضم زمانبر کالری منفی ها

همانطور که اشاره شد، فیبر موجود در مواد غذایی کالری منفی ها دیر هضم است و سیستم گوارشی باید زمان و انرژی بیشتری را صرف کند تا مطمئن شود که کاملاً هضم شده و ویتامین های آن جذب بدن می شود. به همین دلیل است که به مغز دستور نمی‌دهند که گرسنه است

لیستی از غذاهای کالری منفی

کاهو: ۵ انرژی متناسب با فنجان (۳۵ گرم)

خیار: ۸ کالری در کنار فنجان (۵۰ گرم)

کرفس: ۱۴ انرژی در مرحله با فنجان (صد گرم)

زغال اخته: ۲۱ کالری در هر فنجان (۱۲۴ گرم)

کلم بروکلی: ۳۱ کالری مطابق با فنجان (۹۰ گرم)

گوجه فرنگی: ۳۲ کالری مطابق با فنجان (۱۸۰ گرم)

هندوانه: ۴۶ کالری در هر فنجان (صد و پنجاه گرم)

هویج: ۵۲ کالری همراه با فنجان (۱۳۰ گرم)

سیب: پنجاه و سه کالری در هر فنجان (صد و ده گرم)

گریپ فروت: ۶۹ کالری در هر فنجان (۲۳۰ گرم)

رژیم غذایی بر اساس کالری منفی

صبحانه: تقریباً ساعت هشت صبح

یک بلغور جو دو سر با انواع توت ها و آجیل خام + یک فنجان سبزیجات برگ سبز (از لیست بالا به دلخواه انتخاب شود).

میان وعده: حدود ۱۰:۳۰

یک عدد خیار متوسط

ناهار: حدود ۱۲:۳۰

یک فنجان قارچ پخته + ۱ فنجان کاهو + یک ساقه کرفس + یک چهارم فنجان گوجه فرنگی + یک چهارم فنجان اسفناج + کمی روغن زیتون

میان وعده: تقریباً ۱۵:۳۰

یک فنجان چای سبز + یک بیسکویت  سبوس دار (ساقه طلایی) یا یک فنجان میوه

شام: تقریباً ۱۸:۳۰

یک فنجان سوپ مرغ یا سوپ عدس (یا عدس) + سالاد سبزیجات به مقدار دلخواه (بدون سس)

فواید استفاده از کالری منفی در رژیم غذایی

کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی

تقویت  سیستم چربی سوزی بدن

کاهش وزن چشمگیر بدون گرسنگی

هضم بهتر و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست

پاکسازی فوق العاده دستگاه گوارش و بدن

کمک به زیبایی بیشتر مو و پوست

کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک

جلوگیری از تمام انواع سرطان ها

تقویت خلق و خوی و انرژی و احساس سبکی بدن

سخن آخر

برای جلوگیری از چاقی و عوارض آن، که ممکن است برای بسیاری از افراد در مدت کوتاهی پس از ۲۰ تا ۳۰ سالگی ایجاد شود، حتما  نیاز به توجه و تلاش هستید. متأسفانه، شیوه زندگی بد و بی تحرک و مصرف مواد پرکالری و کم ارزش می تواند به سرعت باعث تجمع چربی در بدن شود که می تواند منجر به سلامت ضعیف شود.

مصرف کالری منفی را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید تا کمتر در خطر چاقی قرار بگیرید. مصرف یک بشقاب سالاد کاهو با مقداری هویج، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و غیره. قبل از وعده های غذایی بسیار مفیدتر از آن چیزی است که فکر می کنید.

هم چنین بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا