Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رژیم متابولیک چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

اساس رژیم متابولیک کاملاً بر این فرض استوار است که متابولیسم (روشی که بدن از آن برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می کند، مانند تنفس و هضم غذا) در هر فردی متفاوت است. همه ما به شیوه خودمان و با سرعت مختص خودمان انرژی می سوزانیم و این مقادیر نیز ممکن است در طول زمان متغییرباشد.

طرفداران رژیم متابولیک اعتقاد دارند که انسان ها دارای سه مدل سوخت و ساز متفاوت هستند و افراد باید بر اساس مدل متابولیک خود تغذیه شوند.این اساس رژیم متابولیک است. در ادامه مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی رژیم متابولیک پرداخته ایم.

رژِم متابولیک چیست و چگونه انجام می شود؟

رژیم های متابولیک به بسیاری از افراد کمک می کند تا با تنظیم متابولیسم بدن و کمک به سوزاندن چربی های بیشتر به اهداف کاهش وزن خود دست یابند. این رژیم غذایی عادات خوردن فرد را به صورت متعادل و روزمره کنترل می کند. برنامه رژیم متابولیک در ابتدا با کنترل  و بررسی خون شما شروع می شود. این بدان معناست که استفاده از این رژیم غذایی مستلزم تحت نظر بودن پزشک است.

در مرحله بعدی، رژیم غذایی متناسب با وضعیت وشرایط بدنی مرد یا زن تنظیم می شود. هدف نهایی این برنامه غذایی افزایش سرعت متابولیسم برای چربی سوزی است.

این کار زمانی انجام می شود که بدن چربی ذخیره شده را به جای کربوهیدرات می سوزاند تا قدرت مورد نظر خود را ارائه دهد. این  عمل باعث می شود، بدن چربی بیشتری بسوزاند و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود

. این عمل درست مانند روش کتو در رژیم غذایی کتوژنیک است. در روش کتوز، بدن شروع به تولید کتون می کند و از چربی های ذخیره شده به جای قند برای انرژی استفاده می کند. این رژیم غذایی یک گزینه عالی برای خلاص شدن از شر چربی های ذخیره شده در شکم و باسن است.

ممنوعیت‌های غذایی در رژیم متابولیک

رژیم متابولیک چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
رژیم متابولیک چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

در یک رژیم متابولیک، باید تا حد امکان از  خوردن برخی وعده های غذایی خودداری کنید. آن مواد عبارتند از:

  • گندم
  • ذرت
  • لبنیات
  • سویا
  • میوه خشک شده
  • آب میوه
  • قند
  • شیرین کننده های مصنوعی و کالاهای حاوی آنها
  • کافئین

البته، طراح این رژیم برای گیاهخواران استثنا یی قرار داده است وآنها می توانند از ۳ ماده حاوی سویا (توفو، تمپه و ادمامه) مصرف کنند.باید به خاطر داشته باشید که تمام غذاهایی که می خورید باید ارگانیک باشند و از محصولات تراریخته استفاده نکنید .

در این رژیم  استفاده  مواد غیر ارگانیک و گوشت های حاوی نیترات ممنوع  است. با توجه به اینکه نگهدارنده ها، آفت کش ها، افزودنی ها و هورمون های موجود در این مواد  غذایی باعث چربی سوزی می شود.

قوانین رژیم متابولیک

علاوه بر فعالیت فیزیکی و دستورات غذایی  موجود در هر مرحله ، بایستی قوانین دیگری را در رژیم غذایی متابولیک رعایت کنید. قوانین این رژیم به این شرح می باشد.

  1. پنج وعده غذایی درروز بخورید.
  2.  هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار غذا بخورید، به غیر زمان خواب
  3. تا ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن از خواب غذا بخورید.
  4. مراحل را پشت سرهم انجام دهید .
  5. در هر مرحله، غذاهای مخصوص همان مرحله را بخورید .
  6. تمرینات فیزیکی را برای هر مرحله را دقیق و درست انجام دهید.
  7. به ازای هر کیلو گرم از وزنتان روز حدود ۶۰ سی سی آب بنوشید.
  8. از مصرف گندم، ذرت، سویا، لبنیات، شیرین کننده های مصنوعی، کافئین میوه های خشک، آبمیوه، شکر و نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  9. تا حد امکان از وعده های غذایی ارگانیک استفاده کنید.
  10. از خوردن گوشت های حاوی نیترات جلوگیری کنید.
  11. مطمئن شوید که به مدت ۲۸ روز کامل از این رژیم غذایی پیروی کرده و آن را تا رسیدن به وزن ایده آل تکرار کنید.
  12. برای حفظ وزن خود، رژیم غذایی متابولیک خود را به مدت یک هفته در هر ماه یا یک دوره ۲۸ روزه هر ۶ ماه تکرار کنید.

آیا برنامه رژیم متابولیک به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم متابولیک چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟
رژیم متابولیک چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

 

  • رژیم غذایی متابولیک به چند دلیل می تواند باعث کاهش وزن شود.
  • در این رژِیم غذایی، غذاهای کامل و فرآوری  نشده وجو دارد.این باعث افزایش مصرف فیبر می شود و به کاهش وزن کمک می کند.
  • دلیل بعدی حذف کامل سویا، گندم، شکر و شیرین کننده های مصنوعی در این رژِیم است و در نتیجه آن، کاهش قابل توجه کالری را تجربه خواهید کرد. در نتیجه می توانید راحت تر وزن کم کنید.
  •  ورزش و تمرین فیزیکی مستمردر روز ، می تواند باعث افزایش کالری سوزی شده و به کاهش وزن شما کمک کند.
  •  با این حال، مصرف بیش از حد آب که در این رژیم غذایی مورد تاکید قرار گرفته است، می تواند به کاهش اشتها و افزایش کالری سوزی و کاهش وزن کمک کند.

مزایای مختلف رژیم متابولیک

رژیم متابولیک علاوه بر لاغری، مزایای مختلفی برای بدن دارد. وجود میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم  بسیاری در این رژیم، باعث شده است که ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری در برنامه رژیمی متابولیک نسبت به بسیاری از رژیم های غذایی مختلف وجود داشته باشد.

فهرست طولانی ممنوعیت های رژیم غذایی در مورد بعضی غذاها می تواند به طور چشمگیری مصرف مواد فرآوری شده و ناسالم را کاهش دهد و به دریافت وعده های غذایی غنی و با ارزش کمک می کند. علاوه بر این، فیبر بالا در برنامه غذایی متابولیک می تواند به سلامت گوارش، تنظیم قند خون، تقویت فعالیت مغز وسیستم ایمنی کمک می کند.

 عوارض جانبی رژیم

رژیم غذایی متابولیک با حذف کربوهیدرات ها و در نتیجه از دست دادن آب، مشکلاتی را برای بدن به وجود می آورد. بسیاری از افراد در مراحل اولیه رژیم  شرایط سختی مانند کاهش عملکرد، خستگی، نوسانات  خلق و خو و سرکوب کردن اشتها را تجربه می کنند. مقدار پروتئین و به طور ویژه مقدار چربی ضروری عرضه شده برای تامین کلیه عناصر و مواد مغذی حیاتی بدن کافی نیست. کمبود کالری بیش از حد می تواند باعث گرسنگی شدید و کاهش عملکرد شود.

انتقاد از رژیم غذایی متابولیکی

در ابتدا رژیم متابولیکی ، فرد در کوتاه مدت در کاهش وزن نتایج مطلوبی بدست می آورد. اما، بسیاری از مشارکت کنندگان نمی دانند که این کاهش وزن تا حد زیادی به دلیل از دست رفتن احتباس آب است. آنها باید توجه داشته باشند که این وزن از دست رفته پس از اتمام رژیم، سریع برمی گردد.به دلیل از دست دادن شدید کالری، انجام این کار برای طولانی مدت توصیه نمی شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا