Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رژیم فیبر یا F factor چیست؟ راهنمای کامل لاغری با فیبر

یکی از رژیم‌هایی که در حال حاضر بین مردم نسبت به رژیم‌ها دیگر محبوب‌تر است، رژیم فیبر یا رژیم غذایی F factor است. دلیل محبوبیت رژیم فیبر در بین سایر رژیم‌ها این است که به شما اجازه می‌دهد تا غذایی سالم تری بخورید. در حقیقت، با انجام این کار، با یک تیر دو نشون می‌زنید. یعنی علاوه بر تأثیر این رژیم غذایی در کاهش وزن، می‌تواند از نظر سلامت نیز به شما کمک کند.

در واقع، هدف اصلی این برنامه رژیمی در وهله اول تناسب اندام بدن است. به همین دلیل است که در رژیم غذایی F factor وعده‌های سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که این مواد غذایی با توجه به نیاز شما در برنامه رژیم غذایی گنجانده شده است. توصیه می‌شود قبل از دنبال کردن رژیم غذایی f factor برای کاهش وزن، در مورد این رژیم غذایی اطلاعات کاملی را دریافت کنید. در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قصد داریم این برنامه غذایی را بخوبی بررسی کنیم و یک راهنمای کامل در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

رژیم فیبر FFACTOR

رژیم فیبر یا F factor چیست؟ راهنمای کامل لاغری با فیبر
رژیم فیبر یا F factor چیست؟ راهنمای کامل لاغری با فیبر

اگر غلات سبوس دار اولین چیزی است که با شنیدن کلمه فیبر، ذهن شما را درگیر می‌کند و فکر می‌کنید باید این دسته غذا هارا به‌طور دائم در این رژیم غذایی مصرف کنید، نگران نباشید. مواد خوراکی خوشمزه‌ای وجود دارند که حاوی فیبر زیادی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. فیبر به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می‌شود. فیبر محلول در آب حل می‌شود و تبدیل به ماده‌ای ژله‌ای مانند می‌شود. فیبر نامحلول سرعت هضم را کاهش می‌دهد و به احساس سیری کمک می‌کند

 و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند. به علاوه این فیبر می‌تواند به کاهش کلسترول LDL و تنظیم قند خون کمک کند. فیبر نامحلول نامحلول در آب است. در عوض، از طریق دستگاه گوارش حرکت می‌کند و به خروج مواد اضافی از بدن کمک می‌کند. وعده‌های غذایی که سرشار از فیبر نامحلول هستند، قطعاً سیر کننده می‌باشند. و نقش موثری در کنترل اشتها دارند.. میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات، آجیل و دانه‌ها همگی منابع غنی از فیبر و ویتامین هستند.

آیا رژیم غذایی فیبر ایمن است؟

رژیم غذایی فیبر دار تأثیرات شگفت‌انگیزی بر روی بدن دارد و می‌تواند تأثیر مؤثری بر سلامت عمومی بدن داشته باشد، اما این رژیم می‌تواند برای برخی افراد عوارضی به همراه داشته باشد. همانطور که اشاره شد، مصرف بیش از حد هر ماده خوراکی ممکن است به سلامت بدن آسیب بزند. مصرف زیاد فیبر در این رژیم غذایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مصرف بی رویه فیبر در رژیم غذایی مشکلات گوارشی مانند ناراحتی‌های معده، نفخ و گاز را ایجاد کند. با استفاد ه از راهکارهایی می‌توان احتمال بروز عوارض رژیم غذایی فیبر دار را تا حد زیادی کاهش داد.

برای کاهش احتمال این پیامدهای جانبی، بسیار توصیه می‌شود که مصرف روزانه آب را با رژیم فیبر دار افزایش دهید.. بسیاری از ما تصور می‌کنیم که آب کافی مصرف می‌کنیم. در عین حال که همیشه اینطور نیست، مصرف آب برای یک فرد بالغ باید بین  ۶ تا ۸ لیوان در روز باشد.

علاوه بر این، افزایش مصرف آب باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و فرآیند چربی سوزی را افزایش می‌دهد و باعث هیدراته شدن بدن می‌شود، هیدراته بودن بدن باعث کاهش وزن از طریق از دست دادن آب بدن است که چربی سوزی واقعی اتفاق می‌افتد.

با توجه به این حقیقت که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی از قوانین رژیم غذایی برای کاهش وزن است، هنگامی که اختلال خاصی دارید، مایل‌ها توصیه می‌شود که از یک پزشک متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید تا خطر رژیم خوردن فیبر را کاهش دهید.

 غذاهای مجاز و غیر مجاز در رژیم فیبر

رژیم فیبر یا F factor چیست؟ راهنمای کامل لاغری با فیبر
رژیم فیبر یا F factor چیست؟ راهنمای کامل لاغری با فیبر

رژیم فیبر برای لاغری به مصرف غذاهای سالمی مثل پروتئین‌های بدون چربی، کربوهیدرات‌های پیچیده و غذاهای گیاهی حاوی فیبر بالا تأکید داره. در ادامه لیست غذاهایی که میتونید در برنامه رژیم F factor قرار بدین، قرار داده شده.

  • انواع غلات کامل:برنج قهوه‌ای، کینوا، بلغور، جو دوسر، نان گندم کامل، نان سبوس دار و نان جو
  • لوبیا و حبوبات:لوبیای سیاه، نخود، عدس و نخود فرنگی
  • آجیل و دانه‌ها:کره مغزها، تخمه کدو، بادام هندی، گردو، تخمه آفتابگردان، پسته، دانه چیا و سیاه‌دانه
  • میوه‌های پر فیبر:گلابی، پرتقال، سیب، توت، موز و خرما
  • سبزیجات با فیبر بالا:کلم بروکلی، هویج، چغندر، گل کلم و سیب زمینی
  • مواد غذایی پر پروتئین:تخم مرغ، مرغ و ماهی
  • نوشیدنی‌ها:آب و اسپرسو

سعی کنید علاوه بر مصرف این مواد غذایی در رژیم F factor، از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کنید. مانند وعده‌های غذایی ذکر شده ذر بالا، برخی از مواد تشکیل دهنده وجود دارند که برای کاهش وزن باید در رژیم فیبر محدود شود. در زیر لیستی از غذاهای غیرمجاز در این رژیم غذایی آورده شده است.

  • غلات تصفیه شده: نان سفید، ماکارونی، برنج سفید و بیسکویت
  • وعده‌های غذایی فرآوری شده: آبنبات، چیپس سیب زمینی، غذاهای سریع و سیب زمینی سرخ کرده
  • روغن‌های ظریف: روغن کانولا، روغن سویا، روغن ذرت و روغن زیتون
  • نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر: نوشابه، آب میوه، چای شیرین، نوشیدنی ورزشی و انرژی زا

جمع بندی

رژیم فیبر از جمله رژیم‌هایی است که از یک دسته مواد غذایی مفید برای بدن تشکیل شده است.همانطور که گفته شد، فیبر همیشه در دستگاه گوارش بدن هضم نمی‌شود. با این حال وجود آنها برای سلامت دستگاه گوارش بدن و عملکرد صحیح آن ضروری است. استفاده از رژیم‌های غذایی تک بعدی برای کاهش وزن توسط کارشناسان ما تایید نشده است. حداقل این کار را نباید در مدت طولانی انجام دهید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: محصولات گیاهی - دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا